Jump to content

Fått feil kaliber ved våpenkjøp.


Pistolmannen

Recommended Posts

Som tittel tilsier har jeg fått feil kammer i ei brukt rifle jeg kjøpte hos forhandler denne uka. Skulle ha ei 308 men fikk 3006.

Det står jo ikke annet enn 7,62 på pipa så jeg tok jo dette for god fisk. Oppdaget dette da jeg syns den lugga litt når jeg prøvde å lade klikkpatron fra magasin. stakk opp i bua å hentet ei 3006 hylse å den kamret så det plystret.

Hva skal jeg gjøre? På toppen av det hele har jeg brukt mange timer på tilpassning av stokk får at den skal passe meg 100%

Hva nå???? Noen som vet???

Link to comment
Share on other sites

Hvis kortet ditt sier 308 og pipa ikke er det så må du få korrigert dette, enten ved å gå til politiet for omregistrering eller til forhandler for nytt våpen (og omregistrering). Butikken bør være veldig fleksibel i slike saker, de har tross alt solgt deg feil våpen.

Link to comment
Share on other sites

Kan se litt kinkig ut med engang, men er helt sikker på forhandler har råd.

Tror nok heller ikke politiet er uvillige til å hjelpe deg om du vil forandre på kortet, om det skulle være av interesse.

Det er ikke din skyld, og du er tross alt kunden.

Link to comment
Share on other sites

Du kan helt klart kreve at selger rydder opp, som forhandler har man vel et særskilt ansvar for å vite hva men selger. Om du er OK med en 30-06 kan dette sikkert ordnes hos Politiet, om du ville ha en 308 så må du gå til forhandler og kreve at de bytter inn våpenet og ordner papirarbeidet.

Link to comment
Share on other sites

Senk skuldrene, gå til butikken imorgen eller til uka så ordner det seg.

 

Hvis du har brukt betydelig tid på å modifisere skjeftet på din m67 er det ikke verre enn at du får ny m67 i riktig kaliber, som settes i ditt nåværende skjefte.

Link to comment
Share on other sites

Om du kan Parkere en Hale i M/67 stokken....muligens, men har du lyst på det?

 

Få tak i en annen M/67 stokk å sette på børsa når du leverer den inn.

Eller be sjappa om å skaffe frem et løp i riktig kaliber.

 

Om det virkelig er en M/67 som har fått modifisert originalpipa så er jeg litt skeptisk til kammeret på den...

Link to comment
Share on other sites

Er Parker Hale ei dårligere kasse?

Jeg trodde M-67 har blitt kammret i 6,5x55. 7,62x51 (308). og 7,62x63 (3006) Men jeg har tatt feil før.

Trodde vel egentlig at Parker Hale kassa var en forbedret M-98 kasse, da den har tett side ov. Men dette vet jeg ingen ting om.

Det må vel være mulig å få fatt i ei ny brukt 308 pipe å få montert i riggen.

Butikken jeg har handlet i er stengt fram til tirsdag så jeg får bare vente slik at de får en sjangse til å ordne opp før jeg setter i gang noe som helst.

Men håper jo at dette ikke skal medfør de helt store kostnadene for min del.

Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde M-67 har blitt kammret i 6,5x55. 7,62x51 (308). og 7,62x63 (3006)

Det er jeg ganske så sikker på at du har rett i, men jeg mener å huske at de etter hvert droppet .30-06.

Trodde vel egentlig at Parker Hale kassa var en forbedret M-98 kasse

Ikke forbedret, forenklet. Og i en langt simplere stålkvalitet. Detaljert redegjørelse for dette overlater jeg til M98-sektens yppersteprester 8) men en M98 låskasse er utvilsomt langt bedre enn en Parker-Hale.

Link to comment
Share on other sites

Med untak av registreringsspørsmål på kaliberet (ordnes lett), så er mitt spørsmål om kansje tilgang på Nato amo er en begunnelse for å ønske 308w. 30-06 lades jo lett nedover (og har mulighet for å lades noe oppover).

 

Aner jeg en fin unskyldning for å sette i løpsbyttesystem (event kun nøkkel), og egen pipe kamret til 308w? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Årsaken til valg av kaliber var to ting. det ene at det er snill rekyl på 308 å at den lager like finne hull i papp som andre cal.30. ammo.

Årsak nr to er det at det er rimelig ammo og at jeg fra tid til annen kan FÅ masse nato 7,62x51.

Hadde i utgangspunktet ikke tenkt å lade så mye 308 da den kun er forbeholdt trening/konkuranse.

Har i dag en 300wm som blir brukt til jakt så ser ikke behovet for en 3006.

På en annen side har jeg nå vært å skutt jaktfelt med børsa å jeg skyter utvilsomt meget godt med den.

Link to comment
Share on other sites

Som tittel tilsier har jeg fått feil kammer i ei brukt rifle jeg kjøpte hos forhandler denne uka. Skulle ha ei 308 men fikk 3006.

Det står jo ikke annet enn 7,62 på pipa så jeg tok jo dette for god fisk.

 

Hvis du faktisk ønsker 308win kan du kan da bare reklamere på dette, det enkleste er vel at butikken hever kjøpet og du får pengene og tillatelsen tilbake. Evt er det enkelt å skru inn et løp i riktig kaliber. En M67 i 308win er det "mengder av" så ser ikke problemet.

Link to comment
Share on other sites

Litt info i saken:

Butikken har klart å skaffe meg en pent brukt Sauer pipe i 308 som skal settes inn i rifla av børsemaker. Som et lite plaster på såret så har butikken solgt meg en A-tec TMM 6 demper som de hadde liggende.

Da kapper børsemaker pipa på den lengden jeg vil ha og gjenger opp til demper samt borrer opp bakstykket på demperen, for dette må jeg kun betale 1500,- ink demper.

Så jeg er veldig happy med utfallet i saken.

 

Hva for lengde bør jeg gå for på den nye pipa? 45-50cm?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kappet mitt 308 løp til 45cm. Helt perfekt! Og så er det som Ole sier med gjenging på nytt. Skulle jeg av en eller annen grunn måtte gjenge opp på nytt, kan jeg gjøre det hvertfall to ganger til uten å komme i trøbbel med loven i henhold til pipelengde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...