Jump to content

HK 770 - Ladegrep


Jonah-Hex

Recommended Posts

Jeg har aldri vært borti noen halv auto rifler som er SÅ harde å ta ladegrep på. (Og ja, jeg har pørvd noen)

Å vippe ut lade armen (?), er ikke noe problem, men å dra den tilbake er nesten umulig.

 

Skal den virkelig være så hard at det føles ut som om jeg "river av meg armen"?

Er det noen måtte å få "myket" den opp på, slik at jeg mye lettere klarer å ta ladegrep?

 

 

Og er det noen forslag til europeiske / tyske ? butikker som selger deler/magasiner til den?

Link to comment
Share on other sites

Ha, ha, ha,...... :lol:

Ja, AG3 er LETT !!!

 

Jeg mener veldig lett, i forholdte min HK770. En AG kan du nesten dra med lille fingeren, uten å ta i. Mens denne er så du drar av deg armen nesten. Du kan sikkert si at den er 50 ganger så hard / tung, hvis ikke 100.

 

Riktig, at mekanismen er mye lik. Begge er roller block.

 

Prøve ladergrep på en gammel SIG type, den virket hardere en AG, men fortsatt, veldig lett i forholdte HK770.

Link to comment
Share on other sites

Det kan være noe feil med den, det er mulig å få en rullelåst HK til å oppføre seg slik du beskriver dersom låsegeometrien ikke er slik den skal. Du sier det er lett å vippe ut ladearmen, men tregt derifra? Prøv, med sluttstykket helt i lås, å se på sluttstykkebæreren mens du vipper ut ladearmen. Sluttstykkebæreren skal bevege seg littegrann i det du vipper ut armen, før du begynner å dra den bakover. Gjør den ikke det, så er det noe galt og du får tungt ladegerep; den første delen av ladearmens bevegelse skal fungere som vektstang og "jekke" mekanismen ut av lås. Har du målt "bolt gap"? Har noen muligens byttet til feil størrelse låseruller eller feil vinkel på tennstempelholderen, evt er det mye slitasje så låsegeometrie ikke er rett?

Link to comment
Share on other sites

du har en kraftig finger du? hahaha.. men skjønner hva du mener i forhold ja :wink:

AG3 er den hardeste typen av andre SA rifle jeg har prøvd.

 

Men fortsatt ingen som har en HK770 og eller har erfaring med typen?

Det er da folk her inne som har slike.

 

Det er viktig at en bruker kraft i rett linje parallelt med sluttstykkegangen, da skal det ikke så mye til.

Ja, men andre rifler kan du holde med en hand og dra sluttstykke med den andre.

Denne setter jeg mot låret mitt for å få nok motkraft til dra. Holer den rett og drar bakover.

Men det er spesielt det å starte det som er vanskelig pga. ekstremt hardt, når du første har "løsnet den" så går det stort sett greit. Selv om den er tung.

Link to comment
Share on other sites

Det kan være noe feil med den, det er mulig å få en rullelåst HK til å oppføre seg slik du beskriver dersom låsegeometrien ikke er slik den skal. Du sier det er lett å vippe ut ladearmen, men tregt derifra? Prøv, med sluttstykket helt i lås, å se på sluttstykkebæreren mens du vipper ut ladearmen. Sluttstykkebæreren skal bevege seg littegrann i det du vipper ut armen, før du begynner å dra den bakover. Gjør den ikke det, så er det noe galt og du får tungt ladegerep; den første delen av ladearmens bevegelse skal fungere som vektstang og "jekke" mekanismen ut av lås. Har du målt "bolt gap"? Har noen muligens byttet til feil størrelse låseruller eller feil vinkel på tennstempelholderen, evt er det mye slitasje så låsegeometrie ikke er rett?

Se på Sluttstykkebæreren?

Unnskyld, uvitenhet, men hvilken del på deltegningen mener du?

Eneste del tegning jeg fant i farten.

http://www.gunpartscorp.com/catalog/Products.aspx?catid=9024

Her er nesten hele orginal manualen: http://www.scribd.com/doc/28505274/HK-Model-630-770-940-Rifle-Manual

På side 5, bilde nederst til venstre står det hvordan man i teorien skal gjøre det.

 

Det har ikke vært byttet låseruller på den mens jeg har hatt den. Men jeg hadde den inne hos børsemaker når jeg kjøpte den, og rensket opp mekanismen. Den gummi platen i bakant hadde da smuldret opp og lå i biter inne i mekanismen. Den var hard både før og etter det besøket.

