Jump to content

Hvilket kaliber?


hopmark

Recommended Posts

Er inne på tanken å skifte løp i min Weatherby Vanguard (kort kasse). Er ifra før et 260 løp som er moden for utskifting.

Så lurer jeg på å kanskje skifte til et annet kaliber som holder storvilt kravet. Helst ikke et vanlig standard kaliber.

Noen som har noen gode forslag til kaliber?

 

mvh Sigbjørn

Link to comment
Share on other sites

6,5x284 hvis du er ute etter noe som er mye kraftigere så .340 Weatherby Magnum,.416 Weatherby Magnum,.378 Weatherby Magnum eller .460 Weatherby Magnum. Jeg valgte kun Weatherby kalibere siden du har weatherby fra før av :roll:

 

Tviler på at disse wby kalibrene går i ei kort kasse, som trådstarter har;)

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke 6,5-284 går i kort kasse nei.?

6.5-284 går i ei kort kasse. Muligens ikke med alle kuler, men med de aller fleste. Man må sette kulene dypere enn det vi er vant til her hjemme, og fra 6.5x55, men like fullt går det fint.

Med et kort løp får en da ei hendig rifle som skyter som en langløpet 6.5x55.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

6,5x284 hvis du er ute etter noe som er mye kraftigere så .340 Weatherby Magnum,.416 Weatherby Magnum,.378 Weatherby Magnum eller .460 Weatherby Magnum. Jeg valgte kun Weatherby kalibere siden du har weatherby fra før av :roll:

 

Tviler på at disse wby kalibrene går i ei kort kasse, som trådstarter har;)

La ikke merke til det :oops::oops:

Link to comment
Share on other sites

ville ikke gått for et kaliber du må sette kulene dybt for og få det i kassa.7-08rem er helt greit kaliber.eller så ville jeg prøvd 358. greit og tenke litt på mateproblemer og,derfor ville jeg spurt en god børsemaker for hva han ville bygd.fagfolk er fagfolk

Link to comment
Share on other sites

Hvis hensikten var å prøve noe annet, tror jeg ikke 6,5-284 er veien å gå. Det er tross alt ikke så voldsomt stor forskjell på .260 og 6,5-284. Litt er det. En stor fordel med 6,5-284, er jo at pipa ikke varer så lenge. Så da får du prøve enda noe nytt om ikke så altfor lenge, he he.

Link to comment
Share on other sites

Ola Gujord har ei nydelig lita Rem Seven i 358 Win som han bla. benytter til smygjakt på hjort.

Ifølge Ola er dette et supert jaktkaliber selv om det kanskje ikke kan briefe med de store hastighetene.

 

Jeg har mange års erfaring med storebroren, 35 Whelen, og 35 kaliberet har aldri så langt skuffet meg.

Masse gode kuler finns også, både til jakt og trening.

 

Svein Solli hadde også mye bra å si om 358 Win som jaktkaliber.

Husker han hadde en artikkel i Våpenjournalen om sin Savage 99 og 358 Winchester.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei 358 win nå, bygd av Rafdal. Har 260 pipe også til denne.

Ang 358 så er dette et kaliber som har imponert meg stort. Jeg syntes jeg får gode hastigheter og den går jevnt over veldig bra med alt av kuler.

kulebane hadde jeg ikke bekymret meg noe for, det er bare å velge rett kule :wink:

Mine tips ville vært 338 fed eller aller helst 358 win. Jeg hadde også tilpasset så jeg kunne brukt 260 pipa, om den ikke er fullstendig utslitt da.

 

Lykke til

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

6,5-284 blir noe "krampeaktig" med en kort kasse. Kule godkjent til storvilt som elg, hjort og rein må settes svært dypt i hylsa. Det går, men den bør du glemme.

Gå for en hylse i 308 størrelse. Jeg ville vurdert 260 AI eller 338 Fedreal.

7mm-08 og 358W er også gode forslag.

Forslagene du har fått er i kal. 6,5, 7mm, 338 og 358. 308 har du. 22 og 6mm er uaktuell (ikke storvilt)

Vil du ha noe sært er jo 8mm (7,92mm), 9,3mm og 375 noe.

Jeg forutsetter som jeg nevnte bruk av en 308 hylse.

Link to comment
Share on other sites

6,5-284 blir noe "krampeaktig" med en kort kasse. Kule godkjent til storvilt som elg, hjort og rein må settes svært dypt i hylsa. Det går, men den bør du glemme.

Nuvel, det var nå slik 284Win ble konstruert - kort. og kanerene regner vel enda 6.5-284 som en "kort" patron. Den er kanskje ikke like sprek som en lang versjon, men fjerner all diskusjon om "nok" anslagsenergi. Noe 260Rem IKKE gjør.

 

Gå for en hylse i 308 størrelse.

Ja-jo, trådstarter er jo den som vet hva han vil oppnå - om han skal ha en .308 hylse så skjønner jeg ikke hvorfor han ikke vil ha .308. Det er effektivt, og det er KISS, og det er presist, og det er billig.

Om vil ha mere punch er jo RCM og RSAUM-patronene nevnt, men glemt (til nå) er 30-284 og 338-284. 284 hylsa er solid, og har romslig volum, omtrent som 30-06-hylsa, og den har .308 støtbunn - dvs. en KISS ombygging som kan reverseres eller kombineres med pipe i .308, .243 eller noe slikt noe.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Gå for en hylse i 308 størrelse.

