Jump to content

Flattskytende kaliber....


Fauen

Recommended Posts

Jeg ser at det i mange diskusjoner snakkes om flattskytende kalibre.

Jeg registrerer også at førstegangskjøpere også ofte er fokusert på dette, og håper det kan være nyttig for mange at temaet rundt kalibervalg diskuteres litt.

 

Mine meninger:

 

"Flattskytende", som ofte er et vurderingskriterie:

Min mening er at dette som oftest har ingen praktisk betydning på jakt.

På de avstander som slike egenskaper (hva nå de egentlig er) så vil det uansett være en dropp i kulebanen. Konklusjonen er min altså: kulebanekompensator og avstandsmåler, dersom skyting skal foregå på lengre hold.

 

Utgangshastighet er jo som oftest kriteriet for det som kalles "flattskytende".

Jeg har ingen dr. grad i fysikk men så vidt meg bekjent er luftmotstanden overproposjonal i forhold til hastigheten. Mao vil et prosjektil med en høyere hastighet ha et prosentvis større hastighetstap over en gitt avstand. Igjen ryker litt av den flattskytende-teorien.

 

Dersom du er opptatt av "fordelen" med en høyere utgangshastighet bør du heller se på kulevalget, og benytte kuler med gode flygeegenskaper.

 

Enig i det som sies at eksempelvis 30.06 håndterer tyngre kuler bedre enn eksemplevis 308, med forskjell i kulenes flygeegenskaper kan innebære at et prosjektil levert fra 308 har en høyere anslagsenergi på en gitt avstand.

 

En annen missforståelse er ofte at et kaliber er flattskytende.

Dersom man er på et nivå hvor utgangshastighet er en viktig egenskap vet man vel at et kaliber i seg selv ikke er særlig flattskytende. Det er kombinasjonen med riggen det leveres fra som resulterer i gitte egenskaper. Jeg har opplevd at folk har blitt rådet av "erfarne" karer til å kjøpe 300WM i en rigg med et stubbeløp på under 50cm. Kombinasjonen med stutt pipe, fabrikkpatroner med svært hylsevolum og saktebrennende krutt for å være innenfor sikre trykkstandarder i alle våpen, gir jo flotte egenskaper!

 

Vedkommende oppnår jo en imponerende munningsflamme, et smell som setter en støkk i de fleste, og kan flotte seg med å dra av noen kroner ekstra hver gang han drar i snora. (Ja snora, for han orker jo nesten ikke å stå i nærheten av børsa selv....). Og utgangshastigheten ble kronografert til eksakt det samme som 308 i tilsvarende rigg...

 

Poenget mitt er:

Legg mindre vekt på teoritiske fordeler, og velg det du har mest lyst på.

Fokuser på kulevalg etter bruksområdet, jobb for å finne en kombinasjon med minst mulig egenspredning, tren og lær redskapen å kjenne.

 

Mener ikke å ta fra noen gleden av spesielle kalbre:)

Har litt forskjellig selv, men ville nok aldri foreslå for eksempel 7mm STW til en førstegangskjøper på grunn av overnaturlige flattskytende egenskaper...

 

Synes Eirik Moen sine artikler om langholdsskyting, i Vapetidningen, er god lesning som belyser mye interessant i forhold til dette. Anbefales!

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt er:

Legg mindre vekt på teoritiske fordeler, og velg det du har mest lyst på.

Fokuser på kulevalg etter bruksområdet, jobb for å finne en kombinasjon med minst mulig egenspredning, tren og lær redskapen å kjenne.

 

Synes dette er det beste råd som man kan gi. Det finnes jo ikke mange kalibre man ikke kan

bruke.

Synes kaliber burde ikke være første prioritet ved valg av våpen, hvis man ikke har noen sære

behov eller ønsker, men da er sansynligvis kaliber allerede valgt.

Link to comment
Share on other sites

Min kjære bestemor .... har en kaliber 222 i skapet som er flattskytende.

Slik hun forstår det går da kula rett frem som en laser uansett avstand :mrgreen:

 

Husker jeg så engang i en gammel katalog fra Røgeberg en beskrivelse av gamle K98 krigsmausere modifisert til jaktrifler. Ny stokk, kuttet løp, men forsatt i 8 x 57 IS. (7,92)

Der sto det: Kulebanen rett ut til 200 meter.

