Jump to content

Smith&Wesson 357 Highway patrolman modell 28-2


Tjukken

Recommended Posts

Ja dette høres jo lovende ut :)

Men hva mener du med at den er fetere å skyte konkurranse med?

Det jeg er mest redd for er at det blir et handikapp med kortere løp enn 6".

Men fordelen for meg er at den har bedre ballanse i handa mi.

Og ja den har det orginale tregrepet, men det følger med gummigrep.

Tregrepet som sitter på ser ubrukt ut, og ifølge selger har den kun vært skutt noen få skudd med.

Men den er noe gammel, trolig fra tidlig 80 tall...

Link to comment
Share on other sites

Men hva mener du med at den er fetere å skyte konkurranse med?

 

Det er ikke alle som har en slik -80 talls revolver og derfor mye fetere å komme forbi andre på listen og som har betalt kviten

i øge for pangen sin. :mrgreen: Kan du skyte, betyr det nesten ingenting hva du skyter med. (hvis den passer henda dine da) :)

Link to comment
Share on other sites

Modell 28 er en billig utgave av modell 27 (som er (var) toppmodellen til S&W).

 

Den har det samme tynne løpet, og min mening er at den er for lite fortung og dermed (for meg) lite kontrollerbar i rekylen. Men kanskje du opplever det annerledes.

 

Uansett så er det et kolossalt solid våpen og det kommer nok til å vare din tid ut med riktig pleie.

 

Og jo eldre jo bedre spør du meg....

Link to comment
Share on other sites

@ petrol: Joda, men Jerrygutten lever av akkurat dette og stiller ikke opp i Mag 1 og forsøker å treffe noe på opptil 200 meters hold.

 

Ellers: Det er klart, stiller trådstarter opp i konkurranse kun fordi det er "fett" er den sikkert mer enn god nok.

Siden trådstarter tar seg bryet med å spørre om denne egner seg, velger jeg å forstå vedkommende dit at det ikke er helt likegyldig om den egner seg eller ei, derfor mitt lille forbehold.

Har trådstarter store nok hender til N-ramme, er dette en finfin sak som utgangspunkt for litt optimaliseringer.

Selv har jeg for små hender til N-ramme, og har derfor unngått den annet enn til Mag 2 der det ikke var noen vei utenom.

En N-ramme i 357 burde holde livet ut om du ikke går inn for å ødelegge den.

Link to comment
Share on other sites

El gringo;

 

Jeg mener at alt for mange følger strømmen og velger det som alle andre skyter med i stedet for å finne et våpen en liker

og faktisk passer en og har troen på. Jeg synes det ville blitt jævla kjedelig hvis alle skulle ha hatt en S&W 686 6".

 

Mesteparten faller ned på trening, trening og trening.

Link to comment
Share on other sites

Ikke uenig med deg dersom det kun var snakk om revolverfelt, men når det gjelder 4" pipe og laaange hold, mener jeg man stiller med en smule handicap.

Det er ikke helt uten grunn at de som virkelig hevder seg bruker lengre redskap i tillegg til å trene, trene og trene.

Jeg vil påstå at med et mer egnet våpen vil man oppnå like gode resultater med moderat mengde trening som med bruk av et mindre egnet våpen og massevis av trening.

Når det er nevnt, så har jeg stor sans for de som stiller opp med redskap litt utenom det vanlige, og en mod. 27/28 er unektelig pene saker.

Link to comment
Share on other sites

Modell 28 er en billig utgave av modell 27.

Den har det samme tynne løpet, og min mening er at den er for lite fortung.

Uansett så er det et kolossalt solid våpen

Ja, M28 har dårligere finish og en mattere blånering enn M 27, begge har den store N-rammen (som M29 i .44 Mag).

Våpenet er solid, særlig tønnen har vel de tykkeste kammerveggene på noen revolver i de grove kaliberne. Men mekansimen, eller rettere delene i denne, er ikke særlig 'solidere' enn andre S & W revolvere f.eks en S & W 585. Det er kun sylinderen som er voldsomt solid.

