Jump to content

Stikking av storvilt


vest

Recommended Posts

Brukar de å stikke viltet etter felling eller ikkje? Eg fann ein spesiell teknikk som eg aldri har sett før.

 

Sjå ved ca 4min. Skotet såg ut til å vera rett i front slik at dyret kanskje ikkje blør så mykje innvendig, men å begynne med "hjertemassasje" for å pumpe ut blodet etter stikking er nytt for meg.

Link to comment
Share on other sites

Skyt ein hjerte/lungeskot treng ein ikkje stikke.

Det kan dessutan vere greitt å ha litt blod framme i brysthola, dersom ein skulle vere uheldig og fått restar av vominnhald inn i dyret. Det er ikkje alle plassar ein har tilgong på vatten til å skylle det vekk med, då kan blodet som ligg i brysthola redde situasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Stikker alt storvilt jeg skyter, samtidig som jeg prøver å skyte der man skal. Varierende hvor mye som kommer ut, men noe er det som regel hvis man treffer med stikket. Om det er nødvendig eller ikke det vet jeg ikke, men siden man står der ved siden av dyret.....

Link to comment
Share on other sites

Det er lov å spørre seg hva er dette godt for ? vel; stikking av vilt har ingen ting for seg fordi utblødningen har allerede skjedd innvendig i brysthulen, så dette er godt gammeldags tøys som har sitt opphav i griseslakting som er totalt forskjellig vilt og felling av storvilt.

 

Stikking av gris skjer mens hjertet fortsatt slår og dette pumper blodet ut hvor pulsåra er overskåret, halal slakting er vel tuftet på samme prinsipp tror jeg, dog under bønnerop fre en troende.

 

Det er mye inngrodde tradisjoner ute og går, ikke alle er like smarte..

Link to comment
Share on other sites

Stikking er bare tull når dyret er skutt i bogen.

Som skrevet over ligger alt blod i bukhulen. Dette tømmes ut ved utvomming.

Å stikke har ikke noen annen misjon en å få mindre blod å tømme ut etterpå.

At det blir bedre kvalitet er bare sprøyt. Kan ikke sammenligne dette med en fisk som er dradd på land etter kjeften.

Hvis noen på død og liv skal stikke kan dette gjøres med et stikk inn i overkant av rosetten(brysthulen) foran på dyret, og inn mellom bogene til kniven kommer inn i bukhulen. der kapper den en del store årer til hjertet.

Jeg har gjort dette ved hodeskudd, noen få ganger.

Link to comment
Share on other sites

Me har prøvd begge deler. Sjølv med treff innafor 'ringen' så får ein ut blod ved stikking. Ved feltslakting får me mindre blodige slakt. I år gjorde me ikkje det og resultatet av slaktinga blei dårligare. Stikking gjer uansett ikkje noko gale. Tilbake til filmen er det ingen som har sett denne teknikken før?

Link to comment
Share on other sites

Me har prøvd begge deler. Sjølv med treff innafor 'ringen' så får ein ut blod ved stikking. Ved feltslakting får me mindre blodige slakt. I år gjorde me ikkje det og resultatet av slaktinga blei dårligare. Stikking gjer uansett ikkje noko gale. Tilbake til filmen er det ingen som har sett denne teknikken før?

 

Når du sier stikking, mener du at du skjærer over pulsåra i halsen eller er det et stikk inn i bukhulen ? hvis det er sistnevnte så er det vel ikke så rart at du får ut blod, for ved treff i framparten er vel bukhulen full naturlig nok.

Link to comment
Share on other sites

Stikker i utgangspunktet alle dyr som eg skyt. Og sjølv med treff i hjerte/ lunger kjem det blod når ein stikker i brysthola og tar eit kutt til kvar side. Har tilgode at det ikkje kjem blod når eg gjer det på den måten, og eg trur ikkje det skader at det blodet kjem ut.

