Jump to content

Hjelp til kjøp av ladesett


M17

Recommended Posts

Skal gå til innkjøp av ladesett, er helt fersk innen ladning.

Siden budsjettet er litt stramt, har jeg egentlig bestemt meg for Lee da dette er økonomisk og får bra omtale her inne.

Skal kun lade noen standardkalibre enda, men regner med jeg kjøper bedre utstyr med tiden. Lader nok derimot ganske mye, da jeg skyter litt DFS også.

 

Så, hvilket sett anbefales?

Har kikket på Classic Turret, Classic Cast og forskjellig. Vet egentlig ikke helt forskjellen på de forskjellige pressene, proggressiv, turret osv.. :oops:

Og om jeg kjøper et sett, eventuelt hva trenger jeg av tilleggsutstyr?

Link to comment
Share on other sites

Ble litt klokere av den tråden ja, takk ;)

Men hva er egentlig forskjellen på Classic cast-settet, og turret-settet? Ser for meg at man lader raskere med en turret-presse?

Og er disse lee-pressene slike "karusell-presser" som gjør flere operasjoner om gangen, eller må man repetere alle operasjonene med en patron om gangen?

Link to comment
Share on other sites

6 ladepresser?

Slites de ut så fort da? :lol:

Skal skaffe meg ladeboken. Leser ganske mye her inne, og synes det er interessant lesing. Men detter ut av de aller mest kompliserte diskusjonene :)

he he, nei.

Man bare innbiller seg at man sparer så mye penger... :roll::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Og er disse lee-pressene slike "karusell-presser" som gjør flere operasjoner om gangen, eller må man repetere alle operasjonene med en patron om gangen?

Du skal IKKE kjøpe en progressiv presse nå :!: Det hjelper ikke på budsjettet og heller ikke på å lære å lade raskt.

Du skal ha en enstasjonspresse og lære alle operasjonene en for en. Du vil uansett ha bruk fort en enstasjoner i framtiden uansett om du skyter så mye at du har bruk for å lade 1000 patroner i timen.

Du skal ha en enstasjoner UANSETT budsjett som nybegynner.

Mange fine sett i den nye katalogen fra jaktdepotet. Ring der og si du skal ha ditt første ladesett, så tror jeg du får det som tjener deg best der du er nå og gode råd

Link to comment
Share on other sites

Uff - kjøp nå en eller annen variant av karusell pressen, der begynner du med en tomhylse og sitter igjen med en ferdig patron før du setter opp en ny tomhylse.

 

Jeg kan ikke fatte å begripe den fikseringen på enkeltstasjonspressa som startpresse, om noe tror jeg en stasjonspressa har tatt luven fra flere aspirerende hjemmeladere enn noe annet... :D

 

Men først kjøper du ladeboken og leser denne, som andre har skrevet allerede...

Link to comment
Share on other sites

At jeg skal miste interessen for ladning tror jeg i alle fall ikke det er noen fare for :)

Men kan ikke investere så veldig mye akkurat nå, og det blir liksom litt dumt da jeg bare har et par børser å lade til.

Men hva er da en turret-presse? Og trenger jeg noe annet nødvendig som ikke følger med i settet?

Link to comment
Share on other sites

hva skal du lade, pistol eller riflehylser med hals og krave?

 

Hvis du skal lade halshylser så trenger du

Krutt

knall

kuler

hylser

ladepresse

ladeboka eller annen støtteliteratur

kruttvekt

smørebrett med smøremiddel for hylser

 

etterhvert vil du kanskje trenge hylsetrommel, hylsefres, kronograf etc etc etc.......

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg bestemt meg for å på nytt bite meg ut med LEE-mafiaen her. Jeg registrerer (om enn med undring) at en god del av klientellet her liker å pushe LEE på alle som skal starte opp med lading. Nok om det, nå skal du få min mening etter at jeg har redegjort for mitt grunnlag: Jeg har per dags dato fortsatt liggende ett dieset, en hylsetrimmer, ei ladepresse, et par hylseholdere og et kruttmål fra ovennevnte fabrikat. MIN mening om dette utstyret (uansett hva LEE-mafiaen mener!) er at dette er noe forbannet dritt som faen ikke er verdt portoen for å få det i hus. Noen av ideene er geniale som for eksempel collet dia og stenge/tømmemetoden på perfect-kruttmålet. Hadde de bare hatt vett til å ansette en kompetent mekaniker som kunne lagd disse produktene på en skikkelig måte! Det er jo bare noe forbannet sammenrasket oppkok av halvfabrikater alt sammen! Jeg har ikke tall på hvor mange jeg vet om som har knekt pressene fra LEE. Hvor mange Rock chuckerpresser fra RCBS har noensinne knektes??? Billig, ja! Men bare det. BILLIG :evil:

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg bestemt meg for å på nytt bite meg ut med LEE-mafiaen her. Jeg registrerer (om enn med undring) Billig, ja! Men bare det. BILLIG :evil:

 

 

Så hva er det som er bra bharsvik?

