Jump to content

Minkfangst 2011


flanged

Recommended Posts

  • Replies 189
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

var og satte ut 4 stk minkfeller i går kveld :) 3 syningfeller og 1 conibear :D Brukte det her grensekartet til statnett for og finne nye grunneigere og fekk ja hos begge :D

Dette var begge små område med fjell,steinurer og strender på omlag 200-300 meter med 2-3 naust i område :D fellene blei agna med pale og blanda ut sursild med vatn og helte rundt og oppå fellene. Bygde dei godt inn med stein nesten som små hus..

Fant fersk skit i område og sønnen til grunneigaren kom ned og fortalte han såg mink her titt og ofte :

Har trua på at eg skal kunne fange mink i dette område her før eg avslutter sesongen i slutten av april :)

Link to comment
Share on other sites

trenger alle tips jeg kan få til mink jakt akkorat kjøpt feller, å lurer på hvilket åte er best å hvordan det er lurt å plasere dem.

Plasser dem slik at de akkurat kan oveflømmes ved flo. Da sprer åtelukta seg EKSTREMT bra utover i vannet. (Har du sett en dråpe olje eller bensin i vann?) Fiskeoljen fra fetfisk som regnbue og oppdrettslaks sprer seg sinnsykt i vann og er perfekt til minkåte.

Link to comment
Share on other sites

Har sett på fangstsider og filmer på youtube at i USA settes 110 og 120 feller under vann ved elvebredder og i grøfter (fortsatt under vann) som trafikkfeller. Jeg lurer på om dette er lov i henhold til norske regler, da jeg har sett meg ut et par steder hvor det ville være interessant å prøve denne metoden. Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

sette ut noen cb 220\160 i et stort rør så får du nok noe som funker på villkatt :mrgreen:

 

Og hvordan skulle du fått disse til å bare fange katt da?

 

Hadde nok blitt ganske forbannet hadde mine hunder gått i noe slikt under f.eks minkjakt eller annen jakt..

Og det tenker jeg nok naboen hadde gjort også hvis huskatten hans hadde gått i noe slikt..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en liten henstilling til dere alle når dere setter opp feller: Tenk litt gjennom hva slags dyr som kan ferdes i området, og sett fellene slik at de ikke fanger alt mulig rart. Hunden min gikk i en Conibear for snart to måneder siden. Fella sto i et låst naust hvor grunneier spurte om vi kunne jakte mink. Vi ble ikke opplyst om at det sto feller i området, og slapp selvfølgelig hundene som vi pleier. Det var lett for dem å komme inn i naustet. Jeg hørte bare en smell da fella gikk av, så hylte hunden for livet. Med låste dører hadde jeg ikke særlig mye valg, og sto inne på gulvet ti sekunder senere. Knuste porten til pinneved. Fella satt over skallen ved øynene. Vi fikk henne løs og dro direkte til land og dyrlegen . Røntgen viste heldigvis at det ikke ble brudd i kraniet, trolig fordi slaget traff på siden av kjeven i steden for neserota. Hun måtte ha smertestillende noen dager. tydelig hjernerystelse. Fella slo jeg sammen til en strengbunt med en stokk, så den tar ikke flere hunder, og grunneieren fikk selv reparere naustet. Han la seg forøvrig skinnflat etterpå.

 

Håper denne historien kan være en liten tankevekker for dere. ingen er tjent med å sette fellene slik at uønskede arter går i. Det eneste vi oppnår er at fellefangst blir forbudt.

Link to comment
Share on other sites

Ingen fangst på 2 uker nå og da tar eg inn fellene for ein liten periode :) Har virkelig ikkje fått til minkfangst på vinteren.. Forbedra meg litt da den siste minken i årets sesong blei fanga i november, men alikavel vil eg ikkje påstå at og fange mink om vinteren er noe eg kan :roll: Men men noe er det masse forberedelse og gjøre før minkfangsten begynner igjen i juli... Grunneigara som må kontaktes, feller som må kjøpes nye, kasser som må lages osv osv...

 

Målet for neste sesong er og fange 25 Mink!!

ser ikkje på det som umulig, men blir mye arbeid og mange feller som må røktes :P Men skal legge opp fangst ruter ,så eg røkter ein 2-3 områder om gangen :D

Link to comment
Share on other sites

Så bra du er ivrig på minkfangst "Vingrom" Ta deg en tur å sett ei felle på Åltjern! Der er det en stor mink som holder til. Ellers så er det mye mink i rinna. Ville satt ei felle ovafor Brennhaug brua, der har jeg sett mye mink! Otern tror jeg forsvant nedover for noen uker sia. Så ihvertfall ferske spor nedover, og har ikke sett noe mer til den. Men kanskje lurt å steine inn fella ekstra godt bare for å være helt sikker:)

Link to comment
Share on other sites

Angående spørsmålet mitt tidligere i tråden om det er lovlig å sette cbfeller under vann etter mink, så sendte jeg også spørsmålet til Direktoratet, og her er svaret jeg fikk:

 

Hei

Det er ikke forbudt å sette denne type slagfeller under vann for å fange mink.

