Jump to content

Prosentsats bein i et elgslakt ?


polmar

Recommended Posts

Guest graahund

Når jeg regner kjøttpris er det alltid med bein. Vi betaler for æljen hengende ferdig flådd, og det finnes ikke en enda ælj uten bein i kroppen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@johlov, det er ikke enkelt nei. Har solgt litt kjøtt sånn dan og van i snart 45 år og det samme spørsmålet melder seg, hvorfor er det så mye bein da ? Og det samme svar fra meg, det finnes ikke en ælj uten bein i kroppen :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde dette i fjor. En kilopris på 65 kr til jaktlaget ga en utpris på ca 140 pr kilo renskjært kjøtt. Da var det omtrent null fortjeneste, siden slakteren også skulle ha noen kroner for å skjære det rent. Det er mye bein i vekt av elgen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er en viss forskjell mellom kalv og voksne dyr ja. Muskelmassen øker jo mer enn beinmassen etter hvert som dyret vokser. Derfor er det mer kjøtt per kilo på en voksen okse enn på en kalv. Vil ikke driste meg til å anslå noen prosent kjøtt/bein, men tipper at du får 10% mer kjøtt i forhold til bein på et voksenslakt. Når det er sagt er det liten tvil om at det er kalven som har det beste kjøttet. Åt en steik av et kalvelår i går, og må si at det er liten tvil om at dette er tingen for min bruk. Skulle selvfølgelig gjerne hatt mer kjøtt til oppmaling, men en kalvesteik er virkelig noe av det beste jeg kan spise. Fantastisk kjøtt rett og slett. Verd prisen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

@johlov, det er ikke enkelt nei. Har solgt litt kjøtt sånn dan og van i snart 45 år og det samme spørsmålet melder seg, hvorfor er det så mye bein da ? Og det samme svar fra meg, det finnes ikke en ælj uten bein i kroppen :roll:
Når jeg regner kjøttpris er det alltid med bein. Vi betaler for æljen hengende ferdig flådd, og det finnes ikke en enda ælj uten bein i kroppen :wink:

 

Graahund: Du har noe om mobbing i din avatar. Og det første du gjør er å mobbe!!!!!!!

Hvorfor kan dere ikke prøve å svare på det som blir spurt om?

Så til spørsmålet:

Jeg har ingen sikre tall på dette, men vil nok tro at det ligger mellom 30 og 40%, alt avhengig om det er voksendyr eller kalv, frampart eller bakpart.

Så av 100kg elg så får du et sted mellom 60 og 70 kg. kjøtt.

Om noen av dere som vet at det er bein i elgen, også har en formening om hvor stor andel dette utgjør i vekt, hadde det vært greit å fått et vettugt svar.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg eit slakt av elgkalv ( Heilt dyr ). Og da sat eg att med ca. 60% reint kjøt i forhold til slaktevekta.

 

Og det er greit å ha ein peikepinn på kor mykje som går vekk på eit slakt når ein kjøper det.

Prisen for heilt slakt var 60 kr/kg medan prisen for reint kjøt kom på ein del meir ( ca. 87 kr/kg).

Og det meiner eg er ein rimeleg pris på fyrsteklasses råvare til mange gode middager i vinter!

Link to comment
Share on other sites

Om noen av dere som vet at det er bein i elgen, også har en formening om hvor stor andel dette utgjør i vekt, hadde det vært greit å fått et vettugt svar.

Basert på tall som nabo-jaktlaget har hentet inn, så ligger kjøttprosenten jevnt rundt 70% (som tidligere skrevet) for voksne dyr.

Link to comment
Share on other sites

Erfaringen fra hjortelagene våre i fjor var at vi satt igjen med ca 60% kjøtt. Dette var vel og merke basert på en total bestående av mange små dyr (kalver, fjorårsdyr) og få større bukker og velvoksne koller.

En annen faktor er vekttap i mørningsperioden. Vi sammenlignet som regel total ferdig nedskåret kjøttvekt mot vekten av dyret når det ble hengt til mørning. Det forsvinner etter sigende noe vekt mens kjøttet henger, men jeg vet ikke hvor mye.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at det forsvinner ca 6-7 % av vekten på et voksent lår ved 5 dagers mørning. Mindre for mindre kjøttfulle deler. Regn 5%, så er du nærme, tror jeg.

 

Eller samme erfaring med beinvekt, 30 % på store voksne dyr, 40% på små ungdyr og kalver.

Link to comment
Share on other sites

Der vil være veldig mange variabler på hvor mye skrotten letner ved henging og hvor godt køtet den er, se bare hvor mange klasser man har på slakteriene på f.eks okse og lam. Dette er jo p.g.a. at dyrene har ulik kjøttmengde på beina, samt at andelen fett er ulik.

