Jump to content

Sandblåsing av pistol


GCNM

Recommended Posts

Er det noen som kan fortelle litt om sandblåsing av pistol? Erfaringer, folkens - gode og dårlige? F.eks. hvor mye tar en børsemaker for dette? Behandles stålet med noe etterpå? Synes det er noe elegant med hvite skjefteplater til stainless steel, og leker litt med tanken...

Link to comment
Share on other sites

Sandblåsing er vel ikke så utbredt som glassblåsing.

Det er ingen ulemper ved glassblåsing.

 

- På verkstedet hos oss glassblåser vi alt mulig, og renser etterpå om det skal være matt finish eller polerer opp igjen for blank finish.

Vanlig pris for sånt hos børsemakere er fra 500,- til 1000,- avhengig om våpen/deler må demonteres først.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så mange børsemakere som har utstyr til eller gidder å utføre sandblåsing. Det er en relativt tidkrevende operasjon som det er vanskelig å ta seg betalt for.

Glassblåsing er også et alternativ. Hvorvidt pistolen din må behandles med noe etterpå avhenger av hva den er laget av. Er den laget av rustfritt stål, trenger den ingen etterbehandling. Er den laget av stål som kan ruste er det fornuftig å behandle den (f. eks. fornikle eller forkromme) så ikke den ruster for deg.

Det finnes noen eksperter på området som kan gjøre dette for deg og de gir vanligvis også forhåndspris,l tror ikke det er så veldig dyrt - se her:

http://www.centrumfornikling.no/main.htm" target="_blank" target="_blank

 

Forøvrig, jeg skriver egentlig ikke lenger her på forumet, ville bare svare på denne siden jeg hadde et konkret tips. Les min avskjedshilsen her:

 

viewtopic.php?f=9&t=46789

Link to comment
Share on other sites

Har gjort en del sandblåsing selv så jeg vet litt om det. Er igen heksekunst egentlig. Selve blåsinga er overstått på noen minutter. Det som tar tid er maskering hvis noe ikke skal behandles og rengjøringa etterpå. Har merket etterhvert at etter en del bruk av samme sanda, blir den finere og finere. Kornene blir knust ganske bra etterhvert. Så nå syns jeg flaten er sånn passe fin. med ny sand blir den ganske grov ja. Og en annen ting. Hold pusten hvis man ikke vil ha steinlunger, silika ikke bra. Nuvel, da skal man holde på en stud. Men selvfølgelig, alt har sin begrensning. kabinettene man får tak i er skjelden tette og skal man ha nokk lufttrykk bør kompressoren være seriøst stor. Mer enn man gidder å drasse opp i fjerde etasje.

Link to comment
Share on other sites

Ville vært helt topp om noen hadde noen bilder av våpen som enten er sand- eller glassblåst. Fant igjen den custombygde commanderen i tråden "Bildertråd av enten egne eller pene våpen" - og den ser jo særdeles fin ut. Men det er vel ingen forskjell på om våpenet er blånert eller stainless fra før av?? Og må pistolen behandles med noe ETTER blåsingen? Tar noen seg bryet med å legge ut noen bilder..?

Link to comment
Share on other sites

En glassblåst overflate blir omtrent som silkematt eller satinmatt. Kombinert med samdbåst buete flater f.eks. kan være ganske stilig. Fikk gjort det på min egen hos Bakern. Du må jo selvfølgelig overflatebehandle den etterpå. Enten blånering eller noe annet. Den til Evert er rustfri, så den slapp billig unna.

 

Vil kanskje dra fram en liten kjepphest. Anng. hardcrom siden det ble nevt tidligere. Det kan by på uventede overaskelser. Godset på de kromede delene kan sprekke. Er det antydning til bruddannvisning noen sted utsatt for stress, vil cromen virke som et forsterkende element siden det er ganske sprøtt. så sprekker cromen, sprekker resten - garantert. Jeg har en tanke på at det kan ha litt med legeringen på det som skal cromes å gjøre også. er det hardere enn et annet, er det kanskje sjangse for at det holder bedre.

