Jump to content

neck sizer, fordeler?


YnStee

Recommended Posts

sitter surfer litt her og siden jeg venter på ny rifla i 358 NM så skal det handles die sett til den. I den forbindelse lurte jeg på å kjøpe en såkallet Neck sizer, er ikke dyre tingen likevel.

 

Hva er fordelen med en slik kontra "vanlig" die?

 

mener å ha lest at man forlenger levetiden på hylsene ved å ikke helpresse de hele tiden, stemmer det?

 

eventuelle ulemper?

 

 

håper på svar, nysgjerrig...

 

 

 

Gutten i røyken

Link to comment
Share on other sites

Du presser jo bare halsen med neck sizer, det er en mye lettere operasjon, og du trenger ikke smøre så ofte.

Men du er nødt til å bruke bare dine egne hylser da.

Du må prøve om hylsene går i kammeret også, når de begynner å klebe er det på tide med helpressing.

jeg presser ca 2/3 av halsen når jeg lader til 6,5.

Til jakt helpresser jeg alle hylser, da må ting gå greit og lett.

 

Jeg bruker hylsetrommel som renser alle hylsene før lading, da trenger jeg ikke smøre for necksizing.

Veldig lettvindt :)

Link to comment
Share on other sites

Gutten;

Ja - hylsene holder veldig mye lenger ved halspressing. Bruker du ei LEE Collet Die til halspressing slipper du å smøre - ellers er det ikke rare greiene som skal til for å halspresse på vanlig måte heller. En annen, viktigere fordel, er at presisjonen antakelig blir bedre - ofte dramatisk mye bedre, faktisk.

 

Når hylsene begynner å gå tregt (etter mange halspressinger), er det bare å helpresse igjen, eller bruke en slik kjekk Body Die fra Redding - den setter kun selve skulderen tilbake uten å røre noe annet på hylsa, heller ikke halsen. Så er det en ny runde gjennom halspresseren, så er hylsa klar for mange nye omladinger.

 

Halspressing anbefales på det varmeste.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde en Lee Colletdie som M.V henviser til i dag, til lading av 6,5x55. Veldig kjekt å slippe smøringen av hylsehals. Men måtte slipe ned mandrellen inne i dien med ca 20/100mm for å få skikkelig hold på kula.

Men det kan sikkert variere med hardheten/tykkelsen på hylsehalsen. Fungerte vertfall fint etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har liggende ei pakke klar for sending med det som skal til for at LEE kan lage collet til min 358NM. Nå har den pakka blitt liggende en stund, blant annet fordi resultatet med standard diesettet fra redding fungerer fint. Men jeg vil i alle fall heller få laga en collet en å kjøpe en std halspressedie.

 

Morten Vinje:

Body Die fra Redding - den setter kun selve skulderen tilbake uten å røre noe annet på hylsa, heller ikke halsen.

Ehm. pirkepirke.. Da ville vel navnet vært shoulder die eller? Det er vel meninga at en bodydie også skal ta body'n , altså sette tilbake alt annet en halsen? Nå finnes det vel også slike "shoulder bump" dies, hvis ikke jeg husker helt feil.

 

Slik jeg oppfatter det, (uten å ha filla erfaring med vanlige halspresser) er det blant de som er opptatt av presisjon mange som opplever at slike standard halspresser kan gi for lite styring. Man kan lettere få skeive patroner hvis hylsa får for lite styring. Jeg mener også å huske at dette er nevnt i Ladeboka( utg5).

Kanskje vi kan få høre om et godt eksempel fra en som har testa litt, som etter kraftig motstand klarte å overbevise meg om at en Redding's S full die er et bedre valg en Redding's S neck die. Hvis presisjon er det man er ute etter.

Arbeid, tid, og levetid på hylser skal jeg ikke argumentere mot. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kanskje vi kan få høre om et godt eksempel fra en som har testa litt, som etter kraftig motstand klarte å overbevise meg om at en Redding's S full die er et bedre valg en Redding's S neck die. Hvis presisjon er det man er ute etter.

