Jump to content

Choke valg til federal black cloud.


kjuliussen

Recommended Posts

  • 1 year later...

Vis haglene har nok inntregning å god nok dekning på så langt hold som 50 mtr er det greit, men

dette bør testes på tlf kataloger å skive før man prøver det på vilt. Tror egentlig at 50 mtr er vel drøyt

med tanke på inntregning for stål sin del men mulig jeg tar feil, skal selv kjøre en test på hevi shot

dead coyote med en dead coyote choke.

Link to comment
Share on other sites

jeg er nå da ikke den folk ville ha hørt på helst men.

jeg har skutt en del fugl (kråke-storfugl) med BC fra 30-70m.

70m ble litt vell langt(samt dårlig avstandsbedømming men som sagt. fuglen var like dau som de andre jeg har skutt) men 50m så jeg ikke som noe problem da flere av røyene og endene jeg har skutt har falt der

Link to comment
Share on other sites

Stål:

http://www.patrontest.dk/article_read.asp?id=48

 

Norsk BB har nok energi til å drepe ender opptil 59 meter dersom utganghastigheten er 550m/s.

Norsk BBB har energi til å drepe gjess opptil 66 meter med samme utgangshastighet.

 

Choke/dekning/skuddbilde er selvfølgelig en forutsetning.

 

 

 

Stål. 7,8g/cm3

……….……ænder……….gæs

Str.4…………34……………15

Str.2…………45……………30

 

Bismuth. 9.8g/cm3

……….……ænder……….gæs

Str.4…………47……………25

Str.2…………54……………45

 

Kent Tungsten. 10.2 g/cm3

………….....ænder……….gæs

Str.4…………51……………29

Str.2…………59……………52

 

Bly. 11.2 g/cm3

….…………ænder……….gæs

Str.4…………54……………33

Str.2…………62……………58

 

Hevishot/ Remington HD. 12.0 g/cm3

…………….ænder……….gæs

Str.4…………59……………39

Str.2…………67……………67

 

Federal Heavyweight. 15.0 g/cm3

….…………ænder……….gæs

Str.4…………73……………61

Str.2…………84……………84

 

Supershot. 18.0 g/cm3

….…………ænder……….gæs

Str.4…………88……………85

Str.2………..100…………..100

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden påviser skremmende brister på Etik og Jaktmoral.

Dette er altså folk som har bestått jegerprøven og fått innprentet at skudd med hagle(på vilt) overstigende 35m er helt uakseptabelt. :shock:

 

Kan være enig i at det er uforsvarlig å skyte på slike hold vis det ikke er godt

testet på skive å tlf kataloger på forhånd. Men gjør man leksa si å tester så

finnes det kombinasjoner av choker å haglmatrialer som kan brukes på drygere

hold en 35 mtr, men da på stillestående vilt, fluktskyting på så lange hold blir vel mye gambling.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@Bobby

 

Tester du din amunisjon på papp? Måler du hastigheter? Har du en klar formening om hvordan ditt våpen presterer med dine patroner i definert materiale og haglstørrelse i forsjellige choker på forsjellige hold?

 

Hvor mye er du på lerduebanen i løpet av året og hvor mye ligger du på i snitt?

 

Ingenting gir så mye skadeskyting som jakt med hagle og det meste av det har bakgrunn i dårlig skyting.

Mesteparten av Norges haglejegere pusser av støvet av hagla dagen før de går på jakt eller går på banen og skyter 10 av 25 før de skyter på villt med patroner de har hørt er j... bra, da er 35 meter alt for langt.

 

Jeg lader selv og skyter antagelig mere testskudd på papp enn snittet skyter på jakt og lerduer lagt tilsammen, og jeg gjør det i 3 forsjellige haglekalibre.

Ligger nå på 20-22 av 25 på banen nå og satser på 24-25 før jakta. 50 meter er innenfor min kapasitet. Hva jegerprøveboka har definert for den gjennomsnitlige norske jeger får så være.

 

Jeg ser frem imot den dagen da vi alle må bestå skyteprøve før vi jakter småvilt, hvorfor skulle vi ikke det når det er påkrevd ved storviltjakt?

 

Det burde jo være en fanesak for deg Bobby?

 

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Lipitor: jeg skyter mye på bane. Og ligger på det nivåe du beskriver. Men hadde ikke falt meg inn å skutt på tiur på 50m. Ikke på bakke. Eller flukt. Så du må jo være sinnsykt god å skyte som er sikker opp til 50 m. Skulle ønske jeg også var det. Men er vel bare å trene mer.

