Jump to content

"TOPP-10" listen for konkurransesesongen 2011 - Felt.


Forumkongen

Recommended Posts

"TOPP-10" listen for feltskyting iht NSF's nasjonale reglement, gruppe 1 unntatt revolver og gruppe 2 unntatt sepsialrevolver for konkurransesesongen 2011 er klar. Listen omfatter altså våpen til 4 feltøvelser: fin, grov, mil og spesialpistol. Det er en egen "TOPP-10" liste for de øvrige 4 feltøvelsene; revolver, mag 1, mag 2 og spesialrevolver. Denne er imidlertid ikke klar for 2011-sesongen da produsenten av 4 av revolverne som i utgangspunktet er på listen for tiden sliter med så alvorlige kvalitetsproblemer at det pågår en debatt om hvorvidt det er riktig at disse er med på "TOPP-10" listen.

 

Velger man et våpen fra "TOPP-10" listen har man potensiale til å skyte fullt i enhver feltløype i Norden (NB: .45 kal er ikke lovlig i Danmark). Forutsetningene er selvfølgelig at andre nødvendigheter som nok og riktig trening, avstemt ammunisjon, riktig teknikk, fornuftig kosthold o.s.v. er ivaretatt. Alle våpen på "TOPP-10" listen skal være skyteklare ut av esken for å sikre at ikke halvfabrikata og feilkonstruerte modeller sniker seg med. Hämmerli X-esse tilpasset reglementet for spesialpistol har dispansasjon fra dette da modifiseringene kun er "forminsking av mål" som ikke berører våpenets funksjonalitet eller sikkerhetsmekanismer - dette på grunn av sterke ønsker om å ha en spesialpistol på listen. Felles for alle våpen på "TOPP-10" listen er at det har vært skutt fullt med de på stevner i foregående sesong.

 

Videre er listen ikke nummerert, det er altså ingen 1. eller 10. plass, kun en samling gode våpen til bruk i konkurranser for de som deltar for å vinne eller hevde seg godt. Litt oppsiktsvekkende er det at det ikke lenger er noen 1911-typer på listen, men kanskje ikke så veldig rart tatt i betraktning at det er et nesten 130 år gammelt konsept?

 

"TOPP-10" listen er referert under og jeg har knyttet noen kommentarer til de grovkalibrede. Finkaliber angår ikke meg, så de bare listes opp uten kommentarer:

 

Heckler & Koch USP Elite 9mm

Dette er en fantastisk god pistol med egenskaper man ikke skulle tro var mulig i sitt prissegment. Med 6” polygonriflet matchløp, individuell tilpasning av løp / sleide og O-ring konseptet fra Mk.23 har den en egenpresisjon som få kan matche. Elite har et godt match-avtrekk og nydelige sikter som bidrar til at man kan utnytte pistolens potensiale i praksis. Helmut Weldle kan sitt fag, og som ekstrabonus i tillegg til det skytetekniske har Elite en uovertruffen sikringsmekanisme.

 

Sig Sauer P-220S X-Six .45ACP

Sannsynligvis en av de aller beste .45’er i markedet beregnet for konkurransebruk. Har alle de gode, velprøvde egenskapene fra P220, men er kraftig raffinert for å imøtekomme krevende utøveres krav. Pistolens ergonomi er så fortreffelig at den ikke kan beskrives – den må prøves!

 

Sig Sauer P-226S X-Six 9mm

Dennes utbredelse og dominans på europeiske skytebaner taler for seg selv. En praktfull pistol; presist maskinert og oser av høy kvalitet.

 

Sig Sauer P-220S X-Six 9mm

Sig Sauers suksess med P-220S X-Six i .45 skapte høylydte rop fra pistolskyttere som ville ha denne i 9mm. Sig Sauer imøtekom dette ved først å utvikle et konverteringskit og for et drøyt år siden komplette pistoler i kaliber 9mm. Denne er svaret for skyttere som ikke er fortrolig med det relativt store grepet på P-226. P-220 har single-stack magasin og er generelt en ”slankere” pistol.

 

Smith & Wesson Performance Center PPC 9mm.

