Jump to content

Kjøp av ''min første rifle''!!


kruttrøyk82

Recommended Posts

Jepp no har det seg slik at jeg har tenkte å kjøpe meg min første rifle :) yey! og har tenkt at jeg skulle legge meg på en pris mellom 15 - 25k, kanskje strekke meg til 30, men det hadde jo vært greit å ha litt til overs sånn at en kunne ha kjøpt en ny jakt dress og div tilbehør:)

 

Er ut etter en pakke (rifle og kikkert og koffert) der alt er ferdi montert og at det bare er å ta den opp og skyte den inn!

 

Rifla vil bli brukt fra rev til elg og sel:)

 

har vært hos en forhandler her hjemme og fått noen priser på 2 mauser std. m03, kaliber .308 og 6,5, pakker mellom 30k og 33k og en Tikka hunter til 24k, kal. 308, innholdet i den var alt pluss demper og 2fot.

 

hvis dere vet om noen fine pakker til en bra pris av andre riflemerker kan du lime inn en link her i tråden.

 

takker på forhånd :D

 

Er dette en bra pris?

 

http://www.beverensport.no/default.pl?s ... ageId=1488" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=25576497" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Beskrivelse

Helt strøkent, praktisk talt ubrukt (50 skudd på bane) Tikka SuperVarmint selges. 3.0.8

ny 2008, Leupold Mark IV 4.5-14x50mm LR/T M1 Long Range Tactical Illuminated Reticle Rifle Scope

 

Koffert følger med.

 

19 000,- med kikkert, 10 000,- uten :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

M03 er aldri et dårlig valg. Prisen hos Beveren er vel helt grei.

Men personlig hadde jeg satset på en litt bedre kikkert dersom skumringsjakt er tema.

T3 hadde jeg ikke kjøpt uavhengig av pris.

Ellers er jo Sako og Sauer gode alternativ.

Blaser for de som liker det...

Link to comment
Share on other sites

Beveren sport har helt sikkert en kjempefin pakke til deg hvis du ringer han. Da skreddersyr han en pakke som passer deg. Han pleier å være bra på pris og er ekstremt god på service. Jeg for min del hadde gått for en sauer 202 av en eller annen type MEN jeg liker jo nesten bare sauer også da. Det er MIN mening. Men ta en tlf til beverensport det er det garantert verd. Han pleier også å ha mye børser som ikke stær på sidene hans. (brukt)

Link to comment
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=25756584" target="_blank

 

Jaktdepotet har introduksjons tilbud på nye Browning X-bolt. Skal ikke si at jeg har så mye erfaring med denne rifla, men prøvde et par serier med ei identisk rifle før jul. Snærten rifle, lav vekt og en en stokk som jeg likte godt :) (Etter det jeg har forstått er X-bolt en vidreutvikling av brownings velkjente A-bolt.)

Ellers finnes det jo en hell skau av børser og velge i, men husk at valg av skikkelig optikk og montasjer er vel så viktig som rifla :wink:

Link to comment
Share on other sites

Feks. rekylklakk og bolt muffe?

 

Det fins det meget billige og gode løsninger på... så i mine øyne et dårlig argument. :D

 

 

Kjør på med Tikka T3 du Roar, er meget sikker på at du ikke blir skuffet. Hvilken modell kommer jo litt ant på hvor mye du orker å bære. ;)

Link to comment
Share on other sites

Viss du skal satse på Revejakt om nattaen ville jeg ikke hatt noe mindre enn 50 i lysåpning. Og Carl Zeiss skal jo gå for det beste. DU får ganske fine priser på dem. Men skjekk at den er laget i tyskland ikke en amrikansk model.

 

Mvh Tc1994

Link to comment
Share on other sites

yepp, da blir det en tur ut for å prøve en mauser og en sako 75 på søndagen. Sakoen 30.06 er til salgs med en swaro 2,5-10*42( trur d va 42), så skal bli arti! +- 16K skulle han ha for den! Mauseren er bare for å få prøve og se om jeg liker den:)

 

TC1994: det er ikkje hovedsaklig rev jeg er ute etter, men heller sel og elg. har en del kompiser som bruker å dra på beverjakt og hjortedyrjakt. så det kan jo hende at det blir en del der å hvem vet :D

 

er 30.06 for stort kaliber til hjort og rådyr jakt?

