Jump to content

Single action vs double action


MrControl

Recommended Posts

Singel og double stack er vel hvordan patronene er plassert i magasinet. Singel stack, der er patronene plassert oppe på hverandre i en rad hvilket gjør at det blir plass til mindre patroner i magasinet. Double stack, der er patronene plassert i et siksak mønster ved siden av hverandre i magasinet, hvilket gjør at magasinet har større kapasitet.

 

Singel og dubble action derimot er noe annet. Ved singel action er hanen spent og slår kun ned på tennhetta. ved Double action må du ved bruk av avtrekkeren først få hanen opp i oppreist posisjon for deretter la den falle ned.

Link to comment
Share on other sites

Her trur eg du blande litt.

 

Singel stack er et magasin på ein pistol der kulene ligger rett oppå kverandre

 

double stack ligger kulene oppå, og på sida. Slik at det blir overlapp. Det er derfor plass til fleire kuler i magasinet.

 

 

Singel action på ein revolver vil sei at du må spenne hanen med tommelen for kvert skudd.

 

Double action vil sei at du kan spenne hanen for skud, men du kan også trykka på avtrekket og hanen spenne seg opp etter kvert som du trykke inn avtrekket.

Link to comment
Share on other sites

Singel stack: Patronene i magasinet ligger rett oppå hverandre. Smalt magasin

Duble stack: Patronene ligger litt på siden av hverandre. Bredere magasin men flere patroner.

 

Singel action: Man må spenne hanen manuelt

Duble action: Man kan spenne hanen med avtrekkeren

Link to comment
Share on other sites

Det er sleidens bevegelse bakover som spenner hanen. Fordelen med double action er at du kan spenne ned hanen og da ha et sikkert våpen i hylstret, første trykk på avtrekkeren er da hardt fordi men da spenner hanen. Etter første skudd vil sleiden spenne hanen. På en singel action må man spenne hanen manuelt på første skudd.

Link to comment
Share on other sites

Hanen spennes uansett av at man trekker tilbake sleiden, men på en double action pistol kan du spenne ned hanen og fortsatt skyte skyte fordi avtrekkeren er i stand til å spenne opp hanen.

I praktisk er single action mest populært i alt untatt productionklassen.

Link to comment
Share on other sites

Den enkle forklaringen på SA/DA

Single Action = avtrekk medfører kun én enkelt hendelse: hanen utløses, den være spent på forhånd. Avtrekket er kort, sprøtt og lett

 

Double Action = avtrekk medfører to hendelser: hanen spennes og hanen utløses. Avtrekket er langt, seigt og tungt (relativt til SA-avtrekk)

 

Hos revolvere er det enkelt, de er for det meste enten SA eller DA. På førstnevnte må hanen spennes manuelt før hvert avtrekk. På sistnevnte kan skyteren velge mellom SA og DA avtrekk på hvert skudd.

 

Automatpistoler er litt mer innviklet; de finnes i SA, DA, SA/DA, DA Only, pre set, pre set hybrid og fanden og hans oldemor. Skikkelige automatpistoler er SA; hanen spennes når ladegrepet som mater første patron tas, og man kan tømme magasinet med SA-avtrekk. Hvis man ikke skal skyte umiddelbart etter ladegrep setter man på sikringen inntil man skal skyte. 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes Bureau of tobacco alcohol firearms explosives and anythingelsethatrocks har en brukbar definisjon:

 

Dersom avtrekket kun slipper ned hanen og hanen har nok kraft uten ytterligere oppspenning til å detonere tennhetten har vi en single action mekanisme.

 

Allt annet er double action.

Slikt sett slipper man å mase med forskjellige definisjoner.

 

Det finnes et par skytterorganisasjoner som følger samme definisisjon også, jfr. Glock. Om SA eller DA er "best" er det egentlig ikke så veldig seriøst å være skråsikker på synes jeg. Det finnes plenty folk som skyter Glock utenfor production class i ipsc-uspsa også.

 

Skal man være riktig pirkete så er DAO med skjult eller kuttet hane relativt vanlig for revolvere også, i alle fall for oss som ikke nødvendigvis bruker dem bare på bane. Det fantes også et par revolvere som funket som en DA(/SA) pistol 8)

Link to comment
Share on other sites

ja men det jeg ikke forstår er når dere sier at hanen må spennes maneuelt for hvert avtrekk..

pistolen er jo halvautomatisk, og må jeg da MANUELT ta tilbake hanen for hvert eneste skudd jeg fyrer av i fra magasinet?

 

kan man ikke bare dra sluttstykket tilbake slik at patronen kommer i kammeret og spenne hanen tilbake før første skudd og så bare trykke av til magasinet er tomt?

Link to comment
Share on other sites

Jo, mrControl, det er akkurat det du kan.

På SA må du selv spenne opp hanen hvis den ligger nede. Så spenner sleiden hanen for hvert skudd du tar etter det.

