Jump to content

Revolver felt, bør jeg kjøpe 4" eller 6" Smith & Wesson?


Pistolskyter

Recommended Posts

Prøv begge deler, og finn det du skyter best med..! Og det du liker best..!

 

Folk kan skyte bedre med en 4" enn de gjør med en 6" og omvendt..

 

Fordelen med lengre løp er at du får en lengre siktelinje, som gjør det lettere å treffe godt.. Ulempen er at du bruker litt lengre tid på å sikte deg inn, og flytte på de forskjellige målene..

Link to comment
Share on other sites

Dem fleste bruker 6". Det er iallefall det man ser mest av.

 

Til dem tider, avstander og blinkstørelser man har på dem fleste feltløyper så

er 6" svært så godt anvendelig. 4" blir litt mere urolig i neven. Den er jo

normalt noe lettere.

Link to comment
Share on other sites

En 686/586 gir lengre siktelinje, lavere munningsblåst, litt bedre hastighet og balanse(min subjektive mening) med 6" løp. Prisen er noe over 100 g tyngre løp. For ren konkurranse skyting er 6" løp lettere å gjør gode resultat med. Jeg skyter med en 586 i praktisk og nå magnumfelt. I ren ytelse er 6" det beste valg, men om man foretrekker en 4" ja så er det det beste valget. Med en 4" gir man seg selv en litt større utfordring for å oppnå gode resultat, men til syvende og sist så er det jo bare seg selv man konkurrerer med så valg av løpslengde er best å gjøre etter personlig preferanse. Det andre kan bidra med er å belyse objektive sider ved de forskjellige alternativ. Noen ville kanskje valgt en løpslengde f.eks. 6" først og etter en tids prøving kjøpt et løp av en annen lengde f.eks. 4" og så prøvd det i samme revolveren.

Lykke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

Anbefalingen må bli 6"løp (så sant dette ikke blir for tungt for deg).

 

Argumentasjon:

Løpslengde har to faktorer, den subjektive og den objektive.

Den subjektive går på ens egne personlige preferanser, for hva som føles riktigt (= trivsel).

Den andre går på rent praktiske forskjeller.

 

Subjektivt er det altså vekt, balanse og rekylfølelse som kommer opp.

 

Objektivt er det siktelinje, mulighet til å lade 357m til Magnumfaktor (uten å presse ladningene opp mot sikkerhetsgrensene), vekt/rekyloptak (ro i våpenet). Tid på målbytte (vekt/balanse) i forhold til skytetid.

 

I Norge har vi ett moment som gjør dette unødigt vanskelig, og det er POD sine krav ved kjøp av flere våpen i samme kaliber/bruksområde. Som medfører at en på må tenke seg godt om ved kalibervalg, for å oppnå litt frihet ved valg av hvilke sportsutstyr man skal velge.

 

Derfor er 6"løp på det nærmeste default om våpenet skal brukes i både Revolverfelt og Mag1.

 

Skal man ikke skyte Magnumfelt med våpenet, ja da er det det subjektive som bør få råde ved kjøp av revolver til revolverfelt.

Link to comment
Share on other sites

For noen blir "beste hånd" en utfordring med en 6-tommer. De to ekstra tommene utgjør mer vekt og iogmed at vekta kommer som en forlenging av løpet, så gjør momentet at belastningen på armen blir større enn om man hadde hatt vektøkninge f.eks i grepet. I forhold til munningsvipp, så er det selvsagt gunstig med så mye vekt foran som mulig.

 

Jeg kurser en del nye skyttere, og på slutten av kurset lar vi dem skyte med 3 forskjellige halautoer i 9mm og et par S&W686 4" samt en S&W m10 med 6" tungt løp+underlug og Aristocrat-skinne. Ofte skyter de bedre med 4" fordi de ikke orker å holde 1.5kgs-m10-en. Dette er kun en observasjon, men verdt å tenke på. Friske gjennomsnittsmenn på 180/80kg har stor sett ingen problemer med vekta på en 6", men alle er ikke gjennomsnitts...

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke på død og liv MÅ ha en 686 eller en .357Mag - du signaliserer jo at det er revolverfelt du vil bruke den til og det er jo i praksis .38Spec.

