Jump to content

Kniv til meg selv


sako.

Recommended Posts

Har endelig fått matrealene til kniven jeg skal lage til meg selv :D

Det blir knivmaking med andakt og ærefrykt, men jeg får ta meg god tid, og gjøre så godt jeg kan.

 

Bladet er UHB Elmax av Rudolf Løseth. Skaftemne er myreik, hvor jeg skal ha innlegg av messing med fil arbeider og rød vulkanfiber. Mosaikk pin i toppen til fangsnor. Frontholk i elghorn.

Slira blir amerikansk type, med D ring oppheng, hvilken farge vet jeg ikke enda. Vil ha grå, men jeg vet ikke om jeg får det til... Skal prøve å blande narvsverte med aseton i steden for rødsprit. Kanskje det blir bedre.

 

4lg385.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da er alle deler skåret ut på bandsaga. Satt sammen midlertidig med dobbeltsidig tape. Det fungerte fint, stabilt nok til å pusse med båndsliper, og lett å plukke fra hverandre igjen.

154x3br.jpg

Her er alle bitene slipt til, og senter tatt ut. Demontert for å begynne tilpassing til tangen. Her går jeg for fluefi... hår tigth :-)

vmwrnn.jpg

 

Her er furtebu nr 1.

211ti53.jpg

 

6on6md.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da er kniven satt sammen, ble ikke helt de tilpassningene jeg hadde tenkt, men tror det blir bra:-)

2isuqnm.jpg

11tna61.jpg

 

Måtte jukse litt,brukte smeltelim i hullet til tangen i skaftet for å få det tigth til sliping og puss. Håper det funker....

 

Etter et par timer med båndsliper, Dreml, filing og sandpapir er jeg så langt. Fornøyd med skaftet, det sitter godt i hånda, og er passe langt. Mosaikk pin er på plass ( Helvetes tomme mål.....)

710gfa.jpg

Link to comment
Share on other sites

Her er kniven klar for montering.Alle deler polert og klargjort. Fil-arbeidet ble bra synes jeg,til å være første gangen.

1ze8b2c.jpg

 

Da var kniven montert. Litt kreativ bruk av klemmene på høvelbenken. Delene skle litt pga ikke helt tight tilpassing til tangen.

f20hw6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dette blir nok en god følgesvenn i mange år :D

 

Det er jo mulig å få laget en, men en slik kniv koster....

Bare i materialer så snakker vi ca 2300kr inn. Så ligger det omtrent 30 timer+ bak ferdig kniv og slire.....

 

Skulle en knivmaker tatt seg vanlig håndtverker pris snakker vi da 30 x 470kr= 14100kr+mva= 17625kr + matrealer a`2300kr+ fortjeneste 15%=2643,75kr

Totalt: 20268,75kr

Hva om en hadde regnet bilmekaniker priser. Da blir det frem med den store multiplikasjonstabellen.....

 

Dæven, dette kunne jeg jo levd av :moresarcasm:

Nei, en blir nok ikke feit av å lage kniv, men det er en fin hobby. Ikke alt som kan regnes i penger heller !

HELDIGVIS

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg vet er det hønngammal myr-trukken eik ja.

Båndsliper får du får 500kr på biltema, ikke optimal, men den virker. Båndsag kjøpte jeg hos Byggmakker, ca 3000kr.

Men det går fint an å lage kniv uten masse verktøy også. Du kommer langt med rasp, fil og sandpapir....

Link to comment
Share on other sites

Vet at i USA er det en egen industri som samler synketømmer etter fløtinga. De får meeeget godt betalt for dette pga spillet i veden som blir i de gamle stokkene.

Enhver norsk myr er jo mer eller mindre full av furustokker og røtter. Ikke umulig at det kan være mye fint å finne her....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...