Jump to content

Cull hunt i England


jaktlykke

Recommended Posts

Høres ut som en drøm å reise til England å jakte. Fotballkamp på dagen, jakting morgen og kveld :D

Hva koster det for denne type jakt sammenliknet med bukkejakt i England?

Ellers surt at SAS skulle ødelegge turen for damene :evil:

 

Vi betalte vel 690 pund hvis jeg ikke husker feil. Med dagens historisk lave pundverdi, så er vi jo under 6200 NOK. Dette inkluderte for vår del tre dagers jakt, fordelt på fire outings. I tillegg var det overnatting på hotell i to netter, og full pensjon ved jaktklubben. (Skal nevnes at denne dietten ikke var egna for de som går på lavkarbobrød :mrgreen:)

 

Det var fri avskyting av hunndyr, dvs ingen avgift. For hanndyr kunne man få et gulltrofe av Muntjac for 200 pund, ca 1800 NOK. Skyter du en gullbukk av Dåhjort, havner du fort oppå 650 pund, ca 5800 NOK. Det er dog lenger imellom gullbukkene, men det ble vel observert et par sølvbukker i løpet av våre outings.

 

I tilleg inkluderer prisen en visitors firearms permit og en forsikring på 10 mill pund :shock: gjennom det skotske forbundet for jakt og fiske. Disse er gyldige i ett år, så du har mulighet til å bruke disse flere ganger.

 

Flybilletter fikk vel to av oss for rundt 1800,- t/r, vi valgte Norwegian, så vi kom faktisk fram også :roll:

 

Det blir ikke mye tid til lek og morro imellom øktene, var ferdig med kveldsmaten i 21-tida på kvelden, og avreise til outing på morgenen var ca kl 0500. Vi tok dog en kveld med litt mat og øl i Baldock, men var tidlig i seng. Pga dette var det en genistrek av meg åog mortwe å ta to netter i London, slik at vi fikk god tid til å nyte både indisk og Guinneas :mrgreen:

 

Synes vi fikk utrolig mye for pengene, og som sagt utrolig trivelige folk, så jeg tar gjerne turen igjen.

Link to comment
Share on other sites

Bra rapport Tika.

 

Jeg er også fornøyd med turen. Dvs., det var jo skuffende at vi så færre dyr enn alle hadde ventet, men jeg fikk skutt en muntjak og en dåhjort så jeg skal ikke være misfornøyd. Muntjaken var en liten bukk med hoggtenner og det hele så skallen skal kokes ut tas vare på som en flott suvernir (kanskje litt drøyt å kalle det et trofé). Og så ble det med 4-5 kilo rent kjøtt hjem som jeg ser frem til å prøve.

 

Jeg har inntrykk av at det finnes flere slike tilbud i England, dvs. jakt på ungdyr og hunndyr, men der det også er mulighet til å skyte trofedyr hvis man ønsker det. Prisen er overkommelig og så er det jo alltid veldig hyggelig å besøke England.

 

Ulempen er at selve jaktformen er litt småkjedelig, i alle fall hvis man ikke ser særlig med dyr. Tålmodighet er jo jegeren og fiskerens beste våpen og den blir satt på prøve i iskalde morgener i et jakttårn.

 

Naturen er flott der borte, med åkrer, beiteland og tette løvskoger. Ikke så ulikt norsk kulturlandskap kanskje, men mye frodigere.

Link to comment
Share on other sites

Det er et britisk jakt- & fiskeprogram som er å finne på youtube.com Mortwe fant en episode der som beskriver mye av viltet vi jakta på, jaktterreng og måten det jaktes på. Eneste forskjellen er vel at det finnes litt sikker bakgrunn på dette terrenget, slik at de kan bedrive litt stalking. Etterhvert blir det også en sekvens i filmen med en hunderase som ikke er så vanlig her til lands, nemlig Bavarian mountain hound. Programmet rundes av med harejakt med ørn på de åpne feltene.

 

Enjoy :D

 

Link to comment
Share on other sites

Etterhvert blir det også en sekvens i filmen med en hunderase som ikke er så vanlig her til lands, nemlig Bavarian mountain hound.

De er vel ikke såååå sjeldne her til lands? Bayersk viltsporhund er det norske navnet på rasen, har dømt en del av dem på blodsporprøver.

 

Den filmen så forresten veldig artig ut; tror jeg er nødt for å komme meg til England på jakt ja!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Får du dekket selve jakten også?

Via reiseforsikring?

Reiseforsikring gjelder ikke dette som vi har vært gjennom nei. Vi ringte til Europeiske mens vi stod på Gardermoen og de sa at dette var noe som måtte tas direkte med SAS.

Reiseforsikring gjelder bagasje eller sykdom grovt sagt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...