Jump to content

En Leviskniv blir til


G.Larson

Recommended Posts

Innspirert av Ilatad’s tråd: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=44002&start=0 og denne linken: http://www.britishblades.com/forums/content.php?82-Home-grown-micarta-%28picture-intensive%29

bestemte jeg meg for å prøve dette og lage knivskaft av gamle dongribukser.

 

Knivblad ble bestillt herfra: http://www.ambolten.no/

Knivstålet er Elmax og med sirkelpolering.

IMG_3168.jpg

Matrialdonor til laminatet ble noen gamle Levisbukser som lå og slang.

 

Epoksy handlet jeg hos http://www.westsystem.no/

Der handlet jeg 105 Resin og 206 Herder for ekstra lang arbeidstid(sein herding) og doseringspumper.

IMG_3154b.jpg

 

Jeg brukte vanlige bæreposer som underlag/innpakking for ikke å grise for mye.

Epoksyen ble først rullet på ett stykke av posen og deretter på hvert enkelt lag med dongri

sånn at det var gjennomvått.

IMG_3163.jpg

IMG_3164.jpg

IMG_3165.jpg

Her har jeg 22 lag med dongri. Dette blir 14 mm tykt ferdig laminert.

Dette ble så pakket inn i plastposen og lagt mellom 2 stk 4”x4” i pressa og presset godt for å

få ut alle luftbobler.

IMG_3166.jpg

Her stod det under press i 2 timer til herdinga var godt igang.

Etter at laminatet var ferdig herdet var det bare å dra av plasten. Dette gikk veldig greit. Plastposen hadde ikke festet seg til epoksyen.

Dongribitene jeg brukte var klippet i biter på 20cm x 8 cm og de 22 bitene jeg brukte veide 120 gram før laminering. Etter laminering var laminatet 14 mm tykt og veide 228 gram.

Dette skulle gi en egenvekt på 1 gram/cm3 for de som måtte lure på det.

IMG_3158b.jpg

Ferdig laminat. Disse laget jeg to av. I hovedsak for å ha en bit å teste forskjellige bearbeidingsmetoder på men også ha muligheten til å bruke de på hver sin side av tangen på bladet.

 

Jeg skar av en liten bit for å teste litt bearbeiding og brukte her en liten båndsliper.

Her kan en ane litt av mønsteret/strukturen. Dette vil sikkert bedre seg når jeg får pusset litt mer.

IMG_3167.jpg

 

Lenger er jeg ikke kommet, men flere bilder og beskrivelse kommer etter hvert som prosjektet skrider fremover.

 

 

10/03-11

 

En dummy for å montere skafteemnene på mens de blir slipt og pussa til måtte jeg ha. Slipper å ødelegge knivbladet om jeg tabber meg ut.

 

IMG_3169b.JPG

 

 

11/03-11

 

I dag har jeg kommet litt lenger.

 

IMG_3170.jpg

Omrisset av skaftet er tegnet opp på laminatet.

 

IMG_3171.jpg

Dette ble saget ut med godt overmål for å ha litt å gå på.

IMG_3172.jpg

 

Etterpå bruker jeg en liten håndholdt båndsliper for å ta grovforminga.

IMG_3173.jpg

IMG_3174.jpg

 

 

12/03-11

Fått gjort litt i dag også.

Her er formen grovslipt. Neste som blir gjort da er å bruke fil og sandpapir fra 80 korning til siste tilpassing/forming og videre stepvis til 1200 korning for siste finnish. Dette vil allikevel ikke bli gjort før jeg er kommet like langt med sideplate nr. 2 sånn at jeg får justert den totale tykkelsen på skjeftet.

IMG_3177.JPG

IMG_3179.JPG

Sånn ca. der skrutrekkeren peker skal jeg avslutte skjeftet. Her må jeg pønske frem en eller annen form for avsluttning. Lurer på å lage holk i kobber.

IMG_3176.JPG

Flere bilder kommer når skjefteplate nr. 2 er på samme stadiet.

 

13/03-11

I dag er den andre sideplata til skaftet skjært ut og jeg har fått grovslipt formen sånn nogenlunde. Noe på overmål.

IMG_3180.jpg

 

Da gjenstår den værste delen, den som tar tid: sandpapir og fil for fintilpassning, tykkelsesjustering og finnish.

