Jump to content

God presis 9mm pistol, hva skal man velge?


ATK

Recommended Posts

Hvilke 9mm pistoler er det å velge i når man legger lista på Sig P210 Legend, SVI Infinty m.fl.? Det er felt og grov med noe praktisk skyting i standard som er tiltenkt bruksområde. Hovedfokus er presisjon god nok til å hevde seg i feltløypa. Ellers ville en CZ85 være "god nok" til bare praktisk så det er slikt jeg er ute etter. Det dekker Glock 19 min.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt av den oppfatningen at en pistol er like god som han som bruker denne. De aller fleste pistoler idag er mer nøyaktige en du kan bruke den. la meg vise noen eksskremsel:

 

Glock 27 skutt på 230 yards, ca 200 meter

 

 

Glock 23 @ 230 yards

 

 

Ja greit dette er 40S&W kaliber ,men alikevel poenget er at Greg her viser at det er fint mulig å skyte presis på lang avstand med noe trening. Samme person viser i hver eneste pistolvideo han har laget og det gang på gang at det å skyte på ut til 80 yards ikke er noe som helst problem, dette har han gjort med alt fra .22LR til 44mag de aller fleste forsjellige fabrikater og pistol og revolver typer.

 

Trenger du en Pardini til x-antall 10000 kr, Er "top of the line" mer presis en standard pistolene ? mulig jeg får mye pepper av dette ,men jeg ser ikke at de er det. Velger du en for ex Glock , Sig eller what-ever og bruker tid på trening og å lære deg å kjenne våpnet så vil du gjøre det bra. På banen å trene må du uansett om du velger Pardini eller Glock. Du kan ikke "kjøpe deg vekk" fra det å faktisk trene. SÅ konklusjonen er, skal du bruke til felt og praktisk production, velg ett våpen som er godkjent i producktion, ett du føler deg vel med og du liker å bruke, så trener og konkurrerer med dette. Om det er Sig, Glock , M&P, Para, H&K etc spiller i mine øyne ikke noe rolle. Våpnene er mer nøyatige en du vil klare å bruke dem.

Link to comment
Share on other sites

Øhhh...

Nei, her er jeg ikke enig.

Det er ikke uten grunn at det er forskjell på tjenestepistoler som Glock og racere som diverse STI/SVI, Pardini osv.

De er spesialisert innen hvert sitt bruksområde, og å påstå at de gir deg akkurat det samme i alle situasjoner stemmer bare ikke.

Tjenestepistoler er best på sitt felt, og her vil ikke racere henge med og vice versa.

Klart det hjelper å trene, men det er ikke tvil om at et godt utgangspunkt er bedre enn et mindre godt.

Link to comment
Share on other sites

Men i denne saken var det val snakk om presisjon, og ikke hvor lett det er å skyte presist med våpnet...

 

De fleste tjeneste pistoler er like presise som "racere", det skiller hvertfall ikke noe av betydning for feltløypa, men de er vanskligere å skyte presist med.

Link to comment
Share on other sites

De fleste tjenestepistoler er ikke like presise som racere.

Tjenestepistoler er bygd med romsligere toleranser enn racere, noe som gjør at de fungerer under krevende forhold, men som også går ut over presisjonen.

Racere er bygd med snevre toleranser, noe som ikke er så bra under krevende forhold, men som muliggjør god presisjon.

Det er ikke uten grunn at det fins tjenestepistoler og at det fins racere.

Dessuten er det temmelig uinteressant med god presisjon dersom man ikke kan utnytte den, ergo er det absolutt interessant hvor lett det er å skyte godt med den.

Man får ikke poeng for potensielle treff, kun de faktiske.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en Glock 19 og den er ikke like presis som en Pardini eller en Sig Neuhasen, dette har jeg selv sett, det samme gjelder for de Glock 17 jeg har prøvd og sett. Jeg har skutt pistol siden jeg var 15, altså i mer enn 30 år og vet litt om hva som er greit innen tjenestepistol kategorien. Det er derfor en mer presis pistol enn tjenestepistol jeg er ute etter. Påstander om skyting på så og så langt hold med ditt og datt er ikke relevante, det oppgis ingen målbar presisjon i innlegget om langholdsskyting så der var det lite informasjon å hente. Jeg har skutt på ultralange hold med egnet verktøy, men her er det 25-50m og pistol som teller og samlinger på 4 MOA som er målet.