 

"feil vinkel på tennstempelholderen" og "er det mye slitasje så låsegeometrie ikke er rett" - har ikke peiling, men en mulighet.

Slitasje, hva skal jeg da se etter?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en slik, og har hatt den lenge :D

Ladingen er tung, men ikke slik som du beskriver.

På selve ladearmen sitter det en rulle, sjekk at denne ikke sitter fast eller er blitt "urund". Det vil føre til motstand.

 

Ellers blir det som Vargen sier.

 

Det burde stå .308 på tennstempelholderen, men det skal etter "husken", ikke være noen forskjell på 30-06 og .308. De går om hverandre.

 

Står litt her om vinkler på rullelåsenhttp://www.hkpro.com/index.php?option=com_content&view=article&id=135:guide-to-hk-locking-pieces&catid=4:special-topics&Itemid=5

Link to comment
Share on other sites

Delene til ladearmen er 12/13/14 Slitasje

"Tennstempelholderen" 8 Slitasje

Rullene 3 Slitasje

 

 

Og en ting til: rengjør kammerdelen hvor rullene "sitter" i låst posisjon. Har erfaring med at det samler seg mye slam der. Er disse mye grodd er det ikke rart du få tungt ladning.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje lettere å få svar dersom du får en moderator til å flytte tråden til en mer passende

del av forumet enn "Lover og regler" ?

Har bedt moderator flytte tråden.

 

Delene til ladearmen er 12/13/14 Slitasje

"Tennstempelholderen" 8 Slitasje

Rullene 3 Slitasje

 

Og en ting til: rengjør kammerdelen hvor rullene "sitter" i låst posisjon. Har erfaring med at det samler seg mye slam der. Er disse mye grodd er det ikke rart du få tungt ladning.

Takker for tipsene, skal se på den og se om jeg får den litt bedre.

 

Noen som vet om noen (antar tyske er best) butikker som har deler og ekstra magasiner?

Link to comment
Share on other sites

Har også en men den er ikke tung i det hele tatt. Man må ta i litt men ikke noe problem. Den gummibufferen i bakkant holder ikke i min børse mer enn ca 500 skudd før den må byttes.

Har et spørsmål jeg også. Den stanga som rekylfjæra sitter rundt, er den lik på ag3 eller har de noe annet på den. Har vært borti en som er gått av og min har tydelige sprekker der de små splintene som holder den sammen er. Nesten umulig å få tak i deler til disse børsene lenger så ting må lages men hadde det vært likt til AG så hadde det vært lettere

Link to comment
Share on other sites

Se på Sluttstykkebæreren?

Unnskyld, uvitenhet, men hvilken del på deltegningen mener du?

Eneste del tegning jeg fant i farten.

http://www.gunpartscorp.com/catalog/Products.aspx?catid=9024

 

Sluttstykkebæreren er nr. 11 på tegninga.

 

 

 

Se på side 9, der står det hvordan du sjekker "gapet" mellom sluttstykkehodet og sluttstykkebæreren, ved å kikke inn magasinbrønnen mens sluttstykket er i låst posisjon. Slitasje på låsedelene vil forandre hvor stor sprekken mellom disse delene er, det er viktig at ikke sprekken forsvinner helt. Jo mer slitasje, jo mindre sprekk. Forutsatt at geometrien er lik med AG3 (sannsynlig, siden det er "samme" kaliber), skal sprekken være mellom 0,1 og 0,5 mm.

 

Ellers er rådene om grundig puss gode, spesielt inni gropene bak kammeret hvor låserullene skal i inngrep.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 2 stk .En 770 og en SL7 med samme mekanisme som 770,n

Kan dra ladegrep med pekefingeren på dem begge.

Kan hende du har satt ihop sluttstykket ditt feil?

Ville plukka ut sluttstykke og olja over og montert, får så å kjenne på tyngden av ladearma.

Demonterte våpenet i går kveld.

Kan ikke si at jeg ser med en gang hva som er feil.

Når jeg har fått av upper reciver, så er det i hvertfall lettere å ta lade grep. Men fortsattt mye hardere en deerkiller beskriver. Lade armen, går litt bakover kanskje 0,5 cm før den gir motstand, og det er da den "sitter fast".

 

Når jeg tok ut hele sluttstykke så kunne jeg nok "dra ladegrep med pekefingeren".