 

Det er vel jeg som er gjerningsmann her? :D Jaja..

 

Jeg har brukt/bruker LEE collett (kjempefin NS(neck sizer)), Redding S NS, Redding S FS(full sizer) og Forster BR FS dier litt om hverandre, og har jo testet litt rundt dette. Jeg har ikke, og kommer neppe til å få meg, noen benkebørse, men de jaktriflene jeg har testet dette i (fire forskjellige) har alle vært i stand til å levere repeterbare 15mm (og noe under) samlinger på hundremeter`n så jeg tror det kan ha en viss verdi.

 

Jeg har ikke opplevd den beste presisjonen med NS die, det har jeg fått med Forster FS og i ett tilfelle med Redding S FS. Det er to grunner til det, som kan være spesielt for mine våpen (Kongsberg 393, Blaser K95 og R93) eller for de pipene som har vært skrudd i for den sakens skyld, men noe teori og erfaringer andre har delt med meg trekker i retning av at det kan ha generell gyldighet. For det første er det min erfaring at rette, konsentriske, patroner gir bedre presisjon enn skjeve patroner. Og de mest konsentriske patronene har jeg fått med FS die`er. I de fleste NS die`r er det svært god plass til hylsa, slik at den ikke har noen styring under pressingen av halsen. Det fører ofte til skjevhet, i min Redding S die gir det utslag med opp til flere hundredels tommer og det synes på skiva. I LEE die`n er det som regel bedre, men ikke like rett som i en god FS die etter min erfaring. Den andre faktoren er at en hylse som er halspresset noen ganger er rimelig trang å få i kammeret, i hvert fall har mine vært det, og da er teorien at det kan oppstå spenninger i systemet (kasse, bolt etc.) som varierer litt fra skudd til skudd og som resulterer i variasjoner i pipesvingningene som igjen synes på skiva. JEG innbiller meg at kreftene overføres fra hylsebunnen gjennom hylsa til halsen og påvirker kuleholdet, men DET har jeg hverken noen gjennomtenkt teoretisk forklaring på eller sett noe støtte for fra andre hold... :wink:

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Ehm. pirkepirke.. Da ville vel navnet vært shoulder die eller? Det er vel meninga at en bodydie også skal ta body'n , altså sette tilbake alt annet en halsen? Nå finnes det vel også slike "shoulder bump" dies, hvis ikke jeg husker helt feil.

Ja, du har delvis rett. Denne dien setter tilbake skulderen og presser inn kroppen. Jeg oppdaget at jeg faktisk satt skulderen litt for langt tilbake med denne, så jeg tipper det er meningen at den skal gjøre begge deler når dien skrus ned til den berører hylseholderen. Litt lenger opp, så tar den bare kroppen. Ei bumpedie tar kun skulderen, som du påpeker.

 

Jeg bruker ei 7mm RSAUM Body Die til første ompressing av 300 RSAUM-hylser, og tar dem deretter videre ned til 6,5mm med ei fullengdedie. Etter at hylsene er ferdig formskutt (minimum 2 ganger) er planen å kun halspresse. Jeg skal modifisere ei LEE Collet Die til formålet, teste den mot Redding Neck Sizer Die - valget faller selvfølgelig på den som gir best presisjon - jeg har en mistanke om hvilken det blir også.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Har tidligere ikveld sittet og målt hylser med mikrometer og kulekastmåler, og klødd meg ikke så rent lite i hodet!. Lurer på et par ting angående necksizing:

Har målt og funnet ut at det FL-settet jeg idag (Standard Redding) sammen med Co-Ax'en gir veldig jevne og fine hylser,(sammenliknet med Lapua fabrikk 7 Scenar).

Etter å ha justert etter beste evne (med tanke på headspace) presser jeg ca. 7/8 av halsen.