 

Denne (svake) overdrivelsen i nevnte katalog er også omtalt i en av bøkene fra Solli/Bråthen, så vidt jeg husker.

 

7,92-en skyter "helt rett" ut til 200 meter?

 

Det meste er vel relativt.

Link to comment
Share on other sites

Børsa mi i kaliber 6.5x65RWS, skyter iallefall det jeg vil kalle flatt. Den dropper 5.5 cm fra 150 til 250 meter. Innskyting 150 meter. Synes det er stråle nok for meg ;) Det er sikkert noen børser som har mindre kulefall, men da blir ofte kulene veldig lette. Jeg bruker 140 grs Accubond.

Link to comment
Share on other sites

Enig i det som sies at eksempelvis 30.06 håndterer tyngre kuler bedre enn eksemplevis 308, med forskjell i kulenes flygeegenskaper kan innebære at et prosjektil levert fra 308 har en høyere anslagsenergi på en gitt avstand.

 

Hvilke kuler til 308 kan du ikke bruke i 30-06 ?

Link to comment
Share on other sites

Da jeg kjøpte min første rifle i 1991, var budsjettet magert, men flattskytende skulle det helst være. Og superkuler måtte til. Kaliberet var 30-06, men for å få ønsket kulebane ble kulevalget justert fra 180 grs Partition til samme i 165 grs. Aldri sett sånne krater i en hjort som de jeg skjøt med kombinasjonen. Nå, mange år senere, har jeg fortsatt ikke skutt dyr på mer enn ca 100 meters avstand. Mitt kulevalg har nå vært 180grs Oryx i endel år. Jeg mistenker at det er mange som meg, som er opptatt av kulebaner i ungdommen og som blir mer opptatt av andre ting etterhvert. Men noen har terreng og jaktformer som aktualiserer langholdsskyting, og hvis de da klarer å opparbeide ferdigheter i feltmessige skytestilinger, så bevares, velg annerledes enn jeg.

Link to comment
Share on other sites

For det fleste som driv med jakt på lange hold er det vel ikkje kuledroppet som betyr mest. For min del er det å få tilstrekkelig med annslagsenergi inn i dyret på på dei ulike avstandane. Den flate kulebana blir sett på som eit lite pluss.

 

Warbirden min leverer samme annslagsenergi på 400-450 meter som ein 308W greier rett foran tuten. Å det er med samme kule!!

Link to comment
Share on other sites

Hvilke kuler til 308 kan du ikke bruke i 30-06 ?

:wink: Det er nok ikke så mange...

Dårlig beskrevet av meg: Poenget mitt er at jeg opplever at mange er opptatt av noen få m/s høyere utgangshastighet, uten å ha tenkt en tanke på kulevalget....

Jeg har gått for bla. 30.06 selv, men tror at jeg hadde vært akkurat like lykkelig med en 308, og at de færreste av dyrene i kikkerten hadde stilt spørsmålstegn med dette. Kanskje faktisk lykkeligere med litt mindre hylsevolum i disse lyddemper-tider...?

 

Warbirden min leverer samme annslagsenergi på 400-450 meter som ein 308W greier rett foran tuten.

Med erfaring fra slike hold kan du kanskje si deg enig i mitt syn at, dersom du oppnår ønsket anslagsenergi i forhold til viltet som jaktes, er resepten presisjon, laser og kompensator?

 

Vil anbefale de som har interesse å sette av litt tid med Norma sitt beregningsprogram, som er å finne på sidene deres. Interessant at eksempelvis 200grs Oryx i 30.06 har en "flatere" kulebane enn 180grs, som har en høyere utgangshastighet. Enda mer interessant å se hva hvilken effekt en hastighetsøkning har for kulebane på "alminnelige hold".

 

Ser argumentet til Kronhjorten for de som har dette behovet, og som kombinerer det med et kulevalg som utnytter effekten på en god måte.

 

Intensjonen med tråden var at det kanskje kunne være nyttig med litt opplysning rundt dette for de som er ute og handler for første gang. Som sagt er mitt inntrykk at mange legger litt mye i dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gått for bla. 30.06 selv, men tror at jeg hadde vært akkurat like lykkelig med en 308, og at de færreste av dyrene i kikkerten hadde stilt spørsmålstegn med dette.

