Jump to content

Har flere fått PM om å selge våpen til personer uten lisens?


Gubben i bua

Recommended Posts

Hei alle sammen. Har fått spørsmål om jeg er villig til å selge en pistol til en her på kammeret som ikke har innvilget lisens... Lurer på om det er flere her som har fått samme spørsmål??? Syns ikke det høver seg på et slikt forum at vi har brukere som i det heletatt bryr seg med å spørre om slikt... Jeg mener... Hvem vil miste hobbyen sin og våpen til X-antall 10,000 for noe så teit???

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er et tydelig forsøk på å kjøpe våpen ulovlig synes jeg du bør sende en PM til Admin eller styreleder.

Hvis du har inntrykk av at det bare er en person som ikke kan reglene ang våpenkjøp bør du forklare han/henne disse.

 

Fikk inntrykk av at dette er et tilfelle av det første, send alt til styret og hør hva de mener.

Link to comment
Share on other sites

Takker for de jeg har fått PM av. Vi åpner selvsagt en sak på dette. Det dreier seg heldigvis om samme nick, så dette er ikke noe utbredt problem her. Hva reaksjonene blir fra forumets side er enda ikke avklart, men er relativt sikker på at det spenner seg fra tupp i ræva til politianmeldelse - hvis mulig.

 

Det var godt å høre.........

Link to comment
Share on other sites

Føler for at dette omhandler meg, og må bare dessverre beklage for min dårlige formulering

 

Jeg beklager på det sterkeste om folk trodde jeg ville kjøpe våpenet deres uten lisens.. Jeg er relativt ny til skyttersamfunnet, og spurte egentlig bare for å få vite om lisens var noe man trengte på alle våpen eller ikke. Det er litt mindre flaut å spørre her inne enn å gå til skytterlaget og bli ledd av pga du ikke kan alt med en gang.

 

Så igjen; Er virkelig lei for missforståelsene!

Link to comment
Share on other sites

For at da ting ikke på noen vis skal bli verre, så kan jeg fortelle deg at

 

alle våpen som selges i dag, skal registreres.

 

Untatt: luft og fjærdrevede våpen og antikke våpen, Egene bestemmelser for antikke pistoler og langvåpen.

når det gjelder tidsepoker for disse vet jeg ikke.

 

Så videt jeg har forstått, så er det sånn dette er. Mulig det er noe jeg glemmer her, men da får eventuelt andre her inne rette meg..

Link to comment
Share on other sites

Føler for at dette omhandler meg, og må bare dessverre beklage for min dårlige formulering

 

Jeg beklager på det sterkeste om folk trodde jeg ville kjøpe våpenet deres uten lisens.. Jeg er relativt ny til skyttersamfunnet, og spurte egentlig bare for å få vite om lisens var noe man trengte på alle våpen eller ikke. Det er litt mindre flaut å spørre her inne enn å gå til skytterlaget og bli ledd av pga du ikke kan alt med en gang.

 

Så igjen; Er virkelig lei for missforståelsene!

 

:shock:

 

Vet ikke om jeg skal le eller gråte av dette....

 

:roll:

 

Alle med den minste interesse i våpen bør sette seg inn i gjelende våpenlover og paragrafer... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Første jeg tenkte var at det hadde pina-dø jeg også sagt om jeg hadde bæsja så til de grader på leggen...

Men kanskje tvilen skal komme tiltalte til gode?

Tja... :?

Ufattelig uheldig, og lite intelligent formulert var det iallefall.

Også sier de at der ikke finnes dumme spørsmål! :roll: Thats B.S!

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt vil ingen seriøse våpenfolk selge til slike typer, og dermed blir det ingen straffesak av det i første omgang. Likevel er jeg sikker på at politiet svært gjerne vil vite om folk som vil skaffe seg ulovlige våpen.

 

Dersom noen har fått slike henvendelser, og ikke vil kontakte sitt lokale politi, så send meg event en pm. Da kan dere om ønskelig holdes anonyme.

 

 

U

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt vil ingen seriøse våpenfolk selge til slike typer, og dermed blir det ingen straffesak av det i første omgang. Likevel er jeg sikker på at politiet svært gjerne vil vite om folk som vil skaffe seg ulovlige våpen.

 

Dersom noen har fått slike henvendelser, og ikke vil kontakte sitt lokale politi, så send meg event en pm. Da kan dere om ønskelig holdes anonyme.

 

 

U

 

 

Er du politimann siden vi kan sende deg en PM??

Eller hvorfor oppfordrer du til at du skal ha PM en om slike saker??

Jeg ble bare litt nyskjerrig :D

Link to comment
Share on other sites

Tja, det er kanskje ikke så rart at en nybegynner lurer litt? I flere annonser her på forumet (og andre steder)oppgies det jo at våpenet eller delen er registrert.

