Jump to content

kugle til langhold med 308win (ibex)


22-250rem

Recommended Posts

hej

jeg har en kammerat som skal på bjergjagt efter Sibirisk ibex og Maral-hjort. og det kan blive langehold, hvad kugle

vil i vælge til 308win. til skud på op til 400m.

jeg skal lade kuglerne til ham, og da det er en tur, som han kun skal gøre en gang i livet, skal kugler være det bedste til

opgaven.

jeg håber i forstår hvad jeg skriver, da i jo skyder mere på langehold i norge, i forhold til vi dansker :)

Link to comment
Share on other sites

Nå må dere forklare litt. Såvidt jeg har forstått er .308en en patron som er brukt endel i sk tactical sammenheng blandt annet for at den er anvendelig ut til en 8- 900 meter uten at den krever lang kasse. Ibex er så vidt jeg veit ei geit og jeg kan ikke forstå at det skulle være noe problem med nok energi på 400 m på et slikt vilt. La gå at andre kaliber gir flatere kulebane, men det må vel være temmelig heftige saker om det skal gå an å holde "midt på" ut til 400 m. Dvs kulefall må det tas hensyn til uansett og da er det vel det samme. Ei strømlinjeforma kule i området 165 til 180 gr burde vel passe utmerket. Vil tro at det ikke er behov for noen superkule heller. Presisjon er vel det primære.

Link to comment
Share on other sites

308 kula vil nødvendigvis ha større vindavdrift enn 6.5mm kula, om han velger det beste han kan få tak i.

Men forskjellen er så liten at det er mere flisespikking enn noe annet, hvis pro og con kan diskuteres i det uendelige. Ei rifle han kjenner og viktigere en ladning han kjenner og har trent mye med vil være mye viktigere.

Synes ikke det er pent å ødelegge tråden til mannen med det, han spør om kule.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

der er ingen tvivl om 308win. kan skyde en ibex, men det vil være en fordel, at kuglen skyder så fladt det er muligt mellem 250m og 400m. men det kommer ikke sagen ved, da det er 308win. der skal bruges her.

og ja du har ret Presisjon er det primære, men også at kugle er (blød) expandere på det langehold med der fart som der er i 308win. på 400m.

Link to comment
Share on other sites

Etter det jeg har sett av bilder fra skyting med de hunting VLD så er den bløt ja - man rapporterer om svære skader - og bilder som ville fått norske elgjegere til å gråte hele veien til slakteriet.

De er nokså mye diskutert på forumet på longrangehunting.com

 

K

Link to comment
Share on other sites

Til dette bruk ville jeg deffinitivt ikke utelukket Nosler BT og da helst i 165 gr.

BalTipen er konstruert for å ekspandere fint i lav hastighet, langt hold.

165gr varianten, skyter flatere enn 150gr, på lenger hold enn 210 meter i 308.

Og har oxo bedre energi etter ca 200 meter, grunnet bedre BC på 165gr.

 

NB, kikkert med utvendige tårn, og klikkatabell er et must, og da er plutselig ikke 400 meter så langt :lol::lol::lol:

 

God tur :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi går ut fra at rifla di er normal, dvs at den går normalt under 1 MOA egenspredning.

Da hadde jeg valgt den jaktkula (ekspanderende) som hadde høyest BC, samtidig som man klarer å gi den passe nok hastighet i 308. Derfor er mitt valg rundt 165gr.

Om børsa di går 15 eller 20 mm/100meter er relativt unintresant, hvis du blåser bort på 400.

Husk oxo at du må lage tabell for å bruke i høyden, jeg gikk på en smell i 2600 moh i sørafrika sist, men der dro vi holdet med det dobbelte minst :D

 

Berger 155gr har BC på .484

BT/Accubond 165gr har BC på .475

Sierra GK 165 har BC på .404

 

Du bør kunne oppnå ca 825-830 m/s i ei børse med normal pipe, og da er du "god to go" for det dobbelte av hva du skal jakte på :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det enkleste er jo rett og slett å prøve den/de kuletypen/e en har tro på, på/i egnet medium, på det lengste aktuelle holdet, så slipper en å tro og synse.

 

Både presisjon og ekspansjon er viktige parameter å ta hensyn til, også på lange hold.

Enda viktigere er å trene på LH og under forskjellige forhold.

 

Kan personlig gå god for at Berger VLD 30/155 virker bra på lange hold, men lange hold er jo er F....ord å nevne her inne, så det nevnte jeg ikke.

 

Lykke til 22-250rem, med ladingen uansett kulevalg.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler Berger VLD Hunting. Bruker disse kulene mye på jakt og de ekspanderer ganske bra, selv med mindre hastighet. Det at de lager så mye søl i større dyr, er en splittet erfaring. Hørt om noen her på Kammeret som bruker den på elg (hvis jeg ikke husker feil) med godt resultat og lite ødeleggelser.

 

Jeg har veldig gode erfaringer med 175 grainern i 300 win mag, på sel og annet "forefallende" vilt. Gjør jobben godt og gir faktisk ikke så ille ødeleggelser.

 

I 308 win kan du jo titte på 168 Grain Hunting VLD. Den har oppgitt 0.473 BC.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
nosler bt 168gr har opgivet 0,490 bc så det er et godt bud. jeg vil nu prøve om riflen kan skyde med den,

ellers må jeg finde en anden kugle.

 

der skulle vel ikke være en, der ligge inde med en god ladning til den kugle :)

 

 

Er nok den kula jeg hadde gått for også, i din situasjon. Jeg har sett en ælj bli skutt med Nosler BT i 150 grain, med helt ok resultat, så da skulle den som er hakket tyngre ha litt mer å gå på om det plutselig skulle bli et kort hold.

