Jump to content

(plombering) av skarp ammunisjon som er pynt


knutmstien

Recommended Posts

hei litt usikker på om denne skal ligge under rifle tråd,men det har med kule patroner og gjøre:)

jeg har en grei og fin sammling jeg stiller ut hjemme,men mestparten er skarpt og noen litt tvilsomme større kalibere :?

er de noe fin måte og få uskadelig gjort dem på uten og må bruke tang og ramponere kula?

leste litt fort her på kammeret om noen som nevnte og pirke ut tennhetta :?:

dette høres litt oversnitte skummelt ut:D men jeg vet ingen ting om det..

noen som kan bidra med ett tips eller 2? vil for all del ikke få noe til og explodere i hendene mine :lol:

 

 

takker for evt tips

Link to comment
Share on other sites

høggern; Var det på sluttstykket eller på kammeret du skrev om testen du gjorde? Om det var på sluttstykket kunne du kanskje ha gjenfortalt konklusjonen? Jeg har grublet litt på dette tidligere også, men finner ikke igjen tråden når jeg søker selv.

 

Mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

En ting som kunne vært greit å vite er hvor farlig det er om tennhetta ble satt av hvis det ikke er noe krutt i hylsa. Vil det i det hele tatt bli utkast?

 

Tenkte også på at det kunne gå å deaktivere tennhetta med varme. I kontrollerte former f.eks at man satt hylsa med tennhetta ned på en varm plate. Da ville man ikke få utkast av tennhetta. Mulig den måtte bankes litt tilbake. Det ser unektelig litt dumt ut med en patron med bulk etter tennål og kula på plass.

 

Vigg :|

Link to comment
Share on other sites

Oddvar/RP15 osv:

Jeg gjore en test på dette i 2006 eller 2007. Denne publiserte jeg på sluttstykket. Desverre er sluttstykket borte og den PC jeg hadde dengang har og havarert. Så kan ikke legge statistikken ut nå.

Men konklusjonen var noe sånn som at : Olje (jeg brukte 5-56) og vann ikke gjore hetter ufarlige, men at det førte til at endel av dem klikka. Etter 24 og 48(mener jeg det var) timer var det under 50% som klikka. Værst var berdan hetter av samme type som er i raufoss nato ammo. Der klikka ikke noen selv om de hadde stått lenge med både vann og 5-56 nedi.

 

Jeg testa dette på krag hylser fra raufoss fra før krigen, tysk 8X57 fra før krigen, fransk 7,5X54MAS, raufoss 1950(alle disse med orginale berdan hetter som var 60 år ++) og med nye boxerhetter og med nye dynamit nobel berdanhetter (samme type som i RA NM60 nato feks)

Det var mest klikk på boxerhettene og på de gamle hettene, men de gamle hettene hadde endel klikk selv om de var tørre.

 

Er ikke noen som klarer google fram dette så kunne jeg lagt ut dette på nytt?

Link to comment
Share on other sites

Ein del av litt "grovere" ammo, har også tennsatser som ser ut som vanlige tennhetter i litt større skala, men som blir antent av høgspenning, så enkelte typer slik ammo, bør du pakke inn antistatiske poser, og pakke godt ned, aller helst få levert det inn til ein eller annen som kan desarmere sånn ammo og spørja fint om du kan få lov til å beholde delene etterpå at dei er tømt for eksplosiver..

 

I verste tenkelige tilfelle kan du faktisk avfyre tennsatsen med statisk elektrisitet som du, kroppen din, klærne dine og klimaet koker sammen..

 

Eg hadde også ei litt større type patron, som eg pakka inn i antistatisk pose, og som eg tenkte eg skulle få desarmert og få som peispynt, men fekk tydelig beskjed om at den måtte destrueres og ikkje kunne plukkes pga sikkerheits hensyn.. Så det er fort å gå på ein smell, bokstavelig talt..

