Jump to content

Minkfangst 2011


flanged

Recommended Posts

Kjører igang en ny uhøytidlig konkurranse for mink tatt i felle.

 

Regelment !

 

- Minken skal være tatt i godkjent fangstredskap og etter dagens lovverk. Levendefelle teller på lik linje som slagfelle.

 

Fangstmann.no er rause og vil sponse oss med lik premie som fjorårets konkurranse. En stor takk for bidraget. Premien vil bli trukket ut av de som har levert inn fangstrapport med bilde av fangsten

1 bilde = 1 lodd. 2 bilder = 2 lodd. osv.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Replies 189
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fellefanger, antall og bilde.

 

nix cabriolix 6= 1 lodd

villminken 5= 5 lodd

Ruubski 3= 3 lodd

HoltHunting 3= 3 lodd

fangstgutten 3= 0 lodd

vingrom 3= 0 lodd

Slingshot 2= 2 lodd

robert 2= 2 lodd

lekkim 2= 1 lodd

Sander-ih 2= 0 lodd

Sauer 6,5x55 1= 1 lodd

Bukk75 1= 1 lodd

krissa1s 1= 1 lodd

torhj 1= 1 lodd

jmonsen 1= 1 lodd

Nils91 1= 1 lodd

kis 1= 1 lodd

Bragisen95 1= 0 lodd

skogsmann 1= 0 lodd

Random Monkey 1= 0 lodd

 

Totalfangst 2011: 40 stk

Oppdatert 22 aug. 2011

Link to comment
Share on other sites

Syningfella er mye brukt til mink med godt resultat, jeg bruker ikke denne selv da de er ganske store og jeg får med med 10 conibear der jeg kan ta med 3 boks/syning feller. Legger du trap-line fra båt kan du selvfølgelig ta med så mange boksfeller båten rommer. Effektiviteten vil jeg tro vil havne på det samme hos en som "kan" sette boksfeller og hos en som "kan" sette conibear feller.

 

Forøverig vil jeg nevne et tips til alle minkfangere at å strø en neve hundetørrfor i og rundt fella i tillegg til regulært åte har vist seg å bli en suksess for meg. Etter at snøen kom ser man fort hvilken effekt det har der den snuser opp pellet for pellet før den går i fella.

Link to comment
Share on other sites

hi i put out my first ever trap line for mink today so am looking forward to see if can trick some mink. i have shoot alot of mink with my dog but this is the first time i have tried to trap them.maybe i can get i nice one for the taxiderment cause when the dog gets them theres not much left :?

Link to comment
Share on other sites

Da satt mink nr 2 i fella for min del 15/01-11, samme sett som sist men med fersk torsk og hundepellets som åte.

Dette var en brukbar stor hannmink, flott i pelsen :wink:

34tagsk.jpg

 

Forøvrig hadde jeg også hatt en mink i ei annen felle jeg har, men der hadde det kommet en bit tørket gammelt agn mellom bøylene i det den ble utløst slik at det var en åpning på ca 2,5 cm, dermed hadde faktisk minken greid å komme seg løs!!! det var ingen hår på fella, men det luktet meget mink forran fella :!: slipper vel å få den i denne fella mere nå da sikkert :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hei

Eg lurte på om rust på fellene kan virke avskrekkende for minken, veit ikkje om den kan lukte det eller noe??

Fekk nokre minker med det samme fellene var nye, men den siste månden har eg ikkje fåt noken. Eg ser spor i området så det mangler ikkje på mink.

Link to comment
Share on other sites

Jo, rust setter av en lukt som minken ikke liker, det er iallefall min erfaring.

Jeg har brukt redwood dye (kjøpes hos pelsjeger.no) og vokset fellene etterpå med en blanding som består av 55% delfiafett, 45 % bivoks , hakket einer og en skvett fiskeolje.