Mitt første våpen var en GSP i 22lr som jeg kjøpte når jeg var 18 år. Får jeg samme presisjon i en 9mm som jeg fikk med GSPen blir jeg lykkelig. Jeg håper på saklige rapporter m konkret presisjon med pistoler i klasse med de nevnte. Jeg blir spesielt glad om noen har tips om våpen utenom Pardini og SVI, Pardini har en litt feil skjeftevinkel for meg og det spørs om SVI kan leveres i en utførelse jeg vil ha. P210 legend passer meg simpelthen ikke og Sig 226 i X5 eller X6 utførelsen blir litt digre, hva er det da igjen å velge i?

Link to comment
Share on other sites

Siden SVI Infinity nevnes, så vil jeg påpeke at et rimeligere alternativ når det gjelder 2011 pistoler (2011 = double stack 1911) er STI, som forøvrig også har noen presise 1911 pistoler. Når det gjelder knall presise 1911'er så er kansje Les Baer referanse punktet....

 

Bilde av STI Target Master

sti_targetmaster.gif

Link to comment
Share on other sites

Skjeftevinkel og funksjon på 1911 er jeg godt kjent med, det er interressante alternativer disse STI våpnene. Hvem importerer disse? Er Les Baer et eget merke som representeres i Norge med våpen? Har hørt om sistnevnte i forbindelse med deler til pimping, nei uff jeg mener tuning og bygging av 1911 pistoler.

Link to comment
Share on other sites

Sandnes Arms har en del modeller i butikken sin. Og det var derifra Target Masteren som ble testet i Skytter nytt kom fra. Men om det er andre forhandlere som importerer STI det vet jeg ikke.

 

Les Baer, er jeg usikker på... men Flemming Pedersen (Capsicum Solutions) kan være en mulig levrandør.

Link to comment
Share on other sites

Det er kjempeforskjell på presisjon i håndvåpen, og der spriket i presisjon er størst er vel på militærpistoler.. Jeg har hatt 3 stk 1911 i kal 9mm, og presisjonen har variert fra: forferdelig dårlig (colt serie 80), - dårlig (springfield), til nesten akseptabel (colt serie 70)..

Serie 70`n har jeg ennå, ethvert våpenskap må jo ha en 1911 :wink: , men den er aldri med på stevner, kun en liten tur på banen nå og da. På stevner er det Pardini`n (45 acp) som gjelder, kjempepresisjon uansett hva jeg forer den med :wink:

 

Og utrykket "god nok presisjon til felt" har jeg aldri skjønt......... Kanskje noen kan forklare meg :wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

STI/Les Baer kjenner jeg ikke til. Men har skutt mye med Glock 17, både felt og praktisk, og mellom Glock og SIG 210 så kan forskjellen beskrives med ett ord. Enorm.

 

Og hvor stor presisjons forskjell mener dere at det er mellom f.eks. en Glock og en Sig p210 (som også er en tjeneste pistol) eller en tight 1911 (SV/STI/Les Baer e.l.)?
Link to comment
Share on other sites

Presisjon god nok til felt er nok litt upresist spesifisert ja.

Derfor prøvde jeg å si at 4 MOA er et presisjonsmål i den pistolen jeg vil ha.

Den pistolen som passer best i min hånd og i vekt er CZ75/85, av de jeg har prøvd. Tanfoglio virker litt større uten at jeg har målt. Men så var det presisjonen da. En CZ klone er aktuell, men jeg nekter å kjøpe Tanfoglio da det vil gi inntekt i Alms lomme siden han er medeier i Nordskog våpen og der går grensen for mitt vedkommende.

Så langt ser det ut til at 1911/2011 pistoler er mest tilgjengelig med tanke på de egenskapene jeg er ute etter, men en annen CZ-klone enn Tanfoglio kunne være interressant. Noen som har prøvd presisjon og størrelsen på håndtaket på en Sphinx 3000?

Er det noen som i dag mener at en P210 Legend er en tjenestepistol? I norge har jo forløperen vært brukt som feltvåpen fordi den er mer presis enn alternativene man hadde i min ungdom. Bare fordi Sig Neuhausen P210 opprinnelig var tjenestevåpen så er den vel like lite tjenstevåpen som en SVI som har aner tilbake til 1911 fra lege før første verdenskrig?