Engangs-skutt Lapua (6,5x55) måler ca.7,59mm/.298inch, ved hylsemunning. Etter en runde i FL-dien måler jeg den til ca 7,44/.292,(Får ikke målt noen forskjell "med vs. uten" expander, kjenner expander-knappen "tar", men ikke målbart.) Setter jeg i en ny 7gr Scenar så er vi oppe i 7,48/.294. Hylsestrekk: fra 54,70 til 54,75mm

Det burde vel være ganske greie mål? Ser i Reddingkatalogen at det anbefales "bushing"-size på .001-.002 mindre enn ladd ammunisjon. I så måte er det vel ingen grunn til å skaffe seg en spesiell neck-die?

Men det som "plager" meg litt er at Fl-dien også tar "godt for seg" av selve hylsekroppen . Ca .006 (0,15mm), like før skulder. Er det mye??? Fabrikk-ammoen er omtrent der omkring, men hadde gjerne sett at "min" patron var ørlite "tightere" enn fabrikk...

Rent hypotetisk, vil en neck-sized hylse med skuldra "inntakt" ligge bedre i kammret? Altså mer sentrert. Reell forskjell framme ved skiva?

Fikk Sinclair-katalogen i posten for ei stund sia, farlig-farlig! :) Ble litt revet med da. Må si det frister litt å rive i 80USD på en Redding Comp. bushing neck die.

Eller er det bare tøv? :? Bruke pengene på øl istedet?

Synspunkter motas med takk!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Redding necksizer comp, og må bare si at presisjonen er framifrå! Men det kunne den kanskje blitt med ei billigere die også. Ikke vet jeg, men jeg er i hvert fall veldig fornøyd.

 

Men det er jo svinaktig å snurre hjernen på folk slik du gjør: "Die eller øl"? Det må jo bli øl, det.

Link to comment
Share on other sites

Hvis kammret ditt er rett vil en neck sizer gi bedre hylser og mye mindre jobb. Om det er målbart på skivene er ikke sikkert. Med å bruke en bushing die med riktig størlse vil du slite mye mindre på hylsene. Har ladet mine 308win 25-30 ganger :D . Om du trenger en comp eller standar bushing die er det lommeboka som bestemmer. Har begge og merker ingen forskjell.

Når man har begynt å måle på hylsene og bekymre seg er det på tide å kjøpe topp utstyr :D Man må få ro i sjelen.

Link to comment
Share on other sites

sniker meg inn her med noen spørsmål.

 

Engangs-skutt Lapua (6,5x55) måler ca.7,59mm/.298inch, ved hylsemunning. Etter en runde i FL-dien måler jeg den til ca 7,44/.292,(Får ikke målt noen forskjell "med vs. uten" expander, kjenner expander-knappen "tar", men ikke målbart.) Setter jeg i en ny 7gr Scenar så er vi oppe i 7,48/.294

 

Min 6,5x55 er helt lik skutt hylse måler .298.

MEN min 6,5x47 måler .291,5 etter skudd, er det da nødvendig og necke ??

Når jeg necker så måler den .288.

Vil jeg greie å kamre kula? ...... gikk ned å sjekka, satte i ei scenar 139gr satt greit fast og målet etter en tur i kammeret ble .292 (lapua hylser)

Har noen prøvd dette :?:

Link to comment
Share on other sites

Kommer til å kjøpe ei neck-die for å teste, litt artig å prøve forskjellige triks for å se hvilken presisjon som bor i dette løpet. Men det var hvilken?? :roll:

Angående 6,5x55 og dier med løse bushinger: Ser at halsen er svakt konisk,(imotsetning til f.eks .260Rem), vil det føre til noe tullball? Antar bushingen har lik diameter tvers gjennom?

Hva med Lee sin Collet-die? Er det noen som har en slik, mon tro hvordan dimensjonene er der? (Har en collet-die i .22-250 som er veldig praktisk, men kan de lage 6,5x55??)

