Jump to content

BEVERJAKTA 2010/2011


hansen deluxe

Recommended Posts

  • Replies 143
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fabrikkladd beverammo i 30-06: Norma lader med Nosler Ballistic Tip.

 

Kom akkurat inn fra en liten tur, og lurer på en ting som noen sikkert kan svare på: Jeg syns ikke det er åpenbart hvilke gnagespor som er fra i vår og hvilke som er fra i fjor høst eller enda tidligere. Har noen tips?

Link to comment
Share on other sites

noen som har noen tips ang ammo til bever 3006?

 

Med en .30-06 vil du nesten uansett få gjennomskyting. Og etter min erfaring har ikke effekten med ulike kuler variert mye. Bruk ei kule som går gå godt i børsa di. :)

Hvis du lader selv, burde imidlertid Lapua HP 100 grain være fin medisin. Har kun skutt et par bever med denne og fått gjennomskyting, men har truffet disse et lite hakk for langt bak. Muligens kan man unngå gjennomskyting med denne kula, hvis man treffer i de "hardeste" partiene..

Link to comment
Share on other sites

@morten rev - Med 30.06 må du nok, som skrevet over, regne med gjennomskyting uansett, så jeg tror heller jeg vil råde deg til å gjøre det beste ut av det og velge en solid storviltkule som går godt i våpenet ditt. Ja, det blir hull både inn og ut, men utgangen blir antakelig til å leve med (for deg) i forhold til å ta vare på pelsen.

 

Blir forøvrig beverjakt på meg i helga også. Var ute en tur for to uker siden, men da la fortsatt isen ganske store begrensninger på jakta. Får håpe det er litt bedre nå :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns ikke det er åpenbart hvilke gnagespor som er fra i vår og hvilke som er fra i fjor høst eller enda tidligere. Har noen tips?

 

Ta kniven din og spikk noen fliser fra ei levende bjørk.Sammenligne med de du finner i terrenget.Helt ferske gnag er hvite og flisa er litt "fuktig"Gammelt gnag er tørt og misfarget.

Link to comment
Share on other sites

Tok en tur ut i dag for å sjekke om det var blitt noe aktivitet i terrenget jeg jakter.Var ferdig på jobb rundt kl 18,og ute i terrenget ca kl 1830.I det jeg ankommer terrenget registrerer jeg at det fortsatt er skuffende mye is på elva,så jeg var ikke så sterk i trua.

 

I det jeg parkerer bilen bestemmer jeg meg for å ta med håndkikkerten og prøve å spotte ferske bevergnag fra ei bro som går over elven.Det var så mye råtten snø at det ikke fristet å vase rundt på måfå å leite etter gnag.Med engang jeg kommer ut på broen er det en brun bylt,ca 100 meter nedfor brua som fanger oppmerksomheten min,vinden er gunstig og javisst er det en bever som gnager på ei stor bjørk de tok ned i høst.

 

Med ett har jeg 190 i hvilepuls og løper til bilen for å hente børse.Med børsa i lanken smyger jeg meg nedstrøms på motsatt side av elva,rekker ikke smyge mer en 10 meter før jeg støkker en annen bever som sitter på samme side av elva som jeg er nå.Jeg var rett og slett så fokusert på beveren jeg spottet først,at jeg ikke tenkte på at det kunne være flere her.

 

Når jeg er på ca 80 meter setter jeg meg ned med ryggen mot ett tre og tar anlegg på knærne.I det jeg skal skyte kommer en bil kjørende fra gården jeg jakter hos,dette skremmer beveren fra land og ut på iskanten i elva.Der blir den sittende,og jeg kjenner jeg ikke har is i magen så jeg legger korset helt i overkant av bogen og klemmer forsiktig på avtrekkeren,bevernen blir liggende i smellen men sparker litt og vips er den i elva på full fart nedover.

 

Da får jeg brådårlig tid og tryner bortover i råtten snø og får hivd meg i bilen,kjører raskt ned til skuddplasen og får øye på beveren 30 meter lengre nede.Det ser ut som den er på vei under isen,så jeg må bite i det sure eplet og vasse uti til midjen og får fisket den opp.

 

Kaldt og jævlig var det,men nå ligger det ihvertfall nysaltet beverskinn i garasjen :D Og jaggu fikk jeg innviet Blasern også 8)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4hw1z.jpg

Link to comment
Share on other sites

ja det kan du:) fra man er 16 kan man gå på småviltjakt alene:) og bever er jo småvilt:)

 

 

Sikker på det? Er vel ikke lov til å bruke rifle aleine på småvilt før man er 18 vel? Med hagla kan man jakte aleine, men mener at man må være 18 ved bruk av rifle.

