Jump to content

Er noen av disse pressene noe å satse på?


Tjukken

Recommended Posts

Er ikke engang nybegynner innen hjemmelading, men har planer om å bli...

Har tenkt primært å lade .38, men også 9mm etterhvert.

Ønsker ikke å bruke mest mulig på dette prosjektet, men heller prioritere enkelt og funksjonelt.

Dvs kjøper gjerne brukt sett komplett, så lenge dette er brukbart og ikke dønn slitent.

Og om jeg setter meg ned en kveld å lader 100 i timen, så er det helt greit.

For en skal jo skyte rekke å skyte dette ut igjen også.. :lol:

 

Kan en kjøpe Lee eller Lyman el.l, eller "må" en kjøpe Dillon? (som de indignerte skyttere hevder) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du kan godt kjøpe Lee, men en Dillon 550 er ikke ekstremt dyr syns jeg, du får mye større brukerglede, og ev. god andrehånsverdi. Billig, enkelt og funksjonelt for en nybegynner tilsier gjerne O-presse.

Link to comment
Share on other sites

Synes ladeboken er litt tåpelig på akkurat det punktet, men det er muligens pga dårlig erfaring etter Hr. Bråtens utålmodighet.

 

Første pressa jeg kjøpte var en Lee 1000. Det var slettes ikke noe problem. Den ble satt opp til 9x19. Ladeboken ble lest fram og tilbake og på tvers. Masse tørrkjøring og studering av mekanisme før jeg satte den første hetta fast i ei hylse.

Har ikke hatt særlige problemer med denne selv om det er gjort enkelte ombygninger/modifikasjoner. Har ladet langt over 10 000 9x19 med denne pressa. Kjøpte meg etterhvert et våpen med plass til .40 S&W i kammeret. Da kjøpte jeg meg en Dillon 550 som ble satt opp i .40. Har også ladet litt 6.5-06 med denne pressa men her holder jeg meg etterhvert til en enstasjoner.

 

Det er ikke tvil om at Dillon pressa er mye mer solid enn Lee 1000 pressa, men jeg lader allikevel like godt og mye raskere på 1000 pressa. Hylsesnusegriktigvei dingsen på 1000 pressa er jo bare genial i all sin enkelhet. Den automatiske kuleisetteren som jeg investerte i derimot var noe ræl.

1000 pressa står fremdeles oppsatt i furtebua i 9x19.

 

Skal du lade pistolammo og penger har betydning for hvilke valg du gjør, samtidig som du innehar en smule tålmodighet og teknisk forståelse (forstå hvordan og hvorfor ting virker) ville jeg uten tvil velge Lee 1000 pressa.

Link to comment
Share on other sites

Heisan!

 

Du skyter for Aron, ikke sant? Du kan godt komme hjem til meg en kveld, så kan jeg vise deg Lee Pro 1000 pressene mine. Jeg har også en liten C-presse du kan begynne på. Size hylser og støte ut brukt tennhette, prime de (slik at du kjenner hvordan det føles når hetta er satt godt) og kjøre de i Pro 1000 pressa for krutt og kule.

 

Jeg har aldri satt mine ben i en Dillon presse og de som har gjort det må jo rose den opp i skyene for å rettferdiggjøre kosten :wink:

Men jeg har bare godord å si om Lee pressene. Interarms har Pro 1000 til 1.990,-

Link to comment
Share on other sites

Heisan!

 

Du skyter for Aron, ikke sant? Du kan godt komme hjem til meg en kveld, så kan jeg vise deg Lee Pro 1000 pressene mine. Jeg har også en liten C-presse du kan begynne på. Size hylser og støte ut brukt tennhette, prime de (slik at du kjenner hvordan det føles når hetta er satt godt) og kjøre de i Pro 1000 pressa for krutt og kule.

 

Jeg har aldri satt mine ben i en Dillon presse og de som har gjort det må jo rose den opp i skyene for å rettferdiggjøre kosten :wink:

Men jeg har bare godord å si om Lee pressene. Interarms har Pro 1000 til 1.990,-

Yess, er Arongutt jeg veit du.....

Kunne vært fint å sett teorin i praksis, og hvordan Lee pressene funker.

Vet Lærlingen også har denne typen, og han proklamerer også at han heller bruker penga på våpen.

;o)

Link to comment
Share on other sites

Du sammenligner 4 manuelt fylte og roterte hylserør, med en motordrevet hylsemater.