Skal få låne en vanlig Redding neck-die hos en kompis, får se hvordan det går. I et annet kaliber (6,5-06) har jeg et Redding Deluxe-sett og der har jeg sett at av og til blir det et veldig kulekast , +.o5 ved bruk av neck-dien.(Dårlig styring?) Delvis ompressing (ca3/4 av hals) med FL-dien gir mindre kast (gjennomsnittlig.) Derfor litt skeptisk til de standard neck-diene, men vi får se utover.

Link to comment
Share on other sites

I et annet kaliber (6,5-06) har jeg et Redding Deluxe-sett og der har jeg sett at av og til blir det et veldig kulekast , +.o5 ved bruk av neck-dien.(Dårlig styring?) Delvis ompressing (ca3/4 av hals) med FL-dien gir mindre kast (gjennomsnittlig.) Derfor litt skeptisk til de standard neck-diene, men vi får se utover

 

Det er også min erfaring, se posten lengre opp. Redding lager NS med full styring som garantert er bedre. Jeg har også fått bedre, men ikke like godt som med FL die, med LEE collet.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Er det sånn at når med neck sizer så trenger man ikke å smøre uansett hvilken die man har, eller gjelder dette kun Lee Collet dieen?

Har bestilt meg et Redding sett så hadde vært veldig greit å sluppet å smurt hylsene før pressing.

Link to comment
Share on other sites

Okay, målt og testet litt mer, stadig forvirret!

Fikk lånt meg en necksize die, til utprøving. Det var ikke en Redding som jeg trodde, men en Forster. En velbrukt en! Dessverre temmlig ripete (av skittene hylser?) og med bøyd ekspander-stang...

Postivt nok ble hylsehalsene ekstremt "rett" uten ekspander'n, >01. Det som ikke var så bra var at den sizet halsen helt ned til 7,32/.287. (Kanskje bidro ripene innvendig litt til dette?) Med ekspander havnet hylsehalsen på 7,44/.292. kast lå på jevnt ,04-,05 :(

Kjørte samme hylser gjennom FL-die'n, som reduserte til gjenomsnittlig ,025. Puuuh! :) Fant ut at jeg skulle prøve å få satt ekspander-knappen lenger opp i die'n (der den skal være...)samt slakke maksimalt på innstillings-skruen i toppen, slik at den får jobbe fritt/føye seg bedre etter hylsen. Og voila: plutselig var kastet i hylse-halsen halvert og vel så det.

Det er altså håp for denne die'n med tanke på konsentrisitet, men det er litt synd at den jobber så mye med halsene... (ca 7,55 skutt- 7,32 sized- 7,44 expander) Resultatet er at hylsene strekker seg nesten like mye som ved delvis ompressing.

Spørsmål: Lar det seg gjøre for en med ti tommeltotter og slipe ned/polere denne die'n? Hvordan?

Og mens jeg er igang med å spørre, nok engang: De løse bushingene som bla. Redding tilbyr, er de sylindriske innvendig? I så fall blir ikke det litt "corny" med tanke på x55-halsen som er svakt konisk?

Var ikke lett å bestemme seg, skulle gjerne prøvd en med løs-bushing om jeg bare visste resultatet ble bra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ikke anbefalle denne. Det kan gå bra, det kan gå ganske dårlig. En universal NS die av denne typen gir minimal eller ingen støtte/styring til hylsekroppen under pressing og hylsehalsen dras lett skjev = elendig presisjon i de fleste våpen. Du kan delpresse med en FS die og får tilnærmet ren necksizing ved å skru opp dien litt i pressa. Alternativet er etter min mening en collet die hvis det er å få tak i til .358NM.