 

Xprez: når va det dere hadde tenkt der ut for å øve litt?:) tyngde generelt har ikkje mykkje å si, da det bare er god trening, hehe!!

 

knutmstien: har sett litt på blaser, men er ikkje heilt overbevist om det med rett-trekker. det ser tøft og lettvint ut, men vet ikkje heilt!

 

Furnesz: Ja browningen er under vurdering, men er ikkje heilt overbevist. skal tafse litt til på den :)

Link to comment
Share on other sites

@ xprez

 

Dersom det finnes meget gode og billige løsninger på dette, hvorfor er det ikke montert orginalt da? Det burde det nemlig vært.

I tillegg så liker jeg ikke boltgangen på T3, jeg syntes den er slarkete. Ellers bærer T3 preg av å være masseproduserte våpen med tanke på generell finish. Plaststokken er over gjennomsnittet kjip.

Presisjonen pleier å være jevnt over bra, men T3 er ikke et våpen jeg noensinne kommer til å kjøpe.

Link to comment
Share on other sites

@ xprez T3 er ikke et våpen jeg noensinne kommer til å kjøpe.

 

Jeg ser du har en remington 700 i våpengarderoben din :!:

Den stiller vel i samme kategori som T3n når det gjelder de egenskapene du nevner over :wink:

Ellers er jeg enig i at T3 er en masseprodusert midt på treet børse med god presisjon slik som remington :roll:

Link to comment
Share on other sites

@ 202

 

Tror ikke du vet hvilken børse det er snakk om når du nevner min 700 :)

 

Med en billig Remington så får du nettopp det, en billig Remington.

Men du slipper å bytte rekylklakk, fordi den ikke ser ut som om at den kommer til å bli ødelagt når som helst, og du slipper å bytte boltmuffe, fordi den henger fast på sluttstykket.

Du slipper også å dra med deg en låskasse som er laget for 338 Win. mag når du faktisk er på jakt med T3en din i 223 Rem. Remington har nemlig flere låskasselengder som er bedre tilpasset de forskjellige patronlengdene.

Link to comment
Share on other sites

Med et budjsett på opp mot 30.000,- ville ikke jeg ha kastet bort tiden med å se på "billig" børser. Kjøp god kvalitet med en gang så vil du ikke angre i etterkant.

 

Sauer, Blaser, Mauser?

 

Det ville iallefall jeg gjort.

 

Lykke til med valget av din første rifle

 

mvh

Sauerhansen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Som første rifle ville jeg ikke gått over 10-12 lapper,nettop fordi da vil du ikke tape dersom du finner ut at rifleskyting (jakt)ikke ligger for deg.kjøper du dermed ei rifle til 20-30 lapper blir tapet mye større,hvem sitter med skjegget i postkassen da, :lol::lol::lol: ikke jeg.

Link to comment
Share on other sites

Som første rifle ville jeg ikke gått over 10-12 lapper,nettop fordi da vil du ikke tape dersom du finner ut at rifleskyting (jakt)ikke ligger for deg.kjøper du dermed ei rifle til 20-30 lapper blir tapet mye større,hvem sitter med skjegget i postkassen da, :lol::lol::lol: ikke jeg.

 

har da vært på jakt i mange år med lånt rifle! :D så det blir ikkje første gange for å si det sånn.

 

det har bare ikkje vært slik at jeg har fått kjøpt min egen rifle, men nå som har fått litt peng inn på kontoen så er det dags for det :D:D

Link to comment
Share on other sites

Har modellen før.690..

Har ingenting og utsette på børsa..Den har vært trofast siden 1994.

Er løshundjeger, den får tiltider røffbehandling.Presisjonen er det ingenting og si på.Som flere tester tilsier er den alt tyggende på forskjellige fabrikammoer.

Sluttstykkeføringa er NYDDELIG.

