Jump to content

Lading: hva MÅ jeg ha..?


neros

Recommended Posts

Altså jeg er stort sett klar over hva som skal til for å sette i gang med ladning av partoner.

Jeg har anskaffet RCBS 4X4 presse, RCBS Kruttmål, dier og en Lee vekt.+ Ladeboka :-)

 

Vet jeg trenger: smørebrett/smørefett, Hylsetrimmer, gradeverktøy, hylsebørster.

(statser i første omgang på at jeg får Hettisetteren i pressa til å funke).. Noe annet som er et Must ved ladning av riflepatroner ?

 

Siden jeg har et magert budsjett, hva av ovestående bør jeg kjøpe. Det finnes mengder av løsninger, og varianter. Noe som funker bedre enn annet osv..? Til tross for magert budsjett, legger jeg heller mer kroner

i det, enn at jeg må kjøpe på nytt igjen pga slett kvalitet, eller brukerirritasjon :-)

 

Mvh Søren

 

PS: Kan man stole på at utmålt 40gr på en Lee vekt faktisk ER 40gr og ikke 42..?

Link to comment
Share on other sites

Det første du trenger er noen som kan hjelpe deg i gang (du glemte forresten å liste opp enkeltstasjonspressa du selvfølgelig også har kjøpt). Sjekk om noen i nærområdet ditt har erfaring med progressiv lading, og be om hjelp til å sette opp utstyret og komme i gang. Aller helst ville jeg sjekket om noen hadde ei enkeltstasjons du kunne lære de enkelte operasjonene på separat (Diesettet har du jo), og så gå over på automatpressa når du skjønner hva du driver med. Å hoppe rett på progressiv lading uten erfaring anbefaler jeg aldri - det resulterer i beste fall i at du får en nedtur fordi det meste som kan skjære seg nettopp gjør det - uten at du sitter igjen med så mye som en eneste brukbar patron.

 

Ellers trenger du:

 

Presse (og eventuelt hetteisetter)

Dier

Hylseholder

Kruttvekt og eventuelt kruttmål

Hylsebrett (om du skal lade enkeltstasjons - men bra å ha uansett)

Hylser

Kuler

Hetter

Krutt

 

Og ja; kruttvekta til LEE måler riktig, og er like presis som de fleste andre rimelige vekter. Men den er litt fiklete å bruke.

 

Men først av alt; les boka du har kjøpt.

Link to comment
Share on other sites

Vekta til Lee er vel en av de dårligste men brukt på riktig måte fungerer den ok. Pass på innstillingene. Få tak i ei kule eller noe annet du kjenner vekten til å sjekk vekta. 22 kule på 55gr er bra. Vet ikke hva bruken din er men skyter du mye ville jeg kjøpt en neck sizer.Man blir lei av å smøre og fjerne fett. Bruker RCBS brett og fett og synes det fungerer bra. En håndholt hetteisetter er også greit å ha. Lee er bra. Skyter du et vanlig kaliber kan du plukke hylser på banen og utsette kjøpet av trimmeutstyr. Hylsebørster bruker jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg HAR en presse, shellholder, kruttmål og vekt. Jeg skjønner henstillingen til å kjøpe enstasjonspresse, skaff hjelp og les boka. Jeg har traktert en presse før (15 år side), så jeg har ingen betenkligheter med å gjennoppstarte hobbyen med en Turret presse, kommer trolig til å bruke den som en enstasjonpresse alikevell.

 

Spørsmålet mitt gikk på "smårusket" rundt dette utstyret, hva slags utstyr er det lurt å handle.. F.eks holder med en håndholdt hylsetrimmer, eller skal man skaffe seg en Forster trimmer. osv-osv.

 

Så det kan være en ide å skaffe seg et justert lodd for å sjekke om Lee vekta er korrekt..(?)

Syntes forøvrig ikke den er spesielt fiklete eller innviklet å bruk, men har heller ikke prøvd noen andre..

 

Måleutstyr som Skuvelær og Micrometer har jeg i de fleste størrelser og varianter, da jeg også hygger meg

med metallsløyd på min Myford dreibenk og CNC-fres... ;-)

 

Takk for alle inspill..

 

Mvh Søren

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en RCBS 5-0-5, og ville ikke byttet den i en Lee-vekt om jeg fikk 1000kr. Vekta er helt sikkert nøyaktig den, men hjelpe meg så fiklete i bruk. Dessuten har den for lite arbeidsområde til å kunne sortere komponenter og liknende. Jeg vil anbefale vekter med 3 lodd (altså deling på 0.1, 1 og 10grs) fremfor de med to (deling på 0.1 og 5grs), men det er nok litt smak og behag der.

 

En god vekt er viktig fordi det senker terskelen for å bruke den. Har du råd til en god digitalvekt så løp og kjøp, du vil neppe savne de manuelle stort etter det. Selv bruker jeg en analysevekt med 0,01grs oppløsning, og tro meg når jeg sier at det er på grensen til en berusende lykkeopplevelse.

