Jump to content

lyddemper og hørselværn


royalblue

Recommended Posts

lurer på om jeg skal sette demper på 6.5 rifla mi, for ved et skudd så piper det i øra et par dager, bruker hørselvern på jakt men det er litt plagsomt. har desverre ikke fått hørt rifle med demper i virkeligheten, men når jeg ser jaktvideoer med folk som jakter med hørselværn og lyddemper så lurer jeg, bråker det virkelig så mye med demper ? Hva er da vitsen?

Link to comment
Share on other sites

jeg har sett hva de forskjellige demper i db, jeg vet også at det smeller over lydens hastighet, men siden demper er sånn på mote i dag så skjønner jeg ikke påenget hvis du alikevel må bruke hørselværn. Har veldig lyst på demper hvis jeg kan droppe hørselværnet på jakt, bruker ikke flere bærumstiere for å ha smør på flesk, det er derfor jeg spør.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nylig satt demper på min 6,5. Hørselvern liker jeg ikke å bruke på jakt, men føler nå at jeg har fått fjernet mye av den "farlige" smellen for øret. Helt stille er det jo ikke, det blir det bare på film...

 

Nå vet jeg ikke hvordan din hørse/dine ører er, men tror ganske sikkert du unngår piiiiiip i ørene ved bruk av demper.

 

Så da gjenstår det å bestemme seg i jungelen av forskjellige demperere. Det hersker enighet om at desto større demper desto bedre demping får du. Ulempen er at større demper også gir større vekt. Så da må man velge.

 

I skrivende stund har jeg 9,3 løpet inne for kapping og gjenging, og på det løpet valgte jeg en lettere demper med mindre demping enn på 6,5 løpet. Grunnen er mere bæring, mindre skyting og at jeg mener dempingen er tilstreklig til å holde hr. Tinnitus på avstand.

Link to comment
Share on other sites

takk for svar. Det var det jeg håpet på, at det smalt lavt nok for å slippe piiip på jakt. Var uheldig og ikke få på meg hørselværnet under svartkruttskyting på klubben en gang og det gikk bra,fikk ikke piiip da ,det er den skarpe smellen fra et røksvakt rifleskudd jeg reagerer på.

Link to comment
Share on other sites

Forsiktig som jeg er med hørselen min, vil jeg helst ha begge deler, men jeg tror at man ganske trygt kan fyre av ett skudd en helg i jakta med en dempet rifle uten hørselvern uten å risikere for mye, men ett skudd udempet kan fint gi permanent øreskade. Jeg ville jo brukt dobbelt hørselvern på skytebane og, om jeg bare fikk de forbanna ørepluggene til å sitte.

 

Så jeg mener jo mer jo bedre, mens andre mener at en av delene er nok :)

Link to comment
Share on other sites

Demper er ikke nok på bana (der er det gjerne harde flater som reflekterer kulesmellen tilbake til skytter), og uansett er ikke smellen selv med demper ufarlig i alle frekvensområder. Derimot går det normalt godt ute i terrenget, med rene jaktskudd (få og som oftest med mye vegitasjon eller åpne områder rundt en som ikke reflekterer lyd så godt).

 

Som eksempel kan jeg ta min gamle 223r. På skytebanen bråkte den slik at jeg ble skuffet, men på gåsejakt. Lavt ålende på fuktig gressdekt mark, var det ikke store smellen.

Link to comment
Share on other sites

Har en Brno Fox .222 Rem med lyddemper, en Hausken mini.

 

Har vært misfornøyd med den på skytebanen da jeg synes den ikke demper stort (18 db mener jeg å huske). Synes derfor det er greit å bruke hørselvern der.

 

Så dro jeg en tur til Sverige. Løsnet et par skudd i skogen mot fugl og ble utrolig overrasket. Brukte ikke hørselvern da jeg synes det blir litt "kladdete" og ubehagelig i lengden. Et og annet skudd får jeg tåle, tenkte jeg. Men du verden. Det smalt da nesten mindre enn fra en salongrifle. Null ubehag i det hele tatt. Følte i hvert fall ikke noe behov for tilleggsdemping.

 

Så det å ligge på skytebanen, med vegger og tak rundt seg (ikke vegg foran, selvsagt! :wink: ) gir et mye verre lydbilde enn når ingenting sender lyden tilbake.

 

Nå smeller jo ikke et så lite kaliber så enormt i utgangspunktet, men vil tro at en 6,5 også smeller utrolig lite med demper i naturen. En kompis har en Tikka T3 .30-06 med en Hausken standard (ukappet løp), og han fyrte av et skudd i skogen mens jeg stod rett bak til venstre, altså der lyden føles sterkest. Følte ikke umiddelbart behov for hørselvern selv. Om det er fornuftig er jo en annen sak. Å ha på hørselvern er selvsagt det beste, i hvert fall om man føler litt ubehag av smellet.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Eg bruker ein hausken standard demper på ei .30-06 rifle. Angrer ikkje eit sekund på kjøp av demper. Eg var svært plaga med piping i øyrane etter jaktskudd før. Har ikkje opplevd dette som plagsomt etter kjøp av demper, men eg brukar alltid hørselvern i tillegg når eg er på skytebanen.

 

Var på toppjakt i Sverige forrige måned og for meg virka det som om det var litt meir smell når det var mykje snø som reflekterte og lite vegitasjon som dempa smellen sjølv med lyddempar.

Link to comment
Share on other sites

I morgen får jeg testa min Howa 1500 223 med A-Tec Maxim-demper for første gang. Kun skutt med salong med lyddemper før, så dette er spennende :)

 

Har lest at Maxim-demperen var den som dempet mest av alle i en eller annen test.... Men den er jo ikke akkurat pitteliten heller da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...