Jump to content

Zeiss Victory 3-12x56 VS Meopta Meostar 3-12X56 Hjelp!


jallis83

Recommended Posts

Heisann

 

 

Skal ha kikkert for jakt i skumring og månelys for i hovedsak hjort og rådyr. Vil og prøve meg på åtejakt på rev ettersom revebestanden i området hima har skutt i været.

 

Eg er litt usikker på hvilket sikte eg skal kjøpe.

 

Blei sjå forhandler varmt anbefalt MEOPTA MEOSTAR R1 30MM 3-12X56 m/lys den har vist en lysgjennomgang på 95 %.

 

Eg hadde i utgangspunktet tenkt på en Zeiss Victory Diavari M/lys 3-12x56 T LotuTec, men forhandler meinte at forskjellen var så liten at den ville eg mesten ikkje sjå med auga. Han selge forøvrig ikkje zeiss, men i hovedsak swarovski og meopta. Så han vil jo prøva og selga det han har til meg såpass forstår eg;)

 

Ny Meoptaen får eg for rundt 8500-9000,- og ny Zeiss'n ser eg ligge på ca 15000,- så prisen er det jo en vesentlig forskjell på og eg vil ikkje hive unødvendige tusenlapper ut av vindu.

 

 

Hvor stor er forskjellen målt i minutt ein mørke haustkveld med ein Meopta kontra ein Zeiss V? Noen som har synspunkter og har testet dette? Er det snakk om 5 min?

 

Saken er og den at eg får kansje tak i en 6 år gammel Zeiss diavari Victory 3-12*56 m/lys til ca 10000,-

 

Så ka er det beste kjøpet?

 

6 år gammel Zeiss diavari Victory 3-12*56 m/lys eller ny MEOPTA MEOSTAR R1 30MM 3-12X56 m/lys

 

Mvh Jarle

Link to comment
Share on other sites

Hvis den brukte Zeissen er fin og har Lotutec vil jeg si at den er et greit kjøp. En ikke helt ubetydelig faktor for meg i hvert fall, er at Zeissen er betydelig mindre enn Meoptaen. Lettere og kortere. Når den i tillegg er bedre på alt annet(så sier i hvert fall reklamen) så er det ikke noe vits i å kjøpe en Meopta til ca 1000kr mindre.

 

MEN: Du kan jo kjøpe en Meopta brukt eller så godt som ny også da...! Da sparer du straks litt i forhold til Zeissen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde Meopta`n, så fikk jeg tak i en 20 år gammel Zeiss 1,5-6x42 å sammenlignet disse. Jeg så like klart med den gamle Zeiss`n....

Da solgte jeg Meoptan`n, og kjøpte meg en 3-12x56 Victory Varipoint ret 69!

Det er stor forskjell mår du ligger å ser i begge siktene på kvelden.(LEK har samme Meopta, vi sammenlignet en kveld) Kantskarphet, dorull effekt, lysgjennomgang, øyeavstand, "sentrering" kan ikke sammenlignes !!

 

Kjøpe den brukte Zeiss`n, og du vil få en mye bedre kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Om du leser tidligere tråder om dette emnet finner du utrolig mye- og mange forskjellige meninger. Noen hevder at Meoptaen er like bra som Zeiss osv. Selv har jeg nå hatt 4 forskjellige Meoptaer - kjøpt på grunn av uhildet skryt i presse og internettforum, og for å sjekke ut om de virkelig er i samme klasse som Zeiss og Swarovski. Alle Meoptaene er solgt. :? Til jakt i skumringen bruker jeg nå kun Zeiss og Swarovski, og til normal jakt er Meoptaene litt for seine i bruk etter min smak, og noe kort øyeavstand. Missforstå meg rett: Meoptaen har meget bra kikkerter, om du ikke skal bruke alt for mye penget på kikkert. (Men når Zeiss Classic 2,5x10 x50 selges til under 6000.- faller også mye av dette argumentet bort :| )

 

Jeg kjøpte mitt første kikkertsikte for snart 30 år siden og jakter regelmessig i skumringen. Dvs. nesten hver kveld fra rådyrjakta starter til hjortejakta er ferdig. I løpet av disse årene har jeg sett en del dyr igjenom diverse sikter. Meoptaen er bra den, men rekker ikke opp til Zeiss når det virkelig gjelder. Punktum. Les forøvrig denne testen fra våpentidningen: http://www.zeiss.se/4125680F002BA25A/EmbedTitelIntern/Vapentidningen/$File/Vapentidningen.pdf

Denne testen er noen år gammel, fra den tiden Meopta virkelig fikk skryt for sin optikk. Men om en leser testen ser en faktisk at Leopold Vari XIII skårer bedre i skumringen en Meopteaen. ( Denne kikkerten heter nå VXII )

Valget er ditt, kjøper du Meopta blir du helt sikkert fornøyd.

