Jump to content

uregistrert hagle


r@y

Recommended Posts

Ja, det har du.

Dersom du fikk den før 1990, så er trygg. Eie den kan du uansett, men det er muligt at den bør registreres. Dette vis du fikk den i hende etter denne dato.

 

Godt og høre, trodde jeg måtte være 18 år før 1990.

da blir det jakt i helga med gammle hagla

Link to comment
Share on other sites

Om jeg ikke husker feil var det 18 års grense på kjøp av hagle i 1989, og erverv etter dette ble registreringspliktig. Dermed har du som født i 1974, nødt til å registrere hagla.

 

Fra din bestefar er det gratis overføring ved arv, og du er ellers berettiget til å ha hagla, ved at du har jegerprøve.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel 16 år for hagle. Var ihvertfall det i 1990. Jeg er selv født i 74 og var igjennom dette for noen år siden. Har hatt den ene haglen min siden 89 og tenkte derfor at jeg skulle registrere den for noen år siden når det var gratis. Men reg plikt for hagle kom i oktober 90 og selv er jeg født i desember. Så fikk beskjed av politiet at jeg var jo ikke gammel nok til å eie hagle da føre den reg plikten kom. Men pappa ble med ned på kontoret og sa at han hadde jo stått ansvarlig for det våpnet frem til jeg var 16, og da skrev politi mannen bare arv fra far i papirene og alt var i orden.

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig at det var 18 års aldersgrense på hagle i 1990, men det var da som nå mulig å få tillatelse til å erverve fra 16 års alder med dispensasjon fra politiet på grunnlag om avlagt jegerprøve og verges tillatelse.

Registreringsplikten for hagle kom 01.10.1990 og gjelder enhver omsetning også arv/gave.

Med mindre du hadde slik dispensasjon i 1990 må du altså registrere den. Jeg ser uansett ikke problemet, hagla blir da ikke mindre brukelig på noen som helst måte av å være registrert.

 

happy hunting

Link to comment
Share on other sites

Om opplysningene trådstarter har presentert er riktige, dvs født i 1974, så er det ikke noen formelt lovlig måte han kan ha en uregistrert hagle. Man kunne, da som nå, få kjøpe hagle når man var 16 i 1990 men de ville krevd en dispensasjon fra politet og dermed en søknad med tilhørende våpenkort.

 

(jeg kjøpte hagle med disp i 88)

Link to comment
Share on other sites

Med all respekt: har man full jaktgarderobe og en uregistrert hagle man ikke har anledning til, så har man laget seg større problem enn full garderobe.. Om hagla har så stor sentimental verdi, så kvitter man seg med et annet våpen. Tross alt er 6 våpen i garderoben ikke et urimelig antall. Eventuelt går det an å registrere den til konkurranse. Da skal den ikke gå i garderoben. Dette forutsetter naturligvis medlemsskap i passende forening. Jeg klarer ihvertfall ikke å se at registrering byr på noe som helst problem i forhold til å ta sjangsen på å beholde den uregistrert.

Link to comment
Share on other sites

Nå må man huske at der har vært gitt dispensasjoner fra lensmenn rundt om, uten at papirarbeide har vært gjort.

 

D.v.s. At endel 16 åringer frem til høsten 90, fikk handle uten papirarbeide (kun på telefon beskjeder fra lensmenn etc.).

 

Uansett er dette ikke noe å ta sjanser med, søke om å få ta den på arv.

Link to comment
Share on other sites

trombone

Tross alt er 6 våpen i garderoben ikke et urimelig antall.
Totalt uenig.
Jeg klarer ihvertfall ikke å se at registrering byr på noe som helst problem i forhold til å ta sjangsen på å beholde den uregistrert.
Kunne vært enig hvis det stod: Å ta sjansen på å beholde den uregistrert, kan by på større problemer enn å få den registrert. Det var kanskje det du mente?

 

Syntes det blir litt for drøyt med en formulering som dette: Jeg klarer ihvertfall ikke å se, at å skjære av seg ørene, byr på noe som helst problem i forhold til å ta sjangsen på å få hodet kappet av.

Link to comment
Share on other sites

Hassel

Er klar over at det fantes andre lokale løsninger, som nå kanskje er mer til bry en de var greie når det skjedde.
Dette er definitivt riktig. Men hvem kunne vel i 1990, ane at en eller annen tulling i 2009, ville finne på noe så dumt som en "Jaktgarderobe"? Der jeg kommer fra kaller vi en garderobe med plass til kun 6 plagg for en knagg. Hva med å være litt mere motebevist? Garderober i dag bør helst være "Walk in", med plass til langt mer enn 6 dresser (selv om det er få som har bruk for mer enn 6 dresser) :wink:
Link to comment
Share on other sites

Takker for mange svar men er ikke helt sikker selv på hva som er riktig. dette er klippet fra : https://www.politi.no/tjenester/vapen/

 

Registreringsplikt på hagle

Registreringsplikt for alle hagler blei innført 1. oktober 1990. Eig du ei ordinær enkelt- eller dobbeltløpa hagle (ikkje magasinhagle) som du lovleg har skaffa deg før denne datoen, treng du ikkje å registrere den. Men viss hagla skal overdragast til ny eigar må den nye eigaren ha gyldig løyve til å skaffe seg den (ervervstillatelse), før han eller ho kan overta hagla. Alle magasinhagler (pumpe- og halvautomatiske hagler) er registreringspliktige, uavhengig av kor gamle dei er.

