Jump to content

(Synspunkter) Dobbeltrifle i kal: 9,3x74R


flanged

Recommended Posts

Noen som har erfaringer med dette kaliberet til praktisk jakt :?: Trenger innspill siden jeg kanskje kommer til å investere i en dobbeltrifle i nevnte kaliber.

Hvilke produsenter/våpen bør jeg styre unna :!: Snakker her KUN om s/s og ikke o/u. Prisen bør ikke overstige 45 k for kun børsa.

Link to comment
Share on other sites

så å si identisk med 9,3x62. har sjøl en merkel i dette kaliberet. Personlig så synst jeg att det skall vare dobbelt avtrekk på dobbeltrifler.(grunnet sikkerhet) det lydløse andre skuddet gir noen ekstra dubleer i løpet av ett jegerliv.. har noen allerede jeg :) morro er det iallefall!! kjempekaliber!!

Link to comment
Share on other sites

Lurer selv på dette kaliberet i en ruger no. 1 (enkeltskuddsrifle). Hvordan er rekylen? vet at den er kraftigere enn standardkalibrene vi har i norge 6,5x55/308/3006. Men er den så rå at det må mye tilvenning til?

Hvor dyrt blir det med ammo? har sett at ferdig ammo er rimelig dyr, men hvor mange kronestykker blir det per skudd hvis en hjemmelader?

Link to comment
Share on other sites

Har som Kiwi en Mathelon dobbeltrifledrilling, og har skutt en del vilt med den i 9.3x74. Kaliberet ligger nok litt etter 9.3x62, da det er ladet til mindre trykk, gir vel 10m mindre utgangshastighet med oryx 285 grain. Jeg tror ikke dyra merker det. Jeg bruker den til nesten all jakt og er kjempefornøyd. Har samme Swarovski som du har tenkt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ikke vært i til om hva jeg hadde valgt av de børsene. Merkel 150E :D For meg skal en dobbel ha loddal øp 2 avtrekkere og vanlig sikring. Blaser har vel prøvd å lage ei moderne dobbel og fungerer sikkert utmerket men for meg skal det være klassisk stil i en dobbel. Merkel har vel en grei løsning for svingmontasje på 150E. Ville valgt sving fordi det er mer fleksibelt.

Har ladet mye til 9,3x74 og får hastigheter rundt 680m/s, det samme som Norma fabrikk. RWS hylser tåler en del mer en Norma som ofte kan sprekke etter 4-6 omladninger. S&B hylser er det best å styre unna.

Link to comment
Share on other sites

Eg har ei Merkel 141 dobbelrifle i 9,3x74R som er regulert for 16g Kegelspitz. Lader denne med 250grains Accubond og har brukt den på jakt i haust. Eg har særdeles dårelg erfaring med å lade om Norma sine hylse. Eg fekk hylseseparasjon på ei hylse ved 1. omlading. Har kutta ut å bruke Norma og bruker kun RWS hylser. Dei er tjukkare og holder bedre. Rifla er kort og lett (ca 3kg utan sikte), har ein Leupold 1,5-5x20 i hakemontasje på den. Fungerer utmerket på hjortejakt i bratte vestlandslier, lett og hendig å bære med seg. Litt kvass rekyl på banen men under jakt er det ikkje merkbart.

Link to comment
Share on other sites

trykkene på min er helt ok. snellert på fremre. selvsagt er ikke trykkene i klasse med dem jeg har på mine våpen avsett for presisjonskyting. men på ei dobbeltrifle som har ett litt annet bruksområde så er det mer enn godt nok. det viktigste for meg er att dei er helt like. Noe dei er på mitt eksemplar.

Det skal og sies att jeg er kresen på avtrekkskvalitet.

 

Når det gjelder skyting på omkring 200m. så er det slik att ofte så skyter hvert løp meget godt hver for seg. då gjør du bare slik att du betrakter din rifle som en enkelskudds rifle å skyter inn og tester på lengre hold med bare første pipa di. dette har funket bra for meg, og 200m. på større dyr er en grei sak. husk bara att denne type testskyting tar tid. siden det beste er å la rifla bli helt kald mellom hvert skudd. selvsagt kan du og skyte andre løpet og på lengre hold. for å vite hvor det tar. du kan bli overrasket!! min samler løpene på ca. 15-20 cm på 200m. det holder for meg på storvilt.

Link to comment
Share on other sites

Rufus skrev: "S&B hylser er det best å styre unna."

Er dette basert på faktisk erfaring med hylser i dette kaliberet eller antagelser basert på mer generell erfaring.

S&B er jo interessant om hylsene er brukbare da ammoen koster vesentlig mindre enn f eks Norma. Svenskammoen koster vel en 60- 70 kr smellen og med tanke på at messingen ikke synes brukbar til omlading ligner det ran.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri ladet en patron før, men kjøpte "ladeboken" for en liten stund siden. Den skal studeres grundig siden 9,3x74R ferdig rulla koster flesk !

 

Stemmer det at noen "ladninger eller ferdig ammo" passer bedre enn andre i en dobbeltrifle, og at dette varierer fra børse til børse ? (Tenker her på samlinger) Må jeg kjøpe x antall ferdig ammo for å teste dette, så blir det dyr moro...

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det at noen "ladninger eller ferdig ammo" passer bedre enn andre i en dobbeltrifle, og at dette varierer fra børse til børse ? (Tenker her på samlinger) Må jeg kjøpe x antall ferdig ammo for å teste dette, så blir det dyr moro...

Ja, det stemmer.

Dobbeltrifler er dyr moro, men også veldig moro når alt funker.

Vær forberedt på mange timer med venting mellom skuddene (ikke mellom ett og ett, da :mrgreen: ) og noen grå hår mens du funderer på hvorfor i helv... den ladningen ikke gikk slik du trodde. En ide er å ha med et annet våpen å skyte litt med mellom ladningene med doblingen. Lodda piper har ikke godt av å bli skutt alt for varme.

Link to comment
Share on other sites

Har dobbelt løp til min Valmet (412s) i 9,3+74r og er storførfnøgd med det løpet :D:D som eg kan bytte om som eg vll!! :D har toppet den med ein Zeis 1,25+4/30.

Og lader det med 18,5 g oryks og wodlater, i 56 g N140 Denne ladninga farer avsted i min Valmet med 679P/m i sek!

Rekylen kunne ha vore bedre men det merkar ein ikkje under jakt!!! :?:?8)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...