 

Er det Lyman, RCBS og Redding som gjelder? Det er vel disse om er nevnt som gode i ladeboken.

 

 

c",)

Link to comment
Share on other sites

Så hva er det som er bra bharsvik?

 

Er det Lyman, RCBS og Redding som gjelder? Det er vel disse om er nevnt som gode i ladeboken.

 

 

c",)

 

Etter min mening er de aller fleste merkene av rimelig hederlig kvalitet. Legger du til Forster på lista over har du ganske mye svært bra utstyr å velge i.

Link to comment
Share on other sites

Har banna mye over LEE produkter jeg også... men det er ikke slik at alt fra LEE er dårlig. Har ladd på to loadmastere og bruker stort sett bare lee dier. Jeg tror og mener (og her skal jeg henge meg med Flashman) at en godt kan starte med en Karusell (turett) presse, og jeg har ikke hørt noe dårlig om Lee's 4 hulls turret. (Man lader 1 og en patron på en slik, men slipper å bytte ut og stille diene hele tiden, min turett er er gammel redding med 6 stasjoner, fikk den billig brukt en gang.... jeg lader rettveggede grove riflepatroner på denne.)

 

Utover dette trenger en nybegynner

Kruttvekt

Kruttmål

Hylsebrett (til nogenlunde riktig kaliber)

Dier i riktig kaliber

 

Og det jeg vil anbefalle i tillegg

Kulehammer (eller annen "bullet puller")

skyvelær

Arbeids / værne briller

patronesker

Notatblokk for ¨å skrive ned ladninger og hvordan se går.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange Rock chuckerpresser fra RCBS har noensinne knektes??? Billig, ja! Men bare det. BILLIG :evil:

 

Rockchuckern kan du få billig av meg. Javisst er den solid, men designeren må jo ha vært evneveik.

 

1. Feste:

Den har kun to festeskruer, noe som gjør at pressa svikter selv om den står med grove vognbolter på en 1" finerplate. Etter at jeg borret opp et tredje hull bak (som alle Lee-presser har) kan jeg skru til boltene med fingrene uten å få svikt.

 

2. Hetteisetter:

For det første står den så skrått at hettene lett faller ut (ikke at det plager meg stort siden jeg aldri bruker den). Men det virkelige problemet er at den setter hettene midt i slaget så en ikke kan sette i hetter mens man presser om riflehylser.

 

3. Hetteoppsamler:

Makan til idiotløsning skal en lete lenge etter. Den plastskåla sitter jo f*enmeg ikke fast for 5 øre, hva de har tenkt der vil jeg helst ikke vite. Tanken må ha vært at det er enklere å støvsuge gulvet for hetter enn å samle de opp.

 

Hadde Lee hatt Classic Cast når jeg kjøpte presse ville jeg uten tvil gått for den.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg ei Rcbs rockchucker i 1995, fikk da et helt sett med stort sett alt nødvendig utstyr for å lade riflepatroner for ca 2500-3000 kr. Dier kjøpte jeg fra forster bonanza.

Har lada mer enn 40 000 skudd på denne i 6,5 - 308 - og 3006.

Jeg har ikke hatt problemer med utstyret så langt :)

Diene fra forster går lett å greit å lade med, men så kjøpte jeg noen fra Hornady ( :evil::evil::evil: ) sier ikke mer. Har også 2 diesett fra rcbs i 308 og 3006, disse er grei, men forster er det jeg foretrekker.

Har ikke angra et sekund på investeringa enda, jeg er fornøyd med o-pressa. :D

Link to comment
Share on other sites

Da blir det enkeltstasjon eller turretpresse på meg, ser for meg at jeg begynner med en enkeltstasjon og går over til turret når jeg føler jeg kan litt og ser behovet :)

Classic Cast eller Anniversary Kit Breech Lock Challenger.