Link to comment
Share on other sites

32-20: du må gjerne være uenig i våpengarderoben, og våpenloven forøvrig. Det har ingen relevans eller betydning for andre enn deg selv. Det er jaktvåpen garderoben handler om, og med den fikk vi lov til å bestemme innholdet selv, det er slutt på å måtte finne på kreative løsninger for å få lov til å ha salong nr 2. Nå må du gjerne ha 6 om du helst vil det. Det er jo bra vel? Samfunnet ønsker en viss kontroll med våpenbeholdningen i riket, og det er uavhengig av hvilken regjering vi har.

Poenget jeg forsøkte å få fram er at å tyne strikken i forhold til registrering er risikofylt. Man risikerer å miste muligheten til en flott hobby, og å pådra seg en straffereaksjon.

Slik jeg forsto TS spør han om råd for lovlig generasjonsskifte på en lovlig uregistrert hagle. Det betyr at hagla må registreres.

Å snakke om Øreskjæring og halshugging i denne sammenhengen er mildt sagt OT, og ikke så lite umodent. God bedring.

Mvh Trombone

Link to comment
Share on other sites

R@y: har du hatt hagla siden før 01.10.1990? Hvis ikke må du registrere den. Også om du ikke har dokumentasjon på tillatelse fra verge og politi for innehav fra 16 år.

 

 

Ja har hatt den før 01,10.1990. var heller ikke noe som het tilatelse da som jeg kan huske.

Link to comment
Share on other sites

Heller umoden enn uvitende trombone.

det er slutt på å måtte finne på kreative løsninger for å få lov til å ha salong nr 2.
Her kunne du vel ikke tatt mere feil. Vanlige kreative løsninger, som følge av "jaktknaggen", er å true en lite interresert hustru/samboer eller datter på jegerprøvekurset, slik at maks 6 pluttselig blir til 12. Eller å søke for konkuranse, og allikevel bruke til jakt. Det er alltid nok av kreative løsninger. De slipper du kun ved å gi folk tillit nok til å ta ansvar selv.

 

I et moderne, ikke kommunistisk, demokrati, (som Norge påberoper seg å være) skal hvor mye du kan eie av matrielle goder kun reguleres av din egen kjøpekraft. Dette gjelder det meste, og det finnes ingen grunn til at det ikke også skal gjelde skytevåpen. Jeg ønsker, av rent historisk interesse, å vite når store deler av befolkningen ble hjernevasket til å tro at antallsregulering av skytevåpen eid av sivile, som oppfyller alle krav til å eie denslags, ble en nødvendighet.

 

Det er ikke antallet på "jaktknaggen" jeg ikke liker. Et hvilket som helst tall ville være feil. Det jeg ikke liker er at det i det hele tatt er en antallsbegrensning. Dette er motstridende den frie handelen vårt kapitalistiske samfunn baserer seg på. Hvis det er umulig å reversere denne "hjernevasken". Hvis folk ikke kan tro noe annet en at en antallsregulering er nødvendig. Ja, da må det være mye bedre å la plassen i våpenskapet ditt være avgjørende for hvor mange våpen du kan eie. Kravet til sikker oppbevaring er der i dag, og dette er meget positivt. Dette ville være en langt mindre "kommunistisk" løsning.

 

Jeg er for strenge krav til å få eie våpen. Jeg er for strenge krav til sikker oppbevaring av våpen i hjemmet. Jeg er for registreringsplikt på alle (ikke antikke) skytevåpen, også hagler som ikke er registreringspliktige i dag. Jeg er for hjemmekontroll av skytevåpen, og folk med mange våpen burde ha en obligatorisk kontroll hvert år. Jeg er med andre ord ikke imot strenge regler. Men det må alltid ligge fornuft bak ett lovpålegg. Og jeg er ikke for at myndighetene skal bestemme hva jeg skal bruke mine egene opptjente penger på (iallefall ikke den lille slanten jeg sitter igjenn med, etter at alle skatter og avgifter er betalt).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

ja det fant jeg i sta og, men hva om onkel politi spør om å få se våpenkort på en slik "lovlig uregistrert hagle" som du har med på jakt ?

 

i våpenlovens §9 står nemlig dette:

 

§ 9. Våpenkort eller utlånserklæring skal på forlangende av politiet vises frem for kontroll. Våpeninnehaveren skal alltid ha med seg våpenkort eller utlånserklæring når han bærer eller fører med seg skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon. Har han ikke kort eller utlånserklæring på seg under kontroll, skal politiet ta skytevåpenet, våpendeler eller ammunisjon i forvaring inntil kort eller erklæring er forevist, med mindre politiet finner det ubetenkelig å la vedkommende ha skytevåpenet, våpendeler eller ammunisjon hos seg.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg ikke husker feil var det 18 års grense på kjøp av hagle i 1989, og erverv etter dette ble registreringspliktig. Dermed har du som født i 1974, nødt til å registrere hagla.

 

Fra din bestefar er det gratis overføring ved arv, og du er ellers berettiget til å ha hagla, ved at du har jegerprøve.

 

Det er ikke gratis å erverve skytevåpen som IKKE er registrert fra før selv om det er direkte opp eller ned i familien.. Overtok rett før jul 2010 ei hagle fra min far, men det kostet 430kr i gebyr siden den ikke har vært registrert tidligere.

Link to comment
Share on other sites

i våpenlovens §9 står nemlig dette:

 

....med mindre politiet finner det ubetenkelig å la vedkommende ha skytevåpenet, våpendeler eller ammunisjon hos seg.

 

Og da er det vel greit, så lenge vedkommende som har våpenet har erhvervet denne før 1.10.1990. Men vedkommende som er født i 1974 vil nok støte på et lite forklarings problem, med etterfølgende anmeldelse for å ha innehatt et uregistrert våpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...