 

Mao ETT TRYGT KJØP..

Link to comment
Share on other sites

ok, den er ikke snill, men lyddemper er jo en mulighet?

 

nei det har jeg forstått at den ikkje er, lyddemper må jo gå ann. men det er vel ikkje nokka problem og få et nytt løp og skift kaliber?

 

 

Løpsbytte er en mulighet, men da er spørsmålet om det lønner seg.. :wink: Se litt på saken og snakk med folk som kan dette:)

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Da har man vært å klådd på noen rifler og funnet ut at:

 

- Mauser M03 passer meg perfekt. (er stokken i tre og i comp. likens, noen som vet?)

- Browning x-bolt i 308 passer også nydeli til min kropp og holdning:)

- Tikka hunter passet ikke helt, er litt skuffet, men men.

- og sist er det bare å få klådd på en sako (helst en 75), sånn at man kan bestemme seg.

 

valg av kaliber tror jeg at det blir enten 6,5 eller 308.

 

så er det noen i Vesterålen som har en Sako jeg kan få tafse litt på:D?

Link to comment
Share on other sites

Sorry, men ingen som jeg vet om som har en Sako i en eller annen form.

 

Gå for den børsa som du føler passer deg best, og så vil jeg anbefale deg å gå for det kraftigste kaliberet som du mener er behagelig å bruke, samt som du takler rekylen på.

 

P.s. Det har blitt lite skyting i det siste, grunnet sykdom, men det kommer seg. Klør i fingrene for å komme seg ut litt. ;)

Link to comment
Share on other sites

Xprez: ja viss jeg skulle ha valg akkurat no ville jeg ha gått for en mauser uten tvil. har ikke skutt med noe annet kal. enn 6,5 og 308 så kan ikke sammenligne med noen andre! men hadde håpe jeg kunne ha fått prøvd andre før jeg gikk til innkjøp. du får ha god bedring og se å bli bra sånn at vi kan dra ut og jeg kan få teste litt! hahaha! :D

 

Steve: ja jeg har valg å bruke en plass mellom 15K og 30K. har akkurat gått til innkjøp av ny jakt dress, så får se hvor det ender opp etterhvert. men det blir noen de jeg har prøvd og til nå er det mauseren som har falt mest i smak :) ser det er noen som selger M03 til hyggelige priser.

Link to comment
Share on other sites

Xprez: ja viss jeg skulle ha valg akkurat no ville jeg ha gått for en mauser uten tvil. har ikke skutt med noe annet kal. enn 6,5 og 308 så kan ikke sammenligne med noen andre! men hadde håpe jeg kunne ha fått prøvd andre før jeg gikk til innkjøp. du får ha god bedring og se å bli bra sånn at vi kan dra ut og jeg kan få teste litt! hahaha! :D

 

He he. Takk for det, men er ikke jeg som er syk. :D Men de er på bedringens vei. ;)

 

Blir nok skyting innen rimelig tid. ;) Da kan du få prøve 300 win mag... ;)

Link to comment
Share on other sites

hei. jeg har en sako 85 finnlight 6,5x55 med en zeiss classic 2,5-10x50 og har blitt utolig glad i den. kikkerten koster ca 5000 på xxl og det er den vel vert. jeg jakter mest rådyr og fugl med den, men også litt elg. den har synt stokk og rustfritt løp som kansje er lurt når man jakter ved sjøen. vil tro denne pakken kommer på rundt 22-25000 lykke til :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hva du enn gjør mtp rifle, så vurder intenst å kjøpe en skikkelig kikkert først som sist!

Med skikkelig mener jeg S&B,Zeiss, Nightforce eller tilsvarende.

Skumringsjakt eller skyting i varierende lysforhold går mye bedre med 56mm lysåpning, sitter selv og gremmer meg over en Leupold MkIV 5,5-20x50 mil-dot med alskens stæsj som sammenliknet med ovennevnte merker er totalt ubrukelig...

Ei rifle kan man alltids selge men pengene man legger i en middels/dårlig kikkert er ofte tapt...

Bare min mening.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...