Jump to content

Kjøpe ladekomponenter?


Silentshot

Recommended Posts

I og med at det er noe begrenset tilgjengelighet av ladekomponenter til hagle tenkte jeg vi kunne samle erfaringer her.

 

Ballistic Products - http://www.ballisticproducts.com/ sender til Norge. Masse bra her!

 

Midway Norge - http://www.midwaynorge.com/ Mye bra her, men noe stive priser.

 

Staffans Vapen og jakt - http://www.staffansvapen.se/ Greie priser men litt dårlig utvalg. Sender vistnok krutt til Norge, som igjen er gull!! :D

 

Rogne Våpen - http://www.rognevapen.no/ selger hagleprimere, og Vithavouri krutt hvis noen ser etter dette.

 

E-Bay - http://www.ebay.com Masse billig og bra her. Søk på "shotshell". :D

 

UnA (Finsk side og tekst) http://www.unlimitedammo.fi/ - Dårlig butikkløsning, men pakk i vognen og send mail så blir det.

 

HOGDON KRUTT!!:

Hjemmelading.no http://www.hjemmelading.no/ Krutt, Primere, hylser +

- En stor takk til Trond Alvestad som har gjort livet enklere for hagleladere i norge! :D

----------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Hvor kjøper du dine komponenter?

 

(edit: oppdatert Hogdon krutt hos hjemmelading.no. -hallelujah!! :D )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

midway har faktisk satt ned prisene sine litt nå i det siste.ca 15%.

jeg har såvidt startet med haglelading og har bestilt en del komponenter via poacher her på forumet.

han driver våpenbutikk å tar 10-15% mindre enn hva midway gjør. kjempeservice.

:D

sliter litt med å få tak i løse haggel i annet enn stål..

noen som har noen tips til hvor man kan evt få kjøpt bismuth??

Link to comment
Share on other sites

Haggel fra dykkerbutikk er ikke dumt, men jeg regner med at dette er av mykeste sort bly som begrenser seg litt. - Best med hard type bly når man skal forberede seg til sverigeturene. :D

 

Midway kan raskt tjene masse på å sette ned prisene sine. Godt å høre at de er på vei.

- Men Poacher da!? Har han en URL til butikken sin? Sender han en PM jeg. :D

 

Ellers så kom jeg over en side der de solgte bismuth fra us for en stund tilbake, skal se om jeg finner lenken. :wink:

 

Til "The Stig" kan jeg si at man sparer ca 50% på å lade jaktpatroner selv. Men det er ikke der gevinsten ligger! Lese Det lille hagleladekurset av HS Precision så skjønner du. :D

Link to comment
Share on other sites

Frakt innad i Sverige er mye billigere. Jeg betalte 87 kroner for å få fraktet tre kilo krutt fra Staffans til Tärnaby i august forrige år. Spørsmålet er hvem som tar seg heftig betalt. For ordens skyld brukte de Bussgods til å sende meg krutt i fjor.

Link to comment
Share on other sites

staffansvapen tar faktisk så mye som 1500kr i frakt for å sende krutt til norge.. syns dette er i meste laget.

han er forøvrig utsolgt for alt av krutt. får ny leveranse i august tror jeg han sa...

Joa, drøyt det. Men hvis man da er tre stykker som bestiller 5kg hver, ender man opp med 500kr pr pers som er 100kr ekstra pr kg. :D - Eller som bharsvik pleier å gjøre... :D

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

(jada, jeg kjører rett sørover, å havner inn i finland.....)

Haha, "litt nord-øst for oslo" :D

Sifra hvis du finner noen som pusher komponenter da.

ja,bor jo litt nord-øst for oslo;)

 

må kansje prøve finne en leverandør av komponenter...

har en finsk kompis som monterte lyddemper på 308w rifla si i finland, han betalte i underkant av 200 euro for gjenging og demper!

Link to comment
Share on other sites

staffansvapen tar faktisk så mye som 1500kr i frakt for å sende krutt til norge.. syns dette er i meste laget.

han er forøvrig utsolgt for alt av krutt. får ny leveranse i august tror jeg han sa...

 

Han må jo på en eller annen måte tjenne på dette, skulle man ikke tru at man kunne spart penger på å go snakke med et selskap som selger Amerikansk krutt i USA?

Det kommer jo opprinnelig derifra uansett så den norske ekstra avgiften skulle teknisk sett vært den samme?

Link to comment
Share on other sites

Problemet her til lands er vel at kruttet må "typegodkjennes" før det kommer i salg. Og slik jeg har forstått det så koster dette en del...Eller tar jeg feil nå?

(- I så fall, kanskje skulle vi ordnet en kronerulling til denne typegodkjenningen... hvis alle bidrar blir det ikke mye på hver.) :D:lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vet fint lite om denne. Dette var noe en eier av en gammel våpenforretning sa... :?

- Men det må i alle fall være mulig å finne ut av hva som må til for å kunne ta inn alternativt krutt. Er det noen her i forumet som vet noe om dette? :D Hadde vært greit å fått ordnet dette "problemet".

Link to comment
Share on other sites

Hjemmelading.no har Accurate i nettbutikken, ser ut som Hodgon kommer etterhvert også. Kanskje det er håp...

 

Tror nokså sikkert dette er et restparti fra Normas skytterlags-sortiment.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Haggel fra dykkerbutikk er ikke dumt, men jeg regner med at dette er av mykeste sort bly som begrenser seg litt. - Best med hard type bly når man skal forberede seg til sverigeturene.