Basert på 5906, men med en rekke forbedringer ift konkurransebruk. Bl. a. har den en sfærisk titaniumsbushing, 6” match-løp, tung sleide og Aristocrat tri-set sikter. Denne produseres ikke kontinuerlig og etter et par års fravær er den nå tilgjengelig igjen i prima kvalitet og utførelse. Når man tar en slik opp av kofferten og kjenner på den er det åpenbart at det er lagt ned et betydelig antall hændarbeidstimer for å skape perfekte tilpasninger. Denne er ikke lenger en del av S&W’s LEO program og kan nå kjøpes av hvem som helst, også i USA. PC har også laget en modell som heter Target Champion som har mange likhetstrekk med PPC. Forskjellene er egentlig bare at det ikke er Aristocrat-sikte og en noe lettere sleide, men denne er pr. nå ikke tilgjengelig med unntak av noen 5” versjoner som kanskje støver på et lager her og der.

 

Smith & Wesson Performance Center 952-2 6” 9mm.

Topp konkurransepistol basert på m.52 (opprinnelig kamret for .38 wad cutter). Denne har noen av egenskapene til PPC / Target Champion, men siden den er basert på en gen.2 S&W vil vel noen oppfatte den som noe ”gammeldags”; bl. a. har den greps-sikring som må holdes inne for å få avgitt skudd. Single-stack magasin gir den et slankt og fint grep og bytter man til et Nill-grep i PPC-utførelse blir den uimotståelig. Denne er tilgjengelig pr. nå. Av en eller annen grunn virker metallarbeidene noe grovere utført enn på andre modeller fra PC, men toleranser og tilpasninger er upåklagelig. Finnes også i 5” versjon. På grunn av sitt ”gammelmodige” design er det vel tvilsomt om denne forblir på ”Topp-10” listen dersom det lanseres noe som truer dens posisjon i løpet av året. Glock mod. 34 var en sterk kandidat til denne plassen og glapp med bare noen få stemmer. Videre er det knyttet forventninger til hvorvidt Sphinx gjenopptar utviklingsarbeidet med sin annonserte ”3000 Extended Slide” som for tiden ligger helt på is.

 

Feinwerkbau AW 93 .22LR.

 

Morini CM 22M .22LR

 

Walther GSP .32S&W Long

Denne ble gjenopptatt på ”TOPP-10” listen i fjor etter noen års fravær da Morini tok sin CM 32M ut av produksjon. En forutsetning for å være på listen er som kjent at pistolen skal være allment tilgjengelig. Hadde Hämmerli SP20RRS hatt 6-skudds magasin ville den vært en sterk kandidat. Baneskyttere trenger bare 5 skudd, så skyter man ikke felt kan det være en ide å se nærmere på Hämmerli’n.

 

Hämmerli X-esse .22, mod for spes pistol klasse.

Link to comment
Share on other sites

Og S&W har vel brukt sfærisk bushing ganske lenge.
Mange patenter i våpnene i listen har vært brukt veldig lenge.....og enda mer veldig lenge.....

Ett av de nyeste / mest moderne våpenet i listen er HK USP Elite; ta en titt på låsingen - hvem tror du Helmut Weldle mildt sagt har "hermet litt etter?"

Poenget er at våpnene i listen er i produksjon / lager nå og tilgjengelig for de som vil kjøpe selv om det sikkert er relativt lang leveringstid på noen her i Norge. Skulle dog tro man rekker feltsesongen med god margin - bli kjent med våpenet, finne ladninger, skyte inn presist etc.

 

PS - jeg har tidligere skrevet at det er ingen rangering på listen. Siden det er en "TOPP 10" liste for våpen til hele 4 feltprogrammer er det naturlig nok mange gode kandidater som ikke kommer med på listen rett og slett for at det bare er plass til 10 våpen på en "TOPP 10" liste. In or Out!!!! Som du ser er alle 1911-pistoler nå ute av listen.

 

Dermed unngår man dislusjoner etter at listen er vedtatt - den er som den er og ingen kan argumentere saklig for at et våpen som er på listen "ikke skulle vært der" - en kvalitetsgaranti for de som eventulet velger å følge listen som grunnlag for valg av sine våpen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Enda godt jeg (kjenner) deg. Og har i det minste 1 av de våpne du beskriver. Men og ikke ta med noe KLONING av 1911 konseptet er helt på TRYNE spør du meg.