Syns lade armen min er litt vinglete / løs. Mener opp og ned. Men skal den være det, eller kan jeg stramme den noen steder.

 

Det jeg derimot ikke gjorde var å demontere sluttstykke, det blir neste gang. Rekker nok ikke det før til helgen.

 

Se på side 9, der står det hvordan du sjekker "gapet" mellom sluttstykkehodet og sluttstykkebæreren, ved å kikke inn magasinbrønnen mens sluttstykket er i låst posisjon. Slitasje på låsedelene vil forandre hvor stor sprekken mellom disse delene er, det er viktig at ikke sprekken forsvinner helt. Jo mer slitasje, jo mindre sprekk. Forutsatt at geometrien er lik med AG3 (sannsynlig, siden det er "samme" kaliber), skal sprekken være mellom 0,1 og 0,5 mm.

 

Ellers er rådene om grundig puss gode, spesielt inni gropene bak kammeret hvor låserullene skal i inngrep.

Ja, jeg ble sittende å lese det i manualen og så på det flere ganger uten at jeg ble helt klok på det. Ut i fra hva jeg klarte å se, uten at jeg helt vet hva jeg ser etter, så seer det ok ut.

Skal nok se på det en gang til.

 

Rollere, ser ut til å passe helt fint, de "detter ut", når man heller på sluttstykke og går fint inn igjen.

Link to comment
Share on other sites

Første bud er i alle fall å få pusset glidekassen grundig, spesielt gropene som låserullene skal låse i bak kammeret, samt å demontere sluttstykket og pusse det også grundig. Når du har pusset alt skikkelig reint tar du ei lommelykt og lyser så du får sett skikkelig inni glidekassa, og se nøye etter om det er noen bulker eller grader på noen av flatene sluttstykke/sluttstykkebærer glir på. Prøv å se om det er mere slitasje noen steder, som kan tyde på at glidekassa er for trang der. Se også nøye over sluttstykke og sluttstykkebærer, i tilfelle det er noen hakk eller sprekker der. Se i utkastersporet under sluttstykkehodet, det skal helst ikke være noen tydelige slitasjemerker i sporet (kan i så fall tyde på skjev/skadet utkaster som subber mot sluttstykket).

 

Sjekk utdrageren på sluttstykkehodet, er den hel og uten sprekker? Er utdragerfjæra passe stram, slik at det skal ganske mye kraft til for å bevege utdrageren med en finger? Jeg har en gang opplevd brekkasje på utdrageren på en AG3, som førte til veldig tungt ladegrep slik du beskriver. Utdrageren var brukket i to deler men ble holdt sammen av fjæra, slik at den på et vis fungerte men stakk lengre ut enn den skulle og skrapte mot glidekassa så lenge den holdt om randa på patronen.

 

Har våpenet blitt skutt med med manglende eller defekt buffer? Se bakerst på sluttstykkebæreren og bakerst i glidekassa, ved bufferen, om det er noen tegn til at sluttstykkebæreren har banket inn i metallet i stedet for å bremses opp av bufferen. Se etter bulker fra låserullene bak i siden av kassa, der hvor låserullene er når sluttstykket er i bakre posisjon. Bulker eller andre merker som tyder på skyting uten buffer er en indikasjon på at våpenet har fått juling; sluttstykket kan i noen tilfeller ta skade av slikt og dette kan føre til at det går trangt i kassa.

 

Med sluttstykket ute av våpenet, kikk ned i avtrekksmekanismen og inspiser utkasteren (en fjærbelastet vippearm). Sjekk at den ikke er bøyd eller skadet; utkasteren er i kontakt med sluttstykkebæreren under dennes bevegelse og skal vippe opp i sporet under sluttstykkehodet når sluttstykket beveger seg bakover. Hvis utkasteren er skjev så kan den butte mot sluttstykket og hindre/bremse bevegelse bakover.

 

Med sluttstykket demontert, forsøk å føre sluttstykkebæreren frem og tilbake i glidekassa med en finger. Kjenn etter om det lugger noe sted, det skal gli ganske lett uten nevneverdig motstand. Finner du ut at det stopper opp noe sted, så ikke gi deg før du finner ut hva det butter mot. Det kan være noe så enkelt som at glidekassa har fått litt juling og er klemt en millimeter inn slik at det kniper mot sluttstykkebæreren. Det kan også være fastkilt dritt eller hylsefragmenter som får ting til å kile seg fast.