Om noen føler en sterk trang til å selge meg sitt Lee-sett kjøper jeg gjerne dette.

 

Men vil det ikke svare seg å gjøre den samme operasjonen med en hel haug med patroner, fremfor å gjøre ferdig en og en patron? Da må man jo sitte å bytte verktøy osv i pressen.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke bytte verktøy i turret pressa, den er det plass til alle på en gang, men du kan jo godt presse mange hylser først, du må ikke gjøre færdig ei å ei.

Men jeg vil anbefale deg å få en som er vant med lading til å vise deg i starten, for å stille inn verktøyet til den børsa du skal lade til.

Men enstasjonspressa, eller o-pressa, den presser du først alle hylsene, for deretter å skifte til kuleisetter, man gjør ikke færdig ett å ett skudd med den.

Link to comment
Share on other sites

Arh, kanskje jeg bare skulle gå for en turretpresse til å begynne med, å heller kjøpe en enstasons når jeg har blitt hekta/trenger den...

Skal jo bare lade ganske mange treningspatroner til kjedelige kaliber akkurat nå uansett.

Er Lee classic turret noe å satse på?

Når jeg skal kjøpe ladeboken, så har jeg nok med/er det snakk om utgave 6?

Link to comment
Share on other sites

Om jeg har forstått det riktig, og du skal lade "standard" riflepatroner, tror jeg at jeg vil anbefale deg å kjøpe en karusell presse. Det er i utganspunktet ikke den store forskjellen for en nybegynner her i forhold til en enkeltstasjons. Skal du lade mer en et kaliber er f.eks Lee's 4 hulls turet veldig praktisk da du kan skaffe flere "tool heads" og ha de forskjellige kaliberene ferdig justert.

Link to comment
Share on other sites

Så sakte går det nok ikke! Du får uansett god bruk for en enkeltstasjonspresse i karrieren din, og begynner du med en slik lærer du alt grundig - trinn for trinn. Når du så siden går over på mer automatiserte løsninger, vil du forstå hva du driver med, og komme raskere i gang enn om du skulle begynt rett på en karusell/progressiv presse. Du kan selvfølgelig velge en en Classic Turret og kjøre den som enkeltstsasjon - men skal du presse om hylser eller helpresse litt større hylser, kommer du best ut av det med ei skikkelig O-presse, som f eks LEE Classic Cast.

Link to comment
Share on other sites

Skal lade forskjellige kaliber ja.

Kan jo alltids kjøpe enkeltstasjonspresse senere om jeg skulle få bruk for det.

 

Om jeg kjøper en karusellpresse, gjør denne alle tingene som en eneltstasjon gjør(utenom ompressing)?

Dvs, jeg bruker de samme type diene og trenger ikke annet utstyr enn eksta dier for å lade et annet kaliber?

Link to comment
Share on other sites

Kun dier og hylseholdere ja.

 

Begynner du helt på scratch, har jeg en følelse av at du kommer til å bruke opp tidsgevinsten på fikling med oppsett og tregere læring. Og skal du drive med seriøs hjemmelading er det ikke spørsmål om du kommer til å trenge en enkeltstasjonspresse. Du kommer til å trenge en enkeltstasjonspresse - punktum. De eneste skytterne som klarer seg uten enkeltpresse er de som sysler med praktisk - og aller helst pistol.

 

Jeg inisisterer på dette i ditt tilfelle fordi jeg av spørsmålene dine forstår at du begynner på null - for din egen del bør du derfor sørge for å komme riktig ut med det samme - så kan du heller sette opp farta når du føler at det går for tregt. Med mindre du skyter store mengder, tror jeg ikke du kommer til å være så misfornøyd med ei enkeltpresse den første tiden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei RCBS enstasjonspresse.. og ikke noe mere..

og den klarer di fleste seg veldig lenge på..

 

Og jeg lader ca 3-5000 skudd i året på den.

Når alt er innstilt bruker jeg 30 min på 100 paroner. Sånn sett er vel en karusell noe raskere, men vil tippe på at den er vanskligere og stille inn også,men dette har jeg ikke greie på.

Link to comment
Share on other sites

Synes det er litt kjipt å sitte en time for å lade 20 patroner, så litt effektivitet hadde jo vært fint.
Jeg geier 100 på en time på ei enkeltstasjonspresse. Kjøper du ei progressiv presse på ditt nivå blir de første 100 patroner du lader de tregeste i historien, de med mest banning, og de med dårligst presisjon.