 

Jeg hører stadig vekk jegere som skryter av .30-06, og hvor mye bedre det er enn .308W. Men med fabrikkammo skiller det ikke mye mellom dem. Ikke på papiret, og ihvertfall ikke over kronografen. Jeg har lada .308W til høyere hastighet enn fabrikkladd .30-06, uten å tyne trykket. Nå kan selvfølgelig .30-06 yte enda mer hjemmeladd, så det blir å sammenligne epler og pærer. Men poenget mitt er at forskjellen er ikke all verden. Hvis .308W er rævva, så er .30-06 bortimot det også.

Jeg ser også mange som kjøper en .30-06 for storviltjakt, når de fra før har en 6,5x55 som brukes til f.eks jaktfelt. Det er ikke noe galt med .30-06 som storviltkaliber, men jeg syns forskjellen til 6,5x55 blir i minste laget. En bør ihvertfall bruke gode kuler for å forsvare valget. Jeg bruker mye heller en 6,5x55 med premiumkule, enn .30-06 med standard. Jeg veksler mellom to piper i hhv. 6,5x55 og 9,3x62 på jakt(felt)børsa.

 

Jeg har også noen flattskytende kalibre. 6,5-06AI, .22-250, 6BR. Det er fort gjort å drømme seg bort i små kulefall, og på hvor lange avstander en kan holde midt i viltet. Men det er lurt å samtidig ta en kikk på vindavdrift. Det er ikke rare vinden som skal til før kula flytter seg mer sideveis enn den dropper pga avstand. Og det hjelper ikke stort å treffe i riktig høyde hvis det blir bom på sida! Kulefallet kan guesstimeres, vindavdrifta er langt verre. Kan så noen gi meg et godt argument for å bruke 75 gr V-max framfor 55 gr BlitzKing i 6BR?

Link to comment
Share on other sites

Interessant at eksempelvis 200grs Oryx i 30.06 har en "flatere" kulebane enn 180grs, som har en høyere utgangshastighet

 

Dette vil jeg si er imot fysikkens lover.

Tyngdekraften vil virke mest inn på prosjektilet med minst hastighet, siden denne bruker lengre tid frem til målet.

Tyngdekraften virker så lenge kula er i luften.

At prosjektilet med høgest vekt i tillegg har minst hastighet gjør ikke saken noe bedre. :!:

 

Ellers synes jeg 3006 får mye pepper når det snakkes om flattskytende kaliber og langholdsskyting.

Jeg kan ikke forstå annet en at hjemmeladet 3006 med eks 165 grs kuler skal være like flattskytende som 6.5.

At den har mindre løpsslitasje en 6.5 x 55 er heller ingen ulempe.

Link to comment
Share on other sites

Dette vil jeg si er imot fysikkens lover.

Tyngdekraften vil virke mest inn på prosjektilet med minst hastighet, siden denne bruker lengre tid frem til målet

Du må skille epler og pærer her, tyngdekraften virker mest på det tyngste prosjektilet, det har størst treghet, så idealisert faller de jo like fort... Påvist av Galileo Galilei og Isaac Newton, for en stund siden :wink:

 

Tyngdekraften virker lengst på det prosjektilet som bruker lengst tid til målet, ikke det som har høyest utgangshastighet. Altså faller det mest, det som har lavest gjennomsnittstfart.

Stor luftmotstand (lav BC, noe Oryxene er notoriske for) gir krum kulebane, for det gir lav gjennomsnittshastighet uansett høy utgangshastighet.. I tillegg gir det stor vindavdrift.

Uansett kan ei lettere kule med større utgangshastighet godt ha krummere kulebane enn ei tyngre med lavere Vo. Det vil da finnes en avstand, hvor den lettere kula har flatere bane innenfor, og den tyngre utenfor.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Fauen skrev:

Interessant at eksempelvis 200grs Oryx i 30.06 har en "flatere" kulebane enn 180grs, som har en høyere utgangshastighet

 

 

Dette vil jeg si er imot fysikkens lover.

Tyngdekraften vil virke mest inn på prosjektilet med minst hastighet, siden denne bruker lengre tid frem til målet.

Tyngdekraften virker så lenge kula er i luften.

