Jump to content

Minkfangst 2011


flanged

Recommended Posts

Nå har jeg hatt ute tre feller i 1 og 1/2 halv måne. Skiftet åte annen hver dag.

Fangsten er så langt 0.

Hva er hent med mink bestanden. RIP90 har feller nord for samme fjord systemet han å raporterer 0. :?::?:

Bra for sjøfuglen. Men har noen en forklaring :?::?::?:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 189
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

I områder hvor store antall produktive mink blir beskattet, så sier tingene seg selv. @Ripp90 har tatt ut en anstendig mengde mink de siste åra, og nå ser dere resultatet av viltstellet :wink:

Lite mink i fellene kan også ha sammenheng med rikelig mat tilgang i området.

Link to comment
Share on other sites

Takker for tilliten holdt eg på og si :D Hehe :winke1:

Dei siste åra har eg tatt ut ein del mink ja, men for det er eit men her!

Minken som eg har tatt ut i disse områdene dreier seg i første omgang om minkunger av årets produksjon og hanner..

Av 23 mink dei 2 siste årene er 3-4 stk voksne ho mink. Muligens 6-9 stk er ho mink av det årets produksjon og resten dreier seg om hann minker små og voksne.. Skal sies at 3 av disse voksne ho minkene blei tatt i 3 forskjellige områder med ca 5 km i luftlinje mellom områdene..

Går ofte og observerer i områdene eg setter ut fellene og i vinter har eg sett litt mink spor i dei fleste områdene.

 

Finner det særdeles rart at det ikkje skal være noe mink igjen noen plasser har så og si gitt opp minkfangsten i år, men skal fortsette litt til i håp om og få noe.. Viss det er minkunger i områdene er disse som oftest ingen problem og få i fellene..

Har snakket med ein del grunneigere som er nede med sjøen og fisker og i år har dei ikkje sett mink med sjøen. Ein annen grunneiger eg kjenner som bur nede ved sjøen har sett mink kvart år i sommerferien. I år har han ikkje sett ein einaste :shock: Hadde vert veldig interresant og fått ein med hund til og gå over områdene, men han eg har kontakt med har jo aldri tid (HINT HINT JACKRUSSEL!! :winke1: )

Link to comment
Share on other sites

Hei fangstfolk!

 

Henta 3 mink frå fellene på to dagar forrige veke :wink: Artig å starte første minkfangsten på denne måten!

Det var nok eit årskull som var ute på tur, men om eg fekk tatt heile er usikkert.. Den siste eg tok var ein stor hann.

Skal prøve å få på plass bilde :D

 

Lykke til alle!

Link to comment
Share on other sites

Må være enig med RIP90 her. Det er andre grunner en vår avliving av mink som er årsaken. Her er Mink, men bestanden er gått ned.

Kan Oteren være en årsak.

Så en Stor mink i går. Men det var på Kaien til hyttefolk som var på hytten sin. Hadde blitt støy om jeg hadde blåst den ned derfra med cal12 :evil::evil:

Link to comment
Share on other sites

En meget uvanlig ting har skjedd meg!!!

2ljm9fp.jpg

Tro det eller ei,men to stk mink hadde gått i samme kassefelle!

Synes det var veldig mye spetakkel i fella av en skarve mink, men

etter å ha avlivet den første med 22lr. kom den andre frem med hodet over den første. :overrasket:

Dermed ble resultatet 2 mink i dag 8)

Link to comment
Share on other sites

Har net vore ute å sjekka minkafellene. Blei ikkje noko mink i fellene. Den eine fella var det sikkert sjøen som har utløst på eit eller anna vis, men utfor den fella sat det ein mink og åt på åte til fella. Blei ikkje så gammale den minken 8)

Link to comment
Share on other sites

Første minken(hann):

 

img0736q.jpg

 

scaled.php?server=64&filename=img0747g.jpg&res=medium

 

 

Nummer 2(ho):

 

scaled.php?server=714&filename=img0750rj.jpg&res=medium

 

 

Og tredje(Stor hann):

 

img0751n.jpg

 

Leatherman og fiskekrok var berre for å samalikne størelse :lol: Alle tre tok eg i ei levandefelle og avliva med salong. Åte var fersk ørret. Sløya fisken og la alt som var oppi ein pose med vatn. Etter at åte var på plass, dynka eg fella og området rundt med dette grumsete vatnet :wink: Fekk nettopp ei syning i posten, så det blir spennande å prøve denne :D Lykke til med fangsten!

Link to comment
Share on other sites

Da fikk vi endelig en mink i en av de 4 syningsfellene vi har satt ut langs vassdraget jeg driver oppsyn og viltpleie.

Mye spor langs elven, rundt kulper, store steiner og under broene. Nederst i vassdraget fikk vi altså første minken,her står en del liten sjøørret i kulpene som venter på vann for å ga lengre opp. I den stillestående delene av elven er det mye fin sjøørret på 1-2kg bare halen stakk ut av røret og slaget var gått perfekt over nakken, jeg tipper totalt 40cm max 1kg. Åte var sei, men nå byttet ut med makrell, ørret vil vi også bruke etterhvert. Vi var litt usikker på om dette var en voksen mink eller av årets kull. Noen som vet om årsunger er utvokst nå, og hvordan vi evt ser forskjell? :)j6iwxv.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da ble det en til. Liten hunn, sikkert årsunge.

 

292kznc.jpg

 

Den hadde fått slaget lenger bak enn jeg strengt tatt liker, sannsynelig vis siden den var så liten, men det var ingen tegn til at den hadde kavet rundt eller i det hele tatt rørt seg etter at slaget falt. Har nå gjort litt om på avtrekkertrådene slik at de dekker bedre for å unngå slike slag i framtida. For øvrig var åte denne gangen MaxCat våtfôr med laks fra Europris.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Da ble det en til. Liten hunn, sikkert årsunge.