Sjansen er også stor for at ladesettet ditt er på finn.no om en stund :wink:

 

Skal du lade rifle må du ha ei likevel. FØR eller siden. dvs. først.

Greier du ikke å kjøpe med de rådene du har fått til nå, greier du heller ikke å bestemme deg om du skal ha, det kruttet, eller det, eller det, nei kanskje det hadde passet, men det kanskje...

Link to comment
Share on other sites

Takk, høres fornuftig ut :)

Da blir det en Lee eller RCBS enkeltstasjon. Men om det er slik at Lee sine knekker, er det kanskje like greit å investere i en litt bedre.

Og i morgen er det ut å kjøpe ladeboken, gleder meg til å lese da jeg synes det er spennende lesing.

 

Ja, er fullstendig fersk innen lading. Men gleder meg veldig til å begynne, har tenkt på dette ganske lenge.

Er dog mye jeg ikke helt forstår enda, men regner med å få en del oppklart etter å ha lest ladeboken :)

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ladet patroner til en "haug" forskjellige kalibre i godt over 20 år. Da har jeg ladet på div enkeltstasjoner, halvprogresive saker som f.eks Dillon 550 og mer automatiske saker som Lee LoadMaster ( Huff ) og Dillon 650 + noen andre.

 

Skulle jeg ha startet med lading i dag hadde mitt førstevalg av presse vært Lee Classic Cast med Hornady sitt Lock-N-Load system for hurtig dieskift. Da skifter du dier i pressa på 3 sek. Lee Classic Cast er såpass bra bygget at du skal slite med å "knekke" den, antakelig vis fungerer den like bra om 20 år som den dagen du kjøpte den. Den pressa imponerer meg kvalitetsmessig og ikke minst når prisen kun er en bærumstier.

Link to comment
Share on other sites

Takk, høres fornuftig ut :)

Da blir det en Lee eller RCBS enkeltstasjon. Men om det er slik at Lee sine knekker, er det kanskje like greit å investere i en litt bedre.

Jeg tviler på om det finnes mer solide presser enn LEE Classic Cast i samme størrelse. Sammenliknet med denne, blir Rock Chuckeren til RCBS ei pingle. Ei pingle som endatil er dyrere enn LEE Classic Cast. Jeg har egentlig alt for mange presser hjemme, men kjøpte Classic Cast for ikke så lenge siden. Ikke fordi jeg egentlig hadde eller har behov for den, men ganske enkelt hadde lyst på. Den ble ganske fort den pressa jeg bruker mest - og det har med kvalitet å gjøre. Tar du prisen inn i totalvurderingen finnes ingen konkurrent. Den er (IMNSHO) blant de beste i sin klasse på markedet. Uansett pris.

 

Her får du noen ideer som kan forenkle din fremtid som hjemmelader:

viewtopic.php?f=22&t=1068&p=6973&hilit=patronfabrikk#p6973

Link to comment
Share on other sites

Takker, da skal jeg sende inn bestilling på ladesett til Interarms.

Kan jeg bare si at jeg ønsker å kjøpe fullstendig diesett i x kaliber, så får jeg et sett med alle tre diene jeg trenger?

Har begynt å rydde til et lite rom nå, og den festeanordningen du linker til var ikke dum :)

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ladet patroner til en "haug" forskjellige kalibre i godt over 20 år. Da har jeg ladet på div enkeltstasjoner, halvprogresive saker som f.eks Dillon 550 og mer automatiske saker som Lee LoadMaster ( Huff ) og Dillon 650 + noen andre.

 

Skulle jeg ha startet med lading i dag hadde mitt førstevalg av presse vært Lee Classic Cast med Hornady sitt Lock-N-Load system for hurtig dieskift. Da skifter du dier i pressa på 3 sek. Lee Classic Cast er såpass bra bygget at du skal slite med å "knekke" den, antakelig vis fungerer den like bra om 20 år som den dagen du kjøpte den. Den pressa imponerer meg kvalitetsmessig og ikke minst når prisen kun er en bærumstier.

For min del er det nettopp classicasten som er på trappene, Loc-N-Load systemet til Hornady er allerede innkjøpt etter råd fra SL og herfra (samme personene uansett :wink: ).

