Jump to content

Hjelp til kjøp av ladesett


M17

Recommended Posts

Vet utmerket godt at ladeboken og de fleste her inne gjentar seg selv (på grensen til det kjedsommelige) mht. til kjøp av progressiv presse som den første. (For meg, blir det nesten som å nekte folk å kjøre bil med automat-gir.)

Men med mekanisk bakgrunn og en viss teknisk innsikt (liker iallefall å tro det selv :roll: ) så valgte jeg allikavel å trosse disse "velmente" råd og kjøpte like godt en brukt Dillon SQD.

Første jeg gjorde var å ta pressen med til en i klubben for hjelp til å sette den opp samt litt opplæring.

Ved oppsett av pressen så viste det seg imidlertid at en liten plast tapp var knekt og en metall streng til hylseholder platen var nesten knekt. Ved henvendelse til Dillon ang. kjøp av disse små, men allikavel vitale delene, så opplevde jeg at disse dukket opp i posten innen en uke, free of charge. Fikk dette forklart med at Dillon kjører en form for "livstids garanti" på sine produkter.

Uansett så fungerer pressen utmerket, men har opplevd noen bom ladninger i forbindelse med lading av frontier sine "CMJ Swaged" kuler i kaliber .38. Men har ikke vært i stand til å identifisere hva som var den eksakte feilen, for krutt var på plass og krympen var ihht. normal i følge flere som så på patronene. Uansett så opplevde jeg at det bare sa "POFF" og kulen flytta seg såvidt inn i løpet. Har i ettertid hørt om flere som har opplevd nøyaktig det samme med denne kulen i .38

Velger derfor å tro at det ikke var noe galt med pressen. Konklusjonen min er uansett at den progressive pressen fungerer utmerket som min første presse.

Link to comment
Share on other sites

hehe, sant nok... men det skal og nevnes at jeg aldri eksprimenterer med maks ladninger. Probelmene jeg har opplevd er heller at man får for lite krutt i eller at en og annen tennhette ikke kommer skikkelig på plass.

Er man våken og litt forsiktig når man holder på med pressen, så ser jeg ikke at man ikke skal kunne takle en progressiv presse (selv om man er nybegynner). Man kan jo bare gjøre som mange allerede har nevnt, nemlig å kjøre en og en hylse igjennom pressen i starten. Jeg praktiserte iallefall det de første gangene.

Link to comment
Share on other sites

Kruttmålet er så unøyaktig at jeg må veie hver eneste ladning. Har demontert, vasket med fettfjerner og brukt antistatisk spray, rengjort på nytt og forsøkt justering på stramming. Nytteløst. Den er og blir unøyaktig med alle typer krutt.

 

----klippeklippe----

 

Challenger pressa...- Den velger jeg å forbigå i stillhet av hensyn til unge lesere. :evil:

 

Vil hevde at lees kruttmål er noe av det enkleste som finnest å justere; ønsket ladning i grains x VMD-faktoren oppgitt i Lees ladebok (og i bruksanvisningen til målet??) = nesten alltid innen +/-1grain. Nøyaktigheten er akkurat som Lymann no55. Målet (Lee Perfect powder measure) er litt "plastikk fantastic billig" men langt i fra noe dårlig produkt!

 

Challengerpressa mi har jeg brukt hardt siden jeg kjøpte den i 1988, til og begynne med ble den brukt til å mate en 1/2auto i 308 med den ammoen en 16åring hekta på kruttrøyk klarte å skyte opp, den er brukt til forming av 35Whelen hylser fra 30-06 i et steg, forming av 6,5Grendel fra 7,62x39 og 220Russian, 12mmRem fra 348Win og kalibrering av blykuler. botsett fra at kula på håndtaket er løs (fikses med 3gram Araldit en gang jeg gidder) er pressa akkurat like bra som da den kom i posten fra Trøndelag våpenimport. Hvordan folk som knekker en slik behandler utstyret aner jeg ikke, om jeg kjøper meg en Classic cast skal jeg finne ut hva som skal til!

 

Kruttvekta til Lee er fiklete, men nøyaktig. Prøv den testen Lee selv skryter av, en papirlapp fra en avis, 1x1cm og se hvilke vekter som gir utslag.

 

Lee er ikke verdens beste, men det fungerer. Det er rett og slett ikke alle som trenger Mercedes, noen klarer seg fint med en VW!

Link to comment
Share on other sites

Uansett så opplevde jeg at det bare sa "POFF" og kulen flytta seg såvidt inn i løpet. Har i ettertid hørt om flere som har opplevd nøyaktig det samme med denne kulen i .38

Velger derfor å tro at det ikke var noe galt med pressen. Konklusjonen min er uansett at den progressive pressen fungerer utmerket som min første presse.

 

Du kan jo velge å tro det du vil, men når slikt skjer er det fordi du mangler krutt i hylsa. Kula har ingenting å si her.

Link to comment
Share on other sites

Uansett så opplevde jeg at det bare sa "POFF" og kulen flytta seg såvidt inn i løpet. Har i ettertid hørt om flere som har opplevd nøyaktig det samme med denne kulen i .38

Velger derfor å tro at det ikke var noe galt med pressen. Konklusjonen min er uansett at den progressive pressen fungerer utmerket som min første presse.

 

Du kan jo velge å tro det du vil, men når slikt skjer er det fordi du mangler krutt i hylsa. Kula har ingenting å si her.

