Jump to content

HAENEL SLB 2000+ noen som har klådd på en av disse?


tveraali

Recommended Posts

Jørund Lien har testa den (i kal. 9,3x62) i "Jakt" nr. 6/2010.

 

Noen av konklusjonene:

"Haenel er den mest rekylfriske halvauto eg har testa. 50 cm løpslengde og 15 mm munningsdiameter gjev nok av både smell og rekyl".

"Under kjapp skyting fekk den to skytestopp pga at sikringa brått var halvvegs på. -

Etter det første prøvde eg å ha fullt og hardt grep om pistolgrepet, men likevel sikra testrifla seg sjølv ein gong til".

"Bortsett frå med tre patroner er ikkje presisjonen all verden å skryte av. Treskotsseriar på fem-seks centimeter er ikkje spesielt godt. Endå meir upraktisk er temmeleg stor treffpunktendring mellom dei forskjellige patronene".

 

Som pluss nevner han "Lader sjølv". Som minus: "Presisjon, treffpunkt og avtrekk" (nevnte ikke sikringen da). Samlet karakter på "skiva" ble midt mellom 6-er og 7-er - som vel er i grenselandet til "styr unna", på "Jakt" sine testsider.

 

I "Jakt" nr. 7/2010 lar Jørund 3 vante skyttere (han sjøl en av dem?) skyte 3-skudd-serier på reinen, stående lang arm, på 50 m med Haenelen, Sauer 303 (halvauto) og Sauer 202 (vanlig boltrifle). Skytterne skjøt omtrent like fort, og godt, med de to Sauerne, seinere og dårligere med Haenelen (kan jo være fordi Sauerne var i 8x57). At man skyter like fort og godt med ei boltrifle, som med ei tilsvarende halvauto, burde vel fortelle noe om at halvauto er mye leamikk til liten nytte?

 

Sauer 303 er forresten rett og slett pen - Haenel 2000 ser ut som den er sammenraska av diverse deler på et militært overskuddslager!

 

PS: Du spør om "slike halvautomatiske våpen". I samme nummer tester Jørund Sauer 303 - og bortsett fra ei forkiling med Partizan-ammo, har han lite negativt å si om den. Presisjonen er fra 14 - 45 mm. Men den koster altså over det dobbelte av Haenel'en.

Link to comment
Share on other sites

Om Jørund tester en halvauto, pumpe eller hvasomhelst utradisjonelt, så trenger en ikke ha lest mye av hans tidligere publikasjoner for å vite hva resultatet blir.

Du må gjerne mene at Jørund er forutinntatt, men testresultatene hans (og de to andre skytterne) er forhåpentligvis korrekt gjengitt. Ei halvautorifle som sikrer seg sjøl midt i serien, er vel ikke særlig bedre enn ei boltrifle?

 

I samme utgave tester han Sauer 303, og det er bare godord, sjøl om han omtalte at Sauer hadde hatt mye plunder med denne modellen. "I hendene er 303 lik 202 i balanse, stokkform og grep. Endåtil avtrekket er omtrent i klasse med 202. Det seier ikkje lite".

 

Det negative var et manglende utkast med Partizan. Men den ammoen hadde 100 m/s lavere utgangshastighet enn de øvrige 8 ammosortene. Og i halvauto må en ha patroner innenfor visse trykkgrenser for å få god funksjonering.

Link to comment
Share on other sites

Han gikk vel nesten så langt som å si at skal en først ha 1/2auto rifle, så var 303'n på det nærmeste lysår forran konkurentene (blandt de som er lovlige til jakt). Spesielt siden avtrekket på 303 på det nærmeste kunne sidestilles med en god bolt rifle (og er ikke det lovord fra Jørund, så vet ikke jeg).

 

Hvilken nytte (utover morroa, og posteringsjakt) en har av tunge kaliber i 1/2 auto til jakt i Norge, er jeg ikke sikker på (spesielt med tanke på begrensning av patroner i våpenet under jakt). Jeg sitter igjen med en følelse av at bruksområdet for 1/2 auto, i hovedsak er grisejakt i Sverige, og villsvinjakt ellers på kontinentet. Der en kan utnytte magasin kapasiteten til fulle.

Link to comment
Share on other sites

Uten å konkret ta opp SLB2000, er jeg en autofan, selv om jeg ikke bruker noen auto på jakt, snuser litt på en SLB, men er ikke helt overbevist.

Irriterer meg veldig over at sivile 1/2 autor rifler er tunge som stein, slenger kulene alle veier eller er priset helt inni himmelen pga jålete treverk og dilldall montasjer ol.

Ang Jørunds 1/2 auto tester, synes jeg selve innfallsvinkelen hans er noe feil ved test av slike våpen, ala " våpnet var jo ganske greit, på tross av at det er en 1/2 auto"

 

Finnes mange gode grunner til å velge en auto framfor en antikvarisk boltrifle, om noen lager en fornuftig en. Lettere rekyl, kjappere oppfølgningsskudd, (uansett hva Jørund sier) Er ihvertall ingen problem å skyte storviltprøven sittende på 4sekunder med en AR15.

Link to comment
Share on other sites

Har en kammerat som har SBL 2000 i 9,3x62, og han er godt fornøyd med denne. Han har ikke hatt noen av de overnevnte problemene. Ser at presisjonen ikke er helt som de beste boltriflene, men mer enn god nok til storviltjakt. Ser store fordel med en halvauto i forhold til vanlige boltrifler i visse situasjoner.