 

Har retta ein grov skrivefeil som gav innlegget eit heilt feil innhold!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Stikker i utgangspunktet alle dyr som eg skyt. Og sjølv med treff i hjerte/ lunger kjem det blod når ein stikker i bukhola og tar eit kutt til kvar side. Har tilgode at det ikkje kjem blod når eg gjer det på den måten, og eg trur ikkje det skader at det blodet kjem ut.

Det er ingen vits i å stikke dyr som er skutt i bryst/bog, det eneste en oppnår med dette er flere åpne sårflater og styggere slakt.

Blodet strømmer ut innvendig, og blør ikke mere ut selv om en stikker dem i brystet.

Stikksår som beskrives her forringer slaktet.

Link to comment
Share on other sites

På hjort og rådyr "stikker" jeg normalt ikke, men når jeg tar ut innmaten løser jeg svelg og pusterøret og kaster dette også, om transport til bil ikke er lang. Hjemme i garasjen blir jo alt fjerna og halsåpning renskåret likevel.

 

På elgjakt frakter vi dyra til slakteplassen etter å ha tatt ut mage og tarmer (resten av innmaten blir med for kontroll), veldig greit å stikke da for å få mindre søl på slakteplassen.

Link to comment
Share on other sites

Dyr som er skotne i lunge, hjerte o.l, vil blø ut innvendig. Ved treff i rygg, hals eller hovud og plassar der dei ikkje blør ut

vil det vere ein fordel å stikke.

På desse dyra vil mykje av blodet stå at i årane i kroppen, noke som viser på slaktet ved at det får

ein mykje raudare farge enn dei som er avblødd.

Om dette har noke å sei for kvaliteten på slaktet veit eg ikkje.

Link to comment
Share on other sites

Gjør det med laks, men ikke på dyr.... veit ikke hvorfor jeg gjør det laks heller egentlig, men blei fortalt at det var sånn det skulle gjøres av en gammel fisker som håvet for meg i Nummedalslågen. Spurte aldri hvorfor, men som uerfaren laksefisker jeg var snappet jeg det opp å gjør det jo selv idag. Så henger vel igjen fra generasjoner før oss som en del andre ting også....

Link to comment
Share on other sites

Stikker i utgangspunktet alle dyr som eg skyt. Og sjølv med treff i hjerte/ lunger kjem det blod når ein stikker i bukhola og tar eit kutt til kvar side. Har tilgode at det ikkje kjem blod når eg gjer det på den måten, og eg trur ikkje det skader at det blodet kjem ut.

Det er ingen vits i å stikke dyr som er skutt i bryst/bog, det eneste en oppnår med dette er flere åpne sårflater og styggere slakt.

Blodet strømmer ut innvendig, og blør ikke mere ut selv om en stikker dem i brystet.

Stikksår som beskrives her forringer slaktet.

 

Er jo litt merkelig at det kjem blod når ein gjer som eg har beskrive dersom dyret blør ut innvendig.

 

Om slaktet vert foringa har eg liten tru på. Det er ei stor blodåre på kvar side som vert kutta når ein gjer det slik. Og det blodet som kjem ligg ikkje i bukkhola men i blodårene.

 

Og ein merkar forskjel når ein parterer dyret. Dyr som eg har stukke vert det mindre blodsøl fra enn dei som berre er skotne i bogen!

Link to comment
Share on other sites

På elgjakt frakter vi dyra til slakteplassen etter å ha tatt ut mage og tarmer (resten av innmaten blir med for kontroll), veldig greit å stikke da for å få mindre søl på slakteplassen.

 

 

Det er vel strengt tatt bare å lage et snitt i mellomgulvet det, så kommer blodet ut.

 

Er vel ikke den helt store forskjellen, men stikking kutter flere årer, det er + ikke -.

Ett dyr som blir truffet i maskinrommet blir bra, det har mange erfart. Men jeg har likevel sett flere slakt som er bra i kjøttet men flere årer på kroppen er likevel blodholdige, aldri på mine slakt.