Classiccasten markedsføres jo som ypperlig for å presse 50BMG på, og da slår det meg at den nok burde være passe overkill for mine 223Rem og 6.5x55. 8)

 

Men der er ett par ting jeg ikke helt har taket på, og det er diene. Collett diene til Lee (antar det er en for hvert kaliber) er grei skuring. Men jeg blir litt forvirret når jeg leser i t.d. Interarms prislister. For hos Lee finnes det noe som heter Deulxe die kit, med slik jeg forstår det 3 dier i (Helpressings die, collett die og kuleisetter). Hos Interarms selges det vanlige to die sett samt collet dier separat.

Siden det nå engang er slik, så lurer jeg litt på om en kombinasjon av Lee collet die + ja + hva? Eventuelt fra en annen produsent. Med Hva tenker jeg da selvfølglig på helpressings die og kuleisetter die, men jeg skulle ønske de var av en kvalitet som gir lite trøbbel og gjerne kunne brukes uten smørning.

Ser der er carbide dier til pistol kalibre, og andre merker har såkalte løse bushinger.

 

Kalibrene det er snakk om i første omgang er 223Rem, 6,5x55, samt ettervert 308w.

Så litt for eller i mot de forskjellige fabrikatene sine dier og dieløsninger, samt gjerne en liten uhøtidlig rangering hadde vert ekstremt nyttigt for meg (gjerne i litt forskjellige prisnivå).

Link to comment
Share on other sites

MIN mening om dette utstyret (uansett hva LEE-mafiaen mener!) er at dette er noe forbannet dritt som faen ikke er verdt portoen for å få det i hus. Noen av ideene er geniale som for eksempel collet dia og stenge/tømmemetoden på perfect-kruttmålet. Hadde de bare hatt vett til å ansette en kompetent mekaniker som kunne lagd disse produktene på en skikkelig måte! Det er jo bare noe forbannet sammenrasket oppkok av halvfabrikater alt sammen! Jeg har ikke tall på hvor mange jeg vet om som har knekt pressene fra LEE. Hvor mange Rock chuckerpresser fra RCBS har noensinne knektes??? Billig, ja! Men bare det. BILLIG :evil:

Har du sett Classic Cast-pressa? Den er både vesentlig kraftigere og bedre konstruert enn Rock Chuckeren. Og til ca halve prisen (?) For all del; jeg har utstyr fra RCBS også (blant annet enn Ammomaster II Single som er blant de største på markedet), men jeg baserer ikke mine utsagn utelukkende på mine egne erfaringer. Det finnes drittprodukter såvel som superprodukter hos alle fabrikanter. Jeg synes diene til LEE også er bra jeg - har flere sett og er svært fornøyd med dem. Det er mer enn jeg kan si om andre fabrikat - kanskje med unntak av Redding. Kanskje.

 

Kjøpte forresten også ei ny Challengder-presse fordi jeg synes den så bra ut med det nye breech-lock systemet (a la Hornady L&L). Hele pressa er konstruert om, og virker å være veldig bra. Jeg ville ikke brukt den til helpressing av store riflehylser, men det er mest fordi jeg er lat. Til denslags bruker jeg heller Classic Casten eller Ammomasteren.

 

Og siden du nevner konstruksjon; jeg har ikke sett ei karusellpresse som er bedre konstruert enn LEE Classic Turret.

Link to comment
Share on other sites

For min del er det nettopp classicasten som er på trappene, Loc-N-Load systemet til Hornady er allerede innkjøpt etter råd fra SL og herfra (samme personene uansett :wink: ).

Classiccasten markedsføres jo som ypperlig for å presse 50BMG på, og da slår det meg at den nok burde være passe overkill for mine 223Rem og 6.5x55. 8)

 

Men der er ett par ting jeg ikke helt har taket på, og det er diene. Collett diene til Lee (antar det er en for hvert kaliber) er grei skuring. Men jeg blir litt forvirret når jeg leser i t.d. Interarms prislister. For hos Lee finnes det noe som heter Deulxe die kit, med slik jeg forstår det 3 dier i (Helpressings die, collett die og kuleisetter). Hos Interarms selges det vanlige to die sett samt collet dier separat.

Siden det nå engang er slik, så lurer jeg litt på om en kombinasjon av Lee collet die + ja + hva? Eventuelt fra en annen produsent. Med Hva tenker jeg da selvfølglig på helpressings die og kuleisetter die, men jeg skulle ønske de var av en kvalitet som gir lite trøbbel og gjerne kunne brukes uten smørning.