 

Det sentrale er vekt og siktelinje.

 

Siktelinjen:

...kan strengt tatt ikke bli for lang, såfremt du dimmensjonerer siktene deretter. De originale siktene kan fort bli for lave og smale til 6-sekunderen. Men med et langt løp (6" og lenger) er siktefeilene du gjør mye mer tilgivelige - de gjør rett og slett mindre av seg. Forutsatt gode sikter. Regn med å oppgradere siktene før eller siden.

 

Vekt:

686 i 6" er jo et full-lug, langt og tungt beist som du må være sterk for å beherske. Ihvertfall med én hånd. Hvis du er sterk er denne tyngden en stor fordel. Ellers ikke. Er vekta et problem har S&W andre alternativer uten lug. Jeg vil legge inn et godt ord inn for model 14 (Merk: .38Spec only) som har 6" løp men er lettere og har k-ramme (et pluss hvis neven er liten). De har vanligvis ikke lug, noe som går ut over følt balanse.

 

De finnes fortsatt i salg på nymarkedet, men det er mange brukte i god stand for salg. De er svært populære, for folk hiver seg over dem med kappsaga i disse spesialrevolvertider. (Fy skam!)

 

Det er altså ingen grunn til å gå for en kort revolver hvis du ikke har problem med vekta på den. Det er ønskelig på grunn av balansen i våpenet å ha litt ekstra vekt på løpet, så mye som du personlig klarer å håndtere. Merk deg at 686 finnes også i 5" utførelse :!: Kanskje det er det glemte kompromiss?

 

PS: Du blir garantert ledd ut, men det er lov å ha på en sikteskinne som er lenger enn selve våpenet. Har aldri sett noen slike rigger enda, men de burde komme snart, tatt i betraktning hvor mye folk flikker på våpnene sine.

Link to comment
Share on other sites

Apropos: Det er ikke all fabrikkammo som holder faktorkravet i en 6" engang. Så du kan risikere disk på et stevne med fabrikkammo med 158grains kuler. Kronografer derfor alltid ammoen før stevne - kjøpt som hjemmeladet.

 

Hvis du har en .357 som er søkt til revolverfelt, pleier det ikke by på noe problem å få enda en .357 til magnum. Såfremt du kan dokumentere et faktisk behov. Politiet skal utøve skjønn. Men etter PODs rettningslinjer kan de gi deg avslag, og det har blitt gjort før. Til tross for at enkelte våpen (ofte fordi de har korte løp) de facto ikke kan brukes i magnum1 fordi den ikke oppnår rett hastighet. I regelverket er det bare krav til kaliber. Du kan risikere å måtte selge din kjære 4" først.

 

Merk deg også at karbonstålvåpen (586) ofte er vanskeligere å oppnå faktor i enn rustfrie våpen (686).

Link to comment
Share on other sites

Merk deg også at karbonstålvåpen (586) ofte er vanskeligere å oppnå faktor i enn rustfrie våpen (686).

 

Her bør du referere til en kilde, for dette er meg totalt ukjent. Vet at en del m19 har litt mye rom mellom løp og tønne, men at dette gjelder generelt for karbonstålvåpen tror jeg ikken noe på.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Det var en del lokal forsketi-forsketi i klubben min en tid tilbake på dette. Det ble prøvd samme ladninger i 586'er og 686'er og kronografert i RansomRest, og tendensen var klar: Faktoren var lavere med 586 enn 686. Hypotesen som har blitt rådende i klubben etter dette er at det ikke er stålet i seg selv som er problemet, men løpets kalibrering. De blå våpnene var ørlite romsligere, og dermed fikk man lavere trykk. De ørsmå toleranseforskjellene kunne lettest forklares med at 586 og 686 var produsert på forskjellige fabrikker, og man dermed kunne forvente seg tilsvarende forskjeller over hele linja. For hjemmeladeren byr dette ikke på problem, da han kan velge kuler helt etter det faktiske kaliberet på revolverens løp.

Link to comment
Share on other sites

På riflesiden er vel rustfrie piper kjent for å gi noe høyere utgangshastigheter enn tilsvarende normalstål piper.