 

Nei, de kan ikke sammenlignes. Det ene er en svær dyr dings som går på strøm. Den andre er en liten rød plasttrakt, som gjør akkurat samme jobb, men koster en tiendedel.

 

Jeg har ingen religiøst forhold til merke osv når det gjelder ladepresser, i prinsippet kunne jeg godt spytte i mer penger og kjøpe Dillon, jeg forstår bare ikke hvorfor?

 

Har aldri angret på at jeg kjøpte Pro 1000, og det at jeg nå har 4 av dem burde understreke dette. I følge mine erfaringer er de like raske og enkle å lade på som en hvilken som helst presse, det være seg blå 550 eller 1050. Og så vidt jeg kan bedømme så treffer jeg minst like bra med min ”Lee” ammo, som de som bruker andre presser.

Link to comment
Share on other sites

Jegh støtter lærlingen sitt syn her, og det til tross for at jeg har solgt all lee "skiten" min og har 3 dillon presser for tiden (og 2 med dyr hylsemater)

 

Fordelen med Lee pro1000 er at den er rimelig, og lager like bra ammo som andre presser. Du etterfyller hettemagsinet på en lee raskere en en dillon.

Ulempen er at det er en del deler i plastik som slites (men er rimelige å skaffe. Og at pressene i min erfaring blir ustabile om du bytter kaliber i dem for ofte. Det er bedre å ha en Pro 100 i de kalibrene du trenger. En annen ulempe er om man velger å kjøre krymp i en egen stasjon... da kommer pro 100 til kort. Det kreves litt mekanisk kyndighet og innsiktfor å holde e lee progressiv presse gående.

 

Fordelen med Dillon:

Du kan nok lade høyere volum med skudd, spesielt med elektrisk hylsemater og tenhetterør fyller.

De er litt mindre deler som slites fort, (med det slites her også) og jeg personlig syns det går jevnere p lade på dillon. Men jeg lader veldig ofte med Volum for øyet ikke presisjon.

Ulempen med dillon er at de er dyre og tar mye plass. Dillons 550 er i mine øyne ikke egnet for nybegynnere, da den er lett å få dobbeltladninger med. Men den er fint til mer presisjons arbeid og rifle lading kontra 650.

 

Jeg kunne nok ha hatt en lee pro 1000 i alle kaliberen jeg lader samt plenty med reservedeler og penger til overs om jeeg hadde byttet om... :roll: og da hadde jeg spart mye tid på kaiberbytter. men tapt litt tid på vedlikehold igjen... 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynnte å lade med en 650, aldri noe problem. Alle som jeg kjenner som kjøpte Lee, har byttet til Dillon, men jeg har ingen personlig erfaring med Lee, og vet ikke grunnen til at de ga opp Lee.

Bruker fortsatt 650-pressa, men har også 550 og en-stasjonspresser og Turret presser, mest til svartkrutt. Jeg anbefaler Dillon og hjelp fra gode venner.

Link to comment
Share on other sites

Synes ladeboken er litt tåpelig på akkurat det punktet, men det er muligens pga dårlig erfaring etter Hr. Bråtens utålmodighet.

 

Må si meg enig der. Startet selv med en Lee Pro1000.

Nå er dette et rakleverk etter min mening, og ei presse man virkelig måtte følge med i ladeprossessen på siden den fort kunne klikke. Som blant annet hetter på tvers grunnet et enkelt kruttkorn som forvillet seg nedi isetteren.

 

Men jeg produserte aldri feil på den ferdige ammunisjonen. Da tenker jeg på at ferdige produkter fungerte som de skulle, sett bort fra faktor og eventuell presisjon.

 

Men ei progressiv presse er ikke et problem så lenge man er villig til å sette seg inn i dens funksjoner og følger med på alt man gjør under ladingen. Aldri legg vekt på produsentens oppgitte antall skudd per time. Kun brukerens erfaring avgjør hvor fort det skal gå.

Dillon RL550B er oppgitt til ca 5-600 patroner per time. Etter 6 års eie, bruker jeg fortsatt nesten en time på 100. Lading skal ikke være stress.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har desverre aldri vært av den lure sorten Hassel..!

 

Jeg har bare ikke lyst til å bruke 2 tusen på en presse, som jeg (etter all sansynlighet) vil bytte ut etterhvert.. Vil heller kjøpe en skikkelig presse med en gang, som jeg kan bruke til å lade det jeg skal ha..! Det blir stort sett kun 9mm og .38, og etterhvert opp i .357 mag..!