Ja-jo, trådstarter er jo den som vet hva han vil oppnå - om han skal ha en .308 hylse så skjønner jeg ikke hvorfor han ikke vil ha .308. Det er effektivt, og det er KISS, og det er presist, og det er billig.

Om vil ha mere punch er jo RCM og RSAUM-patronene nevnt, men glemt (til nå) er 30-284 og 338-284. 284 hylsa er solid, og har romslig volum, omtrent som 30-06-hylsa, og den har .308 støtbunn - dvs. en KISS ombygging som kan reverseres eller kombineres med pipe i .308, .243 eller noe slikt noe.

 

K

Ja har også tenkt på å kanskje bare sette inn et 308 løp så er jeg ferdig med det og har alt som trengs til ammo og lading, men jeg har liksom kommet dit at jeg vil prøve noe nytt som er likså bra som 308 og noe som ikke alle rundt meg har/prøvd før.

Kan si det slik at er blitt litt hekta på hjemmelading, testing og alt som har med det å gjøre, så et annet kaliber er det som skal til nå føler jeg.

Alltid arti med noe nytt prosjekt i laderommet, særlig nå som det er vinter og jaktsesongen er ferdig :D

Link to comment
Share on other sites

6,5-284 blir noe "krampeaktig" med en kort kasse. Kule godkjent til storvilt som elg, hjort og rein må settes svært dypt i hylsa. Det går, men den bør du glemme.
Nuvel, det var nå slik 284Win ble konstruert - kort. og kanerene regner vel enda 6.5-284 som en "kort" patron. Den er kanskje ikke like sprek som en lang versjon, men fjerner all diskusjon om "nok" anslagsenergi. Noe 260Rem IKKE gjør.

 

Det er riktig at amrikanerne bruker 6,5-284 i en kort låskasse. Men det er langt fra ideelt.

Jeg har hatt endel med nevnte patron å gjøre og hadde en patronlengde på 77-78mm. Lik en standard 6,5x55. Hvis man setter en patronlengde på 71mm lik 308W for å få denne i magsinet på en kort låskasse får man problemer med lange 9 og 10 g kuler.

Og slik jeg kjenner 260 Rem er den så å si identisk med 6,5x55. Nå har jeg ikke praktisk kjennskap til sistnevnte patron.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

God kveld.

 

Hva tror dere om 7mm RSAUM?

 

Ble lagt til side denne børsa ei stund og tenkte å levere den til børsemaker ganske snart for løpsskifte. I mellomtiden fikk Rafdal æren å bygge ei langholdsbørse i 6,5x47 på en rem kasse. Er storfornøyd med den.

Så spørs om Rafdal også får æren å bygge om weatherby`n også.

 

Børsa som skal få nytt løp:

 

IMG_0090.jpg

 

Rafdal bygget:

 

DSC_0646.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sitter i litt samme bås som deg, har en Remmy 700 SA i 308 som jeg ønsker å enten kamre om eller sette på nytt løp.

 

Har sett på 7mm-08, den er litt bedre opp mot vind og går litt flatere.

 

300 WSM, absolutt et mulig valg.

 

7mm WSM er den jeg ser på som mulig valg nå, mange bra artikler om denne.

 

Det jeg har sett hittil så virker det som WSM er litt, bare litt kvassere en RSAUM. Dessuten mener noen at WSM gir ør lite mindre løps slitasje.

Link to comment
Share on other sites

God kveld folkens!

 

Jeg har slev en Blaser R8, med løp i kaliber 6,5x55 og 9,3. Det fine med Blaser er at du kan kjøpe løp i alle kalibre. Men har du kaliber 6,5x55 kan du bruke dette kaliberet både til toppjakt og til elgjakt. Velger du 223 og jakter på fugl og du ikke treffer i hals eller i hode regionen kan du glemme fuglen som middag..... Det er bare suppe igjen av den. Ta en titt på Blaser og glem 223 til jakt der du vil spise viltet etterpå.

 

:-)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, jau jau.

 

Kjøpe løp i "alle" kalibre var nå så da. Ikke helt sant det du.

 

6,5 har jeg nok av. Og blaser har jeg. Men vil ha noe som ikke er hyllevare.

 

Er vel mange som bruker 223 til fugl og toppjakt.?! Med riktig kule og utgangshastighet, så er jo 223 knall det.

 

223 har heller ikke vært tema her da.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Etter mye spekulasjoner så har jeg endelig tatt et valg, det blir 7mm-08 Ackley Improved i weatherby`n. Rafdal får jobben og ei fluta Lilja pipe er i boks. En ny stokk er også på ønskelisten, så får se hva jeg gjør.

Med 20" pipe ladet med 140grs kuler, så vil den gi ca 3000 fot. Blir et snedig kaliber å "knote" med dette.

Link to comment
Share on other sites

Nei si det du. Vil nok tro det blir en del med det korte løpet, men Rafdal hadde dette løpet liggende i 7mm-08 som han skal kamre om.

Kunne egentlig tenkt meg litt lengre løp, men vil ha ei kort hendig børse også. Så valget er ikke alltid lett :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...