Jump to content

Carl Zeiss Duralyt 2-8x42 eller Carl Zeiss Classic 1,5-6x42


gunleil

Recommended Posts

Leste litt i en tidligere tråd om disse siktene, at noen hadde fått svar fra Zeiss at de siktene var nokså like sånn optisk sett. Har sjøl en Duralyt 3-9 x 50 på ei rifle jeg har, og er meget fornøyd med mitt. Men Classic, kan du velge blant flere retikler, men Duralyt er det bare et standard retikkel dem er levert i. Klart Classicen har en fordel da, hvis du feks ikke liker duralyt retiklen ikke faller i smak.

Link to comment
Share on other sites

Har sjøl en Duralyt 3-9 x 50 på ei rifle jeg har,
mente du 3-12x50?

 

Yes!!, beklager husker ikke helt dataene på mine kikkerter. Det var vel 3-12 x 50 ja.

 

Men er prisen på siktene nokså like, hadde jeg valgt Classic tror jeg. En annen erfaring jeg har gjort, er at jeg personlig liker opplyst retikkel(ikke sikkert alle gjør det da). Har også en Meopta Meostar med lys på ei anna rifle, og savner når jeg er ute på jakt med rifla med Duralyten på, for det er en fordel, og særlig hvis du jakter der det er mørk bakrunn feks en granskog bak posten. Mitt tips er å kanskje se på et Zeiss Classic med opplyst retikkel!!.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det lenge siden jeg har sett igjenom et Classic sikte, så jeg husker ikke helt hvordan det mekaniske/optiske er der. Men har sammenligna litt opp i mot Zeiss conquest, og det siktet likte jeg ikke pga den "do rull" effekten(at en ser veggene i kikkerten meget godt) på lave forstørrelser. Det var helt borte på Duralyten, og likte siktet meget godt pga det. Vet ikke helt åssen dette er på Classic`n?, men er nokså irriterende på en kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kikket gjennom et Duralyt-sikte og sammenlignet med et Docter-sikte. Da syntes jeg det var Duralyt som minnet mest om en dorull. Jeg syntes også at det tegnet mye dårligere ut mot kantene enn Docter-siktet.

 

Når jeg samenlignet mellom mitt Victory sikte og Docter siktet så var det Docter'n som hadde dassrull effekt å dårlig kantskarphet. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det var snodig. Jeg har et Victory-sikte selv, men jeg synes ikke det er særlig forskjell på det og det Docter-siktet jeg så på. Doccter-siktet jeg så på, viste ingen dorulleffekt i det hele tatt. Men det er vel forskjell på dem også, sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Mine 2 cent er å vente og hyppig undersøke bruktmarkedet.

Tipper du da vil finne en pent brukt Zeiss victory 1,5-6x42 til samme pris som de andre koster ny.

Sant nok. Det lå vel en Diavari V til 6000.- på salgsiden for et par dager siden.

 

Av de to trådstarter spør om ville jeg klart ha valgt Classic'en.

Link to comment
Share on other sites

Er godt fornøyd med min duralyt så langt, har fått skutt lit på bane med det +

en rev jeg felte på lokkejakt i måneskinn. Nå har jeg ikke set i en classic så jeg skal ikke

si noe om va som er best, er vel barre å kjøpe den du får best pris på, mener jeg så duralyt

på xxl til lit over 5000kr når jeg var innom sist.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...