 

292kznc.jpg

 

Den hadde fått slaget lenger bak enn jeg strengt tatt liker, sannsynelig vis siden den var så liten, men det var ingen tegn til at den hadde kavet rundt eller i det hele tatt rørt seg etter at slaget falt. Har nå gjort litt om på avtrekkertrådene slik at de dekker bedre for å unngå slike slag i framtida. For øvrig var åte denne gangen MaxCat våtfôr med laks fra Europris.

 

 

Klassisk koffertslag! Ikke noe galt med dette. Den døde nok momentant...

Link to comment
Share on other sites

Fant et firma i Lycsele Sverige som selger ferdige minkfeller for 430.- og byggesett til 300.-

Byggesettet virker spennende som en vinteraktivitet for unge fangstmenn og ungdomsgrupper.

http://www.ideverkstaden.com/byggminkfalla.html" target="_blank" target="_blank

Det er flere feller på denne siden som ikke er godkjent i norge... Verdt å merke seg.

 

Dette er helt feil @nix cabriolix. Vi har ikke type godkjenning av feller i Norge ! Vi har stilt krav til slag/plassering av slag, men vi har intet annet.

 

Svenskene derimot har etter omfattende forskning luket vekk verstingene, og følgende sammensatt noe feller som de mente var gode nok til avliving. Ett slikt program har vi fangstmenn i Norge ventet lenge på !

 

Alle feller som "ideverkstaden" i dette tilfellet omsetter, er mer enn bra nok. Ihjälfällan er typegodkjent i Sverige etter forskning, og den fella er utrolig sterk og effektiv.

Link to comment
Share on other sites

Der kom det flere opplysninger jeg ikke var klar over.

Da kan det hende det blir bestilt ett byggesett til vinteren eller kjøpt ett til sommeren, regner med vi skal den veien også neste sommer.

Det er bare metalldelene som fjærene, utløser, slagbøylen og tegningen som følger med i settet, treplatene må du skaffe selv og kappe etter tegingen og montere sammen med mekanismen,

Hadde jeg vært 12år og fått noe slikt å gjøre på sløyden så hadde det blitt laget mange og jeg hadde kommet til å bo i "fjæra" for å holde oppsikt med dem. På 80tallet hadde vi faktisk 50kr i kommunal skuddpremie for minken, men ikke nå lenger :x

Link to comment
Share on other sites

Fant et firma i Lycsele Sverige som selger ferdige minkfeller for 430.- og byggesett til 300.-

Byggesettet virker spennende som en vinteraktivitet for unge fangstmenn og ungdomsgrupper.

http://www.ideverkstaden.com/byggminkfalla.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Det er flere feller på denne siden som ikke er godkjent i norge... Verdt å merke seg.

 

Dette er helt feil @nix cabriolix. Vi har ikke type godkjenning av feller i Norge ! Vi har stilt krav til slag/plassering av slag, men vi har intet annet.

 

Svenskene derimot har etter omfattende forskning luket vekk verstingene, og følgende sammensatt noe feller som de mente var gode nok til avliving. Ett slikt program har vi fangstmenn i Norge ventet lenge på !

 

Alle feller som "ideverkstaden" i dette tilfellet omsetter, er mer enn bra nok. Ihjälfällan er typegodkjent i Sverige etter forskning, og den fella er utrolig sterk og effektiv.

 

Oj! Det var bastant!

Nå var det ikke ihjelfellen jeg siktet til slik du insinuerer. Tenker mest på de levende fangsredskapene der. I Norge må man søke om å sette opp slike (jfr jerv/gaupe osv) og jeg mistenker med god rett det er feller på denne siden som ikke hadde blitt godkjent ifl norks lov.

Det står mye om dette her :) (Men utifra hva hvorrdan du formulerer deg så er du lovgivende instans skjønner jeg så da vet du dette..;))

 

http://www.dirnat.no/friluftsliv/jakt/f ... ende_vilt/

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Da ble det en til. Liten hunn, sikkert årsunge.

 

292kznc.jpg

 

Den hadde fått slaget lenger bak enn jeg strengt tatt liker, sannsynelig vis siden den var så liten, men det var ingen tegn til at den hadde kavet rundt eller i det hele tatt rørt seg etter at slaget falt. Har nå gjort litt om på avtrekkertrådene slik at de dekker bedre for å unngå slike slag i framtida. For øvrig var åte denne gangen MaxCat våtfôr med laks fra Europris.

 

 

Klassisk koffertslag! Ikke noe galt med dette. Den døde nok momentant...

 

Sannsynligvis død momentant, men ei felle som generelt fungerer slik ville vært forbudt i Norge ettersom slaget skal ramme nakke eller bakhode.

Til små mink er conibear 60 fine greier. Disse er en smalere versjon av 120. God slagkraft og en åpning som er såpass smal at mindre mink ikke klarer å smette forbi, noe jeg selv har opplevd med 120.

 

http://www.fntpost.com/Products/Oneida+Victor+Conibear+Traps/+60+Victor+Double+Spring+Conibear+Trap

 

Hvorfor har du ikke denne nix?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Sesongen er over og en ny fangstsesong for mink har akkurat begynt.

 

Jeg vil gratulerer alle minkfangere med fangst forrige sesong, fortsett med feller og fellefangst.

Siden jeg også kjører "Mårfangst 11/12- tråden" ville det vært veldig hyggelig om noen andre vil lage en ny minkfangst-tråd for denne sesongen :)

 

Da vil jeg gratulerer brukeren @Nils91 som den heldige vinneren av uttrekkingen i denne sesongens konkurranse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...