Ja, det er helt på trynet - enig i det. Det er nok veldig mange som savner en god 1911 på listen. Noen savner nok en Glock på listen også, men er det bare 10 plasser så er det bare ti plasser. Det skulle kanskje vært en "TOPP 20" liste i stedet for å få inkludert noen av alle de svært gode kandidatene som nå faller utenfor?

Link to comment
Share on other sites

Best off....Kommer an på hvilke kriterier man setter. Att 1911 ikke er på "listen" klarer jeg ikke å hisse meg opp over, skyter selv med en 1911 klone men listen er ikke min liste.

Husker jeg startet med en CZ75 i mil.klassen og havnet nederst. Etter en stund kjøpte jeg en Sig 210-5 å begynnte faktisk avogtil å vinne et feltstevne( men det kom jo selvsagt av at jeg måtte jo trene med et våpen som jeg hadde betalt mye for)

Så ble Glock 34 det store, 6"pipe og lodd,fyllte mange løyper med den etter mye trening.

Men så var det de to siste krampeskuddene på siste sèn av stans på beste hånd som avogtil gikk skeis, da måtte jeg jo ha noe med bedre avtrekk, presisjon og funksjon var det ingenting galt med.

STI TargetMaster ble bestillt fra daværende Rekyl før pistolen var satt i produksjon, hadde bare sett bilde av en prototyp, måtte bare ha den! Har skutt mye med den pistolen, og presisjon, funksjonering og avtrekk er jo bare i ypperste klasse, at konstruksjonen er 100 år gammel plager meg lite når det blir hull midt i skiva.

Funderer jo nå på en 226 x-six. Hvorfor?Tja har hatt pistolen i mange år,lyst på noe nytt..

Unnskyldning selvsagt. Gikk dritt på siste felt Nm med den, at et års skytefravær skulle ha noe med saken å gjøre og at hodet ikke var "konkurransesatt" blir lett glemt når man vil prøve å kjøpe seg billige poeng. Hadde nok resultatmessig kommet bedre ut av det om jeg hadde lagt like mye penger i ammo og trening med TargetMasteren som jeg eventuellt får av resultater ved kjøp av ny pistol.Men den lille djevelen ligger der å gnager og sparker,bare du kjøper...

Så trener man med den pistolen man har og aksepterer at man skyter godt så vil nok det gi bedre resultater enn en pistol fra en annens liste. God Jul(Far må jo også ha en julepresang fra seg selv?)

Link to comment
Share on other sites

 

Sig Sauer P-220S X-Six 9mm

Sig Sauers suksess med P-220S X-Six i .45 skapte høylydte rop fra pistolskyttere som ville ha denne i 9mm. Sig Sauer imøtekom dette ved først å utvikle et konverteringskit og for et drøyt år siden komplette pistoler i kaliber 9mm. Denne er svaret for skyttere som ikke er fortrolig med det relativt store grepet på P-226. P-220 har single-stack magasin og er generelt en ”slankere” pistol.

 

 

Har du prøvd denne pistolen selv, jeg vurderte denne men ble frarådet å kjøpe den. Hvis jeg ville ha en P-220 så var 45acp det riktige valget, hvis jeg ville ha en 9mm så var P-226 veien å gå.

 

 

Ellers så synes jeg det var flott med en 10 på topp liste, men du burde hatt en liste for hver skytegren. 10 på topp blir da kanskje litt mange, men kanskje 5 på topp i fin, grov, rev, mil, SP, SR, M1 og M2.

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd denne pistolen selv, jeg vurderte denne men ble frarådet å kjøpe den. Hvis jeg ville ha en P-220 så var 45acp det riktige valget, hvis jeg ville ha en 9mm så var P-226 veien å gå.

220'en er helt klart designet rundt .45ACP så det blir liksom like teit som å kamre 1911-pistoler i 9mm. Hvis ikke det er helt spesielle grunner som f. eks. veldig små hender er P-226S X-Six det beste valget hvis du skal ha Sig Sauer (til feltskyting). Jeg har prøvd mange 220'er inkl. noen i 9mm og liker absolutt .45'en best; 220 i 9mm er ikke noe for meg selv om de tilsynelatende går godt. En P-226S X-Six derimot, ville jeg ikke hatt noe i mot å starte i selv de viktigste konkurranser med.