 

Uten at jeg med sikkerhet skal si at jeg husker nøyaktig hvorfor, mener jeg det har vært noe diskusjon om at det rustfrie stålet er "glattere" enn tilsvarende normalstål og av denne grunn gir mindre friksjon og derav høyere utgangshastighet.

Link to comment
Share on other sites

Dette er litt over min kunskap, men spör som så, hvis pipa gir mere friksjon burde det da ikke bygges opp mere trykk bak kula og hastigheten bli större?

 

Har ikke så mye og basere dette påståendet til, men det sies som så att svensk 9x19 m/39 har lavere hastighet enn m/39b. m/39b har ca dobbelt så tykk mantel (ca 2mm). Manteln gjör att kula får mere friksjon i pipa og da bygges trykket opp og hastigheten stiger. Det var mot reglementet å skyte denne ammon i de gamle svenske pistol m/07 og pistol m/40. Glocken derimot spiser denne ammon med glede :D

Link to comment
Share on other sites

.......eller utilstrekkelig kompromiss?............

Kompromiss mot hva da ?

Hva er det man egentlig er ute etter ?......skal man treffe noe, skal det se pent ut, eller skal det vere lett og usynligt ?....skal det bare vere morro ?..hva er det man egentlig vil ?

 

Lengre løp gir bedre treffsikkerhet, og til felt så er det skrevet ovenfor at 6" er det ideelle for feltskyting. Har en 686 selv med 6" løp, og vet med meg selv at hadde det vært kortere, så hadde også utfordringen vært større. Så enkelt er det.

 

Så kommer førstemann etterpå og synes at 5.5" er hyggeligt

Så kommer andremann og synes at 5.0" er hyggeligt

Så er det 3'dje mann som synes 4.5" er hyggeligt

Så er det 4'rde mann som synes at 4.0" er hyggeligt

osv, osv, osv

 

Tilslutt så er alt bare hyggelige lengder å lese om, og alt er like fantastisk.

Den som har skutt i 20 år er mindre påvirket av dette en en nybegynner. Er trådstarter nybegynner, og er opptatt av å treffe, så er anbefalingen å kjøpe en 6" å begynne med, og så er man ferdig med det. Vil man kappe seg nedover så har man

den muligheten senere. Det er mye verre og legge til lengde.

Link to comment
Share on other sites

Lengre løp gir bedre treffsikkerhet, og til felt så er det skrevet ovenfor at 6" er det ideelle for feltskyting.

Ja, det er skrevet overfor. Men det gjør det vel ikke automatisk til den ene store fulle sannhet? Det skrives mye rart på dette forumet uten at man dermed kan ta alt for god fisk. Sjøl har jeg valgt å kjøpe en 6" S&W 586. Men det har også med tilbud og etterspørsel å gjøre. Hvis man synes at 5" virker som et logisk kompromiss bør man iallfall prøve et våpen med denne løpslengden før man konkluderer. Som valg av våpen generelt, er også valg av løpslengde et veldig subjektivt valg. Jeg har prøvd, og kunne godt tenke meg en feltrevolver med 5" løp. Men av økonomiske grunner har jeg valgt å kjøpe det som var tilgjengelig.

 

Dersom det en dag skulle bli aktuelt med løpsbytte er det meget sannsynlig at jeg ville bytte til et 5" løp. Selv om det står i denne tråden at 6" er det ideelle for feltskyting.

 

Ville nybegynneren skyte merkbart dårligere med 5" løp? Jeg vet ikke. Men la han prøve, og hør hva han synes.

Link to comment
Share on other sites

For en nybegynner er 6" det beste valget, man gjør skjeldent feil med det. Velger man som nybegynner en 4" får man da ganske kjapt høre at dette er ubrukelig og usikkerheten brer seg straks og gjør vertfall ikke skytingen bedre.

Har både 4" og 6" feltrevolvere og ut til ca 30m hold merker jeg ikke den store forskjellen, men så har jeg da også skutt mye med revolver.

Skal jeg poengtere fordeler med 4" er det at den er litt kjappere i forflyttning mellom blinkene og at siktebildet virker roligere som i gjenn kan føre til et mere kontrollert avtrekk.

Hadde jeg fått kniven på strupen og skulle tatt valget hadde jeg 100% sikkert gått for 6"

De som er best for en nybegynner er nok også best for en god skytter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...