At prosjektilet med høgest vekt i tillegg har minst hastighet gjør ikke saken noe bedre.

 

Ventet på den :wink:

 

Banen er for alle praktiske formål helt lik (som egentlig er hele poenget mitt) men med en innskyting på 150 meter, vil 200grs passere i kuledropp på ca 270 meter.

 

Selvsagt bare snakk om milimetre, men på grunn av kulas lengde vil bc øke såpass at kula "flyr" bedre. Og, ja: jeg er helt enig i at dette dreier seg om fysiske lover.

 

Milimetre på nærmere 300 meter er selvsagt bare unyttig teori, men det demonstrerer at det er andre faktorer en utgangshastighet som spiller inn i denne sammenhengen.

 

Gjentar vel kanskje meg selv nå, men jeg har etterhvert blitt litt frustrert over der "erfarne gamlekara" som anbefaler unge skyttere kalibre som de ikke trives med på grunn av flattskytende egenskaper. Jeg er så freidig å påstå at dette derier seg mer om forståelse for hvilke faktorer som påvirker og hva man faktisk oppnår, enn erfaring i form av antall år på en stubbe.

 

Skal man være opptatt av kulebane, og drive langholdsskyting, er det jo å forstå de fysiske lovene og å lære redskapen å kjenne som er viktig.

 

Jeg har møtt ganske mange som kun er opptatt av utganshastighet. De benytter kuler med bc som en hermetikkboks og har ikke noe fokus på avstandsbedømmelse, vindavdrift eller redskapens eller skytterens egenspredning.

 

Man skal ikke ta livsløgnen fra noen, heter det, men jeg tror kanskje en del hadde vært lykkeligere i riflevalget sitt, ved å ta med et par andre kriterier i vurderingen også...

 

Mener egentlig ikke å kverrulere, men tror oppriktig at dette temaet kan være nyttig at belyses litt mere. Og sitter jeg ikke med sannheten så vil jeg gjerne bli opplyst... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dette vil jeg si er imot fysikkens lover.

Tyngdekraften vil virke mest inn på prosjektilet med minst hastighet, siden denne bruker lengre tid frem til målet

Du må skille epler og pærer her, tyngdekraften virker mest på det tyngste prosjektilet, det har størst treghet, så idealisert faller de jo like fort... Påvist av Galileo Galilei og Isaac Newton, for en stund siden :wink:

 

De faller like fort dersom du fjerner all luft i kulebanen, eksempel skutt i et vakum rør.

 

Tyngdekraften virker lengst på det prosjektilet som bruker lengst tid til målet, ikke det som har høyest utgangshastighet. Altså faller det mest, det som har lavest gjennomsnittstfart.

 

Ja. men med mindre det dreier seg om prosjektiler med drivladning, vil prosjektilet med høgest utgangshastighet også ha den høgeste gjennomsnittfarten. I alle fall her som det er snakk om samme diameter og form på kula.

 

Stor luftmotstand (lav BC, noe Oryxene er notoriske for) gir krum kulebane, for det gir lav gjennomsnittshastighet uansett høy utgangshastighet.. I tillegg gir det stor vindavdrift.

Uansett kan ei lettere kule med større utgangshastighet godt ha krummere kulebane enn ei tyngre med lavere Vo. Det vil da finnes en avstand, hvor den lettere kula har flatere bane innenfor, og den tyngre utenfor.

 

Er dette kun for en gitt avstand, eller gjelder det kulebanen generelt.

K

Link to comment
Share on other sites

De faller like fort dersom du fjerner all luft i kulebanen, eksempel skutt i et vakum rør.

Jeg skrev faktisk "idealisert", men for alle praktiske formål så har to kuler samme akselerasjon i tyngdefeltet når de er laget av samme eller lignede materialer - i små hastigheter, og vertikalhastigheten er liten ved horisontal skyting innefor iallefall 1000m med normale kalibere.

 

vil prosjektilet med høgest utgangshastighet også ha den høgeste gjennomsnittfarten. I alle fall her som det er snakk om samme diameter og form på kula

Det er jo her poenget mitt ligger, kulene har ikke samme form, og selv om de hadde samme form, så har de ikke samme masse, og derved forskjellig formfaktor, dragkoeffisient og BC, hvordan du nå vil uttrykke det.