 

Ellers så synes jeg det var flott med en 10 på topp liste, men du burde hatt en liste for hver skytegren. 10 på topp blir da kanskje litt mange, men kanskje 5 på topp i fin, grov, rev, mil, SP, SR, M1 og M2.

Det har vært vurdert - f. eks. har det vært noen år som ikke en eneste spesialpistol har vært representert på "TOPP-10"-listen, men nå er Hämmerli X-esse med på dispansasjon (fordi den må "forminskes" for å tilpasses reglementet). Dessuten er det vel ikke så veldig interessant med .22'ene og .32'ene - dette er vel våpen som går greit nok uansett hvis man har riktig ammunisjon.

 

Den "TOPP-10" listen som er presentert her gjelder kun gruppe 1 unntatt revolver og gruppe 2 unntatt spesialrevolver, altså 4 programmer: fin,grov,mil og spesialpistol.

For de øvrige 4 programmer (revolver,spesialrevolver,mag1 og mag 2) er det en egen "TOPP-10"-liste, men den er ikke klar for 2011-sesongen ennå. Hovedårsaken er at en revolverprodusent p.t. sliter med så alvorlige kvalitetsproblemer på sine produkter at det er gjenstand for diskusjon om hvorvidt disse burde være på listen. Hvis disse utgår, blir det en tynn liste med åpning for Desert Eagle i .357 og .44 for hhv mag 1 og mag 2 i og med at eventuelle "selv-bygg" diskvalifiserer til å være på listen.

Link to comment
Share on other sites

Ja du har rett i at alt av .22 og .32 på markede har potensiale til å fylle en feltløype med rett ammo & skytter. :wink:

 

Du skrev "Hadde Hämmerli SP20RRS hatt 6-skudds magasin ville den vært en sterk kandidat"

 

Jeg har skutt felt med en slik pistol i mange år uten problem. Det gjøres enten ved å legge et skudd i kammeret først eller ved å fylle et magasin med en patron og så lade med det før man bytter til et magasin med 5 skudd. Det skal være enkelt å modifisere magasinene slik at de tar 6 skudd også.

 

Og når custom våpen ikke er med så blir ikke listen så lang i de grenene man skyter med revolver. Så da er det vel kanskje bare i militærfelt at det er et rikeligt utvalg av våpen.

 

God jul

Link to comment
Share on other sites

Hadde Hämmerli SP20RRS hatt 6-skudds magasin ville den vært en sterk kandidat. Baneskyttere trenger bare 5 skudd, så skyter man ikke felt kan det være en ide å se nærmere på Hämmerli’n.

Jeg skyter felt med Hämmerli, så det med magasinet er ikke helt korrekt.

22´en har 6-skudds magasin, så den hører definitivt hjemme på lista.

32´en har riktignok bare 5-skudds, men det utgjør ikke et problem på felten.

Enten modifiserer man et magasin (liker ikke sånt) eller så bruker man to magasiner, hvilket jeg gjør.

Man lader ganske enkelt et av magasinene med ett skudd og det andre med fem.

Så setter man i magasinet med ett skudd, kamrer det, tar ut magasinet og stapper inn det med fem skudd.

Enkelt, greit og 100% sikkert, så SP20 hører definitivt hjemme på lista.

 

Har også vært innom AW93, Morini CM22M og Pardini, men det er uten tvil AW´en jeg likte best av de tre jeg har kvittet meg med, med Pardini på andreplass.

 

Edit: Ser at Patronola kom meg litt i forkjøpet på magasinene.

Link to comment
Share on other sites

Hvem har avgitt stemmer til denne 10 på topp lista?

Alle som er invitert til å foreslå kandidater og stemme har stemt. Jeg kan dessverre ikke uten videre offentliggjøre navn her.

Hvor finner vi denne 10 på topp lista?

Du finner listen i sin helhet bl. a. øverst på denne tråden - hvis du har klart å overse det gjentar jeg den her, men vennligst bla tilbake likevel for det er noen forutsetninger som bl. a. at våpnene ikke er rangert innbyrdes på listen:

 

* Heckler & Koch USP Elite 9mm

* Sig Sauer P-220S X-Six .45ACP

* Sig Sauer P-226S X-Six 9mm

* Sig Sauer P-220S X-Six 9mm

* Smith & Wesson Performance Center PPC 9mm.

