Jump to content

Lyddemper eller ikke?


Chriz1988

Recommended Posts

Jeg og min far kikker litt etter lyddempere, og har kikket mye rundt og vi er veldig enige om at ALM`s lyddempere ser veeldig mye finere og slankere ut en mange av de andre på markedet. han ønsker lyddemper grunnet bruk av svart elghund som da er band hund og vil bli stående foran når han skyter, tanker er da og forhinde skade på hørsel eller og få en skuddredd hund.

har lest på en tråd her inne hvor noen prater om "mirage" effekt? hva er dette?

noen som har noen negative erfaringer ved bruk av lyddemper?

 

han har en liten kort hundefører rilfe så han har et lett våpen mens jeg har en remington 7400 halv autom. som er da en del større, tenker på vekt og balanse på våpenet, blir den fryktelig fram tung?

skal skal ikke montere lyddempere?

 

kom gjerne med posetive og negative erfaringer=)

 

Mvh Chris

 

Happy shooting

Link to comment
Share on other sites

Det er alltid en vurderingssak. I mine øyne har en lyddemper to fordeler, og kanskje en tredje fordel men noen ulemper:

 

Fordeler:

 

- du unngår å skade din egen og andres hørsel, eller reduserer faren betraktelig

- du får tanken mindre rekyl og rekylkarakteristikk, og redusert munningsflamme

( - muligens en smule bedre presisjon)

 

Ulemper:

 

- mirage etter noen skudd (avhengig av montasjehøyde)

- mulig endring i tyngdepunkt

- lengre våpen

- mer renhold

 

Med 30-06 kan du kappe løpet litt for å korte inn på avstanden demperen bygger på lengden uten at det går mye ut over utgangshastighet. En hundeførerpipe kan jeg tippe er 52cm eller mindre, og du kan lett kappe denne til rundt 48cm. Du kan dermed kompensere for endring av tyngdepunkt.

 

Det finnes mange alternativer å velge mellom. A-tec, Schultz & Larsen, Hausken, Ase, Stalon, BR Reflex, osv. Alle med sine karakteristikker. Se gjerne på bilder før du bestemmer deg slik at du ikke ender opp med en demper du ikke liker utseende på. Tenk også på om du kjøper en magnum-demper eller ordinær demper med tanke på at du kan sette dem på fremtidige våpen i lik gjengemål.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

De er fordeler og u lemper me demper, så de er vel lit opp til hver enkelt, men har hørt snakk om halv auto rifler som ikke liker demper så ville sjekket de lit me en børsemaker, har selv en hausken demper std. me front forlenger, de blir lit fram tung men funker veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

Har A-Tec CTM-4 på den ene børsa. Veldig fornøyd, den er ikke mer enn 39,5 mm i diameter. Vet ikke hvor mye dem minste til alm er men Hausken har vel kun 50 mm. En bør se litt på hvor mange desibel dem demper også. Men til smygjakt synes jeg 39,5 mm er bra, til bø jakt betyr det mindre.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Vurderer å sette lyddemper på min Rem 700 kal 308. Litt skeptisk med tanke på mirage.

Hvor plagsomt er dette med mirage ved baneskyting? Eks obligatoriske skudd der man skyter 15 skudd på 5-10 minutter.

Ser for meg det blir en Sonic 45 da jeg er den får god kritikk til en billig penge.

Link to comment
Share on other sites

Vurderer å sette lyddemper på min Rem 700 kal 308. Litt skeptisk med tanke på mirage.

Hvor plagsomt er dette med mirage ved baneskyting? Eks obligatoriske skudd der man skyter 15 skudd på 5-10 minutter.

Ser for meg det blir en Sonic 45 da jeg er den får god kritikk til en billig penge.

 

Etter en 5-skuddsserie, begynner jeg å slite med mirage. Hvis jeg skyter på skivetrekk, så må jeg stå over en serie eller to mellom hver 5-skuddsserie. Dette med en A-tec Maxim. Hausken Standard har jeg på reservebørsa, og den er ikke like ille, den blir ikke fullt like varm. Har nå handlet et miragetrekk til A-tec, med det skal ingen mirage trenge gjennom.

 

Lyddemper bør du sette på, det er helt fantastisk bra.

