Jump to content

Slakting av rein


AcidRain

Recommended Posts

Siden andelen muslimske samer og ditto mobilslaktere er forsvinnende lav så kan du trygt gå utfra at de ikke er Halal-slaktet ihvertfall.

 

Enig i at tilgangen på reinskjøtt i butikker er forbausende lav, ser bort fra reinskav og Joikaboller da.

Hvor blir det av reinsdyra etter slakt?

 

Nå er det jo en kjent sak at storfé (melkekyr som Dagros og Litago) skifter kjønn på slakteriet og ender opp i butikken som oksestek, oksekarbonader og oksehalesuppe, men at rein skal skifte art f.eks. er litt merkverdig... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Bruker ikke samene kniv i nakken på dyra?I såfall nokså primitivt i dagens samfunn!En som ville banke meg,da jeg kritiserte dette for noen år siden..Herregud de er da ikke SÅ veldig urbefolkning,at de ikke har moderne våpen :evil:

 

Får ikke lov av mattilsynet, og gresspiserne i Dyrevernalliansen

 

En spesiell kniv ja.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Følger det med kvittering?, eller er dette dyr som senere blir meldt rovdyrtapt?

 

Var det min post du siktet til? Hvis, tråkker du over streken etter min smak. Noen samer er kriminelle, noen samer er idioter, noen samer er fornuftige, noen er lovlydige, noen samer er... osv. De er på lik linje med alle i dette land.

Etter ditt utsagn her inne velger jeg å tro at du ikke er blant de raskeste ekorne i eika, det kan desverre ikke du noe for, du er bare født sånn og du kan ikke reklamere til din mor eller far? kan du?

Link to comment
Share on other sites

Bruker ikke samene kniv i nakken på dyra?I såfall nokså primitivt i dagens samfunn!En som ville banke meg,da jeg kritiserte dette for noen år siden..Herregud de er da ikke SÅ veldig urbefolkning,at de ikke har moderne våpen :evil:

 

Får ikke lov av mattilsynet, og gresspiserne i Dyrevernalliansen

 

Mattilsynet stopper ikke samene, de gjør akkurat som de vil.

 

Dette er en sannhet med modifikasjoner. Såkalt "matrein", dvs rein som samene skal slakte og spise selv har de lov til å bruke kniv på, riktig nok en spesialkniv som er designet for formålet. Reinen dør like raskt og effektivt som på slakteri hvor det brukes slaktemaske. Rein som skal brukes i næringsmiddelen, dvs pølser, joikakaer og øvrige kjøttprodukter i butikk slaktest på mobile viltslakteri eller hos øvrige slakteri som Nortura etc. Dette etter krav og direktiver fra mattilsynet. Alt kjøtt i Norge skal være kontollert og merket slik at det er sporbarhet på kjøttet. Godtar ikke samene dette får dem ikke solgt kjøttet sitt, så enkelt og greit er det.

Link to comment
Share on other sites

Alt kjøtt i Norge skal være kontollert.

 

 

Hvordan kan det ha seg da at jeg finne kuler i kjøttet jeg har kjøpt på matvarebutikk her i Bodø da?

Hvis de bruker maske,kniv,strøm osv hvor kommer kulen fra?

Blinkskyting inne på slakteriet eller matvarebutikken?

 

vist du finner kuler i kjøttet er d nok nabo reineieren som skulle hatt seg en matrein :mrgreen:

men ikke greid å drepe dyret :shock:

 

toppskarv

Link to comment
Share on other sites

Vi har slaktet rein som har kuler fra både hagle og rifle i seg, dette kan forekomme med dyr som går fritt.

Har og funnet kuler i ryper og annet vilt som elg, rådyr osv.

Det skyldes mest sannsynlig att disse dyra er påskutt av ett eller annet på to bein... :idea:

 

Hvordan dette kjøttet kommer ut i butikken vet jeg ikke, men sannsynligvis var kulen innkapslet i kjøttet, og dyret tilsynelatende friskt.

 

Gå på den butikken du kjøpte varen og klag, det kan jo hende du får pengene tilbake... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Klondyke Bill skrev:

Følger det med kvittering?, eller er dette dyr som senere blir meldt rovdyrtapt?

 

 

Var det min post du siktet til? Hvis, tråkker du over streken etter min smak. Noen samer er kriminelle, noen samer er idioter, noen samer er fornuftige, noen er lovlydige, noen samer er... osv. De er på lik linje med alle i dette land.

Etter ditt utsagn her inne velger jeg å tro at du ikke er blant de raskeste ekorne i eika, det kan desverre ikke du noe for, du er bare født sånn og du kan ikke reklamere til din mor eller far? kan du?

Enten så kan du ikke lese, eller så er du så tjukk i hue at du faktisk burde vurdere og anmelde foreldra dine.

God bedring!

Link to comment
Share on other sites

 

Dette er en sannhet med modifikasjoner. Såkalt "matrein", dvs rein som samene skal slakte og spise selv har de lov til å bruke kniv på, riktig nok en spesialkniv som er designet for formålet. Reinen dør like raskt og effektivt som på slakteri hvor det brukes slaktemaske. Rein som skal brukes i næringsmiddelen, dvs pølser, joikakaer og øvrige kjøttprodukter i butikk slaktest på mobile viltslakteri eller hos øvrige slakteri som Nortura etc. Dette etter krav og direktiver fra mattilsynet. Alt kjøtt i Norge skal være kontollert og merket slik at det er sporbarhet på kjøttet. Godtar ikke samene dette får dem ikke solgt kjøttet sitt, så enkelt og greit er det.

 

 

Etter mitt skjønn faktisk raskere og mer effektiv enn på slakteriet også.

