Jump to content

Innkjøp av første jaktrifle!!


McIver

Recommended Posts

Hei!

 

Har bestemt meg for å gå til innkjøp av en jaktrifle. Har aldri jaktet med rifle før, kun hagle...

 

Rifla vil bli brukt på all slags jakt, elgjakt, rådyr, rev, kansje storfugl, osv...

Har kommet frem til at kaliber 6,5x55 antageligvis er tingen!

 

Har fått et knallbra tilbud på en Tikka T3 Lite 6.5x55 med Meopta 3-12x56 m/lys og original montering!

 

Er dette en bra pakke?

 

Tilleggsspørsmål: Er det forskjellige versoner av denne Meoptakikkerten? Kan den fåes med forskjellig retikkel? Hva er i såfall forskjellen, og hva bør man gå for? NB: kikkerten skal ha lys!

Link to comment
Share on other sites

McIver, spør deg sjøl (ignorer glatt påstander frå slekt/bekjente/fandens oldemor); liker DU rifla, siktet og retikkel? Hvis svaret er ja er det berre å gi på.. Det eneste eg vil diskret anbefale er å passe på at du får stålmontasje og kanskje kan vurdere en god demper. Hvis ditt visakort setter ned foten kan du jo i det minste overtale selger til å inkludere gjenging av løp i pakken, heller kjøpe en demper senere. For en demper er en fin ting, både med tanke på hørsel, redusert rekyl og naboer som ringer lensmann hver gang dei hører et skudd..

Link to comment
Share on other sites

Dersom du med original montering mener at du får med Optilock-montasjer, så er disse de "beste som er å få" til denne rifla. T3 er presise og gode våpen rett fra esken, og dersom du liker Lite-stokken (jeg liker den ikke, på grunn av at skjeftet kan brukes som skarptromme) så er det i grunnen ikke noe å lure på. Meopta er heller ikke dårlige kikkerter. Jeg syns dette ser ut som ei veldig bra "startpakke". 6,5x55 er et nydelig kaliber, men kanskje ikke det beste valget til store elger. Til alt annet er det glimrende.

 

Om du med tid og stunder vil ha demper, så kunne kanskje .308 være et bedre valg, da dette kaliberet ikke er like følsomt for hastighetstap ved kapping av pipe. T3 er forresten ikke et optimalt valg med tanke på .308, ettersom den kun leveres i en lengde på låskasse, og da blir en av fordelene med dette kaliberet borte. Dessuten er det ingen som har sagt at du ikke kan kjøpe ei rifle til om en stund, som har andre egenskaper og dekker andre behov enn 6,5'en.

 

Jeg har hatt en T3 sjøl, i 6,5x55. Riktignok med trestokk, og den har jeg savna mye. Skulle aldri solgt den, rett og slett ;).

 

 

Vet ikke om du har planer om å lade ammunisjon selv, men i såfall er det umulig å velge feil om du går for en av de "tre store" (6,5x55, .308 win og .30-06 Spf). Kjempeutvalg av både ferdigladet ammunisjon og ladekomponenter og brukbar tilgang på rimelige løsninger for både hjemmeladere og jegere som kjøper ammunisjonen ferdig.

 

Og jeg liker argumentet til Adarma. Dersom DU liker utstyret, så er det faktisk den eneste meningen som teller.

 

Ja, det finnes mange Meopta-modeller. Let litt rundt på nettet så finner du ut hvordan den du skal ha er i forhold til andre.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte selv rifle med det same bruksområdet som du har for noen uker siden,

valget mit falt også på 6,5*55, kan også anbefalle og sette på demper. Når

man tenker på va de skøyt elg med før i tiden, og de kulene de hadde da, så

vil jeg tro 6,5 en knerter elg med de gode kulene som fås kjøpt i dag også. Pakken

din ser grei ut, selv om jeg liker browning a-bolt bedre, den er ferdig gjenget for demper.

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg spørre etter prisen?

 

14000,-

 

Kjenner et par andre som har samme rifla.. den ene har faktisk samme kikkert! Har ikke prøvd å skyte med dette oppsettet enda, men har fått gode tilbakemeldinger på denne pakken!

 

Planen er å sette på demper etterhvert ja, men det blir rifle, kikkert, montasje, 5skudds magasin og koffer i første omgang!

Virker som at det stort sett lar seg gjøre å få prutet med gjengingen når man kjøper lyddemper!

 

Lurer fortsatt på hvilke forskjellige retikler man kan få levert med denne kikkerten, og hva som er forskjellen på disse??

Link to comment
Share on other sites

Lurer fortsatt på hvilke forskjellige retikler man kan få levert med denne kikkerten, og hva som er forskjellen på disse??

 

Dersom det er Meostar R1 3-12x56RD du skal ha er det tydeligvis bare ett retikkel å få, 4C (også kalt tysk 4).