 

Som svar på et annet spørsmål lenger opp i tråden: Reddings bøssinger til S die er sylindriske, de kan brukes begge veier.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Fant fram denne gamle igjen...Driver enda og måler og styrer... Blir bare vanskeligere og vanskeligere! :) Vet ikke om det er noen som er interresert i mine forviklinger, men uansett : "here goes":

Siden sist: kjøpte en Lee Collet Die i 6,5x55. (Eller rettere sagt et sett da man ikke fikk kjøpt den løst.) Med Lapua hylser, (gullet mitt!), og urørt mandrell ble resultatet veldig bra med tanke på dimensjoner. Collet'en tok hylsa ned fra ca. 7,59mm, til 7,45. Med en Scenar innabords er vi igjen på 7,49-7,50. Null strekk. Kanskje nesten i minste laget kulehold, men greier ikke å presse kula noe inn med håndmakt mot benken, får tro at det holder da?

Minimalt med stress for messingen, og intet behov for smøring.

På minus-siden: Den leverer ikke helt rette halser, kulekast på ca ,02". Merkbart mer en Forster Neck Die'n jeg lånte (uten expander). Var heldigere med Collet Die'n i 22-250...

De karakteristiske Collet-strekene er godt synlig, men spiller vel ingen praktisk betydning.

Må vel kanskje si at jeg ikke er blitt helt fortrolig med "feelingen" når man presser, men det bedrer seg kanskje etterhvert?

Så i et øyeblikks impuls bestillte jeg en Forster Bump Die, da en kompis skulle sende ei ønskeliste til Sinclair. Har ikke fått prøvd den enda, kom uten bushinger så det må først bestilles. Siden patronen (Lapua+Scenar) måler .295" burde vel .293" være passe. Kanskje en .292" også til Norma-hylsene som er ørlite tynnere i godset? Får måle litt mer og se...

Kommer tilbake senere med en rapport om hvordan det fyker av, hvis interresse.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Nei har ikke brotsjet, nei... Men hylsene er av samme lott ,(engangs-skutt 7Scenar), og er før pressing veldig rett >,005. Testet med 5 og 5 og alle Collet-hylsene lå fra ,015 til ,025.

Sikkert ingenting å skrike over, men Forster Die'n leverte bedre.

:?

Link to comment
Share on other sites

Prøv å måle godstykkelsen i hylsene. Andre halspressingsdier enn lee styrer etter hylsekroppen - derfor kan det hende at halsen "tvinges" rett på tross av ujevnt gods. Collet Dien styrer kun på tennkanalen og presser rett inn på halsen - derfor er det viktig at halsgodset er jevnt. Bare for å presisere; radielt kast betyr ikke at kula sitter i vinkel i forhold til hylsa, men ørlite grann eksentrisk på senteraksen - en vesensforskjell. Akkurat det tror jeg er problemet ditt...

Link to comment
Share on other sites

Bare et par småting.

 

Når det gjelder riper/merker på hylsehalsen så kan disse stort sett unngås ved å demontere dien og "brekke" kantene på collet'n med fint smergel type 800 - 1000. Har gjort det på noe slike dier og merkene på hylsehalsene er sterkt redusert.

 

Når det gjelder innstilling av dien i pressa så justerer jeg denne slik at jeg får riktig press på hylsehalsen når pressa er på topp. Da slipper jeg å presse på gefylen og det blir mye mindre belastning på utstyret. Stemplet til topps, ferdig... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for respons, Morten V.

Kan godt hende du har rett, at det er litt ujevn tykkelse på hylsehalsene, nå har jeg skutt opp nesten alt av fabrikk-ammoen, men mener å huske at det var litt "kast" på hylsehalsen på enkelte. Nå tenkte jeg egentlig å ikke gjøre det mer komplisert enn nødvendig. Har forsåvidt en Forster hylsetrimmer fra før, så det er ikke så mye som skal til for å få muligheten for å brosje. Antar at det er den utvendige(-versjonen) som er mest praktisk, med tanke på å fjerne minst mulig gods? Kunne jo vært innteressant å prøvd...

Var ikke enkelt dette.... Så du tror at en litt touch av brotsjen etter en omgang i Collet-dien ville gitt rettere hylser? Er det vanskelig å stille inn verktøyet,(at man ikke fjerner for mye?)

