Jump to content

Mepota Meostar R1 7x56 til nattjakt


202 outback

Recommended Posts

Noen som har testet dette siktet i skumring/måneskinn

http://www.eurooptic.com/product~description~Meopta_Meostar_7x56_RD_4C_Matte_Black_Rifle_Scope.htm

 

Jeg finner ikke dette siktet på sidene til norske forhandlere, noen som vet hva dette siktet koster i norge.

Jeg regnet ut at det kommer på ca 3900,- fra eurooptics.

Dette tror jeg er et bra sikte til jakt under vanskelige lysforhold.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

17x gange er ikke optimalt for skumringsjakt.... :wink:

 

Seriøst. Har en 8x56 Swaro på reverifla. Dette er gode sikter. Litt liten forstørrelse på rev når holdet bikker 100 m syns jeg, men til hjort er det mer enn nok. Jeg skyter aldri hjort på over 70-80 m hold i dårlig lys uansett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte dette siktet fra samme leverandør i fjor sommer(2010) Totalkost med frakt og mva kom da på litt over 5.500. Et bra sikte, men nådde ikke opp til Zeiss Classic 2.5-10x50 når jeg testet i skumring og måneskinn. Classiken var bedre på alt. Jeg ser av fakturaen at jeg betalte 729.-dollar for 9 måneder siden :oops::lol:

Nå som prisen er kommet ned i 525 dollar og kursen er lav, må dette være ett bra kjøp om du er ut etter et rent skumringssikte. :wink: Du finner neppe bedre skumringssikte til under 4000.-

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte dette siktet fra samme leverandør i fjor sommer(2010) Totalkost med frakt og mva kom da på litt over 5.500. Et bra sikte, men nådde ikke opp til Zeiss Classic 2.5-10x50 når jeg testet i skumring og måneskinn. Classiken var bedre på alt. Jeg ser av fakturaen at jeg betalte 729.-dollar for 9 måneder siden :oops::lol:

Nå som prisen er kommet ned i 525 dollar og kursen er lav, må dette være ett bra kjøp om du er ut etter et rent skumringssikte. :wink: Du finner neppe bedre skumringssikte til under 4000.-

 

Ja dette er billig, 525 us omregnet til dagens kurs blir 3087 kroner.

Plus moms 1.25x3087 = 3858 kr.

Er du litt god å prate for deg, får du fri shipping :wink:

 

Litt overasket at Klasikken til zeiss er så mye bedre som du sier.

Disse siktene med fast forstørrelse og stort obj skal jo være vassere en sikter med variabel forstyrrelse.

Meostar R1 har også vært et sikte som mangen hevder er i klasse med Zeiss Klassik når det gjelder skumringsegenskaper.

Link to comment
Share on other sites

Har et slikt og er sånn passe fornøyd. Justeringsmulighetene for lysintensiteten er meget bra, og gjør det lett å plassere siktepunkt rett. Synes nok ikke jeg ser nevneverdig bedre i det i månelys enn i et 1,5-6x42 jeg har.

 

Et moment er også at du må ha inderlig høye montasjer. Virker som om de fleste 1" ringene ikke er beregnet for slike objektivstørrelser. På min Lakelander måtte jeg ha Warne Extra High Quick Detachable. Leupolds high QRW var ikke høye nok. Kan trolig greie seg på våpen med litt annen løpskontur enn Lakelander/HVA/Carl Gustaf. Mellomrøret er også meget kort og kan påvirke monteringen ved at objektivet kommer langt fram om en ikke bruker extention ringer. Picatinny skinne etc. ville trolig vært en god løsning til et slikt sikte.

Link to comment
Share on other sites

Ang. fast forstørrelse kontra variabel på slike "nattrør" så er det ikke så stor forskjell som mange vil ha det til. Nå har jeg ikke sammenlignet alle merker, men Swaro har jeg begge typer av. Det er akademiske forskjeller, mer enn praktiske.

Link to comment
Share on other sites

Har et lignede. Jeg har en Meopta Meostar 3-12 x 56 med lys, og det er meget bra til skumringsjakt. Et sikte jeg kan anbefale. Nå har ikke jeg testa det opp i mot noen andre sikte, men tror ikke det henger langt etter de helt dyre(i pris) siktene. Virker meget godt til mitt bruk. Mitt står stortsett på rundt 7-8 x når jeg bruker det i skumringen. Kjøpte det for 2 1/2 år siden, å betalte vel rundt 7000 kr for det.

Link to comment
Share on other sites

Det virker litt rart om meostar 7x56 skullevære dårligere en meostar 3-12x56 nårdet gjelder skumringsegenskaper.

Prismessig ligger de i samme sjiktet som Zeiss classik, mangen har også hevdet at meostar har like bra optikk som classiken til zeiss.

 

Dette kunne hvert en av mytene vi kunne fått avklart i en eventuell test av div kikkersikter her på kammeret.

Er Meopta meostar like god optisk, og har den like gode skumringsegenskaper som Zeiss classik :?:

Link to comment
Share on other sites

Ja dette er billig, 525 us omregnet til dagens kurs blir 3087 kroner.

Plus moms 1.25x3087 = 3858 kr.

Er du litt god å prate for deg, får du fri shipping :wink:

 

Litt overasket at Klasikken til zeiss er så mye bedre som du sier.

Disse siktene med fast forstørrelse og stort obj skal jo være vassere en sikter med variabel forstyrrelse.

Meostar R1 har også vært et sikte som mangen hevder er i klasse med Zeiss Klassik når det gjelder skumringsegenskaper.

Siterer og svarer:

Litt overasket at Klasikken til zeiss er så mye bedre som du sier.

*Merk, jeg sier ikke at Classicen er mye bedre, jeg sier at jeg mener den er bedre. Det vil for eksempel si at i Classicen ser jeg geviret på en liten rådyrbukk lengre en med Meoptaen i skumringen.

Meostar R1 har også vært et sikte som mangen hevder er i klasse med Zeiss Klassik når det gjelder skumringsegenskaper

*Merk, nå er det nok slik at de fleste som hevder dette sansynligvis ikke har testet de opp imot hverandre. Jeg fintester selv, men andre kan jo selvfølgeli få en annen konklusjon enn meg. Smak og behag.

 

Uansett, for under 4000.- finner du nok ikke bedre kikkert til nattjakt en denne.

Link to comment
Share on other sites

Asterix

 

Jeg synes forklaringen din er god jeg :wink:

Hvis du ser bedre i Zeiss klassik tror jeg mangen andre jegere hadde opplevd det samme.

 

Når det gjelder pris, så er det noen gode priser på enkelte meopta modeller hos eurooptics som denne 7x56 modellen.

En 4-16 x44 tactik rustfri utførelse med mildot beregnet for langhold til 3900 kr + moms er også billig.

Men prisene til xxl på Zeiss classik er jo veldig gode også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte min 7X56 med lys for 5990 kr i norge.. med norsk garanti..

 

Men jeg har ikke testet det i mørket enda..

 

Norsk garanti skal/kan være en fordel :!:

Men eurooptic har ord på seg til å være 100% seriøs, og jeg hadde ikke stusset og handle der.

 

Du må få testet siktet ditt i mørket, hadde hvert gøy å høre hva du synes

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...