Det er mange andre faktorer som spiller inn i skumringen. Det hjelper lite å ha en Zeiss om du ikke har rene linser, kikkerten rett montert, fokuseringen rett innstilt og ikke minstt: Lavt motlys mot en reflekterende lyddemper eller et blankt løp. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er gjort en test av nevnte kikkertsikter som går over en hel sesong.test resultatet er at det ikke er noen målbare forskjell på disse to kikkertsiktene.Det er kun prisen som er forskjellige.Jeg har villet valgt meoptaen uten tvil.

Dette høres meget interessant ut :wink: Hvem har utført denne testen, og under hvilke forhold? -og har du en link til testresultatene? Mine sikter har nok vært noen uheldige "mandags produkt" :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha Meopta så kjøper du den uansett fra Eurooptics.com

Med dagens dollarkurs får du en god pris

Jeg har handlet derfra flere ganger og de anbefales.

 

Til tråd:

Jeg har en V3-12*56 med LT og lys. I tilegg har jeg to stk Meoptaer, den ene her er 3-12*50 med lys. Zeiss er Zeiss sier nå jeg, men at den er verdt det dobbelte i pris, det er den ikke.

Du må nesten se ann ditt eget behov og din egen lommebok.

Har du råd til en Zeiss er det lite å lure på. Er det mer slunkent med cash vil en Meostar garantert gjøre deg både lykkelig og fornøyd i mange år.

 

Men igjen, kjøp den fra statene.

http://www.eurooptic.com/product~descri ... _Scope.htm

Link to comment
Share on other sites

Enig med han over med!, og siden jeg har både Zeiss og Meopta på mine rifler, kan jeg uttale meg. Begge 2 er gode kikkerter, og Zeiss er et hakk hvassere optisk sett, men mener du får mest for pengene om du feks kjøper Meopta. Har du feit pengbok kjøper du Zeiss. Men hadde jeg stått over valget ditt, hadde jeg nok valgt den brukte Zeiss Victory`n om den var godt behandlet.

Link to comment
Share on other sites

Heisann

 

Då har eg fått svar på det eg i grunn lurte på.

 

Går litt raskt i svingane i sjå meg så meoptaen kjøpte eg i dag og skaut inn i kveld og eg tester den ut i helga.

Den er betydligt bedre enn den bushnel 3200 eliten eg hadde fra før.

 

Trur eg kjøper zeiss'n i tillegg for og teste de mot hverandre og selger den eg liker "minst" til far min som også skal ha nye kikkert :)

Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål til:

 

Er retikkel 60 m/lys på Zeiss Victory alltid fast og ikkje medforstørrende når du zoomer inn og ut?

Nei, bestiller du retikkel 60 må du bestemme deg for om du vil ha det i første eller andre bildeplan. Tar du med varipoint, finnes retikkel 60 i tre utgaver: medforstørrende, fast og litt av hvert.
Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Viss retikkel er i førstebildeplan så er den fast og viss den er i andre bildeplan er den medforstørrende. Har eg forstått det rett då?

 

Blei ikkje kjøp av den brukte Zeiss'n. Retikkelet var medforstørrende og det vil eg ikkje ha.

 

Så då får eg venta og sjå om det dukker opp noe på bruktmarkede.

Link to comment
Share on other sites

Viss retikkel er i førstebildeplan så er den fast og viss den er i andre bildeplan er den medforstørrende. Har eg forstått det rett då?
Nei, det er motsatt.

 

Blei ikkje kjøp av den brukte Zeiss'n. Retikkelet var medforstørrende og det vil eg ikkje ha.
Dumt av deg. Medforstørrende har mange fordeler.
Link to comment
Share on other sites

Ka meiner du er fordelen med medforstørrende?