Ganske fascinerende hvor stille og renslig det går for seg egentlig, reinsdyret bare klapper sammen uten en lyd eller en krampetrekning og er steindødt.

Ikke noen blodsprut eller sparking, ikke noe sammentrkninger i bukregionene og vominnhold i spiserør/svelg/munn.

De bare slår over bryteren og finito.

Link to comment
Share on other sites

Tidligere ble så å si all rein avlivet med såkalt krokkniv, http://www.samekniv.no/index.php?option ... &Itemid=49 ,en spesialkniv med smalt, buet blad, slipt til egg på innsden av buen. Denne blir stukket inn mellom øverste rygghvirvel og kraniet, og videre inn i hjernen. Dette er en meget rask og human avlivningsmetode når den utføres av noen som kan det. Til forveksling kan det se like effektivt ut å bruke en vanlig rett kniv, men med denne blir bare ryggmargen kuttet, og tross total lammelse kan dyret være "bevisst" til det blir blodtappet. I dag brukes kniv bare ved nødslakt og noe til "matrein" for eget bruk. All bedøvelse på slakterier foregår med boltepistol, i regel Cash Spesial i kal .22. http://www.acclesandshelvoke.co.uk/index.asp?id=10&p=1" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Boltepistol som her er nevnt et en grei avlivnings metode bare man treffer skikkelig. Har selv brukt slik i mange år på slakteri. Tror ikke det er noen av dem mere moderne som bruker utstyr som "maske" mere. I allefall er det snakk om cal 22. Vet at enkelte enda bruker 9mm, men det er bare på store dyr slik som okser å kuer. Hadde dette cal blitt brukt på rein, så hadde det nok vært flere hull i komagene til samene :lol: for dem gikk mange ganger gjennon hode selv på kuer.

Men tror nok de fleste rein som slaktes inne på slakterier blir avlivet med strøm.

Er du sikker på at det du fant var et prosjektil?????........kan hende det var fra noe annet produksjonsutstyr.???...

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på at det du fant var et prosjektil?????........kan hende det var fra noe annet produksjonsutstyr.???...

Du kan bedømme selv.

Jeg er ikke i tvil, klare merker etter bommene i løpet.

Det er en ting jeg ikke får til å stemme, denne kulen er kommet fra en 222 eller 223 og den er lite deformert, så enten er den skutt på langt hold eller så er ladningen kraftig redusert.

Man kan vel si at det kan være en del av innhøstings utstyret :mrgreen:

 

Beklager kvaliteten på bildene, gidder ikke å rigge opp stor kameraet.

Grunnen til at den er delt i 2 er trolig en kniv under selve slaktingen e.l.

 

14022011061.jpg

 

14022011059.jpg

 

13022011057.jpg

 

13022011056.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

blir alltid diskusjon når det er snakk om rein :)

 

på slakteri brukes boltpistol, ikke strøm eller maske eller noe annet.

på fjellet brukes krumkniv eller rifle.

 

at det blir funnet prosjektil i kjøttet må jo skyldes noe som har skjedd på vidda. jeg har selv funnet "308 kule i ryggmargen på en av mine rein jeg slaktet til eget bruk, den var i kjempe god form til tross for kula i ryggraden. sannsynligvis skutt på laaangt siden kula ikke var veldig deformert? hvem som kan ha gjort det skal jeg ikke spekulere i..men har mine mistanker :x

 

så må jeg skryte litt, 9minutter og 10sekunder går det fra første kniv snitt til reinen er partert og ligger på en pressening, prima slakt ;) har det på film...

Link to comment
Share on other sites

Alt kjøtt i Norge skal være kontollert.

 

 

Hvordan kan det ha seg da at jeg finne kuler i kjøttet jeg har kjøpt på matvarebutikk her i Bodø da?

Hvis de bruker maske,kniv,strøm osv hvor kommer kulen fra?

Blinkskyting inne på slakteriet eller matvarebutikken?

 

Kula har nok vært i dyret før slakting, tjuvjegere, uredelige ansatte på et slakteri? Folk finner negler og metallbiter i brusflasker og kjøtteig, så det kan være mange årsaker til akkurat den kulen havnet i kjøttet ditt.

 

Når jeg mener at alt kjøttet skal være kontrollert, mener jeg at alle kjøttprodusenter har mattilsyn og veterinær over seg. Slakteriene blir sjekket hver dag av mattilsynet og finner de uregelmessigheter (sjølslaktet rein er god nok grunn til at kjøttet ikke blir godkjent, det blir ikke tatt inn hos et slakteri en gang) i kjøttet stoppes slaktingen og kjøttet kasseres. Jeg kunne en gang i verden (har jobbet på slakteri) tolke lotkodene på kjøttpakkene, der står slaktedato, hvilket anlegg hos feks Gilde det er slaktet på og osv.. mener du kunne tolke det helt ned til produsent.

Link to comment
Share on other sites

De som driver med rein har trening og teknikk, så mye erfaring sitter i fingerspissene der at vanlig folk bare kan drømme om det.

 

En av gutta som driver med rein her jakter på laget mitt innimellom, vi kom samtidig fram til et hjortefall, men han hadde vommet ut bukken før jeg rakk å få av meg ryggsekken. :lol:

 

Har selv holdt reienen som slaktes med krumkniv og kan bekrefte at det er utrolig effektivt! At det ble total lammelse kjentes godt, den sakk i hop som en potetsekk helt uten "spenning" i kroppen, ble helt gele. I ettertid var det lite kramper og spark etc. noe som skjer når du skyter et dyr, da er sjelden det legger seg i smellen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...