Jump to content

9,3 x 62 vs 9,3 x 57


johals

Recommended Posts

Vurderer å skaffe meg ei ny rifle på sikt i et av disse kaliberene. Lurer litt på hvor mye hastighetsforskjell det er på 9.3 x 57 og 9,3 x 62, og rekylforskjell, og ev. andre ulikheter. Hvilke kuler egner seg best til elg av 15 grs, 18,5 grs og 21,5 grs Oryx?

Link to comment
Share on other sites

Skal bygge ferdig ein 9.3x57 i vinter/vår, og etter det eg har fått med meg, så er 18.5 grams Oryx veldig bra til den. Av det eg har sett i Ladeboka Nr.6 så er 62`en ca 80-100 m/s kjappere med samme kule enn 57`en.. Då tenkjer eg på 18.5 grams kule. Dvs at den slår nok ein del meir ja..

 

Eg for min del valgte 9.3x57, fordi eg ikkje er så veldig glad i rekyl, og at eg jakter stort sett hjort på hold langt under 100 meter. :)

Link to comment
Share on other sites

9,3x57 er ganske vanlig i Sverige, der kalt potatiskastare. Ellers kan man vel si at 62 èn er langt vanligere. Hvis rekyl er et problem kan man fint lade ned til 57 nivå.

Men f.eks 250 grs Accubond som har høy bc er ikke kulebanen så ille. Barnes tsx er vel også et alternativ med høy bc. Ville ikke hatt betenkligheter med å bruke disse på elg.

 

Om jeg skulle bruke oryx på elg ville jeg valgt 18,5 g.

 

Ville uten tvil ha valgt 62

Link to comment
Share on other sites

9,3 x 57 har vært mye brukt til elg i Sverige. Duger helt greit.

9,3 x 62 gjør det samme som 9,3 x 57 gjør, men på noen titalls meters lengere hold. Elgen merker neppe forskjell. Valg av kule antagelig mer avgjørende enn de 5 mm i hylselengde, og litt større fart.

 

9,3 x 57 mater bedre i f.eks. en umodiisert Mauser M98, dvs du kan få ut uskutt patron uten klunder. Med 9.3 x 62 i en umodifisert mauser M98 kan du ikke det.

Da må det klundres.

Men du tenker antakelig på mer moderne våpen enn mauser M98?

 

9,3 x 57 tilbys også i endel nyproduserte våpen. Det skyldes nok patronens "lugomhet" for mange skyttere og "lugomhet" for elgfelling.

Link to comment
Share on other sites

1608y3b.jpg

 

14tvwgh.jpg

 

Hei - jeg legger ved et par skjermbilder fra QuickLoad som illustrasjon for Oryx 15 gram

 

NB! Den er ikke prøvd ut i praksis og er bare trikset i sammen relativt hurtig.

 

Jeg håper det allikevel kan fungere som et lite input som er relevant for diskusjonen.

 

Jeg valgte å sette løpslengden til 45cm på grunn av kappe&dempe bølgen som rir nasjonen.

 

Mvh Langlo

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

9,3 x 57 mater bedre i f.eks. en umodiisert Mauser M98, dvs du kan få ut uskutt patron uten klunder. Med 9.3 x 62 i en umodifisert mauser M98 kan du ikke det.

Da må det klundres.

 

Hvordan blir det klundring med 62´n? Mauseren sluker da lett lengere og større patroner en denne.

8 x 68 regnes vell for omtent max av hva Mauserkassa sluker før en må igang med mer ommfattende børsjemakerarbeid.

Link to comment
Share on other sites

..........9,3 x 57 tilbys også i endel nyproduserte våpen. Det skyldes nok patronens "lugomhet" for mange skyttere og "lugomhet" for elgfelling.

 

Hvilke da? Mener du våpen som er masseproduserte?

 

Såvidt jeg vet ble de sist kamret i Husqvarna modell 146 i 1941......

Link to comment
Share on other sites

Har en gammel Husqvarna 9,3 x 57 med åpne sikter som jeg bruker på elg. Har ikke merket noen problemer med å velte elg med verken 18,5 grams eller 16,5 grams kuler. Min er lett, og stokken er så rett at jeg må trykke kinnbeinet godt ned i kolben for å sikte. Dermed blir det litt sparking, men mest kjennbart i kinnet. Kjenner lite i skuldra. Regner med at en tyngre og noe bedre stokk vil gi en behagelig rekyl.

Link to comment
Share on other sites

[Hvordan blir det klundring med 62´n? Mauseren sluker da lett lengere og større patroner en denne.

8 x 68 regnes vell for omtent max av hva Mauserkassa sluker før en må igang med mer ommfattende børsjemakerarbeid.

Originalmagasinet er beregna for 8x57, men "HV-mauseren" fekk ombygd magasin for å fungere betre med 30-06, og dette passar bra for 9,3x62. Originalmagasinet er i kortaste laget til at det fungerar optimalt.

Link to comment
Share on other sites

..........9,3 x 57 tilbys også i endel nyproduserte våpen. Det skyldes nok patronens "lugomhet" for mange skyttere og "lugomhet" for elgfelling.

 

Hvilke da? Mener du våpen som er masseproduserte?

 

Såvidt jeg vet ble de sist kamret i Husqvarna modell 146 i 1941......

Da har du sovet lenge nok. :wink:

Blazer er et kjent våpen i norske jegerkretser, tror jeg. Det kan du få fra fabrikk i gamle gode 9,3 x 57 mm. Og bra er det.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan blir det klundring med 62´n? Mauseren sluker da lett lengere og større patroner en denne.

8 x 68 regnes vell for omtent max av hva Mauserkassa sluker før en må igang med mer ommfattende børsjemakerarbeid.

Nei, den gjør nok ikke det, uten modifisering.

 

Har du noengang prøvd å tømme kammeret for en USKUTT PATRON i 8x68S, ladet med tung (lang) kule etter endt jaktdag, i en umodifisert mauser M98? Ikke det? Da foreslår jeg at du prøver det først, og så kan vi diskutere etterpå. :idea:

Link to comment
Share on other sites

Til H.K.

 

M98 F1 "HV mauseren" fikk forlenget magasin ug utfresing i ringen foran fordi dette var et militærvåpen som skulle lades med klips.

Magasinet er langt nok til .30-06 men da må du lade et og et skudd ned.

Skal det brukes klips må magasinet forlenges.

Link to comment
Share on other sites

Haha - fantastisk!

 

Finnes det flere? Jeg har nemlig en av de gamle Husqvarnaene selv.

I tillegg til Blazer har jeg, fra vanligvis velinformert hold, fått opplyst at Benelli vil komme med en 9,3 x 57 mm versjon om ikke lenge.

De har allerede 9,3 x 62 i flere utgaver:

http://www.benelli.it/Articoli/Famiglie.asp?IDTipo=4" target="_blank" target="_blank

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...