 

 

15/03-11

I dag har jeg slipt ferdig på tykkelsen og hovedtrekka i skjefteforma. Nå har skjeftet en form og tykkelse som passer godt i mine hender. Her er skjefteplatene festet på bladet med dobbeltsidig tape.

IMG_3181.jpg

Rundt hele veien har jeg nå ca 1,5 med med overmål slik at jeg har noe å gå på når jeg begynner med sandpapiret.

 

25/03-11

Det er ikke de helt store fremskritta om dagen, men litt får jeg gjort.

I går ble skjeftestykkene limt og naglet på bladet. Jeg merket av og boret opp til 2 naglegjennomføringer og boret i tillegg en del skråstilte hull på baksiden av stykkene slik at epoksylimet får litt mer forankring. Limet ble fylt i hullene både på tangen, på skjeftestykkene samt smurt utover tangen. Når skjeftestykkene kom på plass, banket jeg gjennom 2 messingnagler og satte det hele i skrustikka for herding over natta.

I dag har jeg grovslipt resten av hovedtrekka i skjefteformen og begynt på pussearbeidet med smergelpapir.

IMG_3182.jpg

 

28/03-11

I dag har jeg pusset ned skaftet med smergelpapir i forskjellig korning, fra 180 til 800. Formen er endelig og ligger godt i mine hender. Nå som skaftet er pusset med fint smergelpapir dukker det opp enkelte fordypninger hvor jeg har vært litt hard med de grovere pussepapira. Så jeg må nok gå over en gang til med litt grovere papir før jeg hiver meg på med finpapir igjen. Avslutningspussen vil til slutt bli med 1200 papir selv om overflaten egentlig blir fin nok med 800.

Her er ett par bilder som viser hvor godt konturene kommer frem når laminatet blir pusset og polert.

IMG_3207.jpg

IMG_3208.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk for traad!

 

Fikk akkurat et Mossberg slaktesett til bursdagsgave. Men haandtakene er alt for loese, saa de har jeg tatt av paa de store knivene som brukes hardt. Saa jeg har ogsaa fundert paa det samme etter at jeg leste traaden du refererer til. Men jeg har vaert litt redd for aa hoppe uti det. Men naa har jeg ingen unskyldninger lenger. Takker. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg så en kniv med slikt skaft forrige uke, den var flott. Din blir sikkert enda bedre med det flotte bladet. Den kniven jeg så hadde rød vulkanfiber som mellomlegg mellom stål og dongri. Det frisket virkelig opp.

Blir artig og lærerikt å følge prosessen videre !!

Link to comment
Share on other sites

@Tika

Om du kikker litt på Undersider og Nettbutikk finner du litt. Jeg bestilte ved å sende en mail med bilde av hva jeg ville ha som vedlegg.

 

@Aldhissla

Bladet kom på 1 høvding. Epoxyen og doseringspumpene på ca. 600 kr men det ble kjøpt med tanke på andre prosjekter også så der er det mye igjen.

Dongribuksene var gratis :mrgreen: , var kasteklare allikevel.

Link to comment
Share on other sites

Det vil sikkert fungere greit uten at jeg kan si det for sikkert. Har ikke prøvd det. Fordelen med epoksy kontra polyester er at det er tilnærmet null avgassing fra epoksy'en. En slipper å tenke på lufting/filtermaske osv. Hvor lang arbeidstid har man med polyester av den typen fra Biltema?

Link to comment
Share on other sites

Utrolig stilig... !!

 

Detta må jeg pinadø prøve...

Søkte litt på webben, og ser at det er mange "micarta" entreprenører der ute - og med andre materialer, kan man få frem nesten utenkelig antall kombinasjoner av mønstre... Utrolig tøft !!

 

Venter spent på å se resultatet..

 

FastFWD

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble inspirert og har også kastet meg på levisbølgen. Jeg brukte polyester fra et lokalt båtbyggeri som lim.

 

Pusset en prøvebit. Dette så veldig bra ut.

842513.jpeg

 

 

Så langst har jeg kommet med selve kniven. Gjenstår å lime sammen delene. Har brukt hvaltann, vulkanfiber, flyaluminium og dongeri. (må bli en perfekt konfirmasjonsgave til ei 15 år gammel byjente :) )

842518.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...