 

Men jeg vil også ha muligheten til å "utvide" etterhvert som jeg får flere våpen.. mulig det blir noe i .40 etterhvert, også ligger det litt å klør for en .460.. :o Men det er dog noen år fram i tid..!

Link to comment
Share on other sites

Støtter de som sier at du bør kjøpe ei vanlig O-presse, eller ei turretpresse. Jeg har ei 4-hulls lee på benken, som jeg bruker for å lade til pistol, små kvanta, testing osv. 550 pressa synes jeg er bra til å lade større kvanta, men jeg har 3 komplette topper til den, så det er fort gjort å bytte mellom standardladningene mine.

Link to comment
Share on other sites

The Kid, til det du skriver skal du god grunn for velge noe annet enn Dillon 550-650. Lenge siden jeg har brukt Lee presser nå, men syns prisforskjell på Lee(2000,-?) og Dillon 550 er verdt det. Jeg vet at også Lee virker. Har hjulpet nybegynnere i gang med 550, det går ganske bra hvis man absolutt ikke vil begynne med enstasjonspresse. Ellers er Dillon enkel å vedlikeholde, og har oversiktlig mekanikk. Ang. autorotasjon el. ikke har ikke jeg hatt trøbbel med dobbeltladninger på 550, anbefaler å følge den i manualen anbefalte bruker-prosedyren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 650 til 6,5X55 og der lader jeg 45 patroner på 3,45min..

Det som tar lengst tid er og vente på at kruttet skal dette ned i den trange hylsehalsen.

 

Dette er da med ferdigtromla og smørte hylser og alt klart til og bare dra i spaken..

 

Er det stor jobb og bygge den om til små hetter? Alle sier det, så jeg har ikke prøvd på det enda..

Link to comment
Share on other sites

jeg startet med en dillon 550 uten å ha prøvd noe annet ladeutstyr. fant en veldig informativ video på youtube, og fulgte innstruksene i den. laddet først en del ammo med å kjøre en og en hylse gjennom pressa før å få forståelse for hvordan alt virket. så var det bare å kjøre på.

har aldrig opplevd å få "dobbeltladning" og har fått skryt fra "skytekompiser" under kronografering av hvor lite svingninger det er i hastigheten på ladningene. så min konklusjon er at 550 er en suveren presse for nybegynnere såvel som vidrekommende, og at den har et veldig presist og stabilt kruttmål. bare husk å dreie hylseholderen mellom hver gang man drar i spaken, så går alt greit :D

med litt trening så spytter den ut hundrevis av patoner i timen :twisted:

 

Mvh

Mats

Link to comment
Share on other sites

Tja... det tar vel 5-10 minutter å bytte hettemateren. Men det er litt plunder om det feks er hetter igjen i systemet osv... jeg er så lat at jeg kjøpte en 650 til, slik at jeg har en for store og en for små hetter....

Vi er ikke så ulike der. Hadde som nevnt fra før en 550, men da jeg startet med å lade .45ACP orket jeg ikke å bytte hettemating på 550'en, og kjøpte heller en 650 til LP-hetter.

 

så min konklusjon er at 550 er en suveren presse for nybegynnere såvel som vidrekommende

Ja, heller Dillon enn Lee for nybegynnere. Og det fordi Dillon er mer driftssikker (egen erfaring). :)

Link to comment
Share on other sites

For en nybegynner synes jeg at det er lurt å kjøpe en enkel O-presse først. Det tar lengre tid å lade patroner men man opparbeider seg uvurderlig erfaring med hjemmeladingens forskjellige sider. O-pressa kan aldri erstattes på min ladebenk selv om jeg har progressive(RCBS Ammomaster og Lee) og et par turretpresser Lee begge to. Til testladninger er en stasjons O-presse best for mitt bruk så den forblir en del av oppsettet uansett om jeg lader større volum på andre presser. Jeg så nettopp sprengt revolver nr 2. Begge tilfellene av våpensprengning ser ut til å kunne spores tilbake til progressive presser som har tøyset til kruttmålingen. For min del synes jeg nybegynnere bør begynne med enstasjons O-presser, til nøds Turretpresse uten indeksering til de har kontroll på hjemmelading.

Kruttmål og hetteisetting er de to værste problemområdene jeg selv erfarer under lading med progressive presser. Det er med kruttutmåling og tildels ved hettisetting potensielt farlige feil kan oppstå så det er greit å unngå dette til å begynne med synes jeg.