* Smith & Wesson Performance Center 952-2 6” 9mm.

* Feinwerkbau AW 93 .22LR.

* Morini CM 22M .22LR

* Walther GSP .32S&W Long

* Hämmerli X-esse .22, mod for spes pistol klasse.

Link to comment
Share on other sites

Hm, jeg hadde nå håpet at den ikke bare var basert på personlig synsing da! Akkurat som om jeg skulle bedømme mine egne pistoler ut fra hvordan jeg liker og skyte med dem, men da er vel saklighetsnivået satt :?:

Hæh? Hvorfor mener du dette har noe med synsing å gjøre? Eller, når jeg tenker meg om, det er jo til syvende og sist synsing det hele dreier seg om, men det forandrer ikke på det ufravikelige faktumet som er slått fast tidligere - jeg siterer:

 

Velger man et våpen fra "TOPP-10" listen har man potensiale til å skyte fullt i enhver feltløype i Norden (NB: .45 kal er ikke lovlig i Danmark). Forutsetningene er selvfølgelig at andre nødvendigheter som nok og riktig trening, avstemt ammunisjon, riktig teknikk, fornuftig kosthold o.s.v. er ivaretatt. Alle våpen på "TOPP-10" listen skal være skyteklare ut av esken for å sikre at ikke halvfabrikata og feilkonstruerte modeller sniker seg med.

 

Med bakgrunn i dette, mener du å kunne påstå at det er noe i listen som ikke er korrekt eller burde revideres er det supert om du kommenterer det slik at også andre blir oppmerksom på det.

 

God Jul :-)

Link to comment
Share on other sites

Krangling på julaften :?::?::?::?::?::twisted:

Neida, ikke noe krangling her :-)

Det eneste er at jeg liksom får en feeling av at Mr. Gringo leter veldig etter feil i det jeg skriver:

Den er nok klekket ut i kongens hode, vil jeg tro, så det er nok greiest å vurdere deretter.

Derfor tenkte jeg bare å minne om at jeg ikke er "Forumkongen" lenger - jeg skriver kun som vanlig undersått nå med en ydmyk og nyansert stil. Bl. a. så påstår jeg ikke lenger hardnakket at enkelte pistoler som noen har funnet det for godt å kjøpe er feilkonstruert og legger meg heller ikke opp i hva slags ladninger folk vil bruke.

Hvis noen skulle være såre over at ikke deres våpen er på listen, så bare slapp helt av - det er jo bare 10 plasser. Selvsagt finnes det mange gode kandidater som ikke er på listen og like selvsagt finnes det kandidater som aldri vil være i nærheten av å komme på listen. Noen velger likevel å kjøpe disse og det er jo helt greit selvfølgelig.

Uansett, det har i allefall ikke kommet et eneste motargument mot de våpnene som er på "TOPP-10"-listen - innlysende nok.

 

Gode ønsker til dere alle om en fredelig romjul og et godt nytt år :-)

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke gringoen ute etter å lete etter feil hos verken kongen eller andre, men i noen tilfeller leter feilene etter meg, hopper opp og biter meg i leggen, så da kan man ikke overse dem :wink:

En liste uten kilder eller etterrettelig grunnlag er akkurat det, verken mer eller mindre, men den er ikke uten en viss underholdningsverdi av den grunn.

Nå det er sagt/skrevet bør Pardini GT være en selvfølgelig kandidat på lista, da det er ufyselig lett for ufyselig mange å skyte ufyselig godt med den.

Det hender at selv jeg fyller løypa med den, likeså med SP20 som heller ikke er med på lista, så da burde det være håp også for de pistolene.

Tviler ikke på kvaliteten til våpnene på lista, men våpnenes merittliste burde absolutt være et kriterium, ikke bare teoretiske/potensielle prestasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Smith & Wesson Performance Center 952-2 6” 9mm.

Topp konkurransepistol basert på m.52 (opprinnelig kamret for .38 wad cutter). Denne har noen av egenskapene til PPC / Target Champion, men siden den er basert på en gen.2 S&W vil vel noen oppfatte den som noe ”gammeldags”; bl. a. har den greps-sikring som må holdes inne for å få avgitt skudd.