Kula med lavest BC vil uansett høyere hastighet bli "innhentet" av den med høyest BC, en eller annen gang.

 

Er dette kun for en gitt avstand, eller gjelder det kulebanen generelt.

Et eksempel her er Sierra 85gr HP kontra 139gr Lapua Scenar skutt fra 6.5x55, du kan vel gi HPen tilnærmet 200m/s mer utgangshastighet, og den har derved "flatere" kulebane ut til omtrent 200m eller så, ut til det punktet hvor en 139gr Scenar har kortere flytid og litt forbi. Etter dette punktet, dvs. alle avstander hvor Scenaren har kortere flytid til, vil den ha flatere kulebane..

Merk at vindavdriften til 85gr HP-kula på 200m er omtrent dobbelt så stor som Scenarens.

 

Det at et kaliber er så og så flattskytende er som trådstarter sier bare tull. Jeg kjennner folk som jakter med 7mm Rem. mag. for det er så flattskytende, men bruker Oryx til jakt. Det er ikke vanskelig å finne ei jaktladning i .308 som er mer flattskytende.

6.5x55 er et supert kaliber til langholdsskyting, for det kan sende strømlinjeformede matchkuler avgårde i grei hastighet, med god presisjon, Gå til storviltjakt derimot og folk jakter med Naturalis, Mega og Oryx, igjen - ei Scirocco 2 fra en .308 kan greit skyte faktisk en god del flatere, og ha mindre vindavdrift...

 

Så at trådstarter har mye rett er det ingen tvil om. MEn så er det tid for kompromisser. Et eksempel er den rifla jeg jakter elg med. Den var ment å kunne jakte alt, og sjøfugljakt med rifle var en del av det. Derfor kan den skyte 6.5mm matchkuler svært fort og med minimal vindavdrift. Kulefall bekymrer meg null og ingenting for det kan en korrigere 100% deterministisk for, gravitasjonen er i praksis konstant, likeså kan luftmotstand korrigeres for og teori og praksis er i overenstemmelse - vind er banditten, vind og skyteferdigheter. Til elgjakt som uansett foregår på kloss hold har jeg f.eks. brukt Oryx, men i år var det Swift Aframe.

 

Swift Aframe er forresten en del av mitt argument for å bruke .30 kalibere på storviltjakt. Ihvertfall om en planlegger skudd som krever presisjon eller gode langholdsegenskaper. Til normal norsk "elgen skal ikke forbi posten"- jakt er det jo ett fett hva en skyter med. Skal du snipe den på enden av ei stor myr - kanskje ikke. Igjen poeng til trådstarter.

- .308 kan lades like flattskytende som en lovlig ladet 6.5x55 med premium jaktkuler.

- jeg liker at trenings, konkurranse og jaktkuler treffer omtrent på samme sted og har omtrent samme kulebane. i 6.5mm har alle lovlige OG gode storviltkuler ikke det (Aframe gir i tillegg elendig presisjon i mi rifle, Oryx er ikke så "flattskytende" men gir meget god presisjon), og kuler som gir samme kulebane og treffpunkt er gjerne ikke lovlige storviltkuler, selv om de er ypperlige.

- 10g kulene i 6.5 er konsekvent elendige ballistisk, mest pga. amerikansk 1:9" riflestigning som ikke kan stabilisere spisse 10grs kuler, med mindre de har wolframkjerne. Og heller ikke spisse 9g homogene kobberkuler med BT.

- I .30 har en helt andre valgmuligheter da en ikke er begrenset av 9/10g regelen og heller ikke har problemet med at premiumkulene er under 9g

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener det er et engelsk utrykk som heter "point blank range". Min forståelse av dette uttrykket, er at dette er avstanden man treffer et gitt mål på, uten å måtte justere siktet.

Til sel bruker jeg 150gr kule i litt god fart, har da en utmerket "point blank range" på 150m med 30-06. 300winmag har sikkert enda lenger point blank range til dette formålet. For meg er det ikke nødvendig å strekke holdet lenger enn dette på seljakt, da verken børse eller skytter holder lenger ut.

Men for meg er det faktisk viktig å kunne gjøre en enkel avstandsbedømmelse som, innenfor hold eller utenfor hold, på denne jakta. Det er ikke tid til å begynne med avstandsmåler når selhauet dukker opp :lol: .