 

Når du zoomer inn blir jo krossene unødvendigt store og tar "ekstra plass" i sikte. Så lenge du har lyset så ser eg ikkje heilt vitsen.

 

Men viss du har noen gode argument så kan det jo være at eg ombestemme meg.

Link to comment
Share on other sites

Medforstørrende retikkler kan ikke ha treffpunktsforandring ved zooming, det vil de med ikke medforstørrende ha, i større eller mindre grad. (ser bort fra andreordenseffekter)

 

Medforstørrende kan brukes til avstandsbedømming på alle forstørrelser. F.eks, bredden mellom de grove stolpene i retikkel 4, eller avstanden mellom dottene i mildot retikkler.

 

Men jeg er ening i at behovet for grove retikkler, bortfaller med lys.

Link to comment
Share on other sites

For å forklare avstandsbedømming med medforstørrende retikkel litt mer inngående:

 

Avstanden mellom de tykke stolpene er konstant uansett forstørring. Hvor stor avstanden er er avhengig av hvilket retikkel du har. Tysk nr 4(kors med tykke stolper på sidene og under) har 70cm mellom stolpene på 100 meter. Uansett hvilken forstørring kikkerten står på er avstanden mellom de tykke stolpene 70cm på 100 meters avstand.

 

Et voksent rådyr er ca 70cm fra bryst til hale. Dette betyr at hvis et rådyr akkurat dekker avstanden mellom de tykke stolopene på sidene, fra bryst til hale altså, så står det på 100 meters avstand. Dekker det bare halvparten står det på 200 meters avstand. Dekker det tre firedeler av avstanden står det på ca 150 meters avstand.

 

Selv har jeg retikkel #8. Dette er med tykke stolper på alle kanter. Her er avstanden mellom de tykke stolpene 140cm på 100m avstand. Like enkelt å beregne med det.

Link to comment
Share on other sites

Å vise til ein 6 år gammal test der Meoptaen som det blir spurt om ikkje er med blir heilt feil. Meoptaene som er med i testen er ikkje samme modell som Meopta Meostar.

 

Angåande påstanden fra amatør om at dei sikta med ikkje medforstørrande retikkel vil ha treffpunktforandring ved endring av forstørrelse så viser ovannemnte test at dette ikkje alltid stemmer. Samtlige av sikta , både dei med og dei uten medforstørrande retikkel fikk topp poengsum på kategorien treffpunktforandring. Ved kjøp av billige Kina sikter derimot eller gamle variable sikter så hadde eg vore skeptisk.

 

I denne testen gjorde forresten Burris sitt Fullfield sikte det temmelig bra . Dette var berre eit 50mm sikte og faktisk ein av Burris sine rimelegaste modellseriar, lurer då på kor bra Burris sine dyrare og forventningsvis bedre modellar er?

Link to comment
Share on other sites

Angåande påstanden fra amatør om at dei sikta med ikkje medforstørrande retikkel vil ha treffpunktforandring ved endring av forstørrelse så viser ovannemnte test at dette ikkje alltid stemmer. Samtlige av sikta , både dei med og dei uten medforstørrande retikkel fikk topp poengsum på kategorien treffpunktforandring.
Jeg skrev i større eller mindre grad. Men måler du nøyaktig, vil effekten aldri være null. Som alltid er de beste best. Så vidt jeg vet har Zeiss spesifisert at sikter uten medforstørrende retikkel, maksimalt skal ha 7mm treffpunktforandring ved zooming. Medforstørrende har null.

 

Det stilles store krav til mekanikken for at treffpunktforandringen skal være så liten som 7mm

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då va Zeiss'n og komt i hus :D

 

Fikk kjøpt en brukt Zeiss diavari Victory 3-12*56 retikkel 60 m/lys. Kikkerten var ny i 2004.

 

Skal nå teste den mot Meopta'n min og eg er spent på hvor mye forskjell det i grunn er.

 

Fikk testet ut Meoptaen forrige helg. Var litt månelys så eg fikk plukket ned spissbukk på ca 100m. Det skuddet hadde eg ikkje vurdert med den gamle bushnell'n min. Å ha lys i retikkelet er en helt ny verden :D

 

Skal komme med en vurdering når eg har fått meg noen kvelder med begge siktene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...