Så det kan være jeg blir litt lurt med at en die uten ekspanderknapp "lyver" litt med tanke på måling av "kast"? (At ujevnheter flyttes til innsiden?)

Er vel egentlig ikke direkte misfornøyd med Collet-die'n. Rask og grei i bruk. Har bestemt meg for ikke være for hysterisk hva gjelder den kulekastmåleren.( Har testet litt tidligere patroner av et parti: de med mest kulekast (+0,5)vs. de med minst kast(>0,1) og ikke sett så veldig forskjell framme ved skiva. Er vel andre faktorer som spiller mer inn, ikke minst puddingen som ligger bak kolben...)

 

Likeså, takk for svar,Kjell O.

Har brukt litt smergel ja, etter tidligere tips her inne. Ikke så veldig skjemmende merker, mest kosmetisk vil jeg tro. Bare en litt forskjell på de områdene av halsen som får seg en liten "dytt" og de som ikke får det. Har likeledes stillt inn slik at jeg får enn positiv stopp på toppen, ser for meg at det blir jevnest slik.

Skal ta og gruble litt mer, så får vi se hva det blir til.

Link to comment
Share on other sites

Nå kommer jeg med litt halvkvalifisert synsing på mårran, men når det gjelder rette halser og Collet die:

 

Jeg mener at det i bruksanvisningen for diene står at man kan rotere hylsa 90 (180?) grader og presse en gang til for å jevnere/ rettere halser.

Dette er tatt rett fra minnebanken, så bær over med meg hvis jeg er på feil jorde :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ja, og det skyldes nettopp at halsen har ujevn godstykkelse. Etter å ha justert (dreid ned utvendig til jevn godstykkelse) hylsehalsene, er dette problemet borte hos meg. Hylsene blir rette. Om hylsehalsen kun brotsjes innvendig, styrer den på hullet og resulterer i at godstykkelsen fremdeles er like ujevn. Hylsehalsen må dreies utvendig for å rette opp dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

To spørsmål :

 

1. Slik jeg leser tidligere innlegg, er det mange som bruker Lee collet die, men andre har også vært omtalt. Det var vel Tron som hadde testet forskjellige merker opp mot FL-dier. Vil ikke Redding S neck die styre hylsen bedre under halspressing enn Lee collet die ? Og er ikke dette en fordel ?

 

2. Ved fresing av inn- og utvendige hylsehalser, gjør dere dette med engangsskutte hylser eller nye for den saks skyld ? Og må dere gjenta dette etter et visst antall omladinger ?

 

Oopppps, dette ble visst flere enn to spørsmål :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fikk omsider den Forster neck-bump-dien. Blitt en liten misforståelse en plass på veien, den kom uten bushinger, men har en .293 & .294 på tur nå. Måtte likevel prøve den litt uten bushing for å få en liten feeling med hvordan den fungerer. Ganske lett å justere den til å bare såvidt "røre" skuldra med tanke på headspace,( ,02mm). Men samtidig er den såpass "tight" i toppen at den såvidt "toucher" den utvendige diameteren på skuldra, (,01mm? (synlig ved hjelp av Mica-pulver)). I følge produsent skal den vel ikke gjøre det, men muligens er kammeret mitt noe over standard der?

Skrudde ut ekspanderstanga og prøvde noen gamle Rano-patroner med 9,3 D-spiss kuler som har nektet å kamre, kunne nesten ikke kjenne motstand i pressa, men da de kom ut: Simsalabim! Kamret de som smør. Fullt mulig å kombinere med Collet-die'n, bare bruke "bump-en" til å småjustere headspace ved behov, (treg kamring).

Kommer tilbake med rapport når bushingene er kommet i bruk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så var bushingene kommet. Blanke og fine! Bommet litt på størrelsen: .294- bushingen gir litt for lite kulehold på Lapuahylsene, hylsehals-utvendig: 7,48mm bare ,01mm mindre enn ladd. (Passet imidlertid bra til noen gamle Raufosshylser 99-lot, som er tykkere i godset.)