Link to comment
Share on other sites

Du må skille epler og pærer her, tyngdekraften virker mest på det tyngste prosjektilet, det har størst treghet, så idealisert faller de jo like fort... Påvist av Galileo Galilei og Isaac Newton, for en stund siden :wink:

Med det lille jeg husker av fysikken har det seg vel slik at tyngekraften, eller mer presist tyngdekraftens aksellerasjon (g-vektor)), er lik og gir derfor samme aksellerasjon for alle legemer (på samme sted), uansett totalvekt eller tetthet (i vakum, egentlig).

 

Så da kan det vel formuleres slik: kuler faller like langt i ett gitt tidsrom.

Hvor langt de faller er kun avhengig at tidrommet de har til å falle på, med andre ord hvor lang tid de bruker frem til målet. Flukttiden heter vel det.

 

Mange av debattantene her har dette riktig i hodet sitt, det er jeg overbevist om, men de valgte formuleringene kan være litt misvisende, slik at man ikke får formidlet til mottaker det man ønsker å poengtere. Kommunikasjon kan være vanskelig.

 

M67: hva mener du med at det tyngste prosjektilet har "størst treghet"?

Tar ikke den helt uten videre jeg, men det kan skyldes min vedvarende og velkjente uvitenhet på mange områder.

Ville være takknemlig om du kunne definere begrepet "treghet" i denne forbindelsen for meg? Det er alltid noe nytt å lære (for meg), sies det.

 

Treghet? Er det det gamle (utgåtte) begrepet "treg masse" (som jeg tror noen også kalte hvilemasse) du tenker på?

Link to comment
Share on other sites

M67: hva mener du med at det tyngste prosjektilet har "størt treghet"?

At det skal størst kraft til for å akselerere det. Dette ble kalt treghet før, og av Newton, i hans 2. "lov", Treghet, eller på engelsk "Inertia" brukes da ennå i fysikken?

 

Mulig det er utgått? Gammel måte å forklare på? Det er uansett en vei til den første setningen din, vi er ikke uenige såvidt jeg kan se.

tyngdekraftens aksellerasjon (g-vektor)), er lik

Kraften som gravitasjonen virker på et legeme med er ikke lik for alle legemer, den er proporsjonal med legemets masse, men legemer med stor masse akselererer ikke raskere under gravitasjonens påvirkning av den grunn - fordi det er mere masse som skal akselereres... derfor: tyngdens akselerasjon er lik, som du sier

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Synes M67 hadde en bra forklaring her. Massens treghet er vel de fleste kjent med. Tyngre kuler har i tillegg bedre bc og kombinasjonen virker ganske bra :wink: Men den store gevinsten er nok alikevel vindavdrift men det er en annen sak..

110grains v-max i 1000m/s og en Sierra match king 190grains i 810m/s:

110vs190.jpg?psid=1

Link to comment
Share on other sites

Artig med mye kompetente folk her inne!

 

Poenget med vindavdrift er et velig godt moment i forhold til at ingen kuler går som en laserstråle, uansett hvilken betegnelse kaliberet har.

 

Da jeg startet tråden må jeg innrømme at jeg hadde litt iritasjon i meg :wink: :

Opplevd såkalte erfarne karer som innprenter yngre jegere angående kalibervalg (Erfaren = stubbejeger på elgjakt i 40år)

Innskyting gjøres gjerne mot en snøflekk på mya; spruter det snø når du drar i avtrekkeren så er det bra.

Kulevalg har aldri vært et tema, og optikken er arvet og av merket "NN" (egentlig ikke noe galt i det altså).

 

MEN kaliberet skal på død og liv være "flattskytende". Dette gir en overnatturlig fordel, og er noe alle riflekjøpere bør fokusere på...

 

Kjenner en som etter god rådgivning kjøpte seg Sauer 303.

Flott børse som bør være ideell på drivjakt med gode åpne sikter og stutt pipe.

Og det naturlige kalibervalget var selvsagt 300WM siden det jo er et jæ%¤#lig flattskytende kaliber... :?

