Jump to content

FEFO reduserer småviltjakta for tilreisende.


Redfox

Recommended Posts

FEFO gjennomfører nå en høringsrunde ang. småviltjakt i Finnmark, med svarfrist 15. mars.

 

Forslag på max 2 jaktdager pr. km2. Med mulighet for justering. (opp/ned)

Fortsatt oppdatering av jaktkort.

Dette vil også Finnmarks innbyggere tape på.

FEFO direktøren mener at i tiden som kommer kan ingen regne med å for jakte der man vil, når man vil. Dette gjelder også Finnmarks befolkning.

Dette syns jeg er graverende.

 

Anbefaler derfor alle å si sin mening ang. dette. Også jegere bosatt utenfor Finnmark. Kanskje man får slutt på galskapen. (merk fristen 15. mars)

 

Håper NJFF kommer sikkelig på banen denne gang. (jeg har mine tvil)

 

Direktørens innstilling:

Direktøren foreslår at følgende forslag til reguleringer sendes på høring:

1. Basert på kunnskap om bestand og samlet (akkumulert) jakttrykk i FeFos 131 jaktfelter for småviltjakt vil FeFo regulere adgangen til jakt på Finnmarkseiendommen. Det kan reguleres på antall jegere samtidig i et jaktfelt og samlet totalt jakttrykk.

2. Ved reguleringer skal det tas hensyn som sikrer allmennheten adgang og samtidig sikrer lokalbefolkningens bruk av ressursen senere i sesongen. Det kan reguleres mellom fylkets innbyggere og personer bosatt utenfor Finnmark.

3. FeFo vil som utgangspunkt regulere etter følgende jakttrykk:

 

1. samlet jakttrykk i et jaktfelt over en terskel på 2 jaktdager per km2 forbeholdes fylkets innbyggere

2. Inntil dette jakttrykket er oppnådd er alle jaktfelt åpne for alle

FeFo vil vurdere terskelverdien for tillatt jakttrykk i sammenheng med årets takseringsresultat.

4. Enkeltarter av småvilt kan fredes midlertidig i enkelte jaktfelt ved behov. Fredning vil gjelde likt for alle brukergrupper. Bruk av mindre fredningsområder (refugier) kan benyttes etter dialog med brukergrupper og aktuell kommune.

5. FeFo innfører pliktig fangstrapportering for småviltjakt på Finnmarkseiendommen.

6. Reguleringene kommer i tillegg til tidligere reguleringer vedtatt av styret i Finnmarkseiendommen, herunder bruk av dagskvote.

Høringsfrist settes til 15. mars 2011.

 

Les mer på:

 

http://www.fefo.no" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

http://bit.ly/e3hkow" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Ventet ikke noe debatt rundt dette. Men at kun 80 kammermedlemmer har hvert intresert nok til å sjekke denne tråden er betenkelig. Man blir ikke kvitt et kommende problem ved å sitte på ræva og å la ting skje.

Dette gjelder alle som jakter i Finnmark, tilreisende og fastboende.

Alle kan svare på denne høringsrunden. Ikke bare bygdelag, kommuner, jegerorganisasjoner o.l.

Dette gjelder framtidig jakttilgang og når FEFO-direktøren sier "at ingen kan regne med å jakte der man vil når man ønsker det" gjelder det det alle.

 

Så kom igjen send protestmail til FEFO.

Link to comment
Share on other sites

Tja.

Kjenner ikke til hvordan ting fungerer nå eller hvordan det vil bli med de nye reglene. Det jeg stadig hører om er kolaps i rypebestanden og enormt jakttrykk i enkelte områder.

FEFO har vel ansvartet for forvaltningen og prøver vel å redde rypebestanden og fordele jakttrykket. Er det riktig måte å gjøre det på vet jeg ikke men er det som jeg har hør bør noe gjøres.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg fan meg ikke skjønner er hvordan staten kan sitte å se på hvordan allmenheten blir utestengt fra finnmark.

Dette er bare nok en måte for å få ett Finnmark for finnmarkinger.

 

Jeg kommer iallefall til å sende mail til fefo, og det er ikke den første mailen jeg sender dit.

Nå ser jeg at rovvilt forvaltninga i region 8 ønsker at jegere utenfor Finnmark skal kunne komme til Finnmark for å jakte rovvilt, dette har vi ikke hatt muliget til før.

 

 

Jeg vet ikke hvilken organisasjon man skal kontakte for å fronte denne saken, njff tar den iallefall ikke.