På jakt blir enkelte dyr flådd kalde, da får man ikke særlig avdamping og skrotten letner lite, et dyr flådd straks etter at det er felt vil avdampe mye mer.

Dyr som er stykket opp vil tape relativt mye kroppsveske (blodvann).

Hengeplassen og luftgjennomstrømning, fuktighet og temperatur der vil også innvirke på dette

 

Slik kan man holde på i nermest det uendelige med ting som virker inn.

 

Min erfaring er at prisen pr. kg som hel/halv skrott øker med ca.75% ved skikkelig finpartering, fileter, steiker etc. Begge priser regnet av brutto vekt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg og husøkonomen min parterte en halv elg kalv for en gammel dame for 14 dager siden.

Hun fikk opplyst at det var en halv kalv på 40 kg.

Vi ville være sikker på hva hun fikk,så vi veide alt..absolutt alt.

Totaltvekten var 35 kg,å ikke 40 som opplyst av selger til den gammle damen :evil: .

4 kg ble avskjær av fett,skuddsår,sener og inntørket slagside.

9 kg var rene ben..som vi renskar slik at damen fikk mest mulig nytte av kjøttet.

Ergo var det 22 kg med rent kjøtt i den kalven. Som ble til steik,småsteik-kjøtt,grytekjøtt og kjøttdeig.

Hvor mange % det utgjør av di forskjellige deler,kan andre som liker matte gjøre :lol:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
@johlov, det er ikke enkelt nei. Har solgt litt kjøtt sånn dan og van i snart 45 år og det samme spørsmålet melder seg, hvorfor er det så mye bein da ? Og det samme svar fra meg, det finnes ikke en ælj uten bein i kroppen :roll:
Når jeg regner kjøttpris er det alltid med bein. Vi betaler for æljen hengende ferdig flådd, og det finnes ikke en enda ælj uten bein i kroppen :wink:

 

Graahund: Du har noe om mobbing i din avatar. Og det første du gjør er å mobbe!!!!!!!

Hvorfor kan dere ikke prøve å svare på det som blir spurt om?

Så til spørsmålet:

Jeg har ingen sikre tall på dette, men vil nok tro at det ligger mellom 30 og 40%, alt avhengig om det er voksendyr eller kalv, frampart eller bakpart.

Så av 100kg elg så får du et sted mellom 60 og 70 kg. kjøtt.

Om noen av dere som vet at det er bein i elgen, også har en formening om hvor stor andel dette utgjør i vekt, hadde det vært greit å fått et vettugt svar.

 

Det jeg skrev er overhodet ikke mobbing. Det er hva jeg forteller mine kunder. Les det du ser :( Det var et svar, eller en komentar til det "Johlov" skrev.

Og mobbing er fortsatt no dritt !!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Løfter denne med et litt ubehagelig spørsmål, siden jeg er blitt veldig usikker på kjøtt jeg har kjøpt.

 

Kjøpte en komplett elgkalv på 70kg. Perfekt mørna, pent skjært, vakuumpakket og individuelt veid inn og ordentlig merket. Veldig reint og pent arbeid. Gefundenes fressen, med andre ord.

 

Men deretter blir jeg i stuss, siden kjøttet veier 36kg på vekta hjemme. Altså et tap på rundt 48%, som vel kan regnes som høyt, men greitt nok iflg regnestykkene ovenfor. For hva/hvordan skal man da betale?

 

Jeg betalte kr.8.750,- eller 125,-kr per kg målt mot slaktevekta.

Som kjøttpris (mørna, skjært, pakka, merka, veid...) blir kjøkkenbenkprisen 243kr/kg.

 

Blir litt usikker på hvordan jeg forstår resonnementene tidligere i tråden, for skal man regne den lave prisen for slaktevekta og den høye prisen for ferdig kjøtt uten bein, avgitt vann under mørning osv. Ser det er nevnt tidligere i tråden eksempler med (i 2010) en pris på 65kr/kg for slaktet og 140kr/kg for ferdig kjøtt.

 

Spørsmålet blir da: Er prisen jeg har betalt en fornuftig pris for særlig godt arbeid og godt kjøtt, eller hva tenker dere? Eller skulle de 125kr/kg vært for 36kg kjøtt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakket med den slakteren som tok seg av elgkjøttet mitt. Forutsatt at ikke mye må skjæres bort pga dårlige treff, mente han at fordelingen var omtrent slik på en elg på 150-180 kg:

 

1/3 kjøttstykker, 1/3 avskjær som males, 1/3 bein og annet som kastes.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt i mitt spørsmål, syns jeg 48% tap er i overkant (med normaltallene som er referert her, burde det vært ~43kg og ikke 36kg). Det er den ene problemstillingen.

 

Den andre problemstillingen, og som var mitt spørsmål over, er hva dere kjøper/selger for. En sats på 125kr/kg - er det for hva man sitter igjen med på kjøkkenbenken, eller er det for slaktevekt?