Link to comment
Share on other sites

.30-06 er ikke kjent for å være verdens mest flattskytende kaliber, særlig ikke med en 185 grains Lapua Mega jaktkule med lav bc (0.319) men alikevel så går den ikke så ille. Har aldri vært på elgjakt men treffområdet er jo ganske stort, så om man skyter inn på 200m så kan man vel holde midt på fra 0 til 230m vil jeg tro?

Denne ladningen har jeg prøvd men har ikke skutt på mer enn 300m med denne ammunisjonen. (Skjøt på stål før noen hisser seg opp.... :mrgreen::wink: )

185gMega.jpg?psid=1

Link to comment
Share on other sites

...

MEN kaliberet skal på død og liv være "flattskytende". Dette gir en overnatturlig fordel, og er noe alle riflekjøpere bør fokusere på...

 

...

 

Gjett om jeg har fått høre det noen ganger når jeg kjøpte meg 458 win mag, og brukte 500 grains kuler. "Blir jo dårlig kulebane, da... brumbrum". I praksis betyr det ingenting på elgjakt. Derimot finn et kaliber/kule/ladning som gir gode samlinger, det anser jeg som viktig. Men om kula går 5 cm under på 100 m i forhold til noe annet, er knekkende likegyldig.

Link to comment
Share on other sites

Tenkt eksempel, med tall hentet fra Norma:

 

6,5x55, 10.1g Oryx, V0 = 780 m/s

.458 Win mag, 32,4g, V0= 645 m/s

 

Innskytingsavstand: 150m

 

Hvis vi nå sier at storviltprøvens treffområde (altså en sirkel på 30 cm) definerer dødelig treff, så må kulebanen holde seg innenfor 15 cm over/under senterlinja. I følge Normas ballistiske program får vi følgende kulebane:

6,5x55: Denne tipper under 15 cm på rett over 220m. Maks høyde over senterlinja er 3.6cm på 80/90 meter

.458 Win mag: Denne tipper under 15 cm på rett over 200m. Maks høyde over senterlinja er 6cm på 85 meter.

 

I prinsippet kan man da holde midt i til over 200m på begge disse kalibrene (forutsatt storviltprøvens treffområde).

Er 6,5x55 mer "flattskytende" enn .458 Win mag? Jepp. Har det noen praktisk betydning på (storvilt)jakt? Nope.

Link to comment
Share on other sites

Vi lærer litt hver dag, og bra er det.

Den som er ferdig utlært er ferdig, sier et gammelt jungelord :wink:

 

Er det noen som kan gi en folkelig forklaring på hva kulens bc er :?:

Hvorfor har lengre kuler bedre bc en korte :?:

Hvorfor gir A frame dårligere presisjon i en(noen) 6.5 en i 30 cal.

Hvilken kule og ladning skal jeg velge til min 308 og 3006 hvis jeg skal plukke en (papp)hjort på 300-400 meter :roll:

 

Nå spurte mer en ti man klarer og svare på :roll:

Link to comment
Share on other sites

Djesus!

 

Er endel i denne tråden http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=38972&p=433708&hilit=kuler+vind#p433708

 

Og denne: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=38155&p=450361&hilit=didion#p450361

 

1 BC: Ballistisk koeffissient. enkelt sagt er det en sammenligningsfaktor med ei kule som ble brukt under tester rundt forrige århundreskifte, utført først og fremst av "Gavre-kommisjonen". Man kunne da ikke beregne kulebaner direkte vhja. bevegelsesligningene, man hadde rett og slett ikke regnekraft til det. Så de laget et tabellsett vhja. disse prøveskytingene og bevegelsesligningene i forenklet form.

En av forenklingene er "flat fire", ingen korreksjoner for høydeforskjell ila. banen, og kula sporer banen sin 100%, og sikkert fler.

ligningssettet som ble laget ble oppfunnet av en Siacchi, og selv moderne PC programmer bruker Siacchis regnemåte og tabeller.

Man korrigerer for at kula er forskjellig fra test kula med "BC", bremses den langsommere er BC>1, bremses den raskere er BC<1...

Luftmotstand er kompliserte ting og moderne kuler har ikke samme form som denne kula, G1 kula, derofr varierer BC med hastigheten, om en bruker G1 BC. Nå har en begynt å bruke G7 BC, med ei mere moderne grunnlags-kule, og beregninger med G7 BC er mye mere nøyaktige for lange flytider spesielt.