 

Sjekk linken og titt litt på spesifikasjonene. Det står der:

 

http://www.meoptasportsoptics.com/prod.php?prod=304&nav1=2&nav2=3

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte selv en startpakke i høst med en MArlin XS7 i 308, Atec Maxim demper, kapp av løp, Hawke 3,5-10x50 kikkert med lys, tofot, koffert og pussesett. Kom på 9600 ferdig. Synes det var en bra pris på en startpakke. Det meste der er jo solid. Kan jeg evt kjøpe på en bedre kikkert etterhvert.

Fungert supert så langt. Dog bare skutt på bane. Vært på rådyrjakt et par helger men bare sett dyr en morgen med usikker bakgrunn. Så den er ikke testet i "praksis" enda.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var selv og så på en slik pakke for en stund siden. Marlin XS7 kjentes ikke så verst ut, men jeg kom ikke over den "tingen" de har satt midt i avtrekkeren. Så for meg at en kvist inni der, i følge Murphy's lov, selvfølgelig vil bøye den tynne ståltråden slik at det ikke blir mulig å ta avtrekk. Ellers virket det å være greit utstyr for pengene.

 

Men funker det, så funker det. Og jeg vil tro at børsa leverer skuddene likt på jakt som på bane ;).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke Tikka T3 selv (men flere Sakoer), men drister meg likevel til en (positiv) vurdering. Sammenlignet med andre rifler i samme prisklasse har de vel

- løp av beste kvalitet

- avtrekk av beste kvalitet

- moderne design

 

Hvis man skal trekke fram et minus med T3'ene er det plasten i avtrekkerbøyle, boltmuffe, magasin etc, som ikke alle liker men som ikke går ut over funksjonaliteten.

 

Så som førstegangs rifle må vel dette være et flott valg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil på det STERKESTE fraråde deg å kjøpe den pakken :!:

De tilbakemeldingene jeg har fått fra kjentfolk som kjøper den Tikka'n og Meopta går nemlig ut på at de i det store og hele er fornøyd.

Dermed risikerer du altså å kjøpe en børse for livet, og går altså glipp av alle sjansene til å kjøpe noe nytt og bedre/mer spennende senere i jegerkarrieren...

 

Det er med andre ord en viss fare for at du blir fornøyd. :wink:

 

Meopta Meostar R1 3-12x56 med lys...da har du nok retikkel 4C ja.

I mine øyne et av de bedre kontinentale retiklene, og langt bedre i dårlig lys enn det meste fra den andre siden av dammen.

Eneste som er litt kjedelig er å bli vant til det medforstørrende retikkelet enkelte av dem har, men du ser fordelen når det blir mørkt og batteriet svarer på Murphy's lov ved å bare flate ut og dø hen.

 

Bare å handle trygt der, og trene mye. :)

Link to comment
Share on other sites

Hehe!

 

Mange flotte og positive svar :D

Har selv forstått det slik at Tikka T3 lite er ei bra rifle, pålitelig og presis. Det er bare disse plastdetaljene man kan sette en finger på om det skal være noe. Men det er nok en "billig" og bra rifle til "førstegangsrifle":)

 

Kikkerten har jeg også trua på! Det er nok kikkertvalget som er mest avgjørende om man blir fornøyd/ikke fornøyd med denne pakken.

 

 

Blir nok en tur bort til onkel-blå for å levere en våpensøknad i løpet av de nærmeste dagene!

 

Gleder meg til å utvide jaktopplevelsen med en skikkelig rifle:D

Link to comment
Share on other sites

jeg har en T3 lite i kaliber .30-06 sprg. og er knall fornøyd.

En veldig lett men presis rifle som ikke legger til for mye vekt i sekkenpå turene.

jeg valgte .30-06 fordi jeg ville ha en kraftig lett rifle. og det har jeg aldri angret på ;)

 

det viktigste uansett er at det er du bakom rifla som gjør mesteparten av jobben så det er viktig at du liker rifla og kikkerten.

men jeg har aldri angret på min tikka :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da fikk jeg henta ut rifle med kikkert sist fredag!

 

For ordens skyld, her er oppsettet:

Tikka T3 Lite 6,5x55 m/blånert løp

Meopta Meostar R1 3-12x56 RD

Leophold stål-montasje

 

Kjøpte samtidig til 5-skudds magasin, Buttler Creek linse deksler, pussesett, rem og koffert!

 

Har prøvd noen prøveskudd med rifla i skumringen og er sinnsykt fornøyd så langt!! Rifla er lett og fin å holde, med et fint avtrekk!

Kikkerten er for meg upåklagelig (etter lite testing vel og merke). Testet den i skikkelig skumring og den virker veldig klar og lyssterk!

Rød-punktet var et must i skumring/måneskinn;) Gleder meg til å få skutt opp og tatt den i bruk i jakta:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...