Som ung revolverskytter uten særlig mye erfaring lånte jeg en Starpresse av pistolklubben(snart 30 år siden) og ladet i vildens sky. At det gikk bra var ikke min feil. Marginene var på min side men kunne fort bikket over til andre siden. Senere ladet jeg flere tusen skudd på en Lee challenger og satte hetter med pressemontert hetteisetter. Hylsene ble fylt 50 av gangen fra kruttmål og hylsene sto i hylse brett. Det hendte det ble noe senebetennelser og sånt men jeg sprengte i alle fall ikke revolveren min.

Link to comment
Share on other sites

Kom plutselig en kollega som spurte om jeg var interresert i å kjøpe en ladepresse.

Det viste seg at det var en Lee Turett som var arvet.

Den har kruttfyller men ser ut til at tennhettefylling skal skje noe manuelt, har ikke skjønt alt med denne ennå.

Håper en i klubben hjelper meg igang.

Hva kan en slik være verdt?

Og er den grei å starte med?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Kom plutselig en kollega som spurte om jeg var interresert i å kjøpe en ladepresse.

Det viste seg at det var en Lee Turett som var arvet.

Den har kruttfyller men ser ut til at tennhettefylling skal skje noe manuelt, har ikke skjønt alt med denne ennå.

Håper en i klubben hjelper meg igang.

Hva kan en slik være verdt?

Og er den grei å starte med?

 

Youtube er en flott plass å starte : http://m.youtube.com/index?desktop_uri= ... wQI2sGeJh0

 

Verdi på presser er vanskelig å stipulere, har tre lee1000 som jeg har gitt tilsammen 1000,- for, inkludert 5diesett, 3 kruttmål og hylseplater. Forstår ikke kritikken til lee-presser. Billige og leverer.

Link to comment
Share on other sites

Forstår ikke kritikken til lee-presser. Billige og leverer.

Det blir vel som med billig verktøy generelt. Det gjør jobben, men føles raklete og kan ryke eller feilfunksjonere når som helst.

Man kan si det samme om en bil. En gammal Lada gjør jobben. Den trenger kanskje noen billige deler fra Biltema i ny og ne, men det kan man kjøre lenge på til samme prisen som f.eks. en BMW.

 

Jeg startet selv med Lee Pro1000. Hadde to stykker faktisk.

Noe så simpelt som et kruttkorn som uheldigvis falt ned på og under hylseholderplata medførte ofte avbrudd i jobben og frem med støvsugeren. Hylseholderplata løsnet også iblant fra stempelet under. Etter det jeg husker, strammes den bare til stempelet. Det føles veldig simpelt til en del av konstruksjonen som faktisk skal tåle litt behandling.

Hos Dillon (550 og 650) er dette skrudd godt fast med en solid bolt og gjenger, og en låseskrue som hindrer bolten i å skru seg ut.

 

Men for all del, hver og en må selv få bestemme hva de vil og kan koste på seg. Fungerer Lee-pressa 100%, er jo det flott.

Men kvaliteten og følelsen av en solid konstruksjon kan man ikke si at Lee's progressive presser har.

Link to comment
Share on other sites

Man kan si det samme om en bil. En gammal Lada gjør jobben. Den trenger kanskje noen billige deler fra Biltema i ny og ne, men det kan man kjøre lenge på til samme prisen som f.eks. en BMW.

 

En kan også snu på det.. det er også noen som kjøper en 150 hesters valtra med en tokvam monster snøfreser for å frese villaoppkjøringa på 30 meter..

 

Ved riktig bruk og ettersyn så er Lee god som gull synes jeg, har et par som jeg har brukt i snart 10 år. Dette er jo en hobby som setter høye krav til nettop nøyaktighet og ettersyn så for meg så ser jeg ikke helt problemet..

Link to comment
Share on other sites

Har vel nevnt det her tidligere i en tråd, men min førstepresse var en brukt Lee1000 til noen få hundrelapper. Den har blitt ladet .45, .44mag, .40s&w, 357mag, .38 spes, 9mm luger, .32acp, og i tillegg blitt brukt til kalibrering av hjemmestøpte kuler. Det er nå 18-19 år siden jeg kjøpte den brukt og den står fremdeles på ladebenken og er i daglig bruk. Aldri hatt noe å klage på, så jeg kjøpte to til brukt. Etter å ha fjernet reodorfelgen løsninger på de, er de også gode som gull. Klart jeg ser begrensningene og derfor investerte i loadmaster på ebay for snaue totusenkroner som skal brukes til riflepatroner. :-D

Det er klart, noen klarer seg med toyota, andre må ha mercedes... :-P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...