Link to comment
Share on other sites

Vil bare slenge inn at jeg bruker hornady sst i min 6,5 , den samler jevlig bra på lange hold, bra bc,pluss at den ekspanderer lett,ingen ulempe det på lange hold, en kompis bruker den i 308 win,funker som f idet kalibret også. Den kula hadde jeg ihvertfall tatt med hvis det skulle skytes geit på 400 + 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt en god del tid på å finne passende ladninger for bruk på litt lengre enn normal avstand i 308. Meste av grunnen er at den ene 308 pipa mi er eksepsjonelt presis og det har derfor vært ønskelig å bruke denne på endel mer enn patronen egentlig er god for, les optimal for.

 

Først 150/155 grs kuler cs 165 grs kuler.

I de aller fleste tilfeller vil ei 165grs kule være ei 150/155grs kule ballistisk overlegen og det lille ekstra en får i hastighet blir fort borte når avstanden beveger seg over 250m.

 

Pipa mi gir ca 875-890m/s med 155/150grs kuler med de best egnede kruttsortene og 845-865m/s med 165grs alternativene. Magasinet er litt lenger enn vanlig kort kasse så patronlengden kan bli 74-75mm noe som gir litt ekstra volum og litt lavere trykk - SÅ BRUK IKKE MINE DATA I KORT 71MM KASSE! OK ?

 

De best egnede kruttene hos meg har vært N-540/Rhino 15 til de lette og N-550/Rhino 17 med de tyngste(165grs) kulene. Til 155 Scenar Silver er 46,5grs Rhino 15 og 50 grs Rhino 17 vært gode kombinasjoner. Alt i 308 Lapua Palma Match hylser. Presisjonen har vært fra meget god til helt strålende, nesten på høyde med 185 Scenar som skyter veldig små raggete hull i ca 10mm størrelse ytterkant, 3 sk/100m. 165 grs kulene har jeg nesten utelukkende ladd med Rhino 17 da det tidlig visste seg at dette var god medisin. 48,5grs har gitt snaut 850m/s med Hornady IB/SST 165grs, og drøyt 860m/s med 165 AB/Bal Tip.

 

Jeg har fått bedre presisjon med Hornady Interbond/SST sammenlignet med Accubond. Bal tip går fantastisk godt og ville vært mitt førstevalg om jeg skulle brukt 308'n på avstander over 350m. Plastspiss kulene gjør mer ugang og jeg personlig ville ikke valgt en loddet versjon når anslagshastigheten beveger seg ned mot og under 600m/s. Da er det greit med ei litt sprø og "dårlig" kule som vanligvis avsetter litt fragmenter i det omkringliggende vevet rundt sårkanalen.

 

Til normalt bruk her hjemme med avstander opp til ca 200m ville jeg nok helst valgt Accubond, da Interbond har gitt litt vel store diametere og litt for dårlig gjennomtregning i de tilfellene jeg har sett den brukt. Scirocco er lang,stiv og gir relativt høyt trykk, men er ei formidabel jaktkule om du får den til å gå bra.

 

I min verden er ingen av plastspisskulene spesielt godt egnet i korte kasser om en har 71mm magasin - da 3-4mm kortere patron gir mye høyere trykk og lavere hastighet som resultat.

 

Dette er hva jeg ville brukt om det var jeg som hadde råd til en Ibex tur. Lykke til og skitt jakt

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 months later...

Jeg har funnet en ladning med Accubond 165 grain som gir svært god presisjon i min Sauer STR. Iflg det jeg kan vurdere er det ingen tegn på overtrykk, men lurer på om noen har synspunkter, evt gidder å sjekke med Quickload?

 

Sauer STR 7,62 (308w) med 67cm løp

Lapua hylse

Accubond 165 grain kule

47 grain N150 krutt

COL 73mm (gir 2mm friflukt)

Kronografert til 862 m/s

Temperatur 15-16 grader celsius

 

Skal brukes på avstander ut mot 500 meter.

 

Synspunkter anyone...?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke QL på den maskinen jeg sitter på nå. Men det første som slår meg (uten selv å ha testet denne kombinasjonen) er at ladningen er fresh :wink: Ladningen er på nivå med det jeg ville ha satt som absolutt max med en 10 grs lettere kule som 155 Scenar. Når det er sagt så kan din ladning fortsatt være trygg med dine komponenter i din rifle, men jeg tror som sagt den er varm.

Link to comment
Share on other sites

Tydelig at det er forskjeller ute å går i QL Min QL sier 61000psi og rett over rødstreken med 860m/s. Min erfaring med den kula og 308win så ville jeg skiftet til Lapua Palma hylser som tåler trykk mye bedre enn vanlige hylser.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut på svarene som min ladning ligger på grensen, eller i beste fall like under makstrykk. Synd å ikke kunne bruke den da jeg testet en rekke svakere ladninger, og ingen av dem gav presisjon i nærheten av denne. Får kanskje teste med Norma hylser og se om jeg får noe bedre presisjon der.

 

Sånn litt OT, har hatt min Sauer STR i et par måneder nå, og den er jævla sær å finne gode ladninger til... Er ikke vant til at dette skal være noe problem etter mange år med Kongsberg 393, Remington 700 og R93 :trist:

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke hylsene har så mye å si. Hvis børsa liker høye hastigheter så kan du prøve med N550 og komprimerte ladninger. Har ofte gitt god pressisjon hos meg.

Det å ligge på rødstreken er ikke farlig så lenge man kjenner børsa og den ikke gir problemer med punkterte hetter eller tung ekstraksjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...