 

noen som vet om dette er brukbart til rypejakta i sverige?

ca 90kr kg er jo ikke ille...

hvilken haglstr tilsvarer 2,5mm ?

Dette er helt klart brukbart til rypejakten i sverige. Kjøpte et lite parti for en stund siden. (Kostet meg 60kr pr kg.) Dette er av mykeste sort, men det gav likevell fine samlinger på pappen. Størrelsen på hagl varierte en del, - snittet var på 3 mm, som igjen er en fin allaround... :D

I sverige selger de en hardere type til 85kr kg.

 

Angående størrelse:

shot_sizes.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lage ladekomponenter:

 

Inspirert av "bush boy" :D -

, kastet jeg meg rundt med drillen og lagde et bredt utvalg av støpeformer til slugs. Alt fra sponplater til trykkimpregnerte plankebiter ble forsøkt med varierende resultat.

 

Jeg brukte en bor på 15mm og en fres på 5/8".

boret flere hull i platene med 15mm boret og freste disse med 5/8 tommern for rett størrelse og for å glatte ut hullene innvendig. (Sørg for å holde boret rett, allerhelst bør du bruke en søyleboremaskin) - Så var det bare å smelte bly (17 kr kg på skrapen) og helle forsiktig i hullene til de fylte rett tyngde. (her må man bare prøve seg frem :D ) Sluggene ladet jeg i hylse fra lerduebanen, WAA12 wad, og N340 krutt med 209 primer med stjernebrett på topp.

Fine samlinger og god anslagsenergi til en billig penge. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Fiocchi er vel de hylsene en finner lettest her til lnads, leiduebanene flommer jo over av de.

 

På banene kan du få bare 65mm "korte" patrone. Der kan du ikke mye med...kun småvilt som due og rype. Har noen erfaring med lading av 12/70 hylser med stål BB hagel til rådyrjakt? Eller må 76mm hylse brukes for dette?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takker for net side! Jeg lurer å ha en set hylser og forladninger/wader som skal brukes til alle typer jakt, fra rype med US4-6 stål hagel t.o.m rådyr med BB eller slug. Er dette mulig ?

Hvis ikke, kan en wad som passer i 70mm hylse også brukes i 76mm hylse til BB hagel? Hvilke type wad anbefales til stål hagel?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
http://www.unlimitedammo.fi/

 

De snakker og skriver svensk og engelsk, og sender til Norge.

 

Jupp, kan bekrefte dette. Har kjøpt en haug med 12/89 hylser og wads herfra. Problemet er en dårlig betalingsløsning (som i allefall nekter å samarbeide med meg) uten annet språk en finsk, og som nekter å la en velge betalingsmåte - som igjen gjør det umulig å fullføre en bestilling... - En omvei var finsk engelsk/norsk ordbok, manuell utregning, faktura på epost, betaling til internasjonal bankkonto, og så utsending av varer.

 

Sliter du med shoppen så send bestillingen på epost. (Be dem samtidig om å legge inn ett eller annet foruftig språk i shoppen.) :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hmm, ingen nettside. Kan sikkert hjelpe han med det. :wink:

 

Når det kommer til bestillinger på krutt fra sverige er jeg ikke sikker på hva dette koster i frakt, men det sendes med linjegods og er fullt lovlig. :D

Forsøk denne lenken i stedet. http://staffansvapen.blawebb.se/

 

@Silent og andere som kjøper krutt fra sverige

 

Er det bekreftet av tollvesenet eller politiet at krutt import er "fult lovlig"? Jeg håper at dette er tilfelle...fordi jeg ikke liker overaskelser...

Link to comment
Share on other sites

@Silent og andere som kjøper krutt fra sverige

 

Er det bekreftet av tollvesenet eller politiet at krutt import er "fult lovlig"? Jeg håper at dette er tilfelle...fordi jeg ikke liker overaskelser...

 

jeg har hentet krutt i sverige en gang tidligere og kontaktet da direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap(Dsb) og søkte de om tillatelse til innførsel.

ingen problemer å få denne tillatelsen som kan være grei å ha om noe skulle oppstå.

hvordan reglene er om man får kruttet sendt til norge vet jeg ikke.. ta en tlf til dsb, det kan lønne seg.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Tror du kommer til å slite med å finne Fiocci. Remington, Winchester, og eventuelt CCI kan du muligens finne hos g-sport i munkegata, Ellers så mener jeg de har noen tennhetter hos på Rogne på heimdal. Mas om komponenter samtidig så kan det tenkes de tar inn etterhvert. :D

Link to comment
Share on other sites

Takk Silent,

man kan altid stolle på deg. Det var en som har klaget her på forumet at alle amerikanske tennhetter faller ut av Fiocci patrone. Rogne har kun CCI tennhetter og VV N-330 krutt. Hva slags tennhetter bruker du til Fiocci hylser Silent? Passer alle tennhetter inn i Fiocchi hylse likevel bra eller ? Hva er erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker cci og winchester. Har merket meg maks 15 (av mange hundre) hylser som det var noe liten motstand i når jeg satte inn primeren. Forsøkte å lirke ut primerene med skrujern og knivspiss uten hell. Kommer sikkert an på type Fiocchi hylse, - men jeg har ikke hatt noen problemer med dette. :D Løp å kjøp!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...