Link to comment
Share on other sites

4 MOA er et presisjonsmål i den pistolen jeg vil ha.

 

Hva 1911 single stack angår.... så leveres Les Baer sine modeller med følgende persisjonsgaranti: guaranteed to shoot 3" groups at fifty yards. dessuten så sier dem Ask about our special 11/2" guarantee

 

 

4 MOA på 25 meter = 29mm

Link to comment
Share on other sites

Så lenge Tanfoglio importøren er på min svarteliste er det vel ingen forskjell i hvem som forhandler, eller?

For Sphinx sitter jeg akkurat og skal til å spørre litt om den til Capsicum, skal se om jeg ikke kan finne ut av vekta, takk for påminnelse om vektkrav, nhd.

Nå må jeg ut å legge fliser så mureren kan montere vedovn til uka.

Takk for innspill til alle så langt.

P.S.

Kan det hende det er noen med brukererfaring fra Sphinx 3000 kommer på banen snart :( ?

Link to comment
Share on other sites

Det er kjempeforskjell på presisjon i håndvåpen, og der spriket i presisjon er størst er vel på militærpistoler.. Jeg har hatt 3 stk 1911 i kal 9mm, og presisjonen har variert fra: forferdelig dårlig (colt serie 80), - dårlig (springfield), til nesten akseptabel (colt serie 70)..

Serie 70`n har jeg ennå, ethvert våpenskap må jo ha en 1911 :wink: , men den er aldri med på stevner, kun en liten tur på banen nå og da. På stevner er det Pardini`n (45 acp) som gjelder, kjempepresisjon uansett hva jeg forer den med :wink:

 

Og utrykket "god nok presisjon til felt" har jeg aldri skjønt......... Kanskje noen kan forklare meg :wink::wink:

 

Utrykket "god nok presisjon til felt" er vel omtrent som: forferdelig dårlig, dårlig og nesten akseptabel presisjon.... eller?

hva er nesten akseptabel presisjon?

hvor mye (i målbar skala) skiller det fra diverse tjeneste pistoler til disse "racerne"?

Link to comment
Share on other sites

Nesten akseptabel syns jeg er når man samler på 7-8 cm på 25 meter.......

 

Hvor mye som skiller mellom tjenestepistol og "racer"!!!!! Er vel vanskelig å sette tall på.. De beste eksemplarene av tjenestevåpen kan vel være rett bra, men er vel trolig mye større sjanse for å få en "racer" til å samle tilfredstillende, så da sparer man vel sannsynlig masse ergrelser på å kjøpe en "racer"

 

Men for all del, de som ønsker seg en Glock eller en annen tjenestepistol, kjøp nå endelig det, det er da lov å nyte å skyte også med det våpenet man liker :D

Link to comment
Share on other sites

Akseptabel presisjon kan en få av de fleste våpen, selv tjenestevåpen kan gå godt nok til å skyte 50 poeng på pistolskiva. Men det er nesten som å vinne et maratonløp med ryggsekk.

Bildejanfeb2011001.jpg

Man kan jo spekulere på hvem som er taperen her når et presist skudd skal avleveres. Nå har jeg skutt mye med Glocken på bildet, vunnet militært NM to ganger med den(alle skyter med Glock)(kombinasjon bane/felt)og skutt 50 serier med den, men må "jobbe" 100ganger hardere for å få til det samme som med de to andre pistolene på bildet(det er ved nermere ettertanke ikke mulig, snakker her om felt/presisjonsskyting) Av de to øverste er det og forskjeller i skyteopplevelse, men den er veldig liten i forhold til tjenestepistolen, går mer på håndstørrelse, 1911 fan eller ikke osv. Med et kvalitetsvåpen har man tatt et laangt steg opp i forhold til tjenestepistolligaen.

Link to comment
Share on other sites

Her er foreløpig konklusjon på presis 9mm pistol som jeg opprinnelig spurte om:

Nå selger jeg min Glock 19 og kjøper en CZ85 til Production klassen og så venter jeg til jeg vet nok til å velge den riktige felt/standard klasse pistolen av topp(og dyr) kvalitet med superpresisjon. Det er klart at et valg som innebærer så store innvesteringer som en topp feltpistol krever, ikke kan gjøres ut fra lesing på webshoper og kataloger. Det blir nødvendig å prøve alt som finnes for å komme i mål med et vellykket valg.