Dersom en velger et slik sett bør en velge en felletype med tilstrekkelig kraft i slaget da jeg vil tro at vannet reduserer slagkraften noe. Dersom fellene settes under vann kan jeg ikke se at det følger av forskriften at de skal monteres i hus. Årsaken til at feller som settes under 1,5 meter over bakkennivå skal settes i hus er at de ellers kan skade hunder, barn og andre dyr. Settes de under vann må denne faren ansees liten, men en bør likevel tenke på dette når en setter ut fellene slik at de ikke gjør skade.

 

Er hvist bare å få fellene uti :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Jeg har nå to feller ute langs en bekk som går fra sjø og opp til noen små vann. Vannene har hat bra med is i vinter så jeg har feller ute langs bekken for å prøve å ta mink som evnt kommer oppover bekken.

Så langt ingen mink, og jeg ser fler ender med unger i år enn i fjor. Det er jo positivt!

Link to comment
Share on other sites

Da var endelig 8 stk mink feller kommet seg ut og venter på minkunger :twisted: har sotte disse fellene i 3 forskjellig områder. 2 av områdene fanga eg mink på i fjor mens eit nytt område..

Dei består hovedsakelig av strand med tilhørende steinrøyser og berg rundt i områdene..

Åte er som fjoråret småørret og ingen luktestoff er brukt.

har mye og gjøre for tiden derfor har ikkje fellene kommet ut før no, men ser på skiten i område at minkungene er begynt og vandre, så håper på fangst i løpet av veko :twisted: Denne veka i fjor blei det tatt ut heile 5 mink, håper sjølvsagt på og slå denne rekorden i veko, men har mine tvil :wink:

 

Lykke til andre fangstmenn!!

Det er no minkungene er kjempe lett og få i fellene og du legger grunnlag for årets bestand av sjøfugl, så få ut så mange feller dere klarer :smile::smile: Kansje er det litt og hente på skuddpremie også 8)

Link to comment
Share on other sites

Såg forresten ærfugl med 4 stk unger på slep no mens eg holdt på og sette ut feller :smile::smile: i tileg kan eg nevne at det kan være lurt og sette 2-3 feller i samme område! da får du tatt ut mesteparten av minken i område den veka minken oppholder (min teori) seg i det aktuelle område.

sjekker fellene annakvar dag no i denne varme perioden, så i løpet av den veka minken oppholder seg i område havner alle sammen i fellene dine :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I nesten 3 veker har minkfellene stått ute no uten ein einast fangst :( Målet mitt på 25 mink i år må nok reduseres kraftig... Ikkje antydning til mink-minkspor-minkskit i områdene?? Tar inn fellene foreløpig og setter dei ut igjen om 2 vekers tid og prøver igjen :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har vært på posten og hentet pakke:

 

3 conibear 120

3 plastkasser ca halvmeter lange, åpning ca 20x25cm (må sage spor for fjærene - kor langt in skal dem være?)

sikring

spennejern

luktstoff for mink

 

dettan blir første gang jeg setter felle! er luktstoff nok eller må det åte til i tillegg? har sjekket på youtube hvordan man spenner fellene uten å sette fingrene i klem og prøvespendt en. har lyst å få dem ut i kveld, men er redd for å gjøre noe galt hvis jeg bare spinger ut og setter. hva må jeg tenke på?

Link to comment
Share on other sites

Lykke til stefan :winke1:

Har vandra rundt i nærområdet på utkikk etter mink og lagt ut litt åte her og der. Fiskehode, hundefor og tran :lol:

Såg ein mink luske mellom fjøresteinane fir ikkje lenge sidan. Fekk også prata med ein eldre kar som nyleg såg ei ho-mink med tre ungar på spasertut under ei bru. Spenner fellene opp i morgon.

 

Vil prøve litt ulike metodar:

-Levande fangst i bur

-Haugenfella

-Syningfella

-"Blindsett" med conibear

 

Nokon som har noko erfaring med sistnemnde? Vil det ha stor betydning om fella er litt rusta i dette settet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...