Uten å henge meg opp i hverken hvilke pistoler som er på listen eller hvordan de havnet der, har Forumkongen i det hele tatt sett en 952 (eller en 52) på nært hold, for ikke å snakke om holdt i eller skutt med en ? Denne konstruksjonen har aldri hatt grepssikring. Den har derimot en innvendig sikring slik at du ikke får avtrekk uten at det står magasin i. (Og ja, jeg har førstehåndserfaring, er lykkelig eier av en 52.)

Link to comment
Share on other sites

Til El Gringo: En av de ytterst få ganger jeg velger +1

Og jeg har også en mod 52 selvfølgelig uten greps sikring. Greit forumkongen har abdisert og dokumentert flere ganger hvorfor det var klokt. Underholdningsverdi er likevel bra, men vi har våre personlige meninger og GT 45, evt 9 mener nok svært mange av oss burde vært på lista, så at det er annet enn en personlig 10 på topp er desverre alt for klart. Ikke desto mindre tror jeg mange hadde satt pris på nettopp ei realistisk slik list.

 

Fortsatt god 1.ste Juledag :D

Link to comment
Share on other sites

En realistisk liste av den typen blir nok veldig individuell.

Jeg fikk f.eks. ikke til en custom 1911-sak som garantert hadde vært gull i andre hender, så å begrense det til 10 våpen i så mange våpengrupper for så mange forskjellige skyttere blir for lite.

Kunne glatt nevnt 10 våpen jeg personlig kunne forestille meg ville fungere for meg.

Link to comment
Share on other sites

Uten å henge meg opp i hverken hvilke pistoler som er på listen eller hvordan de havnet der, har Forumkongen i det hele tatt sett en 952 (eller en 52) på nært hold, for ikke å snakke om holdt i eller skutt med en ? Denne konstruksjonen har aldri hatt grepssikring. Den har derimot en innvendig sikring slik at du ikke får avtrekk uten at det står magasin i. (Og ja, jeg har førstehåndserfaring, er lykkelig eier av en 52.)

Smith & Wesson m.952-2 HAR GREPSSIKRING. Hvordan den gamle m.52'en er konfigurert har overhodet ingen relevans i denne sammenheng da det kun er m.952-2 fra Performance Center som er på "TOPP-10"-listen. Jeg skriver bare, som korrekt er, at 952-2 er basert på den gamle m.52, men med et HAV av forbedringer. Grepssikringen på 952-2 er ganske lik den som er på 1911-pistoler og må altså holdes inne for å få avgitt skudd. Fysisk er den laget av et veldig lett materiale, mulig en aluminiumslegering, og behandlet så den er sort i utførelse.

Det er konstruktivt med debatt og diskusjon, men slike tøysete utsagn som HigPower her kommer med bidrar ikke med noe annet enn at skribenten avslører sin kunnskapsmangel - HighPower har definitivt aldri eid,sett, holdt i eller prøvd en 952-2 skjønner jeg. Her er et nærbilde av grepssikringen på en 952-2 med 6" løp:

2d8ow8x.jpg

Link to comment
Share on other sites

En realistisk liste av den typen blir nok veldig individuell.

Jeg fikk f.eks. ikke til en custom 1911-sak som garantert hadde vært gull i andre hender, så å begrense det til 10 våpen i så mange våpengrupper for så mange forskjellige skyttere blir for lite.

Kunne glatt nevnt 10 våpen jeg personlig kunne forestille meg ville fungere for meg.

Ja, denne begrensningen på 10 våpen for 4 kategorier er tøff og har som du ser i tråden vært debattert. Nå er jo over halvparten av våpnene på listen for mil-pistol, så da blir det ikke mange plasser igjen til de 3 andre, men i år er ihvertfall alle representert i og med at X-esse er med på dispensasjon som spesialpistol - det burde den kanskje ikke vært? Men jeg ser for meg at det ville være problematisk å lage en egen liste for fin, grov og spesialpistol som hver skulle inneholde 10 våpen som faktisk er dokumentert gode. De skal tross alt være tilgjengelig nå, og da vil eldre våpen som fortsatt er i bruk ikke kunne havne på listen; for "fin" gjelder dette ting som Unique DES69, FAS602, Hämmerli 280 m.m.fl. gode historiske objekter. For spesialpistol og grov er vel situasjonen akkurat den samme.
Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg skulle holde kjeft, men nå klarer jeg ikke mer...