.293 buhingen gir halser 7,46mm tykk, ganske perfekt. Har stillt inn som nevnt over, at dien såvidt toucher skuldra. Hylsestrekk: fra 54,72mm til 54,74mm.

Har 100 Norma hylser (fra 2 esker D-Line bane) disse er øøøøøøørlite tynnere i godset og litt annerledes. Greier akkurat å presse kula inn 4-5mm med håndbaken før det blir stopp. Blir å få meg en .292 bushing som kanskje passer litt bedre til disse? Vi får se og prøve. Kan uansett sikkert også være greit å ha en hundredels trangere bushing på lager når hylsene blir eldre og mindre føyelige.

Har lånt bort kulekastmåleren, men skal komme tilbake med ny rapport når den er prøvd.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Har 100 Norma hylser (fra 2 esker D-Line bane) disse er øøøøøøørlite tynnere i godset og litt annerledes. Greier akkurat å presse kula inn 4-5mm med håndbaken før det blir stopp. Blir å få meg en .292 bushing som kanskje passer litt bedre til disse? Vi får se og prøve. Kan uansett sikkert også være greit å ha en hundredels trangere bushing på lager når hylsene blir eldre og mindre føyelige.

Har lånt bort kulekastmåleren, men skal komme tilbake med ny rapport når den er prøvd.

 

Har du fått målt og prøvd deg litt frem her? Sitter med 500stk skutte Diamond Line som skal lades opp igjen. Har også Redding neck sizer som jeg skal bestille bushinger til. Blir ikke helt klok på dette her. Raufoss m/Sierra kule er tilnærmet sylindrisk i halsen med en diameter på 7,50/7,51, mens Norma Diamond Line er kon, med en diameter ytterst på 7,47/7,48 og innerst med en diameter på 7,51.

Hva blir det rette og velge her?

Link to comment
Share on other sites

Hei du! Mine Norma-hylser har også en målbar kon i hals. (Det er kanskje det som er mest korrekt i følge kammertegningen?) Det var det jeg mente med "litt annerledes". Følte at .293 bushingen ga litt for dårlig kulehold. .292'en passer mye bedre, den gir etter mine målinger en hylsehals på ca. 7,42. (Fremdeles er halsen litt kon.) Hvis jeg tar i det lille jeg greier og presser til handbaken blir rød så klarer jeg å presse kula 1-2mm inn i halsen, (kula mot ladebenken.) Men så blir det bom stopp. Satt til vanlig settedybde er den seg heller ikke til å rikke.

Mine Normahylser + Norma DL måler ca 7,45-7,46 nå i ladd tilstand, (dine hylser er kanskje litt tykkere?) Er de ca. en hundredels tomme tykkere kan kanskje en .293- bushing være den rette.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg bestilt en .293-bushing. Får forsøke den. Og blir det for dårlig kulehold, blir det nok å bestille en .292 også. Kanskje jeg like godt skal bestille en slik en med en gang. Sitter selv med det inntrykket at det er viktigere med godt og gjevnt kulehold, enn friflukten.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen. Jo kan sikkert være lurt å ha både .293" og .292" på lager. Så har du litt å drible med fremover hvis du får hylser med litt annen dimensjon. Bushingene koster ikke all verden, hvis ikke du tenkte på de nitrerte?

Appropos jevnt kulehold: ser at Sinclair har laget en ekspander-die der man setter i trimmer-mandrellen som siste hånd på verket. "Freefloat" og gode greier iflg. reklamen. (Kan sikkert være smart som oppfølger, for de som vil bruke en vanlig die uten ekspander. (Uten ekspander havner man ofte på .287- .290 utvendig. Ihvertfall de jeg har målt, Forster & Redding.))

 

Vær obs. på å holde patroner og kammer 100% rene. Et uforbrent kruttkorn eller annet rusk gir svært tung kammring eller ingen kammring, når patronene er såpass "tettsittende".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...