Finner den påstanden merkelig for ikke å si direkte feil, for vi snakker om mer enn 20 patroner med samme resultat, og når jeg tok resten av patronene (som var ladet i samme omgang) igjennom pressen en ny omgang, etter å ha justert krympen litt i overkant av hva som er normalt anbefalt, så fungerte de.

Link to comment
Share on other sites

Squib loads pga. null krutt er meget sannsynlig på progressiv presse hvis man ikke opererer den godt nok, dvs. kjører armen til bunns og lar den gå helt tilbake for hver lading. Man skal være påpasselig selv om man har noen titusener ladede patroner på samvittigheten når det begynner å gå styggfort.

 

Den eneste andre plausible squib forklaringen jeg kan komme på er at man har brukt et høyttrykkskrutt med lavere enn anbefalt ladning. For eksempel W296 kan gi rare effekter hvis man går for lavt i pistolmagnum.

 

Jeg kan ikke huske å ha sett at en elendig krymp har redusert trykket så mye at det gir squib, men det er vel mulig teoretisk sett i alle fall hvis man driver på med noe slikt som GSP ladninger. Uansett, lading både helt i øvre og helt i nedre del av spekteret gjør man en operasjon av gangen og med powder trickler og vekt hvis man setter pris på våpen og diverse kroppsdeler og slikt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det hørtes helt fjernt ut, hvilken ladning snakker vi om her? Har fått noen av de selv, og det har alltid vært samme årsak: Ikke krutt i hylsa.

Hei igjen, Det var ladninger som skulle være helt kurant ihht. ladeboken. hadde 4 grains med N-320 krutt bak en 125 grains kule. Grunnen til at jeg syntes det hørtes rart ut med teorien din var jo nettopp at det var snakk om forholdsvis mange patroner, samt jeg hørte om flere som opplevde det samme med nevnte kule. Samtidig som at jeg fikk resten av "samme parti" til å fungere etter å ha gitt de en litt i overkant mye krymp. :?:

Link to comment
Share on other sites

Det hørtes helt fjernt ut, hvilken ladning snakker vi om her? Har fått noen av de selv, og det har alltid vært samme årsak: Ikke krutt i hylsa.

Hei igjen, Det var ladninger som skulle være helt kurant ihht. ladeboken. hadde 4 grains med N-320 krutt bak en 125 grains kule. Grunnen til at jeg syntes det hørtes rart ut med teorien din var jo nettopp at det var snakk om forholdsvis mange patroner, samt jeg hørte om flere som opplevde det samme med nevnte kule. Samtidig som at jeg fikk resten av "samme parti" til å fungere etter å ha gitt de en litt i overkant mye krymp. :?:

 

Sjekket du visuelt at det var krutt i hylsene?

Tok du stikkprøver og veide kruttet?

Tok du et utvalg av ladede patroner og kontrollveide?

Målte du lengden av et utvalg av ladede patroner?

Sjekket du krympen visuelt?

Osv.

 

Ett av problemene med progressive presser er at en enkel feilkilde, som f.eks. et problem med kruttmålet, kan gi en systematisk feil. Det er alltid lurt å være litt paranoid når man introduserer en ny komponent enten det er krutt eller hylser eller kuler til en progressiv presse og spesielt når man setter den opp for første gang.

Link to comment
Share on other sites

sjekket jo ikke hver enkelt visuellt, men tar jo som regel stikkprøver med jevne mellomrom. kontrollmålte og patronlengder, men eg veide ikke patronene. har heller ikke kunnet finne noe feil på kruttmålet. Eneste jeg har gjort i ettertid, er at jeg justerte opp kruttmengden til 4.2 grains og satte samtidig kulen litt grunnere.

Takker uansett for alle synspunkter.

Link to comment
Share on other sites

At 4 grain s med N320 i en .38 patron skulle tenne, og bare sende kula såvidt ut av patronen, høres merksnodig ut. Og om kruttet av en aller annen grunn ikke skulle tenne, burde det vel ligge å slenge i hylse, tønne eller løp..?.. 4 grains er jo ikke så mye, men det er mange korn :) og man burde legge merke til det uforbrente kruttet.

Link to comment
Share on other sites

At 4 grain s med N320 i en .38 patron skulle tenne, og bare sende kula såvidt ut av patronen, høres merksnodig ut. Og om kruttet av en aller annen grunn ikke skulle tenne, burde det vel ligge å slenge i hylse, tønne eller løp..?.. 4 grains er jo ikke så mye, men det er mange korn :) og man burde legge merke til det uforbrente kruttet.

Det virket som om kruttet tente ja, men at trykket bare forsvant forbi kulen uten å ta den med seg. spekulerte i om kulen kunne være under-dimensjonert på en eller annen måte.....

Link to comment
Share on other sites

Om man fikler/justerer litt (settedybde/krymp/kruttmengde..) kan jo det være nok til at noe som har hengt seg opp, plutselig kommer i orden igjen (ting&tang lar seg fra tid til annet fikse ved å gi det et skikkelig spark :) ).

 

Uansett hva som har skjedd her, er i hvert fall null ladninger et ikke helt sjeldent fenomen. Og det er vel ikke helt uten grunn at "powder checking dies" (peilepinner) er tilgjengelig fra flere produsenter; hvor godt disse funker i praksis vet jeg dog ikke. Om man mistenker null ladninger i patroner med stort hylsevolum og lite krutt, kan dette enkelt sjekkes ved å riste litt på patronen - det er lett å høre at kruttet ristes rundt om man holder patronen opp mot øret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...