Link to comment
Share on other sites

@gåsejegern:

Når jeg var en liten gutt(lenge siden) hær i Tr.lag, så lærte min (avdøde) far og hans jaktkompiser å jakte på "kvitrypa" på følgende måte:

Åle seg fram til skuddhåld (noenstans fra 50 -70m) på rypeflokken.

Geværet skulle helst ha langt løp og ammon (som var hjemmeladd med svartkrutt) inneholdt haggel Norsk nr 2 eller3. Man skøt MITT i flokken og kunne hente opptil flere ryper på ett skudd.

 

Dette var DA, man jaktet rype og annet for å tjene noen kroner (ja kansje ører). Min far sa at om man skjøt to skudd på en rype så "lønte det seg ikke".

Dengang ville man også ha trangest mulig choke, var ikke snakk om annet enn FULL trangborring.

Idag skulle slik jakt karakteriseres som UETISK, og med all rett.

Hadde faktiskt håpet at dagens unge jegere har en bedre "etisk"standard, enn va det blir gitt utrykk for i denne tråden

Link to comment
Share on other sites

Helt enig bobby, villmanskyting midt i rypeflokker er noe jeg tar sterk avstand fra likedan skyting på

lange hold med ammo som ikke er testet på skive osv først. Det jeg mener er at det fins patroner og choker

som i kombinasjon vill være kapable til å felle vilt på drygere hold en 35mtr men jeg har det mer som en tryghet

for felbedømming av hold istedet for å bevist strekke holdet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@liptior:

Joda liptior, er på banen hele året jeg (stenger til 10.sept)

Jeg er nemllg så HELDIG :D at jeg er fast inventar i leirduegruppen og har vel vært det de siste 30årene

(gutta må være dønn lei av trynet mitt)

Liker som du å ligge litt over 20 i treff, men det får man bare være glad for i min alder vet du,- 25treffene blir ikke så vanlig lengre nei.

Jeg er også jaktprøve-lærer, dærfor skuffelsen over dette "langhold-skyttet" med hagle.(føler mislykkelse).

Testing på "papp", som du skriver, var en lidenskap tidligere når blyammo var tillatt, men får erkjenne at intressen for det har blitt redusert etter forbudet.

 

bobby.

Link to comment
Share on other sites

kan skrive min erfaring fra 10m og utover.

 

innenfor 10m med BC pudder hvis du ikke tar hode.

 

10-20m:fuglen faller rett ned og kan bli stygt men pleier ikke det(hvis ikke vingeskudd) reven faller rett ned også

 

20-30m: fuglen faller fortsatt like fint ned og reven går enda greit men kan være trøblette hvis den har adrealin.

 

30-40m: reven kan man glemme men fuglene faller fint. lite kjøttødleggelse

 

40-50m: anbefales ikke i det hele tatt hvis du ikke vet at hagla de samler bra og har bra nok samling på den avstanden der! fugla mine har falt fint der men ikke noe jeg anbefaler.

 

dette er skutt med en WInchester SX3 12/89 halv choke og 76 cm langt løp.

samt så er noe av dette også skutt med en franchi fast black pro med 66 cm langt løp og 3/4 choke men det er en annen kompis av meg som har!.

 

den som vil henge meg for det jeg skrev i det innlegget kan bare gjøre det for jeg har noen skudd med BC i hagla mi og vet hva den er god for og vet hvordan den går i hagla mi!

som sagt jeg har feilbedømt avstanden på ei and men det var ikke med vilje men den døde på plassen.

Link to comment
Share on other sites

PedeR:

Det jeg forsøker å si er at det fantes utstyr å skyte på lange hold også før i tiden, man hadde trange choker og store blyhaggel.

Hvor mange ryper tror du gikk en smertefull/langsom død i møte med den type jakt jeg beskrev?

Hvor mange "bommer" bortforklarer du selv på disse langholdene du beskriver?

Det er ikke utstyret egentlig det beror på men men vår manglende skytferdighet på hold over 35m.

Prøv leirduver på 40-50m så får du en AHA-oplevelse.

 

I en annen tråd her på forumet var det en som mente/trodde at VÅR tids jaktmoral var bedre enn den var tidligere.

DET tviler jeg på,- men man kan jo alltids håpe.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

BlackCloud BB 1450 fps har energi nok til noe over 50 meter på and ol., det er greit, men en skal også sette 4-5 haggel i fuglen og det kan det bli problematisk mhp. dekning. På lange hold blir det også vanskeligere å få med seg foranhold

 

BlackClod fungerer bra, men det er ikke patronen du velger om du skal skyte på drøye hold. På 45 m vil du lett se at den ikke har i nærheten samme energi som som eks wingmaster hd.