Link to comment
Share on other sites

Takker for interessant lesing, G. Larson. Prosesser som det der er jo bare altoppslukende - alt annet i livet kommer på vent da for min del :shock: Men tror du denne behandlingen blir litt for grovt på en Colt fra 70-tallet - eller kan det bli bra med overflatebehandling i etterkant..? Neste spørsmål blir da om børsemakere rett og slett kan påføre pistolen en tilnærmet lik stainless steel-look..? Vet INGENTING om dette som dere skjønner... Takk også til Severin for fornuftig innlegg.

Link to comment
Share on other sites

Takker for interessant lesing, G. Larson. Prosesser som det der er jo bare altoppslukende - alt annet i livet kommer på vent da for min del :shock: Men tror du denne behandlingen blir litt for grovt på en Colt fra 70-tallet - eller kan det bli bra med overflatebehandling i etterkant..? Neste spørsmål blir da om børsemakere rett og slett kan påføre pistolen en tilnærmet lik stainless steel-look..? Vet INGENTING om dette som dere skjønner... Takk også til Severin for fornuftig innlegg.

 

Om du ønsker rustfri look kan pistolen glassblåses og sprayes i Duracoat i matt sølv.

Da får du en rustfri matt finish på hele pistolen :)

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe problem å sandblåse en pistol, bare litt arbeid.

Grunnen til at jeg sandblåste(fikk severin til å sandblåse) den rustfrie commanderen min, var at jeg og en kompis sandblåste en para-ordnance og en remington 870, for å legge duracoat.

Paraen var såpass stilig sandblåst, at jeg bestemte meg for at commanderen burde bli blåst, den mørkgrå matte overflaten tiltaler meg.

 

Det viktigste ved sandblåsning er å maskere riktig- man vil ikke matte glideflater. Etter blåsing må det renses SKIKKELIG, å grave all sanden ut av alle små kroker er en skikkelig møkkajobb. Spyling med diverse solventer, glohett vann, trykkluft, tannpirkere og små børster, gjentatte ganger. Kjøp noe billig sprayolje og bremserens på biltema, det går med endel til spyling.

 

IKKE skyt med våpenet før all sand er vekk.

 

Sanden som blei brukt på commanderen min tror jeg er kjøpt på biltema, det kan antagelig severin svare på, tror han har blåsekabinett derifra også.

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men ikke helt:

Må man maskere glideflater før sprøyting med Duracoat eller er det helt greit at det havner der også ?

Jeg har fått med meg at man må matte ned stålet med smergel, eller slik dere har gjort, med glassblåsing for å få Duracoaten til å sitte.

Regner med at man ikke skal matte ned glideflater og at Duracoat av den grunn ikke bør havne der, eller hva ?

Har en gammel Unique Des 69 på handa som jeg tenkte å kjøpe til guttungen når han kommer igang, så det hadde vært litt moro å pimpe opp det gamle rælet til noe som ser friskt og raskt ut.

Link to comment
Share on other sites

Vi blåste ikke glideflater på paraen som ble duracoata. Har ikke gravd inni pistolen enda, eieren har vært litt inaktiv som skytter det siste halve året, så jeg kan desverre ikke si stort om hvordan det oppfører seg.

 

Vetlus kan kanskje si noe om blåsing av glideflater i forbindelse med coating? det er ikke en finish når har har blåst den så veldig OT, for trådstarter trenger en finish når han har blåst goldcup'en sin!

Link to comment
Share on other sites

Glassblåsing av stål fjerner vel neglisjerbart med materiale om det utføres med vett og forstand. Glassblåsing av glideflater medfører bedre feste for smøremidler og evt annen finish og behøver derfor ikke å være en ulempe i alle sammenhenger. En seriøs motorbygger/ verksted med respekt for seg selv har glassblåsekabinett. Hør evt med en slik.

Link to comment
Share on other sites

Jeg både sand og glassblåser en hel del, stort sett motordeler, alu, og ting som skal overflatebehandles. Skal det være noe poeng å bruke glasskuler så må man blåse med så lavt trykk at kule ikke knuses, gjør man det så kan man faktisk få en fin halvblank overflate, ikke bare sateng. Gjør man det slik så avvirker man ikke noe materiale, derfor bør også overflaten være ripefri/polert for at disse ikke skal komme igjennom finishen.