 

Løpet er tynt, og våpenet blir framlett med 4" løp. (Har skutt med en slik for noen år siden). 6" er nok å foretrekke, selv da blir den nok lett med originalprofil på løpet (M 28 kom uten underlug, selvsagt).

 

Vil driste meg til å mene at en M 28 i .357 Mag representerer et misforhold. Den granne patronen passer liksom ikke til et våpen dimensjonert for de grovere magnumene. Unødvendig stor og klumpete.

 

Til revolverfelt og magnum 1. vil jeg langt anbefale en S & W 585.

Link to comment
Share on other sites

Men mekansimen, eller rettere delene i denne, er ikke særlig 'solidere' enn andre S & W revolvere f.eks en S & W 585. Det er kun sylinderen som er voldsomt solid.

Ramma er en del større, spesielt framsiden der løpet går igjennom. Jeg er ikke mettalurg, men tror ikke man trenger kraftigere deler inni. Derimot trenger man kanskje litt bedre låsing av tønna for å ikk komme ut av "timing" og for å hindre at tønna åpner seg når man skyter kraftige ladninger.

178014_01_md.jpg

178038_01_md.jpg

 

Vil driste meg til å mene at en M 28 i .357 Mag representerer et misforhold. Den granne patronen passer liksom ikke til et våpen dimensjonert for de grovere magnumene. Unødvendig stor og klumpete.

 

Det der er historieløst. m27 er den originale .357 Magnumen (Før S&W bestemte seg for å nummerere dem. Gen Patton hadde en slik i par med en forniklet Colt .45Long SA, .357 refererte han til som sin "Killing Gun".). Bedre metallurgi gjorde at denne rammen også kunne håndtere .44Mag også. Jeg er en av de som synes N-rammen er super. Passer hendene mine bedre. Måtte kjøpe et digert Nillgrep for å bli venner med 686'n min. Har ikke spesielt store hender heller, men sliter med k/l-ramme og hogue grep. Må omtrent bøye pekefingeren dobbelt for å få plassert fingertuppen på avtrekkeren.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Det der er historieløst. m27 er den originale .357 Magnumen (Før S&W bestemte seg for å nummerere dem.

Klar over over at .357 Mag ble introdusert på midten av 30-tallet, og at utviklingen vel hadde sitt utgangspunkt i .38/44-rammen.

Men jeg synes likevel, hvor 'historieløst' det enn du måtte synes det er, at en diger og svært tung tønne, med uvanlig stor godstykkelse i forhold til patrontykkelsen, gir et misforhold, og spesielt sett i forhold til det tynne løpet. Den tunge tønnen og det lette løpet gir etter min mening et tyngdepunkt som ligger unaturlig langt bak, men det er nå min synsing.

Mekanismen (delene)i M27/M28-rammen hadde svakheter, mener jeg. Som M29 er/var fjæren som holdt sylinderstoppebolten på plass litt i svakeste laget. Dette er vist 'beefet' opp på de senere modellene av M29 (529), og problemet redusert.

Link to comment
Share on other sites

Takker for deling av erfaringer, meninger og tips.

Ser ut til at jeg heller mot kjøp, hvis ikke det ligger en hard pakke under juletreet iår.

Får bare ikke håpe dette setter ekteskapet på prøve, da jeg har kjøpt 2 våpen de siste 2 måneder......

:lol::lol:

 

Mener det er normalt med ett jern pr mnd jeg da :mrgreen: Nå i år har jeg vært litt slapp på innkjøpsia men jeg jobber med saken :lol:

Link to comment
Share on other sites

Når man kommer opp i et visst antall våpen, og den bedre halvdel ikke er interessert i våpen og skyting i det hele tatt er man igrunnen over kneika med surking over nyanskaffelser.

Når du sitter og pusser og koser med nyanskaffelsen og hun sier "har du kjøpt deg enda et ?" sier du bare "Nei, den har jeg jo hatt i minst et par år, husker du ikke det ?"

Av egen erfaring vet jeg at det funker.

