Loddfåvne Posted March 24, 2011 Share Posted March 24, 2011 Jeg skal lage meg en benk eller to og har, på husk, tatt utgangspunkt i Nidaros benkene. 100x100x4 mm bein med 100 mm påstøpt og armert topplate. 50x5 mm flatstål for å holde beinene under støp. Hovedmål: 1000x750x100 mm med 275 mm 45° avfasing (topplaten). Bord høyde 850 mm. Forventet vekt 180-200 kg. Jeg hadde satt pris på innspill, spesielt med tanke på dimensjonene på topplaten. ....og bare for å komme folk i forkjøpet: Overengineering (or over-engineering) is when a product is more robust or complicated than necessary for its application, either (charitably) to ensure sufficient factor of safety, sufficient functionality, or due to design errors. Overengineering is desirable when safety or performance on a particular criterion is critical, or when extremely broad functionality is required. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Osse Posted March 24, 2011 Share Posted March 24, 2011 Det er kanskje like enkelt å legge topplata løst oppå om du sveiser sammen understellet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chiefen.v-2 Posted March 24, 2011 Share Posted March 24, 2011 Lurer inn et spørsmål her; noen gode ideer til hvordan en kan gjøre en slik betongbenk litt flyttbar (uten pallejekk osv)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hollako Posted March 24, 2011 Share Posted March 24, 2011 Er det en ide å støpe inn et par kroker i endestykket foran på topplata, både for å slå et tau gjennom for å lage et håndtak for bæring, og evt. surring ved transport? Kanskje til og med innfelt, slik at de ikke blir i veien under bruk hvis man også vil ha noen kroker bak og på sidene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skaaning Posted March 24, 2011 Share Posted March 24, 2011 spesielt med tanke på dimensjonene på topplaten. De på Nidaros er på grensen til å være for korte. De kunde med fordel blitt plusset på med 15 - 20cm på lengden. Som det er nå må rifle settes opp på midten av benken for at den skal rekke til. Jag syns Du har en bedre form på bakre delen av benken. Bedre vinkel. Jag opplever det som stort sett umulig å få ned albuen på Nidaros benken. Midt partiet kunne vært noe bredere i bakkant. En annen ting er jo utviklingen på frontrest siden. Det ser ut som de blir alt større. Ikke minst på lengden da. Benken kunde vært 10cm lavere. Ellers så må jag skaffe en egen høyere stol. Alt dette er en nybegynners egne opplevelse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frode k Posted March 24, 2011 Share Posted March 24, 2011 Hei Takk for sist ! Ville uten tvil sveiset inn avstivere mellom frambena,ca 15 cm over bakken + ett stag bakover til bakfoten,med to ører på for å henge på gaflene på jekketralla. Kan ikke se noen enklere måte å flytte en benk som veier opp imot 150 kg, enn å bruke jekketralle. frode k Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skaaning Posted March 24, 2011 Share Posted March 24, 2011 et par kroker Kroker for å flytte på benk har jag ingen tru på. Da er det bedre å støpe in noen PVC rør i topplaten. Så stikker en noen rør igjennom dem og løfter da benk skal flyttes. . Antall rør kommer an på hvor store karer dere har på plass ved flytten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