 

Såfremt sluttstykkebæreren glir lett, sett sammen sluttstykket og monter våpenet sammen.

 

La oss nå se om vi får deg til å bli helt sikker på dette med boltgapet:

Forsøk å føre sluttsstykket langsomt framover ved å holde igjen på ladearmen, motsatt av hvordan man egentlig skal gjøre det ved ladegrep. Da vil sannsynligvis ikke sluttsdtykket gå helt i lås. Kikk inn magasinbrønnen, du vil se undersiden av sluttstykkehode og sluttstykkebærer. Sannsynligvis er sluttstykkehodet blankt og bæreren svart, så det skal være greit å se forskjell. I sprekken mellom disse delene ser du litt av tennstempelholderen ("locking piece"). Siden sluttstykket nå ikke er helt låst skal det være stor sprekk mellom hode og bærer. Ta nå et ordentlig ladegrep og løs ut sluttstykket fra bakre stilling så det smekker skikkelig i lås, mens du fremdeles ser inn magasinbrønnen. Nå skal det være svært liten sprekk mellom hode og bærer; sort og blank del er helt eller nesten helt inntil hverandre. Det er denne lille, siste bevegelsen av sluttstykkebæreren med tennstempelholder i forhold til sluttstykkehodet som tvinger låserullene ut og i inngrep med gropene i glidekassa. Hvor lang bevegelsen er- altså hvor stor sprekk det blir mellom hode og bærer- bestemmer hvor mye låserullene er i inngrep.

 

Ta avtrekk mot tomt kammer, hanen slår da til tennstempelet og sluttstykkebæreren og dette kan få "gapet" til å endre seg. Det interressante er jo hvor stort det er under avfyring, derfor bør man måle etter avtrekk. Forsøk nå å måle med en bladsøker, eller i mangel på sådan prøv om du kan stikke et vanlig ark skrivepapir inn melom sluttstykkehode og -bærer. Dersom sprekken mellom hode og bærer er for trangt til å få inn ett lag papir, så er våpenet slitt og trenger litt vedlikehold. Som regel er dette enkelt å ordne, man bytter til litt større låseruller (de finnes i flere størrelser med ørsmå forskjell, nettopp for å kunne kompensere for slitasje). Det kan også være lurt å skifte tennstempelholderen, så ikke eventuell slitasje der får innvirkning. Som sagt skal gapet være mellom 0,1 og 0,5 millimeter, helst nærmere største toleranse så du har noe å slite på.

 

Du sier at rullene ser ut til å passe fordi de glir lett ut av sluttstykkehodet, men det betyr ingen ting. Den eneste måten å vite om rullene passer er å måle boltgapet, da dette er et mål på hvor godt rullene passer mellom glidekassa og de skrå flatene på tennstempelholderen. Etter hvert som glidekassa (og tennstempelholderen) slites, trengs det større låseruller for å gjenopprette låsegeometrien.

Link to comment
Share on other sites

Var ute å skaut inn ny kikkert på min HK 770 i dag.Bruker å plukke ut sluttstykket etter hver gang våpnet brukes.

Måtte fram med søkerbladene for å sjekke glippet mellom sluttstykket som beskrevet ovenfor i tråden.

HK 770 :0,3mm åpning

Denne kjøpte jeg ny og den har gått ca1500 skudd,hovedsaklig nato.

HK SL7 : 0,35mm åpning

Kjøpt brukt ukjent anntal skudd,men samenligna med 770,n ser det bra ut.

Hvor kan overdimensjonerte ruller kjøpes?

Link to comment
Share on other sites

Imponerende kunnskap og liste Vargen.

Dette burde nesten stått i manualen til HK.

 

Du skriver så mye at jeg ikke vet om jeg har klart å få md meg alle detaljene, men jeg har i hverr fall demontert våpenet, pusset reint hel sluttstykke og inni kassa.

Det var mye tykk olje og våpen fett(?) der. Fjernet det.

 

Klarer ikke å finne eller se noen konktete skader eller slittarsje som burde forusake dette.

Når jeg har tatt av upperen, så glir slutt stykke veldig greit fram og tilbake. Klarer å dra den med en finger.

 

Men når jeg endelig klarte å monteren den sammen igjen, så var lade armen litt hardere, (jeg strammet også skruen på utsiden, da jeg syns den var veldig løs.

Men ladegrepet var veldig likt, men forskjellig.