Ei tung kule har generelt mere masse i forhold til overflate, og høyere BC, en golfball har høyere BC enn en bordtennisball f.eks. Men vi snakker supersonisk luftmotstand, og gjelder lang, spiss, helst spiss bak også, langsom endring av areal, små vinkelendringer kan ha dramatiske utslag etter om de faller innenfor eller utenfor en sjokkfront osv.

Ble visst ikke så enkelt sagt :?

 

I praksis har BC lite å si for kulebanen innenfor 2-300m for vanlige rifler, iallefall opp mot storviltjakt. Dog har den mye å si for vindavdrift, dobbel BC betyr ca halv vindavdrift. nok til å bomme på småvilt på 200m i massevis.

Dobbel BC betyr også at kula har mistet halvparten så mye fart på et gitt tidspunkt.

 

 

2 som sagt over, og generelt om luftmotstand, spyd er bedre enn kule osv.. Ei dobbelt så lang kule er også ofte dobbelt så tung, og BC skalerer med vekt

 

3 vet vel knapt noen, men kuler med delevegg og blyspiss har flere ting som kan være unøyaktige enn andre kuler, blant annet. Noen kuler bare går dårlig i noen løp. Andre kuler går supert i dette løpet, og Aframe går sikkert utmerket i noen løp.

 

4 mange å velge mellom, 155gr Scenar er nok et godt startpunkt. Generelt matchkuler med BT, du må finne den som er mest presis i ditt våpen selv. De er mer sannsynlig at den kommer fra Berger, Sierra, Hornady eller LApua enn Sellier og Bellot...

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

-Er ingen ekspert her men i praksis virker det slik at jo høyere bc jo lenger klarer kula og holde på farten samt at høy bc gir mindre vindavdrift enn lav bc.

-Hvorfor lange kuler har bedre bc enn korte har vel med luftmotstand og sikkert en haug andre verdier, jeg for min del henger meg ikke opp i hvorfor det er sånn. -Jeg tar det bare til etterretning som det heter.. :wink:

-Det er stor forskjell fra våpen til våpen når det gjelder presisjon så jeg vet ikke om utsagnet med A-frame stemmer..

-Hva mener du med (papp)hjort? Er det snakk om kun blinkskyting så er det jo uansett helmantel som teller, skal du ha noe til både jakt og blink må du jo ha jaktkuler.

Til blink er det ikke så nøye hvilken kule du velger. Scenar eller sierra matchking fungerer fint i alle kulevekter på det holdet der. Det virker som om du lader selv i både 308 og 30-06? Da har du sikkert funnet ladninger som fungerer fint på 100 meteren? Disse vil fungere fint på lenger hold også dersom det er blink du skal skyte på. Er jo ikke kritisk å skadeskyte pappdyr. :wink:

Link to comment
Share on other sites

To like biler triller ned en bakke den ene er fullastet den andre tom. Hvem vil trille lengst?

En terrari og en liten kassebil triller ned en bakke begge veier det samme. Hvem vil trille lengst?

BC er et mål for hvordan tyngde og form påvirker ei kule i flukt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi nå sier at storviltprøvens treffområde (altså en sirkel på 30 cm) definerer dødelig treff, så må kulebanen holde seg innenfor 15 cm over/under senterlinja. I følge Normas ballistiske program får vi følgende kulebane:

6,5x55: Denne tipper under 15 cm på rett over 220m. Maks høyde over senterlinja er 3.6cm på 80/90 meter

.458 Win mag: Denne tipper under 15 cm på rett over 200m. Maks høyde over senterlinja er 6cm på 85 meter.

 

Hvis du "godtar" å treffe hele 15 cm under siktepunktet, hvorfor ikke samtidig godta å treffe 15 cm over siktepunktet? Hele ideen med MPBR er nettopp dette. Å skyte inn slik at kula er helt oppe i øvre del av treffområdet på det maksimale.

Konkret, fra PCB: Hvis du skyter inn 6,5x55 med Oryx @ 780 m/s til å treffe midt i på 249 m, så gir det en MPBR på 294 m.

Med f.eks 500 gr Woodleigh RN i .458WM @ 645 m/s blir tallene hhv. 213 m og 253 m.

PS: Blåser det 5 sekundmeter, så er kula 15 cm på sida allerede på 190 m!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...