Mod. 952 er ikke basert på mod. 52, men de er begge varianter av Mod. 39.

Ja, det stemmer teknisk. S&W som jeg siterte har nok uttrykt seg litt uklart i sine produktbeskrivelser for 952 når de skriver om egenskaper fra mod. 52 o.s.v.

Magasiner for mod. 39 passer forøvrig til 952 (men ikke til 52 som er i kal .38Spl.)

Link to comment
Share on other sites

I og med at store deler okkuperes av våpen som er vanskeligere å beherske enn en finpistol, fortoner lista seg enda mer håpløs enn jeg først trodde.

Skal lista bli korrekt, må de første plassene besettes av våpen som er de enkleste å beherske godt nok til å fylle løypa, dvs. først og fremst finpistol, så grov.

Til sist kommer militærpistol grunnet våpnenes beskaffenhet og faktorkrav.

Skal man være konsekvent, må man være korrekt.

Link to comment
Share on other sites

I og med at store deler okkuperes av våpen som er vanskeligere å beherske enn en finpistol, fortoner lista seg enda mer håpløs enn jeg først trodde.

Skal lista bli korrekt, må de første plassene besettes av våpen som er de enkleste å beherske godt nok til å fylle løypa, dvs. først og fremst finpistol, så grov.

Til sist kommer militærpistol grunnet våpnenes beskaffenhet og faktorkrav.

Skal man være konsekvent, må man være korrekt.

Dette har jo også vært berørt i diskusjonen og konklusjonen var vel da omtrent det samme som du skriver - at fin og grov er så lette programmer å skyte fullt i at man egentlig bare kan plukke opp "hva-som-helst" og prestere å skyte fullt. Det er f. eks. fortsatt mange som skyter fullt med GSP i både fin og grov.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange som skyter fullt med helt andre våpen enn de du lister opp, også i Militær, og også med våpen belemret med ymse konstruksjonsfeil osv., men det hele blir en smule meningsløst når du både vil liste opp våpen som er gode nok til å fylle løypa under rette forutsetninger samtidig som du vil ekskludere de fleste av de som er enklest å gjøre det med.

I og med at lista sikkert kunne fylles med 10 fin/grovpistoler som er enklere å skyte godt med enn beste militærpistol, samtidig som du ikke vil ha med de som er enklest å skyte godt med, kunne du like gjerne ha ekskludert F/G fra lista og kun laget en for Mil.

I forutsetningene er det heller ikke nevnt "hva som helst" men våpen uder rette forutsetninger, god skytter osv...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bare for å heve saklighetsnivået litt - før jeg tar kvelden: I stedet for å kritisere "TOPP-10"-listen, kan ikke heller dere som har våpen som ikke er på listen, men som dere har prøvd og gjort dere opp en mening om, skrive litt om de sammen med eventuelle argumenter om hvorfor det er lurt å velge et slikt? Det vil jo være til stor nytte for nye skyttere, og for meg også som kanskje skal skyte litt felt til året og pr nå står helt fritt mht hva jeg skal bruke av våpen.

(Så slipper vi å kaste bort den edle romjulstid med å "krangle", som en kalte det :-))

Link to comment
Share on other sites

Da vil jeg først og fremt fremheve våpen jeg har erfaring med:

AW93, som du har nevnt. Glimrende pistol og den eneste av mine ex´er jeg savner fra tid til annen.

Pardini SP/HP. Glimrende pistol.

Morini CM22M. Glimrende pistol når jeg fikk fikset litt småknask.

Hämmerli SP20RRS. Glimrende.

Pardini GT9-6. Glimrende pistol med et utrolig godt avtrekk og suverene siktemidler. Den beste militærpistolen jeg noensinne har skutt med.

Link to comment
Share on other sites

Som lykkelig FAS- og Glockskytter har jeg glede av å lese tråden selv om jeg har gjort helt andre valg. Og at lista er subjektiv er greit for min del så lenge man tar dette med i betraktning når man leser og diskuterer den.

