Jump to content

Sette ut hare på øy


dragonen

Recommended Posts

Hei og hå

 

Er det noen her som har erfaring med å "plante" hare?

 

Har hytte på en øy, på øya er det rikt fugleliv, det har ihvertfall pleid å være det selvom det kanskje er i en bølgedal for tiden(nord troms).... men det er ingen andre "land dyr" der, jeg hadde syntes det var kjempegøy om det fantes hare der å jakte på også!

 

men vil harene forstyrre det eksisterende dyre/fuglelivet? det som er av rovdyr der er vel havørn, som jeg vet om ihvertfall.

og hva må til for å sikre at harene blir levedyktige på øya, og klarer å forplante seg så de ikke dør ut? bare sette ut maaange harer?

jeg vet også det har vært forsøkt på øya før, men da døde de ut etter en tid. vedkommende er gått bort nå, så jeg får ikke spurt han hvordan han gikk frem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en hare på øya mi for et par år siden. Den levde sammen med tre geiter og det gikk kjempefint.

Nå var det slik at den "fikk" mat av geitene når jeg slang over grønnsaker og slikt på sommeren, men da vinteren kom klarte den seg på egenhånd. (Den var ikke tam). Den forstyrret ikke fuglelivet i merkbar grad ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Du må i alle fall sjekke om det er lov. Eg vil vel tru at det ikkje er det.

Det med flytting av artar og introduksjon av artar i framande miljø er ikkje heilt god latin i våre dagar. Sånn i utgangspunktet.

No er vel ikkje haren akkurat ein veldig "skummel" art i så måte, men det er likevel kjipt å gå på ein smell og bli dømt for faunakriminalitet...

Link to comment
Share on other sites

som noen nevner fauna kriminalitet, hadde ikke akkurat sagt til alle at du satte dem ut, bare at de "dukket opp".

for å se om de vil kunne leve og trives må du se an størrelsen på øya, vegetasjon på øya, "skjulesteder" på øya. husker å ha lest en gang at Harer trenger XX kvadrat km for å kunne trives i en bærekraftig populasjon.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt er det ikke så bra å "forgipe seg" på naturen og å kunstig introdusere nye arter. Men det skjer jo hele tiden uhell. Øya vår var full av kaniner helt frem til en særdeles streng vinter. Noen unger klarer jo ikke lukke døren til kaninburet, og da skal det ikke mer til.

 

Kjøpte meg desverre ikke inn i øyen før kaninene var vekke, ellers hadde det nok blitt noen kaninsteker :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Fant denne artikkelen etter et google søk og ser at det er en noe gammel artikkel, men lurer på om dette ble gjort? Jeg og flere hjemme har lurt på å sette ut hare da vi hadde rikeligt med hare før men vi har nesten ikke sett en eneste de siste 6-7 årene.

 

Hvem og hvor må jeg spør om lov? Og hvor får jeg eventuelt tak i hare til og sette ut?

 

 

Mvh Chris

Link to comment
Share on other sites

Spennende tråd som skal følges! :)

 

Har selv satt ut to kaniner på en øy, med et reelt uhell da jeg var yngre. Var hun og han, men de var begge borte vekk etter noen måneder.. Trolig havørn som tok dem..

 

Klarer ikke se noen problemer for faunaen bortsett fra at store mengder hare/kanin kanskje vil spise vekk skjulesteder fra andre arter..?

Link to comment
Share on other sites

Snakket med en lokal kar på Rolvsøy i Finnmark om dette. Der var visst haren satt ut (på 60-tallet?) og formerte seg raskt og ukontrollert. Han fortalte at de brukte å jakte og fange rype i snare og leverte store mengder til salg, men etter at det ble satt ut hare minsket rypebestanden voldsomt. Det ble også gjennomført et forsøk på avskyting der 8 jegere tok det de kunne i løpet av en god uke. Dette førte ikke frem og kort tid etterpå ble det harepest på øya. I dag er det betraktelig mindre rype og fullt av hare der. Jeg tror det å sette ut hare er noe du bør tenke mange ganger gjennom før du gjennomfører det, og forsikre deg for all del om at det er lovlig før du evt. forsøker.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har planer om å stte ut noen hareunger på en liten holme på et ferskvann.Når isen kommer så drar haren over til fastlandet.Dette for å prege en unghund til høsten.Jeg har laget en smart kassefelle i netting men jeg lurer på hvilket åte jeg skal bruke.Er det noen som har erfaring med foring av hareunger? Hva med epler gulrot hodekål eller kanskje kaninpellets?

Link to comment
Share on other sites

Noe lignende skjedde på en liten øy i Oslofjorden, Gressholmen mener jeg å huske at det var.

Noen satte ut et par kaniner og lot dem være der, resultatet ble en tilnærmet snaugnagd øye med "tusenvis" av kaniner som vrimlet overalt og nærmest ødela mesteparten av øya. Jeg har selv sett dem og hulene dems. De ble vel omplassert til det hinsidige etter hva jeg husker....

Link to comment
Share on other sites

Helt sikkert ikke en kurant sak ettersom haren ikke har høggtenner og er naturfrik art... Kan jo skje at den gnager opp vegetasjonen slik at måseforpultjævlene ikke kan hekke lenger... Ornitologens mareritt.... :mrgreen:

 

Seriøst: man bør være forsiktig med å sette ut arter da det kan gi uforutsette konsekvenser. Dersom ingen andre arter synes å benytte øya i noen grad, kan man søke om utsetting. Stort sett blir det sikkert avslått, men man kan jo prøve... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Hei og hå

 

Er det noen her som har erfaring med å "plante" hare?

 

Har hytte på en øy, på øya er det rikt fugleliv, det har ihvertfall pleid å være det selvom det kanskje er i en bølgedal for tiden(nord troms).... men det er ingen andre "land dyr" der, jeg hadde syntes det var kjempegøy om det fantes hare der å jakte på også!

 

Er det islagt rundt øya på vinteren? I såfall kunne haren kommet seg dit hvis den hadde ønsket det, og det sannsynliggjør i såfall hypotesen om at haren ikke har et tilstrekkelig habitat. Da vil rovfugler utrydde bestanden ganske så fort.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...