Link to comment
Share on other sites

Sitat: "Det er noe eget med M27/ M28 og da har ikke Dirty Harry faktoren slått inn engang :)"

 

 

:roll: Det er lenge siden jeg så de filmene nå, men, .38/.357magnum, blir ikke det litt "snaut" når vi snakker om "Dirty Harry-faktor"?

 

En M29 og en M27 har samme størrelse på ramma. Tønna er litt kortere på m27, men det ser man ikke før man har studert våpenet nøye. Løpet gir kanskje et hint om at dette er et mindre kaliber,men jeg synes DH-faktoren definitivt er til stede. Ihvertfall på en blånert 6". DH brukte forøvrig en m57 (41Mag) i den første filmen fordi det var så vanskelig å få tak i en m29, og de ser man ikke forskjell på uten skyvelær.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Mer sånn:

HAN-56106regmag.jpg

 

standard.jpg

 

"Humpback hammer" - "Pukkelrygghane":

humpback639.jpg

 

Var også en slags semicustom, man kunne velge løpslengde og man hadde minst to utforminger på hanen. Grepet er alt annet enn ergonomisk, men det er tidsriktig. Utformingen på løpet er heller ikke slik det er i dag.

 

Den gangen het den bare Smith&Wesson .357 Magnum

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Svarer her jeg: dette er en innsats, som var, eller fortsatt er, i salg i USA. Det er beregnet på å gi et bedre grep om våpenet, antagelig spesielt med tanke på skiveskyting, såvidt jeg husker.

Har skutt med slik 'insert', og ja, det gir et bedre grep, synes jeg.

En rimelig 'aftermarket' greie.

Link to comment
Share on other sites

Det er en "Grip Adapter". Den gjør at fingrene plasseres bedre i forhold til avtrekker, en annen gevinst av denne modifikasjonen var at langfingeren ikke fikk så mye juling når man skjøt harde magnumladninger. Populært på snubs også som også kan gi langfingren juling når man skyter sprek ammunisjon og det er lite vekt til å absorbere rekyl.

 

22500d1279021999-s-w-grip-adapter-s-w-grip-adapter.jpg

 

Elmer Keith foretrakk såkalte "magnagrips", men brukte "grip adapter". Nå var EK's magnagrips spesielle, de hadde et oksehode ("Steers Head") i relieff på høyre grepsplate som virket som håndfyller. Adapterne var populære blant alle som brukte revolvere på jobb, enten det var magnum eller ikke.

P1010169.jpg&t=1

 

Typisk at man ikke får se både adapter og grep, men det var vel ikke estetisk tiltalende nok for fotografen.

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

En modell 27 eller 28 er kanskje ikke optimal til mag 1, lett pipe og stor ramme har blitt nevnt. Men de er godt lagd, har en 27 med 6" pipe selv og har mange ganger tenkt tanken på å sette inn ett tyngre og lengre løp. Men i følge premieskapet så har den tatt med seg både sølv og gull i mag 1 NM, får meg liksom ikke til å forandre så mye. Den er vel ikke forandret i heletatt, dønn orginal. Har mann troen så går det meste. Eneste forandringen jeg ville gjort på en 28 er ett nytt korn, det er vel"ramped" og den eneste revolveren jeg godtar det på er min 21/2" 19.

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg OlavM, som bildet jeg la inn lengre opp viser, har ikke jeg gjort noe med de jeg har. Skal bytte til millet baksikte når jeg gidder, ellers så får de være som de var.

Vel, den ene var det trykkpunktkule på når jeg kjøpte den, litt usikker om den skal få lov å være der videre.

Men på 83/8 er balansen akkurat passe med tynnt løp.

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg OlavM, som bildet jeg la inn lengre opp viser, har ikke jeg gjort noe med de jeg har. Skal bytte til millet baksikte når jeg gidder, ellers så får de være som de var.

Vel, den ene var det trykkpunktkule på når jeg kjøpte den, litt usikker om den skal få lov å være der videre.

Men på 83/8 er balansen akkurat passe med tynnt løp.

Skulle gjerne hatt 83/8"løp på den. Har det på min mod 29, ville blitt et stilig par. Så Winge reklamerte med lange løp til Smith, har de virkelig løpene eller er det bare en papirtiger?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...