 

Om en slik henvendelse oppleves som et reelt forsøk på å få handle våpen utenfor regelverket her en igrunnen to valg; slett mailen og gi f.. eller tips politiet så de kan gi f..

Link to comment
Share on other sites

Har også fått PM fra krabaten, men da uten noen form av henvendelse i forhold til ervervstilatelse. (ikke lisens, slik skremmende mange bruker)

 

Jeg skriver aldri at et våpen er, eller at våpendel er registrert*. Hvorfor i alle dager skule jeg gjøre det. En hver person som er i nærheten av a inneha minstemålet av krav for å kunne erverve et våpen lovlig,

(minimum medlemskap i skytterag / jegerprøven) bør vite at alle kruttvåpen som selges i dette landet er regulert av lov og skal innvilges av politiet.

 

Og ja jeg har politianmeldt forsøk på kjøp av våpen utenom systemet.

Det er forøvrig nok av skytterkolegaer her på forumet som jobber i etaten, til at jeg trenger å sende no til en eller annen fullstendig ukjent "ulf...."

 

 

 

 

*unntak, om jeg skulle finne på å selge noe antikt, men det skjer neppe (håper jeg).

Link to comment
Share on other sites

Føler for at dette omhandler meg, og må bare dessverre beklage for min dårlige formulering

 

Jeg beklager på det sterkeste om folk trodde jeg ville kjøpe våpenet deres uten lisens.. Jeg er relativt ny til skyttersamfunnet, og spurte egentlig bare for å få vite om lisens var noe man trengte på alle våpen eller ikke. Det er litt mindre flaut å spørre her inne enn å gå til skytterlaget og bli ledd av pga du ikke kan alt med en gang.

 

Så igjen; Er virkelig lei for missforståelsene!

 

Hei Saitak,

Velkommen til Kammeret. Du nevner at du er ny til skyttersamfunnet. Er du medlem av en skytterorganisasjon? I så fall hvilken? Alle de klubber jeg kjenner til har erfrarne folk som kan mye om våpen. Jeg vet at i Norge mange folk har et veldig høy terskel før de spør om råd, men når det gjelder skyting og våpen er gode råd ikke dyrt, som sagt spør de folk i din klubb. Får du ikke svar der kom hit.

 

Når det gjelder erverv av skyttervåpen, du får ikke kjøpt et skytevåpen (uansett type) uten en kjøpetillatelse utstedt av politiet. Den eneste unntak er luftvåpen og antikkvåpen (geværer med modellår fra før 1885 og pistoler/revolvere med modellår fra før 1871).

 

For å få utstedt en kjøpetillatelse du må innfri flere krav:

 

- Du må være gammel nok (18 år for rifle og hagle, 21 år for pistol).

- Du må være "edruelig og pålitelig" (ha god vandel).

- Du må har behov. Det finnes mange slags behov, men de alle fleste våpen erverves til jakt eller øvelses- og konkurranseskyting.

 

Det finnes en rekke fin detaljer rundt disse tre hovedkrav avhengig av behov og våpentypen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder erverv av skyttervåpen, du får ikke kjøpt et skytevåpen (uansett type) uten en kjøpetillatelse utstedt av politiet. Den eneste unntak er luftvåpen og antikkvåpen (geværer med modellår fra før 1885 og pistoler/revolvere med modellår fra før 1871).

 

Må bare få påpeke en liten ting. Luftgevær trenger i de fleste tilfeller ikke ervervstillatelse. Men, kraftige luftgevær med større kaliber, og/eller gass-drevne luftgevær, krever i noen tilfeller ervervstillatelse. Disse luft- /gass-geværene er ikke så vanlige i Norge, men de finnes. Kan ikke på stående fot nevne eksempler, men vet at det er slik. Ville bare påpeke det for ordens skyld.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder erverv av skyttervåpen, du får ikke kjøpt et skytevåpen (uansett type) uten en kjøpetillatelse utstedt av politiet. Den eneste unntak er luftvåpen og antikkvåpen (geværer med modellår fra før 1885 og pistoler/revolvere med modellår fra før 1871).

 

Må bare få påpeke en liten ting. Luftgevær trenger i de fleste tilfeller ikke ervervstillatelse. Men, kraftige luftgevær med større kaliber, og/eller gass-drevne luftgevær, krever i noen tilfeller ervervstillatelse. Disse luft- /gass-geværene er ikke så vanlige i Norge, men de finnes. Kan ikke på stående fot nevne eksempler, men vet at det er slik. Ville bare påpeke det for ordens skyld.

 

Mvh Dagl

 

Medfører ikke riktighet, alle luftvåpen er fritatt, uansett kaliber/kraft.

Dette vil nok endres når ny våpenlov trer i kraft..

 

rundskriv2005004page1ni7.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...