Deler som skal fornikles/krommes blir også først polert, og så glassblåst for at finishen skal sitte bedre. Når det gjelder glassblåsing av glideflater hender det at jeg har gjort det på stempelskjørt på trimmede totakts motorer for at de skal holde bedre på smøringen.

 

En annen artig sak man kan gjøre er å bruke større glassperler til å oppnå en peening effekt, det vil si at man faktisk gjør overflaten hardere og mer slitesterk ved å hammere den med blåsemiddelet. Når jeg glasblåser motordeler og lignende hvor jeg ikke vil at glideflater, lagerbaner eller oljekanaler skal bli blåst så bruker jeg modelleire til å maskere og plugge igjen alle åpninger. Det burde fungere på våpen også.

Link to comment
Share on other sites

Der tok Lærling ordene ut av munnen min. Noen glassbl. media er rundkornig i motsetning til mer kantede. Så tydelig resultatet av det på et restaurerings prosjekt for en del år siden. Vet ikke om det var tilsiktet, men fyren jeg gjorde jobben for skulle blåse selv og det var interessangt å se resultatet nærmest med en hamret overflate.

 

Enten med sand eller glass. Det blir ikke fjærnet noe målbart med materialet. Se for seg at man lager en ru overflate med hammer og spiss punch. Man lager jo bare en masse hakk (i stor skala). Likevel, uten å ha prøvd. lar man blæsten stå på et konsentrert område over lenger tid, kan de nokk oppstå en distorsjon i overflaten.

Link to comment
Share on other sites

Om man avvirker materiale eller ei, kommer helt an på blåse medium, trykk, mengde, og tid.

 

Alle blåseopersjoner bør foregå, etter at man har tenkt nøye gjennom hva man vill oppnå. Og hva man ikke vill oppnå.

 

Og så (ja jeg vet det er nevnt flere ganger) vill jeg minne om at absolutt allt som har vært i nærheten av en blåsepistol, må demonteres til molekyler. Blåsemedium kommer seg inn over allt, og kan forårsake ekstrem slitasje på ett våpens deler om det får ligge i fred.

Link to comment
Share on other sites

Leser med takknemlighet for alle bidrag - skal rengjøre mer enn grundig i tilfelle, ja! Men så var det OM jeg skal endre en blånert original Gold Cup da. Har lest at blåneringen på 70-serien skal være så dyp og bra, men min er ikke egentlig slik. Men hva om jeg angrer - grøss og gru; angrer jeg nok til å blånere den igjen..? I bildetråden av egne og pene pistoler, viser jo da Highpower noe av det vakreste jeg har sett. Han kaller den "mint edition" - kanskje enten han eller andre kan fortelle hva dette betyr? Ser ut som rammen og sleiden har en liten nyanseforskjell i finish, men er det lyset på bildet..? Hva mener folket - om blånert Colt med enten brunt eller sort grep, eller stainless med hvite skjefteplater????

sazi0x.jpg

Er jo helt RÅ denne pistolen..

Link to comment
Share on other sites

Mint condition, ikke mint edition. Det betyr i tilstand som fabrikkny. Finishen du ser på bildet er original Colt fra 1948, dvs. alle buede flater er silkematt, trolig glassblåst, og de flate sidene av ramme og sleide er svært pent polert før det hele er dypt og jevnt blånert.

Ad GC-en din, har du vurdert klassisk duotone ? Da blåses rammen og om ønskelig også sleiden til en halvmatt overflate, rammen forkrommes for å gi en hardere og mer slitesterk overflate, og sleiden blåneres mørkest mulig for å gi renest mulig sikteflate. Og det ser jo pent ut også, da :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ingen av delene - ikke duotone, og definitivt ikke til salgs 8)

 

Edit:

Slenger på en link til et inspirerende eksempel:

http://www.thehighroad.org/showpost.php?p=1545736&postcount=25

Springfield Custom Shop/Les Baer. Klassisk 80-talls IPSC custompistol, og nei, den er ikke min. Men et pent eksempel på hvordan en duotone skal se ut. Eksemplene fremfor noen er Pachmayr Custom fra sent 70-tall/tidlig 80-tall, samt tidlige Wilson.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...