Jump to content

Heldempet Anschütz 64


Tetanus

Recommended Posts

Av og til kan det være kostbart å være på nettet. Her om dagen resulterte et lite besøk på finn.no til innkjøp av ny salongrifle.

Jeg ramlet tilfeldigvis over en Anschütz 64, et våpen som jeg hadde vært på utkikk etter en stund. En telefonsamtale senere var besøk avtalt, og dagen etter tok jeg turen, kjøpstillatelsen i hånd. Jeg forelsket meg umiddelbart i våpenet, 30 minutter senere kunne jeg sette kursen hjemover med nyanskaffelsen.

 

Våpenet er altså en Anschütz 64 kasse. Jeg er usikker på om dette har vært en donorkasse eller om denne var ny ved bygging. Uansett, så er våpenet bygget som et konkurransevåpen av Ragnar Hansen. Løpet er Walther Lothar og avtrekket er orginalt. Stokken er en McMillan siluett. I den senere tid har våpenet vært en tur hos Alm og blitt ombygget til et heldempet våpen.

 

Kikkerten er en kjip Bushnell som fulgte med. Denne kommer jeg til å skifte relativt raskt.

 

Denne kassen har ikke de nye indentasjonene som de nye kassene har, så denne har jeg faktisk en 20 MOA picatinny skinne liggende til. Jeg planlegger også å skifte hevearmskulen, men den sitter noe så inn i helv***e fast. Regner med at jeg må knuse den for å få den av.

 

sl1b4l.jpgjs2ctw.jpg

9sbij7.jpgok4wtd.jpg

2lxyr0o.jpgqwy5pk.jpg

2ahwg3o.jpg14mchhz.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk ikke fått skutt med den selv, så jeg er også spent på presisjonen. Her i Ålesundstraktene så er utvalget av utsalgssteder for våpen og ammo helt bak mål, så jeg må nok belage meg på å bestille noe smell for å prøve ut hva som går bra.

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Varme den opp med hvor mye varme? Snakker vi hårføner eller varmepistol?

 

ninjaedit: den biatlonen, er den sub? Ideelt sett skulle jeg jo funnet to typer som går godt, en sub til jakt og morro og en ikke-sub til samme formål.

 

-T

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ninjaedit: den biatlonen, er den sub? Ideelt sett skulle jeg jo funnet to typer som går godt, en sub til jakt og morro og en ikke-sub til samme formål.

 

-T

Ser lapua oppgir den til 337ms ved munning, så regner med den vil ligge sub i pipa di. Sånn egentlig trenger du bare en type som går godt, nemlig en sub-type. Jeg har ikke brukt annet de siste 12 årene og tviler på at du har bruksområder som tilsier highspeedammo. Da kjøper du isåfall ei kraftigere rifle :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ut fra bildene og detaljene på avtrekkerbøyle og magasinløsning, tror jeg den børsa er bygget på skiskytterutgaven som var i bruk før Fourteren kom som også hette Anschutz 1827 Biathlon. Tror denne mekanismen kalles for 54, ikke 64 som er den "enklere" utgaven.

Jeg har en slik noe modifisert for jaktfelt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fikk i går levert en Vortex PST 4-16x50 EBR MRAD i postkassen, og fikk dessuten en aldri så kort tur på skytebanen. Rakk ikke så mange skudd, ble 20 skudd med CCI standard. Fikk skutt inn ihvertfall om ikke annet.

 

Nå har det imidlertid oppstått et merkelig problem. Jeg får fa*n ikke sluttstykket inn i kassen. Det har vært tregt, men jeg har alltid klart å få i bolten. Nå er det imidlertid ikke sjangs om å få den inn. :evil: Det vil si jeg får den inn, men da snakker vi RÅ makt og gummiklubbe for å få den ut igjen.

 

Jeg har demontert hele våpenet, skrudd løst alt som kan tas løst, men sluttstykket vil rett og slett ikke inn. Jeg har sprayet, pusset, gnikket og styrt så våpenet er helt gullende rent. Jeg mistenker rust, men jeg kan ikke se noen åpenbare tegn på dette. Grunnen for at jeg heller i denne retningen er at bolten faktisk er tregere med olje enn uten. Det virker som den rett og slett "suger" seg fast.

 

Noen som har forslag til hva som kan være årsak? Ser ut for at våpenet må en tur til doktoren hvis jeg ikke får noe ordnings på problemet.

 

-T

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Dette var min første tanke, men jeg har klarlagt at dette ikke er problemet.

 

Jeg har demontert stokken, skinne, avtrekk, magasinbrønn og alt som kan skrues av. Bolten går rett og slett ikke inn i kassen ute å bryte den inn.

 

Er det så trangt at litt rust kan hindre bolten å entre kassen? Bolten går ca 1,5 cm inn før den møter motstand, så jeg begynner å mistenke at noe kan være skjevt noe sted. Klarer ikke å se noe som skal være problemet med det blotte øye, så jeg vet jammen ikke hva som kan være feil.

 

Snakket med Alm i dag, så jeg tenker jeg blir å sende våpenet til dem for service på demperen samtidig som de kan se på våpenet. Er litt bekymret for å ikke få våpenet tilbake igjen, men dette er kanskje ikke noe å uroe seg for.

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Det skal mye mishandling til for at sluttstykke eller låskasse skal bli deformert så mye at det kniper.

Har det vært slik helt siden du kjøpte den?

 

Hvis det ikke er noe som stikker ut i område rundt utkastere/fjær og subber borti kassa tror jeg at sluttstykket er blitt forbyttet en eller annen gang.