Link to comment
Share on other sites

Som sagt i mitt spørsmål, syns jeg 48% tap er i overkant (med normaltallene som er referert her, burde det vært ~43kg og ikke 36kg). Det er den ene problemstillingen.

 

Den andre problemstillingen, og som var mitt spørsmål over, er hva dere kjøper/selger for. En sats på 125kr/kg - er det for hva man sitter igjen med på kjøkkenbenken, eller er det for slaktevekt?

 

Det omsettes normalt i slaktevekter, ja.

125 kr/kg slaktevekt er nok litt høy pris for elgkjøtt, men det er opp til hver enkelt å vurdere det. I forhold til å kjøpe på butikken, så er det ikke dårlig. Trolig får du finere kjøttstykker også. Men når du får det ferdig mørnet og pakket og en del jobb med dette så trenger du ikke klage så veldig.

Og det kan hende 70 kg slaktevekt var et rundt tall, og det i virkeligheten var litt lavere... Men det er ikke mye klage på det heller.

Link to comment
Share on other sites

@ Frode. Her i området selges elg som slakt. Dvs at du betaler avtalt kilospris for veid slaktevekt. Veid etter mørning og fratrekk for ev. unormalt store skuddskader.

Normalpris er her rundt 65,- kr pr kg. (Omtrent samme pris som for 6-7 år siden).

 

I tillegg kommer patrering og maling av kjøttdeig. Vi betaler 13 kr pr kilo slaktevekt for dette. Ingenting er pakka eller delt opp i porsjonspakninger. Fikk en gang kjøtt ferdig pakka, langt fra så profesjonelt som du har fått det. Det kosta det samme som parteringa.

 

Verdt å merke seg at dette er priser uten moms.

 

Kjenner ikke til prisnivået på elg kjøtt i Moss, grunnen til at det er såpass billig her er at det er veldig vannskelig å få solgt kjøtt.

Men det høres ut som om du har fått høyeste kvalitet i alle ledd, det koster. Om det er for dyrt kan jeg ikke si om.

 

Har også vært borti å betale en høyere kilospris for kalv, selv om en får prosentvis mindre kjøtt i forhold til voksne dyr.

 

Seinere kan du jo prøve å pakke og stykke opp sjøl, det er egentlig koselig arbeid. Det bør redusere prisen en del.

 

Vannskelig å si noe om vektene før og etter. Da ikke har sett slaktet og ikke vært med å veid det. Det er noe mer svinn enn jeg er vant med, men det kan nok ha naturlige forklaringer og er ikke nødvendigvis lureri.

 

Ønsker deg lykke til med mange gode middager utover høste og vinteren, med utgangspunkt i de supre råvarene du har i fryseren.

Link to comment
Share on other sites

Som kjøttpris (mørna, skjært, pakka, merka, veid...) blir kjøkkenbenkprisen 243kr/kg.

?

 

Da hadde jeg heller lagt til noen kroner og kjøpt rene fileèr av jacobs :mrgreen:

 

Kjøttdeigen er også verdiløs for meg da jeg ikke spiser dette. Gir det bort, eller hiver det på reveåte når det har ligge lenge nok i fryseren :mrgreen:

 

 

Mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Frode.

Mennesker har en tendens til å være ærlig. Du er sikkert ikke lurt.

Selgere kan ha vært ekstra nidkjær i sitt arbeide. Begynner du å skjære bort alle fettrester, hinner, etc, fra kjøttstykkene før salg(dvs gryteklar, som om du skulle spist det selv), ryker det fort noe vekt.

Kalver ja, ikke noe særlig med steik på forbogen, samt kjøttstykkene er mindre. Dette kan resultere i mer svinn.

Voksen dyr, dær får du steik fra forbog(hvis det ikke er store kikkehull dær).

Hvordan kjøtt selges varierer. Vi selger hele, halve, forpart, bakpart, forbog, bakbog, steik, biffkjøtt, suppekjøtt m bein skåret i skiver,

kjøttrull, elgskav, fjøttdeig etc. Kjøpere kan komme å velge under partering hvis de vil.

Prisene vil selvsagt variere(vi bet 62kr/kg, slakt "tørket på krok". Det er prisen for å jakte.

Eks. steik 200kr/kg(hvor mange steiker er det på ett dyr?). Biffkjøtt 150kr/kg, kjøttdeig 100kr/kg, helkt dyr 100kr/kg, halvt 110kr/kg

Bakpart 135kr/kg, forpart 110kr/kg, osv...

Som skrevet av andre. Etterspørsel regulerer prisen. Du kan ha en gullbarre som du ikke klarer å bære med deg lengere. Hvis ingen vil kjøpe den, og du ikke klarer bære lengere. Kanskje du må betale for å bli kvitt den?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...