 

Skal dyret slepes gjennom brake og kratt, myr og vann, greit. LAG FÅ OG SMÅ HULL I DYRET.

Kommer ATVen helt frem med henger, eller hjorten snubler i gjerdet ved veien, da er det greit å få jobben gjort BEST mulig med en gang.

 

Stikkes dyret med en gang blir utblødningen så god som MULIG, det er vel best mulig slakt vi ønsker? kan ikke være feil selv om gevinsten ofte er liten.

Har du mulighet så stikk kniven dypt og godt ned i halshullet, skjær rundt i opningen, da er jobben gjort på beste måte.

Link to comment
Share on other sites

Les her da...

Gidder ikke diskutere med folk som tror dem vet best.

http://www.google.no/url?sa=t&source=web&cd=4&ved=0CCQQFjAD&url=http%3A%2F%2Fwww.sysselmannen.no%2FH%25C3%25A5ndtering_av_felt_hjortevilt_i7Yqv.pdf.file&ei=DFPDTIPbI8GcOtX3xM8L&usg=AFQjCNGw20oIdeT2mc2Ns2MHMPwiZ1cgEw

Stikking?

Det er tre forutsettinger som må være til stede for at

stikking skal ha noen effekt:

• Dyret må være truffet slik at blodet ikke renner

ut av seg selv, dvs. i hode, hals eller høyt i rygg.

• Man må være rask til å foreta stikkingen –

det må fremdeles være tilstrekkelig trykk i

blodårene, og hjertet skal helst slå.

• Man må lage hull i hovedpulsåren. Denne finnes

lettest på halsen der hvor luftrør, spiserør og

hovedpulsåren går inn i brysthulen (stikkhulet).

Er man i tvil så la stikkingen være. Kvaliteten påvirkes

i liten grad av dette og faren for å forurense slaktet

øker for hvert hull det påføres.

 

Når jeg skyter storvilt lar jeg dyret få dø i fred, ruser aldri avgårde for å støkke ett vilt som er i ferd med å ebbe ut.

Så stikking er helt unødvendig med tanke på kjøttkvalitet.

Slakteprosessen derimot, er mye mer avgjørende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg registrerer at flere her stikker i bukhulen, det er nytt for meg, hvor stikker man da? Og hvordan unngår man skade på vomm eller tarmer?

I de få tilfellene jeg stikker dyr stikker jeg i brysthulen, i overgangen mellom hals og bryst (det som kalles stikkhullet).

Ved skudd i rygg eller hals er det da betydelige mengder blod som kommer ut etter stikking

Link to comment
Share on other sites

oj-oj ! her er det mange amatører... selvsagt er det blod i brysthulen etter et skudd som har penetrert brystkassen og det er jo nettopp dette blodet som kommer ut etter den såkallte "stikkingen" det er bare det at dette blodet er utblødd en gang før. lunger og blodkar, lever og milt er organer som blodet (alt blod passerer igjennom) og når dette er gjennomskutt fosser blodet inne i dyret og samler seg i brysthulen. For å få en utbløding av slaket ved å "stikke" dvs kutte over en eller flere hovedpulsårer, må hjertet slå og skape trykk i åresystemet.

 

Et godt eksempet er å skru av gardeniakupplingen på hageslangen når denne er rullet opp på trommlen og se hvor mye vann du får ut av denne.....så sette du trykkluft i andre enden....da ser du nøyaktig hvordan blodsirkulasjonen virker på et levende pattedyr

Link to comment
Share on other sites

flyfisher!

Treffer du i levra eller iallefall i milten... Da er det din tur å vomme ut... hehe.. :wink:

Da er det skutt der det ikke skal skytes.

 

Vi hadde en på laget som traff litt langt bak en gang, han fikk beskjed på radioen om å vomme dyret, da hørte vi noe sånt som dette:

"Ehh, æ treng hjelp... Den e skøtte der det ikke skal skytes"... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...