Link to comment
Share on other sites

Gulle godt.. :-)

 

Da er ny vekt lagt til innkjøpslista. Hva med utstyr for å trimme lengden på hylser..?

Hva bør jeg handle inn her..? Ser for meg at jeg kommer på sikt til å ompresse 308 hylser til 243W, så da er kanskje en Forster "minidreibenk" tingen..? Ser for meg det blir noe omstendig å dreie hylsehalser i min Myford benk :-)

 

Mvh Søren

Link to comment
Share on other sites

.243 er greit tilgjengelig. Ja, det finnes uendelige mengder 308-hylser på banen etter treningsskudd og oppskyting, men hvor mange hylser trenger man egentlig? Hvis du kjøper 100 remingtonhylser fra midway, så koster det kr 491,- + frakt. Hvis du halspresser, så vil du kunne lade disse om ihvertfall 10x. Jakt og Friluft eller XXL har sikkert enda bedre priser.

 

Det er et poeng å trimme hylsene. Da er den enkleste og for meg beste løsningen å kjøpe LEE sin løsning, billig og man bruker en batteridrill som kraftkilde, og da går det raskt også.

http://www.leeprecision.com/cgi/catalog/browse.cgi?1211873632.2643=/html/catalog/casecon.html

cutrbar.jpg

 

Det eneste jeg savner for min del er universalhylseholderen til LEE med tilhørende drilladapter - Midway har vært utsolgt for denne en stund.

3jwchuck.jpg

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Du må ikke forsøke deg som nybegynner på den 4X4 pressa :!: Verste progressive jeg har vært borti, jeg solgte min til en som hadde en fra før, ellers hadde det vært søppel. Indekseringsringen er i plast, og alt i alt så mye kødd at du skal ha kontroll på ALT annet i ladeprosessen før du tar igang med denne.

Kjøp en enkeltstasjon, og PARKER denne inntil videre.

Link to comment
Share on other sites

HS precision: Har restaurert denne pressa, og har med en bunke av deler til den.

Første jeg gjorde var å bytte index-bushingen, samt staget den går i. Ser at dette er et klart svakt punkt, og det er lurt å ha en Index-bushing "på lager".

Min går som et Sveitsisk urverk, og jeg kan ikke se hvor denne skulle kunne gi meg problemer som skulle tilsi at

jeg ikke skal bruke den. Med fare for å gjennta meg selv, jeg kommer til å kjøre denne som en enstasjonspresse i begynnelsen. Er noe skeptisk til hetteinsetteren på denne. Ikke at den ikke virker, men føler at den gir liten

fealing med trykket man har ved innpressing av hetter. Ut over det tror jeg at jeg gir den en ærlig sjans til å skuffe meg, før jeg løper bort å kjøper en enstasjonspresse.. :-)

 

PS: På hvilke punkter hadde du problemer med din..?

 

Mvh Søren

Link to comment
Share on other sites

Hva må du ha? - Den BESTE du kan ha er en kamerat med noen års erfaring med hjemmelading som er villig til å tilbringe litt tid sammen med deg og se at du ikke gjør noe dumt.

 

Helt enig, fortsett så med ei enstasjonspresse, da lærer du alle prosessene skikkelig og har bedre kontroll i hvert steg.

 

Jeg har ei Pacific press fra 1982 denne går så det griner den dag i dag, kjører gjennomm ca 1000 skudd til eget bruk i året. Denne har alldri sviktet.

Link to comment
Share on other sites

Hyggelig med tips, og selv om det sikkert er ment etter beste evne, så HAR jeg altså hatt komplett Lee utstyr tidliger og hadde ingen problemer med å traktere denne for å lade "krem-ladninger" til en .22-250. Så jeg er altså ikke helt grønn, selv om det begyner å bli noen år siden. Så vennligst, la oss droppe:kjøp deg en enstasjonspresse og finn en erfaren kompis.. Oki..?

 

Det er altså "smårusket" jeg mangler, som jeg ønsker tips rundt. Kan vagt huske at det utstyret som fulgte med Lee setet mitt fungerte, men verden har gått videre på 15 år. Så det kunne vært greit å kjøpe "riktig" utstyret på første handlerunden.

 

Etter tips så kommer jeg til å handle:

 

-Elektronisk vekt

-Hylsetrommler

 

Åpent spørsmål er verktøy for å justere hylselengde og smøremiddel samt andre ting som litt mer enn bare "kjekt å ha"...

 

 

Mvh Søren

Link to comment
Share on other sites

Kronograf :?: er hvertfal veldig greit og ha.. selges også på midway.

så ville jeg ha hatt et verktøy til å fjerne grader i tennkanal

og et til rengjøre hettelommene.

siste skrik av ladeboken.

 

Ellers kommer du sikkert på resten veldig fort selv, siden du har ladet før i tiden... tror ikke det er de største forskjellene.. På annet en pris.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...