Eks penetrerer wingmaster hd 2 vesentlig bedre en blackcloud bbb herfra, og du får ved riktig choke vesentlig bedre dekning pga antall haggel

 

Å drive å strekke holdene til det maksimale syns jeg er en uting. En bør ha marginer for feilbedømming og mulighet for oppfølgingsskudd på påskutt fugl med dårlig treff.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Løfter en gammel tråd.

 

Har i helga opplevd at gåsa faller helt etter oppskriften ved bruk av Black Cloud 12/89 BB med åpen choke. Da jeg sneik meg inn på en flokk som satt på bakken og løsnet skudd på 10-12m hold med Modified choke opplevde jeg en skremmende dårlig effekt. Skaut 2 fugler og begge klarte å kravle seg på sjøen og bli tatt avgårde etter at de døde. Men de hadde da liv nok i seg til å padle seg litt utpå. Den ene fikk 1 skudd på land og 2 ekstra mens den lå på havet og gav fortsatt ikke tapt før den var kommet et stykke utpå. Håpløs effekt med andre ord! Skuddene var solide treff og gåsa som fikk 2 oppfølgingsskudd var midt i svermen på alle 3 skuddene. Jeg var oppgitt og forstod ikke i det hele tatt hva som var årsaken, så jeg søkte litt info på nett. Fant denne karen som har gjort en test med samme ammo:

 

Hans konklusjon: Jo mer trangboring, jo mer spredning. Dette hadde jeg aldri gjettet, men det kan se ut til å stemme etter min erfaring. Men på den korte avstanden det var snakk om burde det jo ikke være store spredningen uansett. Noen som har erfaringer å dele angående dette?

Link to comment
Share on other sites

Løfter en gammel tråd.

 

Har i helga opplevd at gåsa faller helt etter oppskriften ved bruk av Black Cloud 12/89 BB med åpen choke. Da jeg sneik meg inn på en flokk som satt på bakken og løsnet skudd på 10-12m hold med Modified choke opplevde jeg en skremmende dårlig effekt. Skaut 2 fugler og begge klarte å kravle seg på sjøen og bli tatt avgårde etter at de døde. Men de hadde da liv nok i seg til å padle seg litt utpå. Den ene fikk 1 skudd på land og 2 ekstra mens den lå på havet og gav fortsatt ikke tapt før den var kommet et stykke utpå. Håpløs effekt med andre ord! Skuddene var solide treff og gåsa som fikk 2 oppfølgingsskudd var midt i svermen på alle 3 skuddene. Jeg var oppgitt og forstod ikke i det hele tatt hva som var årsaken, så jeg søkte litt info på nett. Fant denne karen som har gjort en test med samme ammo:

 

Hans konklusjon: Jo mer trangboring, jo mer spredning. Dette hadde jeg aldri gjettet, men det kan se ut til å stemme etter min erfaring. Men på den korte avstanden det var snakk om burde det jo ikke være store spredningen uansett. Noen som har erfaringer å dele angående dette?

 

På 10-12 meter har det ikke noe betydning. Regner med du skøyt på sittende Gås og fikk inn dårlig treff. Treffer du over vinger når de sitter er de utrolig hardskutte

 

Sent fra min Transformer Prime TF201 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Treffene var ikke dårlige, det er derfor jeg ble skeptisk til ammoen. Mulig årsaken var vingene som tok hovedstøyten av skuddene. Ingen av fuglene var flyvedyktige etter første treff, men jeg hadde fortsatt forventet at de skulle være mer satt ut etter treff på så kort hold med ei sånn ladning...

Link to comment
Share on other sites

frem med papp og prøveskyt. det er det eneste som viser fakta. på den avstanden tror jeg rett og slett du har bomma... det er ikke kritikk, jeg sier det for jeg har gjort det samme selv. på papp så skyter mine børser trangere med trang choke. du har nok fått bedre skudd effekt med åpen choke fordi da treffer du bedre.

Link to comment
Share on other sites

Bruker vel IMP choke til min Mossberg 935 hvis jeg husker riktig. (ganske åpen boring i hvert fald) og spredningen på 25m er ca 30-35cm med mye hagel i treffområdet. Nr4 mener jeg dette var. Vill neppe tru att noe småvilt som er jaktbart med hagla ville overleve en treff. Mitt problem er vel helle rå treffe det jeg ønsker som beveger seg i lufta, leirduer er mye enklere :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...