 

Og ikke minst kan man glede seg til å slå skyttere med "listevåpen" i 2011 også... :)

Link to comment
Share on other sites

La oss avsjekke om det er grunnlag for 4 "TOPP-10" lister til de nevnte 4 gupper da - vennligst suppler:

 

Fin:

* Feinwerkbau AW 93 .22LR.

* Morini CM 22M .22LR

 

Grov:

* Walther GSP .32S&W Long

*Hämmerli SP20RRS.

 

Mil:

* Heckler & Koch USP Elite 9mm

* Sig Sauer P-220S X-Six .45ACP

* Sig Sauer P-226S X-Six 9mm

* Sig Sauer P-220S X-Six 9mm

* Smith & Wesson Performance Center PPC 9mm.

* Smith & Wesson Performance Center 952-2 6” 9mm.

 

Spes:

* Hämmerli X-esse .22, mod for spes pistol klasse.

 

Jeg skulle gjerne sett en Glock mod 34 på listen hvis det blir plass. Spennende å se om det lars seg gjøre å finne 10 kandidater til hver kategori :-)

Link to comment
Share on other sites

For en fersking som meg er sånne tråder interessante. Og underholdende. Men noen ting lurer jeg på; siden jeg ikke kjenner noen i denne tråden (eller kammeret forøvrig) personlig så blir spørsmålet hvor seriøst kan jeg ta denne tråden? Mao, hvilken erfaring og hvilket nivå er det på dere som kommer med anbefalinger og anmeldelser av våpen her? Jeg går utfra at dere faktisk starter på en del stevner i løpet av året?

Link to comment
Share on other sites

Erfaring vil etter hvert fortelle deg hvilke forumbrukere som har noe å fare med, og hvilke som kan tas med en god handfull salt. Noen av brukerne vet jeg hvem er, og hva de står for. Andre vet jeg ikke hvem er, men jeg har med tiden forstått at de vet hva de snakker om. Også har vi alle de andre...

 

Ta tida til hjelp, og kombiner et åpent sinn med en rimelig porsjon sunn skepsis, så går det nok bra!

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg skulle holde kjeft, men nå klarer jeg ikke mer...

Mod. 952 er ikke basert på mod. 52, men de er begge varianter av Mod. 39.

Ja, det stemmer teknisk. S&W som jeg siterte har nok uttrykt seg litt uklart i sine produktbeskrivelser for 952 når de skriver om egenskaper fra mod. 52 o.s.v.

Magasiner for mod. 39 passer forøvrig til 952 (men ikke til 52 som er i kal .38Spl.)

 

Ja, det skinner igjennom når man tar sine tekniske kunnskaper fra reklameplakaten :D

Hva er det for "egenskaper" fra mod. 52 som er overført til mod. 952? Utseende ved første blikk er vel neppe en egenskap? Den egenskapen jeg kommer på er at de begge skyter bra :wink:

Hvis man ser etter så er den tekniske biten som får en 952 til å fungere basert på Browning High Power sitt system.

 

...og vanlige mod. 39 magasiner passer ikke, derimot passer lange magasiner fra 39 serien.

Link to comment
Share on other sites

Tja... egenskaper kan være så mangt, men en klar fellesnevner er vel at både 52 og 952 er laget utelukkende for konkurransebruk - det er bare en forsvinnende liten andel av S&W's produksjon som ikke primært er til "self defense", "law enforcement" etc. Men de kan hvis de vil :-) Min kunnskap om mod 52 er begrenset til noen få eksemplarer for mange år siden (har ei heller påstått noe annet). Det er en fin pistol, men ikke noe å eie i dag da den kun kan beyttes til program "grovpistol", og der finnes det mange atskillig bedre alternativer.

 

Forøvrig, jeg tror ikke noe på at du tar dine kunnskaper fra reklameplakaten - dine kommentarer er alt for velfundert til å ikke være av "hands-on"-typen, he he....

 

Når det gjelder magasiner, har jeg bestilt flere slike som i linken under fra Midway og de passer veldig bra i 952'n, spesielt hvis man tar seg bryet med å file bitte-litt på toppen av plasten i bunn. Magasiner er jo en forbruksartikkel, så jeg synes det er veldig fint at det finnes billig-alternativer:

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=640761

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...