Link to comment
Share on other sites

Vær også obs på at tyske b-patroner og kulehammer er en dårlig kombinasjon. Noen av disse er fullstendig uten merking, jeg fant plutselig 8 slike i et patronbelte som ser ut som vanlig skarp. Merket at det var b-patroner pga lyder fra prosjektil når man banker på patronen med en finger.

Link to comment
Share on other sites

En ting som kunne vært greit å vite er hvor farlig det er om tennhetta ble satt av hvis det ikke er noe krutt i hylsa. Vil det i det hele tatt bli utkast?

 

Tenkte også på at det kunne gå å deaktivere tennhetta med varme. I kontrollerte former f.eks at man satt hylsa med tennhetta ned på en varm plate. Da ville man ikke få utkast av tennhetta. Mulig den måtte bankes litt tilbake. Det ser unektelig litt dumt ut med en patron med bulk etter tennål og kula på plass.

 

Vigg :|

Eg ville ikkje gjort dette innandørs, og helst prøvd med god avstand og med patroner utanom samlingen først. Min erfaring med slikt kjem frå tida i hærverket. Sidan forholdet er forelda kan eg tilstå min brøde her.

 

Eg skulle passa piggtråden i alfaområdet om natta. Når vakta var slutt skulle eg vekkja staben i stabsteltet. Der hadde fyringsvakten sovna. For dei som ikkje har vore i hærverket så er det ikkje berre strengt forbudt å sovna på fyringsvakt, men dessutan brannfarleg. I staden for eit knallskot så tok eg berre ei uskuldig lita 9mm raudfis. For å vera ekstra grei så skar eg av toppen og tømde ut kruttet før eg sette hylsa på ovnen, som var varm og god. Det tok ikkje lang tid før det kom eit knall som var imponerande nok tatt i betraktning at avdelingen var under lyd- og lysdisiplin. Det var ingen tvil om at både fyringsvakten og dei andre i teltet vakna, men då var eg sjølvsagt på andre sida av området. Merkeleg nok vart det ikkje noka merksemd rundt forholdet, anna enn at ein fenrik såg slukøyra ut i lang tid etterpå. Forsiktig etterforskning avdekka at hetta hadde komme ut og var ikkje til å finna igjen. Raudfishylsa låg ved sida av ovnen.

 

Poenget mitt er at du veit ikkje heilt kor hetta havnar.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg ikke husker feil testa jeg mellom 30 og 60 hetter med vann og 5-56 oppi. Det lukta brent olje i hele huset, og jeg hadde vel ca 30% klikk(husker ikke hvor mange timer jeg hadde olje og vann i. Men mener det var opptil 48 timer. Konklusjonen var vel egentlig at hverken vann eller tynn olje uskadeliggjør hetter, men at det gjør de mer upålitelige.

 

Kansje WD40 er bedre til det?

 

Har endel forskjellig gammel ammunisjon liggende. Kunne kansje gjort samme test igjen. Men det må bli til sommern.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:?

 

Bly-styphnat, som er eksplosivet i tennhetter, løses ikke i hverken olje eller vann så det er som Høggern sier... Krutt blir heller ikke uskadeligjort av vann eller olje - men det blir mindre pålitelig og brenner saktere. (de reagerer med natriumkarbonat, så tennhetter burde bli uskadeliggjort av en løsning det, men for alt jeg vet er stoffet dekket med noe der det ligger i hetta.

Trådstarters spørsmål er igrunn en typisk "dont do this at home".

 

Føler at denne tråden er konkludert av Jmonsen og Høggern, videre mer eller mindre gjennomtenkte forslag bidrar neppe til annet enn forvirring.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dynamit nobel og RWS berdan hetter har en slags film eller lakk over tennsatsen. Denne er muligens fuktighetsbestandig slik at det ikke trenger fukt nedi hetta. Det kan være grunnen til 0% klikk på de. Altså vil jeg si at påstanden "hetter kan uskadeliggjøres med tynn olje" ikke stemmer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...