Link to comment
Share on other sites

Synes faktisk ikke forslaget er så ille. Om det er dårlig småviltbestand bør jakttrykket reguleres på en eller annen måte. Å en streng regulering slik at man kan jakte endel er vel bedre enn en totallfredning (eller totalkollaps i bestanden) slik at ingen får jaktet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor å jakter i finnmark og har kjent mye av dette på kroppen. I de siste årene har vi opplevd en kolaps i bestanden på ryper. Både fjellrype og lirype. Fjellrypa har det gått verst utover, selv om dette ikke kommer så tydelig fram. Årsaken til knekken er veldig sammensatt, og mange ulike faktorer har slått til samtidig i negativ retning for rypa.

 

Når det gjelder FEFo sin behandling av oss jegere blir man jo litt oppgitt. De har prøvd å dele inn fylket i ulike jaktfelt der grensene går på både logiske og totalt ulogiske steder. I ett av mine favoritt områder må registrere meg i tre områder/felt for å jakte, dette er ikke lov. Dermed jakter jeg "ulovlig" store deler av dagen. I år skulle de ikke slå ned på dette, men en innskjerping er annonsert.

 

Folk her oppe er mildt sakt forbanna over dette. Det jeg har inntrykk av at har blitt godt motatt er kvotene på ryper. Alle som er mye i fjellet ser kolapsen og skremt over dette. Alle jeg har prata med holder seg strengt til kvotene. En kompis hadde en jakttur på 30 min før kvota var fylt i år, da returnerte han hjem å drakk kaffen ved kjøkkenbordet.

 

Vil oppfordre alle som skal jakte i finnmark til høsten å respektere kvotene, drikke mye kaffe og kose seg ved bålet! Alt det andre tullet fefo styrer med bør i kjempe med nebb å klør mot.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Heile Finnmarkslova er ei underleg affære slik eg ser det. I praksis er det innført apartheid-regime i Norge, der samane har mykje meir påverknad enn før. Og det får konsekvens for oss ikkje-samar, sjølv om normenn busett i Finnmark i teorien har like rettar med samane. Nokre vil sjølvsagt meina det er bra. Men eg er usamd. Eg meiner det er ei gjennomsyra haldning hjå dei fleste samiske talsmenn (Sametingspresident og -representantar) at under parolen "urfolk" og "rettigheter" finns det ingen grenser for kva dei meiner er sitt og har rett til å bruka/jakta på.

 

At dette og gjev utslag i direkte tullete påfunn som detaljregulert "jakttrykk per km2" i eit område så stort som Finnmark er, overraskar meg ikkje. Norske stortingspolitikarar kan ikkje ha brydd seg eller visst kva dei sette i gong med å oppretta Fefo og Finnmarkslova.

 

Naboar i Troms er no utestengde frå storviltjakt på statsgrunn, slik Finnmark opprinneleg var. Og alle andre "søringar". Mange normenn eg kjenner er rasande på Fefo, avdi styremodellen har gjeve alt for stort innpass til samiske krav og rettigheiter, noko som vil diskriminera normenn i Finnmark. Kva dette endar med, er ikkje godt å seia. Men eg tippar Fefo er over om 15-20 år, etter at dei har stelt i stand så mykje tull og uheldig forvaltning at folk flest i Finnmark grip inn og får endra styresettet.

 

 

God småviltjakt:-)

mvh Linduvarri

Link to comment
Share on other sites

Rart at noen mener fjellrypa har kollapsa, i år har det vært bedre enn mange av de dårlige årene på 90-tallet. Sett OK med fjellfugl i år.

 

Jeg skal ikke uttale meg om hvordan det er i Vestfylket, men her i øst har det uten tvil vært en kollaps i bestanden av fjellrype. Mye av dette kan nok skrives til angrepene av målere for noen år siden, men også enorme mengder rovfulg. Av en eller annan grunn så er det alltid lirypa som skal telles og forskes på, mens fjellrypa er totalt overlatt til seg selv. Ut fra årets jakt og det jeg, å mange jeg har pratet med, har sett av fugl burde kvotene vært snudd på hodet. Det har vært ett mye bedre år for lirypa enn for fjellrypa her.

 

Jeg er overbevist om at en enkel måte å regulere uttaket på uten å nekte noen adgang er å forby innkjøring av jegere langt inn i fjellet. Da får man områder som i praksis ikke blir jaktet. Dette ville blitt gode produksjonsområder for fulg. Selfølgelig finnes det noen av oss som tar teltet på ryggen å trasker en til to dager innover fjellet, men da skytes det ikke akkuart store mengder fugl, den må jo bæres ned igjen...