Link to comment
Share on other sites

"Mirage" i forbindelse med skyting er at oppvarmet luft fra pipe og/eller demper stiger opp i siktelinja, og fører til at siktebildet begynner å "danse". Det er selvfølgelig mest plagsomt når det er stille, mindre plagsomt i litt vind.

 

I DFS brukes "miragebånd" eller -rør, som hindrer varmlufta i å komme opp i siktelinja. Før dette ble tillatt, smurte vi pipa inn med vaseline - da ble det ikke varmluft, men oljedamp, som ble utviklet. Denne var så tung at den ikke steg opp i siktelinja. Kan jo prøves på dempere.

Link to comment
Share on other sites

Takk for kjappe svar!

Ser at endel bruker trekk over demper for å unngå dette, ved lange serier, vil det ikke påføre demperen noe skade å isolerer rundt hele demperen?

Det greieste er vel kanskje å spenne noe over toppen på demper som jeg ser noen skriver her på forumet.

Hvordan påvirkes treffbildet av lyddemper, er det vanlig å ta denne av ved baneskyting?

Link to comment
Share on other sites

har selv en A-tec Maxim på min 308. Det er ikke mye rekyl å snakke om i børsa. Man hører og forskjell på den og naboens som ikke har demper.

Den blir varm, ja. Og det blir mirage på den. Hvor mye er litt anvheig av temp og evt vind. Den ble spesielt fort varm på skyteprøven med jaktammo. Var ikke så lille med helmantel. Mulig det er litt forskjellig ladning i de. Jeg har kappet løp 7-8 cm så den ikke skal bli for fortung.

Har aldri skutt med den uten demper så jeg vet ikke hvordan det er med treffpunktforandring på min.

Link to comment
Share on other sites

kan man skyte vanlig trenings ammo med demper uten at det blir noe økt slitasje? og hvordan lader man sub ammo?

 

Du kan redusera slitasjen på lyddemparen ved å endra type eller lading av ammunisjonen, og du kan handla ein lyddempar som betre taklar masse slitasje ved å vera laga av stål - til prisen av auka vekt framme. Ingenting kjem gratis, diverre.

 

Kva gjeld ammunisjon, vil ein ladning som produserar lite brennvarm kruttgass under trykk, slita mindre på særskild aluminium enn ein skikkeleg flammekastarladning.

 

Subsonisk ammunisjon er knotete å få til skikkeleg i store, ordinære riflehylser. Har du lada ein del før? Kjenner du til trykkteikn og har du ein del kunnskap om lading ellers? I så fall kan du hiva deg ut i det, eg garanterar morro.

 

:lol: Danskedemper, og en krukke vaselin......regner med at det kommer noen engstelige blikk om man drar det frem på banen.

 

Høyrast ut som noko ein kunne ha funne i ein av kjellarbutikkane langsmed Istedgade i København :shock:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i dag kjøpt inn min andre demper. Har fra før hatt demper til 223'n min, og i dag kjøpte jeg til min 6,5x55.

 

Grunnene for demper for min del:

Mindre støy for både meg og bikkja

Slippe hørselvern på jakt

Mindre stress med naboer ol. ved jakt

Mindre rekyl

 

Sistnevnte her gjør at jeg skyter bedre. Dette er jo fordi jeg ikke er flink nok til å ta opp rekylen, men på 223'n, så ligger den jo helt i ro omtrent.

 

Jeg har fra før A-tec Maxim, og i dag kjøpte jeg denne billig-demperen, Sonic 45 (1495,- hos jaktdepotet). Spent på å teste denne, da jeg faktisk har hørt mye bra!

Link to comment
Share on other sites

kan anbefale demper på det sterkeste :wink: har en s&l hardcore tmd 55 på mausern min i 30-06 og det er en drøm å skyte med med tanke på både rekyl og støy.

 

det er vel ikke anbefalt å skyte mer en 5 skud før man må la demperen kjøle i noen minutter (demperen min blir gørvarm etter 5 kjappe).

setter du rifla med munningen opp å åpent sluttstykke kjøles rifla fortere :wink:

 

lykke til, trur du blir fornøyd samme hvilken demper du velger ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...