Link to comment
Share on other sites

Skal du skyte praktisk i standard, er det liten vei utenom doublestack.

Jeg har endel erfaring med Tanfoglio Ultramatch, og med rett ammo samler den fint på rundt 30mm i Ransom Rest på 25 meters avstand.

Skal du likevel legge litt penger i det, bør du ta en kikk også på de litt mer forseggjorte modellene til Tanfoglio som f.eks. Limited Custom.

Jeg kjenner folk som har disse og er kjempefornøyde.

Hva med en Stock, så kan du skyte production også ?

Det som kjennetegner Tanfoglio er at avtrekket pleier å være glimrende ut av eska, samt glimrende siktemidler fra LPA.

Liker du ergonomien til en CZ, kjenner du deg hjemme hos Tanfoglio.

Hunters House har på lager og sender kjapt, så du burde ha pistolen hos deg i løpet av et par uker avhengig av hvor lang tid tolla i Oslo bruker før de sender den videre.

Prisen hos HH er også behagelig kontra her på berget.

Link to comment
Share on other sites

Endelig en som oppgir konkret presisjon for et konkret våpen i en navngitt modell :D . Tanfoglio er med i oppløpet for production klassen igjen og Huntershouse skal kontaktes snarest. Hvis en stock II gir samme deilige presisjon som nevnte ultramatch, blåser jeg i standardklassen til jeg blir en mye bedre skytter og kjøper en stock II til felt og praktisk.

Takk for innspill så langt.

Søknad inn penger ut og så er jeg glad i en ukes tid til en ny måhasyke tar meg.

Link to comment
Share on other sites

Ville valgt CZ SP01 fremfor 85 til prod / felt, min erfaring er at =1 serien har bedre egenpresisjon. (Har hatt 4 cz'r)

Til felt bruker jeg en STI targetmaster som er superb.

 

og så oppfordrer jeg deg til å kjøpe norsk, greit å få service på våpna har i norge, og også greit å ha norske forhlandlere til krutt og uler og sånn.

Link to comment
Share on other sites

Til en viss grad enig med deg ang. å kjøpe norsk, men alt har sin grense.

Jeg ser ikke en eneste vettug grunn til at et gitt håndvåpen skal koste 20-40 % mer her i Norge enn i f.eks. Danmark.

Service får man uansett her på berget om noe skulle oppstå, men man må betale den selv.

Tar man dette med i beregningen, samt erkjennelsen om at lite pleier å svikte, er regnestykket klart for meg i mange tilfeller.

Selv har jeg handlet både her på berget (faktisk det aller meste), fra Finland og Danmark alt etter hva jeg skulle ha, tilgjengelighet og pris.

Konkurranse på tvers av landegrensene er helt greit for meg, og i dette tilfellet med diverse Tanfoglio er prisforskjellen såpass markant at jeg seriøst ville vurdert å handle utenlands.

Link to comment
Share on other sites

Alt med å handle i norge er greit, men når Alm kan få en krone i lomma så er det stopp. Har også prøvd servicen fra den kanten, den er ikke god. Så da blir det sannsynligvis Danskehandel på Tanfoglio stock II. En CZ hadde jeg kjøpt i Norge. Huntershouse var velvilligheten selv på telefon nå i morges og det teller i sammendraget.

Link to comment
Share on other sites

Alt med å handle i norge er greit, men når Alm kan få en krone i lomma så er det stopp. Har også prøvd servicen fra den kanten, den er ikke god. Så da blir det sannsynligvis Danskehandel på Tanfoglio stock II. En CZ hadde jeg kjøpt i Norge. Huntershouse var velvilligheten selv på telefon nå i morges og det teller i sammendraget.

 

Takk for at du velger Huntershouse !

 

Har i det siste hatt flere dårlig opplevelser med Karlslunde :evil:

Holder hverken muntlige eller skriftlige avtaler ..

 

 

PS: kan anbefale Tanfoglio på det varmeste. Har skutt med det i over 20 år og mer enn 70000 skudd :D

Har aldri at brekasje eller andre problemer !

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...