 

Det er også noe som heter speed dip, men dette har jeg ikke prøvd ute enda. har dyet noen feller med dette men dyen losner igjen når den dyppes i voks. jeg mener at voks er et must ved saltvann for at de ikke skal ruste i løpet av sesongen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da gikk mink nr 3 i fella i løpet av forrige uke. CB 120 i kasse.

Stor hannmink på over 1,1 kg, jeg vil absolutt påstå at CB i 160 klassen egner seg mer til slike dyr.

i27bqr.jpg

Av bildet kan også de som lurer på kasser få noen ideer, disse er slik at alle indre deler kan beveges slik at de kan brukes både til 120 og 160 feller, mål har jeg ikke for hånden da de er laget på øyemål :D skal se om jeg kan få tatt målene neste uke når jeg sjekker fellene.

Link to comment
Share on other sites

I dag ble det en mink på meg!

 

Jeg fikk ikke tatt bilde da jentungen hadde brukt opp strømmen i kameraet og fella stod under vannet pga høy flo!

Jeg fikk den i syningfelle for mår. Åte var røye.

Fella stod ute i ca 4 dager.

 

For å hindre katter å gå i fella, samt for å kamuflere har jeg bygd inn fella med stein fra stranda.

Jeg kan prøve å få lagt inn bilde av minken imorgen

 

Lekkim

Link to comment
Share on other sites

Henta min første mink onsdag. Etter lang leitetid i ei steinfylling, dvs flere uker. Trodde den var tapt... Skulle ta et siste forsøk og der lå en mink halbveis oppspist av oter. Den hadde gått i syningfella agnet med regnbueørret.

 

jeg setter sterke tviler om at oteren har spist på minken din :P det tror jeg må være noen andre :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kvernet opp endel sild,makrell,ørret og hundefor til en deig som jeg hat fryst ned i ca 0,5 kg porsoner. Enkelt og greit å ta opp en porson når jeg skal gå sjekkerunde. I tillegg bruker jeg luktestoff. Forståelig nok er dette ikke egnet å bruke der åte skal festes til avtrekker. Det er en finværs periode her nå, så settene skal omegnes i løpet av morgendagen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hullet skal ikke være større enn 7 cm etter gjeldende reglement.

Da ville jeg ikke tatt det noe mindre heller, før å få inn størst mulig Mink.

Noe katt kommer ikke gjennom der likevel om det ikke er en liten unge.

 

7 cm i diameter virker ganske smått på et hull til mink.

Link to comment
Share on other sites

i dag var det nære på! Minken hadde vert og snusa i åpningen på 1 fella, gått rett forbi baksiden på andre fella og 3 fella som står nede i ein fjellsprekk hadde den stått oppe på kanten og snusa nedi åpningen deretter gått ned kanten og snudd i fjellsprekken :(

Såg mye spor etter minken i dag og dei var ikkje mange timane gamle da det falt noe snø i natt..

I dette område har eg tatt ut 5 unger pluss ei mor i sommer og ga meg med fellefangst da.. sjekka faste plasser minken legger sin avføring på og i slutten på november/ begynnelsen desember var det kommet mink i område igjen :(

Link to comment
Share on other sites

bra at det er flere på min alder som er ivrige på fangst :mrgreen:

hør med folk om om noen vet om steder med mink.

se etter spor di går ofte på isen rundt bekker og elver :D

bruk foreksempel belise 120 og bygg den inn i en boks med åte innerst.

sett den et sted langs elva\bekken\vannet minken pleier å gå.

hjemm fella litt med grankvister så folk ikke blir nyskjerige og putte hånda oppi :D

Link to comment
Share on other sites

Fikk ny mink i fella i går.

En stor han. Jeg brukte en Syningfelle for mår og jeg tror denne var så stor at jeg neppe hadde fått den inn i røret på minkutgaven.

Siden jeg klat så at dette var en han, så ser jeg at forige minken jeg tok var ei tispe.

 

Jentungen begynte å synge i går: "So ro lille mink, nå er dagen over...."

 

9tzhcg.jpg

 

Lekkim

 

Edit: la til bilde

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...