Jump to content

Hund nr 2, hvilken rase?


Retsub

Recommended Posts

Vi vurderer på sikt (1-2 års horisont) å få en hund nr 2 i tillegg til dachs tispa vår.

Vi ønsker da i utgangspunktet en hund som er noe større enn dachsen så den takler snøen bedre.

Vi ønsker en hund med relativt korte drevtider, opp mot timen.

Terrenget vi jakter i er forholdsvis lite med endel små teiger så vi har korte drev.

Alpinsk dachsbracke er en av rasene vi vurderer, men er det andre hunder som også bør vurderes?

Link to comment
Share on other sites

Jakten hunden skal være med på er i utgangspunktet rådyrjakt, så da blir vel spetsen litt stor?

 

Beagle og drever har jeg bare ikke lyst på av en eller annen grunn, men vurderer de forskjellige basset rasene.

Eneste jeg har erfaring med av basset rasene, er favue og den har fungert sånn tålig (er en hund som gjerne loser i 2-3-4 timer). Men i andreterreng som er større og har en mindre rådyrbestand jeg har jaktet med den har den passa veldig bra.

 

Vil heller ha skopusser en fylkesjager kan en vel nesten si. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en BAN og den jager 1,0 til 1,5 time sånn som du vil ha. Det er ikke så mange av de i Norge så jeg kjøpte min i Sverige. Ser du er fra Sørlandet så hvis det er litt mer tid til rådyr jakt kunne du bli en tur sammen med oss og da ville du sikkert kunne lett besteme deg hva slags hund skal du ha :D .

Link to comment
Share on other sites

Pga jobb er dessverre rådyrjakta over for meg i år, men tusen takk for tilbudet.

Første gang på så lenge jeg kan huske det ikke blir jakt 23/12 :(

 

Men BAN er absolutt med i vurderingen. Hvordan er den i str og losmål i forhold til feks favueen?

 

Jeg har ikke noe erfaring med fauveen mens BAN har en kraftig losmål.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ser at du ikke vurderer beagle eller drever. Fordelen med disse to, er at de har kort pels, som ikke klabber når det er snøføre. Ser for meg at basetten lett vil se ut som en "snøball", på klabbføre, uten at jeg vet det med sikkerhet. Men har Gordon setter da, og ser ulempen med det, i forhold til "mini-støver" :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ikke alle basseter (BAN og Bleu er korthåret feks) klabber snø, og det kan elimineres ved å nappe pelsen godt, og/eller bruke "kondomdrakt". Det er få dager i sesongen at snøforholdene er slik at basset sliter med dette.

 

Høres ut som en petit basset griffon vendeen kan passe for deg Retsub, det er nok et sikkert kort ut i fra de kriteriene du stiller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...