 

På DA kan du, når hanen ligger nede, bare ta et vanlig avtrekk, og hanen vil da løfte seg, falle ned, skuddet går, og resten av skuddserien går da som nevnt ovenfor.

 

Håper dette skaper klarhet i tåka :D

Link to comment
Share on other sites

ja men da er jeg med!

takker, for det var slik jeg trodde!

 

men hvorfor legger mange så mye vekt på om det er single eller double action?

klarer ikke helt å se at det skal være av sååå stor betydning...

utennom at double action ofte har tyngre avtrekk?

 

og for å dra det lengere..

ser at enkelte reklamerer med at 1911'n er single action fra første skudd og så double etterpå..?

Link to comment
Share on other sites

Det er stor forskjell på SA og DA avtrekk. Mens et godt SA avtrekk bare krever minimal avtrekkerbevegelse, vil et DA avtrekk kreve kanskje 10-15 mm avtrekkerbevegelse. Og mhp. vekt, så skal DA avtrekket som tidligere nevnt spenne opp slagfjæra, mens et SA avtrekk bare skal frigjøre hanen når fjæra allerede er spent. Derav bruk av lettere slagfjærer for å gi lettere DA avtrekk. Noe som i sin tur ofte fører til at man må bruke myke tennhetter for å unngå klikk... Så det er ikke snakk om noen minimale forskjeller i vekt og vandring - forskjellene er høyst merkbare for å si det forsiktig.

 

Om du har mulighet til å prøve en SA/DA revolver eller ditto halvauto, merker du forskjellen med en gang.

 

Edit: Skrivefeil

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Med fare for å tvære ut emnet:

- Single Action betyr at avtrekker kun kan utløse hane (som skrevet tidligere).

- Double Action betyr at avtrekker både spenner og utløser hane.

 

Forvirringen ligger i at våpen som selges som Double Action kan benyttes både som Double Action og Single Action.

 

I tillegg har man Double Action Only - dvs kan kun avfyres ved at man først lar avtrekkeren spenne hanen for deretter å løse den ut.

 

Double Action Only-våpen er etter min mening den typen våpen som burde vært omtalt som Double Action, siden den kun fungerer som Double Action.

 

Det som i dag omtales som Double Action-våpen burde vært omtalt som Double Action/Single Action (Det blir de faktisk omtalt som i enkelte publikasjoner).

 

 

SA-Halvauto: 1911A1

M1911A101.jpg

DA(/SA)-Halvauto: CZ75

main033.png

DAO-halvauto: Ruger P95 DAO

83L.jpg

SA Revolver: Colt 1873 Single Action Army

DX1191NQ.jpg

DA(/SA)-Revolver: Smith & Wesson 686

164224_thumb.jpg

DAO-Revolver: Smith & Wesson 640 Centennial

163690_thumb.jpg

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

og for å dra det lengere..

ser at enkelte reklamerer med at 1911'n er single action fra første skudd og så double etterpå..?

 

Hvor har du det fra? Det må isåfall være den merkeligste 1911'en som er produsert..... :D

 

Det har blitt produsert noen merkelige 1911-er, se bare her.

 

Edit: skriveleif

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

men så er spørsmålet..

hva foretrekker dere?

 

ser at para'n jeg ønsker meg fåes i både single og double action..

 

er til praktisk, og ser at folk flest velger single, men det er vel ofte fordi de fleste 1911 modeller kun kommer i dette?

Link to comment
Share on other sites

men så er spørsmålet..

hva foretrekker dere?

 

ser at para'n jeg ønsker meg fåes i både single og double action..

 

er til praktisk, og ser at folk flest velger single, men det er vel ofte fordi de fleste 1911 modeller kun kommer i dette?

 

Det kommer mest anpå hva du skyter best med selv.

 

I production class må du ha en form for DA pistol uansett. I standard eller enhanced vil du nok slite med et tradisjonelt DA/SA system, men f.eks. Glock/XD eller LDA avtrekket du finner på paraen ser ut til å fungere bra for temmelig mange.

Link to comment
Share on other sites

men så er spørsmålet..

hva foretrekker dere?

 

ser at para'n jeg ønsker meg fåes i både single og double action..

 

er til praktisk, og ser at folk flest velger single, men det er vel ofte fordi de fleste 1911 modeller kun kommer i dette?

 

Para kommer i Single Action eller Double Action Only (De kaller de Light Double Action). Single action er å foretrekke til alt annet enn Production klassen i praktisk skyting hvor første skudd må avfyres double action. For sportsskyttere er det om å gjøre å få et så godt avtrekk som mulig, og jo færre deler jo bedre. En del våpen som i utgangpunktet har mulighet for DA kommer ombygget fra fabrikk slik at de kun kan avfyres SA (Tanfoglio HSC, Sphinx 3000 etc, - CZ75-kloner som ikke kan avfyres DA). Et lett, kort og glatt avtrekk gjør det enklere å skyte bra.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...