 

Ett lite visdomsord fra en av gamlekara her: Skal du få noen poteter til neste år, kan du ikke spise opp settepoteten....

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Nå får begrepet "katastrofale reindriftsnæringen" være ditt begrep, men at det er for mye rein på vidda er det vel stor enigeht om. Men jeg tviler meget sterkt på at det skal ha noen innvirkning på rypebestanden. Man skal jo aldri si aldri når de kommer til biologi, men rypa å reinen er ikke på noen måte konkurenter om beite eller andre ting. Det gjelder både sommerbeite og vinterbeite. Reindrifta får mye pepper og mye er vellbegrunna, men nedgangen i rypebestanden kan vi nok ikke tilskrive den.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/trom ... /1.7477669" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Ser at Finnmarkseiendommen vi holde søringer ute fra de beste rypejaktområdene. Det kommer jo som et sjokk. :roll:

Tror dette bare er begynnelsen.

 

Men det er greit for meg. Tar det dog som en selvfølge, at finnmarkinger gir seg selv samme restriksjoner i andre fylker.

Hadde det ikke vært for alle de andre, fornuftige finnmarkinger, så hadde det vært på sin plass med en berlinmur mellom troms og finnmark. Så kunne de fått sett hvor morsomt det hadde vært å ha alt for seg selv, og ingenting annet. :evil:

 

Dette leserinlegget fra en illsint nordlenning står seg utrulig bra: http://itpro.no/art/7067.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Men det er greit for meg. Tar det dog som en selvfølge, at finnmarkinger gir seg selv samme restriksjoner i andre fylker.

Hadde det ikke vært for alle de andre, fornuftige finnmarkinger, så hadde det vært på sin plass med en berlinmur mellom troms og finnmark. Så kunne de fått sett hvor morsomt det hadde vært å ha alt for seg selv, og ingenting annet.

 

Håper virkelig ikke at Finnmarkseiendommens politikk skal bli ett syn på oss som bor her oppe. Vi er nok ca like oppgitte over mye av det de finner på som dere i sørnorge, men vi må leve med politikken 365 dager i året, ikke to jaktuker på høsten.

Link to comment
Share on other sites

Men det er greit for meg. Tar det dog som en selvfølge, at finnmarkinger gir seg selv samme restriksjoner i andre fylker.

Hadde det ikke vært for alle de andre, fornuftige finnmarkinger, så hadde det vært på sin plass med en berlinmur mellom troms og finnmark. Så kunne de fått sett hvor morsomt det hadde vært å ha alt for seg selv, og ingenting annet. :evil:

Gi deg, vi har snart (10 - 15 år) gitt alt jaktbart vilt til ulven her i ulvesonen og samene tar resten + at der er nok krefter som trolig jobber for å "overta" landområdene som de har fra Trondheim og sørover.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært noen turer i Finnmark etter rypa. Generelt sett så har det vært lite ravn og spor etter rovvilt. Nå må jeg innrømme at jeg syns det er vanskelig å spore rev i september, men har ikke sett så mange hi og lite møkk.

 

Rein derimot... Etter Reinen ble sluppet tidligere og tidligere så kom nedgangen i rypebestanden. Dette kan være helt tilfeldig og som andre sier så kan det være mange faktorer som gjør at det er blitt såpass nedgang. Men det får en jo til å gruble, reinen er ikke akkurat konkurrent. Men når det løper en haug av radmagre rein på vill leting etter mat så må de jo nødvendigvis trampe ned noe reir? Ikke vet jeg, håper i hvertfall at reindrifta slipper reinen når de skal og på de områdene de skal... men det er vel et longshot?

 

Vi tar i hvertfall turen opp igjen i år, gleder meg allerede til å nye den flotte naturen og drikke mye kaffe i lynga :) Og blir det en pipp i ny og ne så er jo det en bonus. Håper delegger fra seg disse planene det var knot nok i fjor...

Link to comment
Share on other sites

Kan det være sammenheng mellom den katastrofale reindriftsnæringen og rypebestanden :?:

 

Dette har jeg også tenkt en del på (reindrifta har også blitt et problem her jeg jakter også. Og dette skal etter loven være en REINFRI SONE). Hva er det reinen beiter på som ikke rypa spiser/Hva er det rypa beiter på som ikke reinen spiser?

 

Jakter i et forholdsvis lite fjellområde, og her har reinen virkelig satt sit preg på faunaen. Områder der det tidligere var lyng av mange slag, mose, urter, etc. er det nå for det meste bare sand, stein og berg. Det må da vel ha noe å si for rypas biotop, eller hva? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...