Noen av disse testene setter eg litt spørsmålstegn ved i forhold til hvor de er testet. At de i balant annet ladet like fort som en halvauto syntes eg er imponerende. De som klarte dette tror eg ikke er blant gjenneomsnitts jegerene, i forhold til kompetanse og erfaring på skyteing, og ikke minst lading og ladeteknikk.

 

Tenker litt på Landsskytter stemnet der du ser Ågotnesen lader og skyter som gud mot de som stiller med AG.

 

For den jevne jeger tror eg skuddhastigheten øker med en halvauto, spesielt på kalde dager med klade fingre og kald rumpe på post. Da tror eg SBL kommer til sin rett. Selv om eg klrer å skyte hurtig på en DFS skytebane, med ordnete forhold, er det ikke sikkert (tviler på) at eg klarer å skyte og lade like hurtig på jakt under ulike jaktforhold.

 

At J.Linen & co hadde problemer med sikringen på SBL, må heller være en funsjonsfeil på børsa (eller funksjonsfeil på skytterene (selv om det er lite trolig)). det mest negative med SBL er at det er vanskelig å ta et "stille" ladegrep på den nå man skal smyge seg ut post, eller i terrenget. Det høres ut som ladegrepet på en AG, for de som husker det.

 

Skal spørre om eg ikke kan få meg en liten testskyteing, så kommer eg tilbake med en mer ytfyllende evaluernig.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at det finnes fornøyde brukere av SLB-en, men jeg likte den ikke. OBS! Jeg har ikke fordommer mot halvautoer til jakt.

Ad Jørund Lien sin test, så er den som de fleste testene hans overfladisk og lite konklusiv. Men det er verdt å ta med i betraktningen at i såpass grove kalibre som 8x57IS og 9,3x62 bruker man tid på å finne igjen siktebildet også med halvautomat, såpass tid at hvis man er trent på å lade om uten å senke en boltrifle fra skulderen blir forskjellen bortimot ubetydelig. Jeg tror testen kunne blitt ganske interessant hvis de også hadde hatt med pumpe, lever action og rettrekker - det ville ikke overraske meg om pumpen kom best ut og rettrekkeren som nummer 2.

Er forøvrig enig med Jørund Lien i at Sauer 303 er i en klasse for seg selv, men det koster jo deretter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har kjøpt meg en merkel sr 1 i 8x57, og er så langt meget fornøyd. Har så langt skutt bare 2-3 pakker gjennom den, men har fungert upåklagelig, med rekyl som en 6,5. Om den gjør noe en bolt-rifle ikke gjør like bra på norsk jakt er vel tvilsomt, men jeg liker halv-autoer.

Link to comment
Share on other sites

Hei jeg har brukt HK SLB 2000 30-06 på jakt og trening i ca 5 år. Jeg har aldri fått funsjonsfeil ved bruk. Det jeg har erfart er att den er nøye med amunisjon, jakt bruker jeg Norma Oryk 11,7 gram. På skytebanen ligger jeg å skyter sammlinger med dårligst 9 Så presisjonen er grei har skutt elg og rådyr å rev.

Link to comment
Share on other sites

Har en Haenel SLB 2000 i 30-06,etter ca 100 skudd har denne "femkrone" presisjon. Har ingenting å utsette på rifla,har hatt flere halvlauto og boltrifler,det eneste er at stokken har godt av mer olje.

 

Det siteres at Mr.Lien i Jakt har lite lovord om halvauto,men så skal det være sagt at mannen må være sponset av Blaser,for de siste 2 år er det ingen våpen som er brukende i følge Lien.I siste nummer av Jakt,så blir Blaseren plassert i på lik linje med boltrifler,(det finnes jo andre rettrekkere på markedet!!!!!!!)

 

Så kjøp deg Haenel!!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Det siteres at Mr.Lien i Jakt har lite lovord om halvauto,men så skal det være sagt at mannen må være sponset av Blaser,for de siste 2 år er det ingen våpen som er brukende i følge Lien.I siste nummer av Jakt,så blir Blaseren plassert i på lik linje med boltrifler,(det finnes jo andre rettrekkere på markedet!!!!!!!)

 

Det er litt offtopic, men ja, Mr.Lien virker generelt svært forutintatt, med lite skikkelig data i testene sine. Rett og slett helt feil fyr å bruke på produkttester, derfor litt synd at han gjør absolutt all testingen til Jakt. Han hopper rett og slett over all informasjon som er bittelitt vanskelig å skaffe, som f.eks penetreringstest av hagleammo, sette tall på forskjeller mellom kikkerter ol.

Link to comment
Share on other sites

Ser att en del personer har en forutinntatt holdning til denne rifla. Har denne og ein R93 i 9,3.

Rekylen og pressisjonen er lik. Tre skudd på ei krone er ok. Har kjøpt rifla for drivjakt og har ikkje svikta ennå.

Sikringen er topp. Avtrekket er halvauto avtrekk, ingen sauer men ok. Har fått tømt 10 skuddsmagasinet ein del ganger på drivjakt i Polen, har ikkje svikta meg. Og ingen bolt rifler har klart å skyte i samme tempo på grisetoga når dei kjem.

Til Jegermeisteren: Ser du refererer til Mr Lien`s tester, denne rifla kom sammtidig godt i ein test hos søta bror.....

Kommer nok ann på auge som ser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både sauer 303, Merkel sr 1, Browning Short trac og Slb 2000.

Bra børser alle sammen, men liker faktisk best Hechler og Koch slb 2000.Den har mildest rekyl, best sikring, avtrekket synes jeg også er bra. Synes også den er veldig god og holde i.

Sauer 303 er et flott våpen, men når det er -10 grader har skudda gått av når jeg spenner opp børsa.Mye av tillitten til saueren er borte og bruker ikke den når det er kaldt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...