Link to comment
Share on other sites

Er denne borret og gjenget for baser i tillegg til kikkertsporet?? Såfall har du noen settskruer som står i hulla, de bakre hulla går gjennom hele toppet på kassa - sjekk om dissa kan være skrudd for langt ned! Gjorde nettop det da jeg skulle plugge Anschutzen min... EDIT: ser nå at dette allerede var sjekket...

 

Du har ikke fått noe dritt rundt sluttstykkeutløseren sånn at den kniper på noe vis?

Link to comment
Share on other sites

jeg ser det er flere som mener det er en 54 kasse, og jeg kan ikke helt utelukke at det er tilfelle. Det sto imidlertid 64 både i annonsen og på våpenkortet.

 

Sluttstykket sto i våpenet når jeg kjøpte det, og jeg har jo skutt med det, så den passer ihvertfall delvis. hvis den hadde vært forvekslet skulle den vell ikke gått inn i det hele og store, eller?

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Ut fra tråden din lurer jeg på følgende:

La du merke til noe unormalt med sluttstykkegangen når du kjøpte våpenet?

Er dette noe som har blitt verre over tid, fra da du kjøpte den og fram til nå, eller skjedde det plutselig?

Er det bare når sluttstykket taes ut eller settes inn det er problemer, eller går det tregt under repetering av sluttstykket i fm skyting?

 

Har du prøvd å vaske rent sluttstykke og kasse og merket med merkefarve (sprittusj funker fint) for å se hvor det kniper?

 

Har liten tro på rust, så mye rust som skal til for at noe slikt skulle skje ville medført at pusselapper og fingre ville vært rødbrunt av rust under dine forsøk med å finne ut av dette.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemeldingene folkens. Har vært litt hektisk med konfirmasjoner denne helgen så jeg har måtte lagt prosjektet litt til side.

 

Når jeg kjøpte våpenet gjorde jeg noen helt standard tester; ladegrep og avtrekk, sjekket magasinene og så etter åpenbare tegn på rust. Jeg fant ingenting som fikk meg til å tro at det skulle være noe feil med våpenet. Ladegrepet føltes litt tregt, men ikke unormalt. Jeg husker at jeg tenkte at litt olje skulle fikse den saken.

 

Det var ikke før etterpå når jeg demonterte hele våpenet at jeg reagerte på at sluttstykket var unormalt tregt. Først tenkte jeg at jeg måtte ha satt det inn skjevt, så jeg tok det ut og satte det inn på nytt. Da var det tregt, men det gikk inn. Hadde våpenet med på skytebanen og testskjøt det på måfå for å teste funksjonering. Ingen problemer.

 

Etter dette demonterte jeg kikkerten som satt på og monterte en skinne på toppen. Under denne prosessen ble jeg oppmerksom på at jeg hadde problemer med å få sluttstykket inn i våpenet igjen. Jeg undersøkte derfor om skinnen kanskje kunne føre til at kassen kom i spenn, men jeg konkluderte med at så mye trykk kunne det umulig ha oppstått. Sluttstykket er fortsatt fryktelig tregt å få inn i kassen, mye verre nå en når jeg fikk våpenet. Det har ikke vært noen episoder det det kan ha oppstått skader på våpenet i den tid jeg har hatt det, det er blitt svært pent behandlet.

 

Hvis jeg banker sluttstykket inn i kassen, så går det helt fint å ta ladegrep. Det er litt tregt, men det er fullt mulig.

 

Jeg skal forsøke å merke bolten med tusj, så kan jeg eventuelt se hva det er som skjer. Dette var forøvrig et meget godt tips!

 

Oppdatering: Etter å ha forsøkt tusjmetoden ser det ut som om det kniper på sidene av sluttstykkene omtrent der hvor "løpesporene" er. Her er det tydelige merker som viser at her er det trangt. Skal bolten være nummerlik våpenet? Siden jeg anser det som lite sannsynlig at kassen har fått seg en trykk, da spesielt siden den ikke viser noen tegn til eksterne skader, er det nærliggende å anta at det er bolten som er problemet. Hva kan en slik bolt koste dersom en må kjøpe en ny en?

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Hvis du finner noe nummer på sluttstykket bør disse samsvare med de siste sifferne i våpennummeret. Nå tror jeg ikke Anschutz har merket sluttstykkene med nummer, iallfall ikke på alle.

 

Å kjøpe et nytt sluttstykke blir dyrt, og trenger ikke nødvendigvis gjøre saken noe bedre. En kompetent børsemaker bør kunne ordne dette ved å slipe litt av sluttstykket der det kniper.

Link to comment
Share on other sites

Muligens eg missforstår, men kan det vere bakre låskasseskruen som er for lang?

Prøv å løsne den og sette inn sluttstykket da. Muligens der har oppstått grader eller ligger sponrester.

 

Min Anschutz har nummer i front på sluttykket.

 

Edit: ser det er sjekket.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar folkens!

 

Det er stemplet et nr på sluttsykket i front, og det stemmer ikke med det som står på kassen. Så sluttstykket har nok blitt byttet en eller annen gang av grunner som er ukjent for meg.

 

Jeg har kjent med fingrene inne i kassen, og jeg kan ikke kjenne noen ujevnheter i det hele og store. Jeg har allerede sjekket at det ikke er låsekasseskruen som er problemet. Bolten er like treg når stokken ikke er montert.

 

Ser ut for at det blir en tur til Alm for service. Noen som kjenner til om de har en dyktig børsemaker? Jeg snakket med en på telefon, han hørtes ut som han kanskje kunne være fra island etter uttalen å dømme, og han hørtes ihvertfall ut som om han viste hva han snakket om. Selv har jeg ingen erfaring med dem, men da tenkte jeg de kunne ta service på demperen samtidig.

 

-T

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...