Jump to content

Lagre våpen i kulde?


Sørlandsjeger

Recommended Posts

Heisann!

 

På folkehøgskolen jeg går på nå, har vi våpen stående i et uoppvarmet hus som det ofte er veldig kaldt i. Alltid dugg på kikkert og fukt på rifla/hagla når jeg tar dem ut av kofferten.

 

Derfor lurer jeg på en (forhåpentligvis) ganske enkel ting; Kan kulda/fukten skade våpnene? Og er det noe spesielt jeg bør ta hensyn til eller tenke over? Skal stå der i hele vinter, så det blir nok godt under null enkelte ganger...

 

Mvh Kjetil.

Link to comment
Share on other sites

Hørtes ikke helt bra ut.

Det er en ting med ujevn temperatur og luftfuktighet for våpenet, noe helt annet med lovligheten av å oppbevare våpen i ubebodd hus...

JJ

 

Som alltid byråkrater som skal finne snusk i hver eneste tråd.

 

Skolen har fått spesialtillatelse av Politiet til nettopp dette. Kom gjerne og kontroller.

Link to comment
Share on other sites

Som alltid byråkrater som skal finne snusk i hver eneste tråd.

 

Det er én måte å tolke det på. En annen er å se på dette som et vennlig råd som kanskje kunne spare deg/dere for problemer.

 

Uansett. Hverken kulde eller varme er noe stort problem i seg selv, det som er drepen er variasjon. Hvis temperaturen er stabil skjer det ikke stort, men med en gang temperaturen begynner å svinge får man fort problemer med kondens. Som 900SS er inne på vil litt varme gjøre veldig mye, så lenge våpenet er varmere enn omgivelsene bør man være ganske trygg.

Link to comment
Share on other sites

Som alltid byråkrater som skal finne snusk i hver eneste tråd.

Det er én måte å tolke det på. En annen er å se på dette som et vennlig råd som kanskje kunne spare deg/dere for problemer. ...

Unnskyld, var ikke meningen å komme med den moralske pekefingeren, ser nå at innlegget mitt kunne oppfattes slik.

Takk for oppklaring, Fulmen. Jeg er snekker, skytter og jeger, byråkrati er ikke my cup of tea. Var bare i den beste hensikt. Flott av skolen å kunne tilby dette til sine studenter.

Uansett, det var kanskje en ide at de som oppbevarer våpen i denne bygningen spleiser på oppvarming av den delen av bygningen/det rommet som våpen oppbevares i? En panelovn og en strømregning delt på x antall studenter med våpen bør være en rimelig forsikring mot rust på våpen?

JJ

Link to comment
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/torget/ecom/annonse?finnkode=18930271" target="_blank denne må være genial? har lyst å kjøpe en sånn sjøl, da mitt våpenskap står i u-isolert bod. Eg har gått med olje på de å det er ikkje komt rust på de enda.

 

Kjøp heller en slik fuktsamler fra biltema. Ingen strøm nødvendig, funker veldig bra! Jeg har brukt det når jeg har satt biler på vinterlagring. Billig og effektivt!

 

http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalie ... uktsluker/

Link to comment
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/torget/ecom/annonse?finnkode=18930271" target="_blank denne må være genial? har lyst å kjøpe en sånn sjøl, da mitt våpenskap står i u-isolert bod. Eg har gått med olje på de å det er ikkje komt rust på de enda.

 

 

Denne må jo være helt konge da, også så billig :D

Det er jo bare å borre et hull i skapet det, og trekke ledningen gjennom det. Ikke noe problem i det hele tatt. Som en her nevnte så vil det jo funke gull med et lys på f.eks 15 watt også, samtidig som det blir mye triveligere å åpne skapet 8)

 

Eneste alternativet til oppvarming eller fuktslukere er ihvertfall å sette inn våpenet med olje. Det er nå meninga mi.

 

Veldig fint tilbud dere har fått på skolen :D

 

Lykke til med valget 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå har jeg montert ei 15 watts pære i skapet som en test, etter en time i formiddag gikk tempen opp en tidels grad. Nå, åtte timer senere har den gått ned en halv grad. Det lyser ut rundt døra.

 

Det virker ikke.

 

Neste skritt er tynne isolasjonsmatter med klebrig bakside, inni skapet. Gummilist rundt i døra, evt. en frakk utvendig.

Link to comment
Share on other sites

hvor enkelt er det å bore hull i et våpen skap egentlig? trodde det var en utfordring :roll:

Er det slik at det blir dugg på våpenet mens det er lagret, eller etter du tar det ut av den kalde boden og inn i varmen? Ville prøvd en fuktsamler fra biltema som allerede nevnt, er det kaldt så skjer det ikke mye med metallet, men hvis det er kaldt og så fuktig varm luft, kaldt osv blir det veldig dårlig stemning... Lås heller i sluttstykket, og ta med rifla inn under dynen :D

Link to comment
Share on other sites

Det er brå temperaturforandringer (helst fra kulde til varme) som gir denne kondensen. Jeg er naturfotograf, og dette er jo en utfordring mht kamerautstyr vinterstid osv. Kunsten er å pakke ned det kalde utstyret ute i kulden- i en polstret bag osv, før en tar hele bagen inn og lar den temperere seg sakte. Lar gjerne dette stå over natta før jeg åpner baggen, da er alt temperert- og det hele skjer uten dannelse av kondens.

 

Det samme gjelder dine våpen, så raske endringer i temperaturen vil du neppe få i våpenskapet der de står. Om/når du skal ha våpen inn i varme- pakk de ned i noe kaldt isolerende (polstret våpenfutteral) og bær inn våpenet i dette- og la det temperere seg en time eller to før du åpner. Det skal normalt være nok til å unngå kondens.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hva fuktslukeren fra biltema består av. Men. Den kan være rustfremmende. Ala saltklump over kopp til å fange vatn.

 

Remington selger en sak for å ha i skap, silicagel er sikkert fint. Jeg isolerer mitt og beholder lampa enn så lenge.

Link to comment
Share on other sites

Som det går fram av mange gode forslag her er problemet svært samansett og ingen sikkere gode løysingar.

Eg ville valt å låsa inn ein liten vitalt del og ta resten til ein betre stad.

Neste steg er at:

Skulen din må gjera eit tiltak. Dette kan ikkje halda fram vidare.

Seriøse leiarar slurvar ikkje på dette feltet.

Link to comment
Share on other sites

skjønte ikke helt hva El Nino mente. om det dugger på våpen og kikkert når han tar det ut fra det huset og inn i et oppvarmet rom/ bil etc. for det vil jo ikke være noe unormalt i det.

men at det skal være så mye dugg på utstyret der det står i huset hørtes rart ut syns jeg. for slikt ser iallefall ikke jeg ofte .

Link to comment
Share on other sites

En kunne kanskje brukt varmeelementer en bruker inni elektriske tavler for å beskytte tavlemateriell mot kulde.

 

Pleier som regel å være effektresistorer med aluminiumsribber rundt. Noen har en liten vifte på seg for å spre varmen.

Om en 40 - 50W holder for et våpenskap så skal det nok ikke være umulig å montere.

 

En installatørbedrift kunne hjelpe til med dette fiks ferdig. Enten med gummikabel og støpsel eller fast tilkobling (som er tillatt siden skapet er fastboltet).

Skapet må samtidig jordes, men det fikses ved å gjenge opp og koble en kabelsko i skapgods.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...