Link to comment
Share on other sites

Var uten en tur igjen i går kveld.Denne gangen hadde jeg med en jaktkompis som ikke har skutt Bever før,og han hadde fryktelig lyst på ett beverskinn,men det måtte være selvskutt!

 

Jeg pekte ut en fin post og sa her kan du sitte,her kommer det Bever i dag.Kompisen hadde ikke helt trua på posten min,mente det var litt for lite åpent vann så han ville heller sitte 100 meter lengre ned i elva.Greit for meg det,men du får være på tlf så skal jeg ringe deg når Bevern kommer på denne posten sa jeg 8)

 

Som sagt så gjort,Bevern kom glidende etter ca 30 minutter.Jeg tar opp telefonen og ringer 3 ganger uten å få svar.Da synes jeg at nok får være nok og bytter ut telefonene med rifla.Bang og en rask spurt over brua til andre siden av elva,og jeg kan fiske opp en fin 2 år gammel Bever av elva.

 

Hadde fri fra jobben i dag og har stått i vårsola og flådd bever :thumbup:

Så nå ligger det 2 nysalta Beverskinn i garasjen.De skal varme rumpa mi på post til høsten og vinteren :wink:

 

2i0yi36.jpg

2zofa77.jpg

t8r9mt.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jo takk for det 8) Men her skal jeg legge til at det er Bever som gjør mye skade på eiendom jeg jakter på nå.Så her skyter vi det første og beste som kommer svømmende.Ingen synlige hytter i området heller,så vi mistenker at de har gravd seg inn i mudderbankene.Vil tro det er iallefall 2 forskjellige kolonier der jeg jakter.

 

Hadde ikke trodd det skulle være så mye liv allerede,for det meste er isdekt der jeg jakter.Men de er tydeligvis sultne etter vinteren siden de kommer ut mens det ennå er lyst og fint.

Link to comment
Share on other sites

I går ramla endeleg årets fyrste bever for meg. Ein liten fjorårsunge. Ei ho på 7,7kg. Antakeleg den minste eg har skote til no. Nytta dagen i dag på beverlaben til HiT, med flåing og prøvetaking. Det er spanande å få bidra med prøver til dei som har peiling på dette.

Link to comment
Share on other sites

Vert ein ny tur i Bøelva i kveld. I går kveld vart eg avbroten av at politiet kom for å etterforske ein bil som stod med motoren igang på elvebredden. Tenker det sveiv eit par tanker i skallen på dei når dei fann ein bil med motoren igang rett ved sida av ein moped med tomt børsefutteral.... Men alt gjekk bra! dei skvatt litt når ein godt kamuflert og vel bevæpna kar steig fram frå posten sin, men me prata, og eg fekk gjeve frå meg ei forklåring på kva eg hadde sett i området den kvelden.

Kan forresten sterkt anbefale moped som framkomstmiddel under jakt! det er ingen ting som slår det. Iallefall ikkje for meg som er student, og ikkje har råd til drivstofforbruket til ein pickup.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

 

Jeg er en Dansk jeger som skal jage bever i Drangedal/Tørdal i tiden fra 21/4 til 24/4

 

Det er første gang jeg skal til Norge og jeg vil gerne vide lidt om vejret i området.

 

Er der sne på marken og er der is på vandet til den tid ?

 

Er der nogen fra Kammeret der bor i nærheden af Tørdal ?

 

Jeg kører på motorcykel (Yamaha XT600) Er det sikkert at køre MC eller er det for glat på vejene ?

 

Jeg har tidligere jage bever i Sverige og har bare fået 1, så jeg håber på lidt jaktlykke.

 

Her et link til min Sverigestur med mit årlige bad.

 

http://www.riffeljagt.com/forum/code/to ... rchTerms=b

 

 

Et sidste spørgsmål. Hvilke timer i døgnet må jeg jage bever ? Sol opgang til solnedgang eller andet?

 

mvh

 

M@X

 

Danmark

Link to comment
Share on other sites

ja men det er dårlig med bever i gravberget før du kommer ut på våler jff sitt terreng,skjøt en bever på torsdag der oppe men det er litt mye is ennå

Hei. Vi ser at det er etterspurt tilbud om beverjakt fra Statskog på Inatur. Det er hyggelig. Det er stor etterspørsel etter våre tilbud om beverjakt. Vi har samlet dem på en side som du finner her: http://www.inatur.no/infopages/04/35/01/75/Statskog-Beverjakt-i-hele-Soer-Norge.html

 

Vi legger ut tilbudene i løpet av februar måned. Det er ikke alle områdene vi har fått kvotene for ennå, og i de aller fleste områder ligger det is som vanskeliggjør jakta. I og med at Statskog har kjøpt opp tidligere Borregaard skoger (Se http://www.glomma.statskog.no) vil det etter hvert dukke opp mange og nye tilbud om beverjakt for allmennheten. Det regner vi med jegerne vil sette pris på.