Vipp ut ladearmen og så dra. Det er fortsatt der den sitter, men etter å ha "løsnet den" så er det ikke noe problem å dra den fra og tilbake med en finger, men man må ta i litt. Men den glir greit frem og tilbake. Helt til man låser sluttstykke bak og slipper det fram. (Uavhengig om man bruker knappen eller slipper den litt bak fra.) Så er man tilbake der man var.

Men ja, den ene biten er i hvertfall blitt litt bedre.

 

Skal lese innlegget ditt et par tre 4----7,8-9- ganger til og

prøve nok en gang til....

og kanskje en gang til....

Så ta en tur til børesaker... :-(

 

Og gapet under, fikk fint et ark inn i det. Kunne nok fått to, men nei jeg målte det ikke på annen måte enda, men jeg skal..

Link to comment
Share on other sites

Er ikke så stiv i tysk ,men det ser ut til at denne er borra og gjenga og deretter skrudd fast.Det kommer ikke på tale å borre i dekslene på noen av mine i allefall !! :moresarcasm:

Bruker orginalmontagen og den funker supert.

 

Hvis du kjøper skinna løst festes den underifra i orginalhullene i dekselet. Man må da fjærne plata som skjuler hullene fra innsiden av dekselet. Ellers blir dekselet uberørt. Hvis du sender inn dekselet kan IEA montere skinna med en ekstra skrue i forkant.

 

Jeg har en eldgammel 770 som antagelig har hatt en veldig tung kikkert montert slik at det har blitt "slark" i hullene i dekselet til montasjen. Jeg skyter bedre grupper med åpne sikter enn med kikkert.. Jeg har 3stk 05-montasjer og alle fungerer perfekt på den andre jeg har i 223. Der får jeg 15mm grupper med god ammo.

 

Moralen er: Bruk lettest mulig kikkert og bruk kikkert med gammel type skinne slik at ringer er overflødig. Den gamle typen skinne går rett i festet på 05-basen.

 

Det er vel helt utopisk men hvis noen har deksel liggende til 770 eller 630 er jeg interessert i begge.

Link to comment
Share on other sites

Ja, dette somTorf nevner er virkelig et reelt problem. Faren min har en i 3006- er det 940 den heter? Den har gått veldig bra i mange år, men så begynte presisjonen plutselig å fallere. Ved nærmere undersøkelse viste det seg at dekselet har litt slark. Har ikke børsa hos meg, men etter hukommelsen har dekselet fire støttepunkter- to foran og to bak. Disse er nærmest noen "vorter" som ligger an i spor i glidekassa. I tillegg blir jo dekselet stramma til med unbrakoskruen bakante. Dette er for dårlig! Han har riktignok hatt en fhv tung Schmidt & Bender 1,5-6x kikkert på den, men siden dette er ei jaktrifle burde den vært konstruert for å tåle dette. Børsa har vel ikke gått stort mer enn 400-500 skudd. Prøvde å klinke litt på disse "vortene", men det hjalp bare ca 30 skudd. (Børsa er forøvrig til salgs om noen er interressert)

Link to comment
Share on other sites

Jonah hex: Få se om jeg har forstått deg riktig. Med upper receiver på har du tungt ladegrep, men med overdelen av går sluttstykket lettere ut av lås? I så fall må det være ett eller annet med overdelen som får innvirkning på sluttstykket eller sluttstykkebæreren. Se etter slitasje som forteller deg hvor det er friksjon.

Link to comment
Share on other sites

Jonah hex: Få se om jeg har forstått deg riktig. Med upper receiver på har du tungt ladegrep, men med overdelen av går sluttstykket lettere ut av lås? I så fall må det være ett eller annet med overdelen som får innvirkning på sluttstykket eller sluttstykkebæreren. Se etter slitasje som forteller deg hvor det er friksjon.

Ja og ja, den har jeg ikke sjekket godt. Skal se på det.

Link to comment
Share on other sites

Nei, med upperen av, så er det fortsatt like tungt lade grep som med den på, første gang.

Virke fortsatt som om sluttstykke må "løsnes" før man kan dra det.

 

Sliter litt med å måle "gapet" under riflen. Hvordan måler dere det effektift?

Har prøvd å klippe ut papir/papp i forskjellige tykkelser og se hvem som kommer nedi og hvem som ikke gjør det. Og måle dem etterpå.

Bassert på det så er den vel et sted mellom 25 - 30 mm

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...