Jump to content

Guttedrømmen i hus - prosjekttråd


HighPower

Recommended Posts

Jeg er vel etter hvert kommet i det som kalles godt voksen alder, og havner av og til i mimremodus. Tidligere i uken var jeg innom en brukthandler, og der i et hjørne sto det som utløste denne modusen.

 

Alle har vel opp gjennom ungdomstiden hatt en drøm om et mer eller mindre uoppnåelig luftgevær. Der og da jeg vokste opp var denne hellige gral for de fleste en Diana Mod. 35. Meg selv intet unntak - inntil den dagen jeg fikk se et Weirauch HW 77. For meg forble denne drømmen uoppnådd. Og så sto den der i et hjørne hos en brukthandler, og attpåtil til en skapelig pris :shock:

 

I dag returnerte jeg og plukket den med meg. Turen gikk så via nærmeste våpenbutikk for innkjøp av kikkertmontasje og stokkolje. 77-en ser ut til å være av relativt tidlig produksjon, den virker lite brukt og pent behandlet. Fjæren er brukbart stram, men jeg har bestilt ny fjær og pakning. Stokken er lakket og uten dype hakk, men den bærer preg av å ha stått bortstuet lenge. Metallflatene er inngrodd med støv, men uten alvorlig rust. Løpet er speilblankt med skarp rifling. Eneste mangel var forsiktet, men det er av liten betydning da jeg kommer til å bruke den med kikkert.

 

Nå starter prosjekt oppussing. Stokken skal pusses ned og oljes, fjær og pakning skiftes, og hele mekanismen skal plukkes ned, rengjøres og smøres opp. Dette gleder jeg meg til :D

 

Utgangspunktet

p1040520lo.jpg

p1040521lo.jpg

p1040522lo.jpg

p1040523lo.jpg

 

Prøvemontert med en navnløs japansk 4-12x40AO i Sportmatch Damper Mount

p1040524lo.jpg

 

Fortsettelse følger :D

Link to comment
Share on other sites

Skikkelig kvalitetsgevær du har fått deg der, oppgraderer du avtrekket (Perfect) til det nye Rekord avtrekket fra HW så har du en flott presisjonsmaskin.

 

Hvilket fjær/pakningskit har du bestilt? For optimalt resultat anbefaler jeg å kjøpe dette:

http://www.airrifleheadquarters.com/catalog/item/251488/1256921.htm

http://www.airrifleheadquarters.com/catalog/item/251485/1151533.htm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...