 

På vegne av Statskog - hilsen Anne Berit på Info.avd.

Link to comment
Share on other sites

Hei M@X, her kan du jakte bever uten å bry deg om sol oppgang eller nedgang. Du går ut i bekkmørket om du vil og sitter så lenge du vil utover formidagen. Det samme om kvelden, gå ut når du vil og sitt til det er så mørkt at du ikke lengre kan avlevere ett sikkert skudd grunnet at det er for mørkt.

 

De andre spørsmålene dine må noen andre svare på, Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

@ M@x

Tror du bør sjekke kalenderen en gang til. Det er noen dager med fredning i påsken i Norge.

Ref Viltloven Kap IV

§ 10. (dager med jaktforbud)

Jakt og fangst er ikke tillatt i tiden fra og med 24. desember til og med 31. desember og ikke på langfredag, påskeaften og første påskedag.

Link to comment
Share on other sites

Ja da var det tredje turen etter Bever så langt i år.Blei Bever i sekken i dag også gitt :roll:

Hadde med en kompis i dag som ønsker seg ett beverskinn.Rett føre skumring kommer det bever på posten min.Jeg poster ved ei Beverhytte som ligger i en stor jordvoll,ved en kanal som går innover ett jorde.

 

Får ringt opp kompisen min og gitt ut Bevervarsel.Etter 5 min smyging etter Beveren får vi øye på den ett stykke ned i den ene kanalen som går mellom jordene.Kompisen avleverer skuddet og vi kan fiske opp Beveren fra kanalen.Beveren sto litt skeivt så skuddet gikk inn ene bogen og ut vomma..Ett jævla griseri å flå :shock:

 

29xccn5.jpg

Link to comment
Share on other sites

@ Jeger'n og G. Larson

 

Gælder det jaktforbud i påsken osse jakt på privat mark ?

 

Jeg havde nemlig kontakt med markejeren igår og han sagde at det var ikke noet problem.

 

Jeg vil jo ikke jage ulovligt.

 

mvh

M@X

Link to comment
Share on other sites

Innimellom er det jo slik at markeieren tror de kan regulere det der som de vil, noe de slett ikke kan. Du må også være forberedt på at du skal ha ordnet med betalt jegeravgift i Norge for jakt her, uansett privat eller statlig jaktområde.

Link to comment
Share on other sites

I går hadde eg den suraste opplevinga i mitt jegerliv. Var på beverjakt i Bøelva, og endeleg kom bever nr. to for sesongen på post. Eg skaut, og den fekk kramper. Krampane drog beveren ut i elva, og den gjekk med straumen. Vada så langt eg kunne etter den, men mangla eit par meter. Me var tre karar som fylgde med på beveren heilt til me mista han i mørket. Då beveren fylgde hovudstraumen i elva, tvilar eg på at han stoppa opp i ei bakevje. den gjekk nok utfor fossen, og ligg antakeleg i sagahølen no. Mange her som har mista bever? Følelsen ein sit med etter å ha skote eit dyr, og ikkje fått nytte av det, er ubeskriveleg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg og en venn av meg har veldig lyst til og prøve Beverjakt en helg, noen som har tips/forslag om terreng områder man burde prøve? Eller trenger en jaktkollega? Jeg selv holder til i Drammensområdet..

Virker som om Telemark er det store Bever Fylket?

Link to comment
Share on other sites

må man ha jakktkort på bever hvis man har grunneiers tilatelse til og jakte? :?

Må ikke ha jaktkort på privat område, men det må foreligge en kvote gitt av landbrukskontoret. Her i hobøl trenger man min 4km vannlinje før du får felling. Mulig andre regler andre plasser.

 

Fant jaggu denne på søndag morgen, 3006 og TSX

5616860602_791cdb8d3e_b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skal på beverjakt i morgen, men har ikke fulgt med på når lyset kommer om morgenen. Noen som kan fortelle meg ca tid jeg burde være på post? Vil være ute litt før det lysner.

 

Vis du laster ned google-earth så kan du se eksakt når solen går opp og når den går ned.... du drar en knapp bortover en "tidslinje" der det står klokkeslett, og mens du gjør det så ser du hvilken possisjon sola er i det klokkeslettet. du kan laste det ned gratis her (Vis du ikke allerede har det da) :http://www.google.com/intl/no/earth/download/ge/agree.html

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...