300kongen Posted March 24, 2011 Share Posted March 24, 2011 Lurer inn et spørsmål her; noen gode ideer til hvordan en kan gjøre en slik betongbenk litt flyttbar (uten pallejekk osv)? Kroker støpt inn i ramma, eller små hjul a la de på Kongsberg. Men, jeg er av den formening at en benk sjelden kan være for tung så jeg hadde ikke gjort en kompromiss på dette punktet på bekostning av stabilitet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loddfåvne Posted March 24, 2011 Author Share Posted March 24, 2011 Først og fremst, takk for sist og takk for innspill. For å gå gjennom lista med innspill og mine tanker litt systematisk: ->Osse: Jeg kunne nok hatt topp plata løs som du nevner, men jeg er litt usikker på hva jeg oppnår med det. Plata vil jo veie 150 kg og være rimelig uhåndterlig. Produskjonsmessig så ser jeg absolutt poenget, men jeg har en plan om å henge beina over forskalingskanten ved å bruke tverravstiverene posisjonert 50 mm under plata. ->Sjefen.v-2: Jeg vurdert et lite sekund om jeg skulle hengsel på hjul slik at man løfter opp en fot og vipper hjulet under men ga faen. Jeg lager en personlig benk til alle skytebanene i kommunen til alle av NBSK avd. Årdal sine medlemmer i stedet, muligens samt en i reserve. (totalt 2-3 stk. ) hjul jeg vurderte: http://www.luna.no/webspeed/katalog/kat_sok.p?sok=37420403&sok_bid=&x=50&y= ->Hollako: Transport av disse benkene ser jeg for meg at blir et engangs problem (har NBSKaÅ distriktstemne så trenges det bare en benk) så jeg baserer meg på hjullaster, manitou, traktor eller hva jeg måtte finne, samt to sterke kamerater. ->Skaaning: Jeg har på syn plusset på litt i lengden, men jeg husker ikke akkurat hvor lange benkene var på Jonsvatnet. Jeg hadde satt stor pris på om noen kunne gjettet litt på lengden av disse. Jeg har ikke en ren følelse. Midtpartiet bak er 200 mm og jeg kan endre dette til feks 300 mm i morgen for å se hvordan det ser ut. Jeg valgte 200 mm for å få en passe lang 45° avfasning uten at jeg måtte gjøre benken bredere. Høyden har jeg så smått begynt å innse at er litt i groveste laget. Jeg målte arbeidsbenken på laderommet og den er 750 mm. Tror jeg tar dette delvis til meg og justerer til 800 mm i første omgang. I verste fall så vinkelsliper jeg av 50 mm til senere. ->frode k: Jeg vurderte å legge den avstiveren jeg har oppe slik som du sier på ca 150mm over bakken, men var redd for at den skulle komme i veien. Tror jeg endrer på dette, flytter den ned og legger på ører. Funksjonen slik jeg tegnet nå var mer for å ha noe å stabilisere føttene med under støping. Kommer tilbake med en revidert versjon i morgen. Takk igjen for alle innspill så langt. ... som en liten digresjon så kan jeg si at jeg muligens kan få tak i ei tjukk alu plate (25-35 mm) som jeg vurderer å bruke som topp på reserve benken. Ikke fordi jeg tror det blir bedre, men fordi jeg kan. Reduserer vekten med ca 100 kg uten at det er direkte fordelaktig, men jeg kunne nesten flyttet den alene til div 500-800 m plasser jeg har sett meg ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars_o Posted March 24, 2011 Share Posted March 24, 2011 Nå uttaler jeg meg om noe jeg ikke har den fjerneste anelse om, men hvorfor ha rett 45 grader avfasing? Hadde det ikke vært bedre med en buet avfasing, så kan benken være bredere bakerst, men likevel får du en god sitteposisjon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skaaning Posted March 25, 2011 Share Posted March 25, 2011 men hvorfor ha rett 45 grader avfasing? Hadde det ikke vært bedre med en buet avfasing, Ja hva sier man: ”Det er mange måter å snu en katt” ”Alle veier bær til Rom”. Da det gjelder bredden på benk så er vel den avpasset etter at det skal være plass til 20 stk +++ på rad. Da sier det seg selv at bredden må begrenses. Kostnad er en annen ting som må tas med i vurderingen. Hvis det kun er snakk om et par benker å man har godt om plass er det intet i veien for å gjøre den bredere. Ska den da ikke flyttes på så er den større vekten kun et pluss. For da å komme tilbake til Ditt spørsmål så har jag sett tegninger som viser en benk med bue istedenfor 45° men aldri brukt en. Men det ær fullt mulig å kutte ut 45° og isteden lage benken med en halvsirkel formet kutt fra senter av bakkant. Men da må benken være