Ser der er carbide dier til pistol kalibre, og andre merker har såkalte løse bushinger.

 

Så litt for eller i mot de forskjellige fabrikatene sine dier og dieløsninger, samt gjerne en liten uhøtidlig rangering hadde vert ekstremt nyttigt for meg (gjerne i litt forskjellige prisnivå).

Min uthevning.

 

Jeg var vel en av de som anbefalte deg Classic Cast'n og Lock-N-Load systemet på SL.

Dette systemet har jeg nå ladet en god del ammo på og står mer en noen gang inne for anbefalingen :wink:

 

Når det gjelder dier så har jeg funnet "mitt" oppsett. Det består av Lee sin Collet til halspressing, Redding sin Bodydie til å sette skulderen på hylsa ørlite tilbake med ( når det trengs ) og Forster sin BR kulesetter. Dette er ett oppsett som fungerer meget bra, med lang levetid på hylsene og meget god presisjon. Prisen på diene er absolutt til å leve med. Nå finnes det selvfølgelig dier med ennå bedre spesifikasjoner og løsninger på kulesetting/sizing men da til en helt annen pris. Jeg er ganske så sikker på at du vil være mer enn fornøyd med det du får ut av mitt oppsett. Forster og Redding kjøper jeg fra Cinclair.

 

Det finnes carbidedier til noen riflekalibre også, bla 223 og 308. Jeg ser ingen vits i å bruke slike, de er kostbare og du må fortsatt smøre hylsene. Vanlige ståldier holder til tusener av skudd bare du passer på at messingen er ren. Til pistol/revolverkalibre brukes stort sett kun carbidedier.

 

Noen rangering av diesett på kvalitet/pris vil jeg ikke gi meg ut på, det er sikkert andre her med mer erfaring fra div fabrikat av diesett som kan komme med tips.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte forresten også ei ny Challengder-presse fordi jeg synes den så bra ut med det nye breech-lock systemet (a la Hornady L&L). Hele pressa er konstruert om, og virker å være veldig bra. Jeg ville ikke brukt den til helpressing av store riflehylser, men det er mest fordi jeg er lat. Til denslags bruker jeg heller Classic Casten eller Ammomasteren.

 

Jeg lurte på denne Challenger-pressa, nettopp pga breech-lock systemet. Har ingen presser fra før, da jeg også er i startgropa som hjemmelader. Jeg skal bl.a. lade .375 HH, mener du at pressa er for svak til å helpresse disse, slik at jeg heller bør kjøpe Classic cast-pressa?

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

Da ville jeg kjøpt Classic Cast, og oppgradert den med Lock-n-Load-systemet til Hornady.

 

Tror ikke Challengeren er for svak for pressing av 375H&H-hylser, men til skikkelig biffarbeid ville jeg valgt ei større presse (uansett fabrikat) med større utveksling, så slipper du følelsen av å demontere laderommet. Dette med utveksling er heller ikke en gitt greie; større er ikke nødvendigvis alltid bedre. Til finarbeid som for eksempel halspressing og kuleisetting, synes jeg det er fordelaktig med lavere utveksling - da får jeg bedre følelse med operasjonen(e). Men til ompressing av hylser (villkatting), foretrekker jeg definitivt ei skikkelig biffete presse, og classic casten brukes flittig til denslags. Begynn med den, så kan du heller vurdere om du vil ha ei mindre presse til småtteri og/eller lading på banen etterhvert - du kommer uansett til å klare deg med CC-en til alt du vil - helt opp til 12,7x99 om ønskelig.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg bestemt meg for å på nytt bite meg ut med LEE-mafiaen her. Jeg registrerer (om enn med undring) at en god del av klientellet her liker å pushe LEE på alle som skal starte opp med lading. Nok om det, nå skal du få min mening etter at jeg har redegjort for mitt grunnlag: Jeg har per dags dato fortsatt liggende ett dieset, en hylsetrimmer, ei ladepresse, et par hylseholdere og et kruttmål fra ovennevnte fabrikat. MIN mening om dette utstyret (uansett hva LEE-mafiaen mener!) er at dette er noe forbannet dritt som faen ikke er verdt portoen for å få det i hus. Noen av ideene er geniale som for eksempel collet dia og stenge/tømmemetoden på perfect-kruttmålet. Hadde de bare hatt vett til å ansette en kompetent mekaniker som kunne lagd disse produktene på en skikkelig måte! Det er jo bare noe forbannet sammenrasket oppkok av halvfabrikater alt sammen! Jeg har ikke tall på hvor mange jeg vet om som har knekt pressene fra LEE. Hvor mange Rock chuckerpresser fra RCBS har noensinne knektes??? Billig, ja! Men bare det. BILLIG :evil:

 

Ikke vanskelig å skjønne ut fra det du skriver at du er missfornøyd med LEE, men det kunne jo vært greit å skrive hva som har gått galt også?! Banne kan vi alle gjøre. Det eneste jeg ser du skriver er at pressene til LEE knekker, og det er helt nytt for meg. Vet om mange andre ting som har skjedd med LEE, men at dette er et problem visste jeg ikke.

 

Skjønner, og godtar det. Følgende er min erfaring: Kruttmålet er så unøyaktig at jeg må veie hver eneste ladning. Har demontert, vasket med fettfjerner og brukt antistatisk spray, rengjort på nytt og forsøkt justering på stramming. Nytteløst. Den er og blir unøyaktig med alle typer krutt.

Colletdia lagde utrolig stygge merker i hylsehalsen fordi det var stygge maskineringsmerker på den. Dessuten va chucken så skjev at den lagde turtleneck av halvparten av hylsene. Polering hjalp ikke mot merkene. Stanga var for vid og måtte slipes ned for å få kulene til å sitte. Ok etter hvert, men typisk halvfabrikat. Prøvde å modifisere colleten med en fjær for å unngå at den skulle ødelegge hylsene, men det funket heller ikke. Den var rett og slett for skjev.

Vekta er fiklete å bruke og utrolig amatørmessig laget. Den veier utrolig nok rett, men patenten suger.

Hylsetrimmeren var skjev og holderen enda skjevere. Ubrukelig.

Haglepressa virker, men er for svak til å lage skikkelig stjernebrett.Tennhettemateren fungerer ikke skikkelig og er mest til irritasjon. Det går faktisk raskere å sette inn en og en hette for hånd. Fantastisk bra utstyr som vi selvfølgelig kan anbefale alle vordende hjemmeladere å skaffe seg. Like bra å drepe gleden med en gang.

Challenger pressa...- Den velger jeg å forbigå i stillhet av hensyn til unge lesere. :evil:

Classic cast. - Den kjenner jeg ikke til fordi jeg har vært så heldig at jeg kjøpte RCBS da jeg startet med lading. Derfor skal jeg ikke uttale meg mer om den. Men jeg registrerer at det finnes noen som liker den. Ok.

 

Kunne skrevet mer, men jeg føler at dette holder. Det er vel fortsatt uforståelig at jeg ikke liker LEE...?

Link to comment
Share on other sites

Merkelig at du ikke får til kruttmålet. Jeg har tre stykker som alle er veldig presise - faktisk like presise som de andre jeg har. Må nok over på Redding eller Harrell for å få noe mer presist. De kan riktig nok være fiklete å stille inn, men siden jeg bruker dem til karusell- og progressiv lading, har jeg et for hvert oppsett.

 

Jeg deler heller ikke din oppfatning om Challenger-pressa, men tar forbehold om du har sett og prøvd den nye utgaven. Heller ikke på RCBS deler jeg ditt syn; har flere dårlige erfaringer med utstyr derfra - herunder en Rock Chucker. Jeg har faktisk flere dårlige erfaringer med RCBS enn med LEE. Betyr det at jeg dermed kan konkludere med at RCBS generelt bare er noe dritt?

 

Tar du (det statistiske) poenget mitt nå?

Link to comment
Share on other sites

Kunne skrevet mer, men jeg føler at dette holder. Det er vel fortsatt uforståelig at jeg ikke liker LEE...?

 

Nei, det er det ikke. Men jeg mener at det er til forumets beste at man begrunner sine synspunkt, og ikke bare slenger ut "jeg synes ditt og datt er noe dritt"

 

Joda. Jeg tar den, og er faktisk helt enig med deg.

Det kan nok godt hende at jeg har fått mandagsprodukter, men ettersom statistikk nevnes i et annet innlegg over må det være lov til å stille spørsmålstegn når man BARE får mandagsprodukter.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...