Jump to content

Hylse trommel vs ultralyd


Joggen

Recommended Posts

Søk og du skal finne :wink:

Her er en tråd om hylsetrommel:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=22&t=13029&p=487745&hilit=hylsetrommel#p487745

Og her er en om ultralyd:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=15&t=35005&p=395027&hilit=ultralyd#p395027

 

Eg har personligt bare en hylsetrommel og det funker toppers til hylsene!

Der er sikkert maaaaange flere, lykke til!

:D

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal ha glede av en ultralydvasker må du først vite hvordan den virker, og hva den kan/ ikke kan. Hvilke vaskemiddel som gjør hva etc.

 

Med UL er det en fordel å fjærne tennhetten først for å få vasket hettelomme helt ren. Ulempen er at du må skylle vaskemiddel av hylsene etterpå. Så det er en del mer arbeid. Ved tromling ønsker man å ha tennhetten i for å unngå at tromlemediet pakker seg i tennkanal og hettelomme. Om det skjer vil utstøteren uansett løse problemet.

 

UL passer best for pedantiske tullinger som ser på hver enkelt hylse som et individ. Men så får de mye mer igjen med UL enn med en trommel.

 

For den utålmodige og progresive pistolskytteren er nok trommel løsningen.

 

Rent visuellt vil en UL-vasket hylse se litt matt ut men den er HELT ren innvendig og utvendig.

 

 

Jeg har denne http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.6522

Koster mindre enn 200,- (fri frakt!)

Billig drit fra kina, men virker som en drøm på hylser.

Link to comment
Share on other sites

@Mauntein-mann

Har du en sånn UL-vasker fra Dealextreme siden du vet hvor "dårlig" den er? Jeg vet om flere som har akkuratt denne og den virker supert på hylser, sykkelkjeder, kulelager, smykker, hundelhalsbånd og alt annet som tåler det løsemiddelet du putter oppi.

 

Ellers koster ikke UL-vaskere flere tusen, de kan gjøre det, men du finner dedikerte kar for nettopp messinghylser og de koster ca 7-800,-

Link to comment
Share on other sites

Et ultralyd kar koster flere tusen kroner, den dritten til noen hundre lapper er vel knapt brukes!

Kan da like godt kjøpe et net til hylsene og legge dem i oppvaskmaskinen i steden for og kaste penger bort på den billige dritten!

Legg mere i det så fungerer det og ikke minst, det vil holde lengere! :idea:

 

Enda en her inne som synser og uttaler seg om ting de ikke har greie på.

 

De billige UL-vaskerne gjør jobben, med rett vaskemiddel.

 

Prøv og du vil bli overrasket over hvor feil du tar :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

UL passer best for pedantiske tullinger som ser på hver enkelt hylse som et individ. Men så får de mye mer igjen med UL enn med en trommel.

 

 

 

He he! Jeg har 250 stk hylser til min 300RUM, så JA, hver enkelt hylse er et individ! :lol:

 

-Har også en grei UL-vasker som har vært brukt til tannlegeutstyr. Jeg har brukt den til rens av reduksjonsventiler (dykkerutstyr) som er laget i messing(!). Hva slags midler benytter dere? Jeg fikk tak i noe styggdyrt noe til dykkerutstyret gjennom den bransjen, som helt sikkert fungerer til hylsene. Men tilgang og pris er ikke grei, så andre remedier kan være av interesse for utprøving.

Link to comment
Share on other sites

Det aller enkleste for å få blank messing er 1 spisesje bakepulver pr 1/2 liter varmt vann.

 

Det løser ikke karbon direkte men gjør jobben.

 

Ellers er en runde med vanlig maskinoppvaskpulver løst i varmt vann den beste allround rensen. Hvis en gjør det før en tar bakepulvervasken får en HELT RENE HYLSER!

 

Noen sverger til ZALO.

 

Ellers bruker jeg olje til motordeler og lignede.

 

Det beste tipset til hylsevask er å fylle karet med rent vann og sette et glass (Vanlig drikkeglass, feks wiskey) med stående hylser og vaskemiddel oppi karet. (Magnum hylser trenger kanskje et longdrinkglass?) Hemmeligheten er at UL-bølgene reiser rett igjennom glass og inn i neste væske. Om vannstanden er høyere glasset enn karet, gjør ikke noe.

Link to comment
Share on other sites

Min er fylt med 556

Legger komplette magsin til Parinien oppi i 5min og de er gullreine igjen.

Henger de i en tråd over karet til de har dryppet seg ferdige, så tørker jeg de med kjøkkenpapir og så er de klare til bruk.

Var som å trylle, plutselig funket mine bane Pardinier 100% , det hadde de ALDRI gjort tidligere :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 4 months later...
  • 1 month later...

Wolfen, det tror jeg blir hva du selv synes er enklest.

Bruker både hylsetrommel og UL.

Bruker tromlen mest, mye fordi jeg ikke gidder å vente på hylsene skal tørke.

Er ikke hylsene helt tørre så kan du få en artig effekt på hjemmeladningen... ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hettelommene trenger ikke være rene :)

Jeg har før vasket i zalo og sitronsyre, rene og blanke hylser.

Men etter jeg kjøpte trommel sverger jeg til det! Hylsene er rene, blanke og ikke minst tørre rett etter behandlingen. Men hylsene blir nok renere i UL vasker da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker å rense hettelommene med et lite skrujern. Skrape lett bort event krutt rester o.l, men som regel har risen jeg bruker i trommelen rensa dette bort fra før. Jeg lader stortsett enten 50 eller 100 skudds serier i slengen jeg, og da er det lett & raskt å inspisere hver hylse grundig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...