bredere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ole_Netland Posted March 25, 2011 Share Posted March 25, 2011 benker i betong så er det veldig mye lettere med 45 grader fremfor en bue.... skal benkeplata skjæres ut av tre, alu eller andre ting som er greit å kutte så er bue ett greit alternativ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RWA Posted March 25, 2011 Share Posted March 25, 2011 benker i betong så er det veldig mye lettere med 45 grader fremfor en bue.... skal benkeplata skjæres ut av tre, alu eller andre ting som er greit å kutte så er bue ett greit alternativ. Hei. Har jobbet en del med betong, og det er ikke så vanskelig med en bue. Man må jo lage en form til dette, og da kan man legge inn en bue i stedet for en rett kant. Det finnes et ordtak: "Ingen ting er umulig for meg og Gud, det umulige tar bare litt lengre tid" - en bue tar bare litt lengre tid å kappe til.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loddfåvne Posted March 25, 2011 Author Share Posted March 25, 2011 Høyde endret til 800 mm og avstivere flyttet til 100 mm over bakkeplan. Etter innspill fra Frode Etter innspill fra Saaning Løsningen på transportproblemet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TonyHolt Posted March 25, 2011 Share Posted March 25, 2011 hehe, da må du bare finne ut hvordan du skal få transportert den trucken ut i terrenget;P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frode k Posted March 25, 2011 Share Posted March 25, 2011 Du trenger vel strengt tatt ikke å montere på ører mellom framføttene,der glir jo jekketralla under uansett. Ellers ikke nøye om det er 100mm eller 150 mm mellom avstiver og bakken bare tralla går klar under. Kan måle på jonsvatnet imorra,da er det jegerfeltrunde. frode k Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loddfåvne Posted March 25, 2011 Author Share Posted March 25, 2011 Trucken leveres flatpakket og monteres på stedet, alternativt så kan en oppblåsbar truck benyttes. Ørene ble lagt på for å glede publikum (og for å ta opp momentet som følge av at den løftes utenfor tyngdepunktet). Jeg ender opp med å måtte bære skjiten på plass de siste 20 m uansett så disse blir ikke med for min del. Det eneste jeg er usikker på er topplata og høyden så om jeg får noen mål/innspill på dette så hadde jeg vært evig lykkelig. Prøving og feiling er for folk som ikke mestrer "The rule of the 7 P's". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reinhard Posted March 25, 2011 Share Posted March 25, 2011 De på Nidaros er på grensen til å være for korte. De kunde med fordel blitt plusset på med 15 - 20cm på lengden. Som det er nå må rifle settes opp på midten av benken for at den skal rekke til. Benkene på Meheia er 120cm lange, og det er ikke mer en man trenger. Om det blir noe av det benkeprosjektet jeg diskuterte med en sambygding blir de definitivt ikke under 125cm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loddfåvne Posted March 25, 2011 Author Share Posted March 25, 2011 Takk Reinhard. Det tar jeg sporenstreks til etterfølgelse og legger på 250 mm i lengden. Har du noen formening om skytter-enden av benken? 200 vs 300 mm ende? 45° avfasing? Jeg vet at dette er pirk, men til gjengjeld så skal jeg legge ut litt bilder og se om tråden i alle fall blir litt bedre en hjelp-hvilken-raggsokk-trådene som florerer nå i agurktia. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skaaning Posted March 26, 2011 Share Posted March 26, 2011 Du kanskje skulle satsa på en såden her benk isteden. Den blir ihvertfall sosial: http://i454.photobucket.com/albums/qq262/333smitty/BENCHREST/283980989605_0_ALB.jpg Tibake til topic. Nå vet vi vel ikke hvordan du har tenkt å plassere benker men både på Nidaros og Meheia er det en støpt plate på standplass. Vet ikke hvis du har opplevd hvor godt de syns i kikkertsikte da naboen gir ild? Noe å tenke på. Her er et alternativ: http://vaughnconcreteproducts.com/shooting-benches Klikk på bilde merket "July". Det er og en målsatt tegning der. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loddfåvne Posted April 7, 2011 Author Share Posted April 7, 2011 Talk's cheap!... og jeg skal snart få laget denne benken. Siste oppdatering går vel egentlig på at jeg har bommet kraftig på lengde og bredde på bordplata, samtidig så har jeg fått oversendt et kapitel bibelen som vurderer ulike utforminger. Der ble følgende design varmt anbefalt. Denne er enkel og lage og bør gi god bordplass. Jeg begynner arbeidet på andre siden av påske. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loddfåvne Posted April 26, 2011 Author Share Posted April 26, 2011 NBSK's distriktkontor melder om fremgangen: Understell punktsveist. Det ble 50 mm firkantrør fylt med betong i stede for 100 mm (man tager det man haver) Lagde 3 stk når jeg først var i gang. Brukte tilhengerplanet som underlag i forskalingen. Ferdig arbeid. Ca 1 tonn med benk. Støpingen tok ca 2 t med god hjelp av en Bobcat 2 av benkene står nå opp-ned i hagen og 1 på hytta. Så fort jeg får snudd de, vurdert om jeg må ha en avretting og sauset de godt inn med lakk/epoxy så sendes de til sine nye hjem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buster Posted April 27, 2011 Share Posted April 27, 2011 vurdert om jeg må ha en avretting og sauset de godt inn med lakk/epoxy så sendes de til sine nye hjem. Det anbefales ikke! At de pusses/slipes fine, med betong er ok, men ikke bruk noe som blir glatt. Det er faktisk fordel med en viss ruhet på plata. Hos Nidaros var det en sjel(navnet er uinteressant) som nok mente at han gjorde en god gjerning og hadde på epoxy på benkene. Det ble IKKE optimalt! Så revurder det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tika Posted April 27, 2011 Share Posted April 27, 2011 Benkene på Nidaros er alt for glatte som Buster sier. Vi tenker derfor å slipe de ned slik at man kommer ned på bar betong. Bruk avrettingsmasse eller noe slik at de blir jevne, men ikke for glatte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
solovenn Posted August 6, 2011 Share Posted August 6, 2011 Har laget meg selv en benk som jeg kan frakte med meg over alt. Bygget i 40 mm rustfritt firkantstål, og med plate av impregnert kryssfiner ca. 12 mm. I tillegg har jeg bygget stol/krakk fast i denne benken, og den veier ikke mer enn 20-30 kg. Den kan fraktes med overalt, og du bruker din egen vekt for å få den stødig. Har skutt mye på 100 m og minste gruppe hittil er 6 mm, men skyter jamt fra 8 til 12 mm med denne. Har bilde av benken, dere ser den på min Facebook side http:facebook.com.Solovenn Bordet er stødig nok, spesielt ved godt underlag i betong eller asfalt på skytebane, eller grus i terrenget, og holder du magen unna bordet, hviler kun armer på bordet og sitteplaten, så er det nesten like stødig som betongbenk, hvor rekorden hittil er 5 mm med en annen skytter, som jeg har skutt på her i Sverige. Jeg merket lite forskjell. Dette er en så enkel benk, at den kan lages i tre, og bli nesten like stødig hvis man bruker tykk gods i veden, og skrudd godt sammen. Lykke til de som vil ha en benk som kan lett fraktes med, og som gir god trening uansett hvor man skyter, bare man har rett avstand og kulefang. Har sett lignende benker i tre på skytebaner for innskyting av gevær, men de er litt store og man må ha tilhenger. I tillegg er de for høyre og venstreskyttere, men setter jeg stolen på midten på min benk, så duger den for begge. Kanskje jeg flytter stolen, men har ikke støtt på noen venstreskyttere hittil. Den er på størrelse med en kryssfinerplate, 60 x 120 cm. Solovenn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.