Jump to content

Hvilke hundebøker anbefaler dere?


KnutH

Recommended Posts

Uansett hvilken bok du leser så vær kritisk til det som står og tenk litt selv, samt lytt til råd fra folk du kjenner.

 

Har lest noen bøker skrevet av fuglehundfolket og der er det mye lugubert og man må kanskje ta ting med en klype salt.

 

 

Og bruk Kammeret om du lurer på noe spesielt, har sett mange få hjelp her, inkludert meg selv :)

Link to comment
Share on other sites

"Elghunder & elgjakt" av

Kåre Vidar Pedersen & John Unsgård

På Tun Forlag

 

En bok jeg har funnet svært nyttig og angret på at jeg ikke leste FØR jeg skaffet meg hund.

Vanskelig problemstilling da boken ikke en gang var påtenkt da første hunden kom i hus. :)

 

Særlig kapittelet om elghundens kroppsspråk har jeg hatt mye nytte av i det siste.

Link to comment
Share on other sites

He he.

Har lest serien Morgan Kane. :wink:

Tenkte mere på hundebøker. Har boka elghunder og elgjakt, har lest den et par ganger.

Får sikket mye hjelp når det gjelder "jakt relatert trening" av hunden, det jeg er mest spent på er det første året. Så hvis det er noen som har den eksakte oppskriften på hvordan det skal utspeile seg så er jeg interesert i den :roll: . Det er no vel da de viktigste tingene blir gjort.

Link to comment
Share on other sites

Tenker du på det generelle hundeholdet faktisk det som alle har i årets 10 mnd, så vil jeg anbefale:

 

Din Hund og din hund fortsetter, begge på Canis forlag

 

Gjelder det treningen av jakthunder så er det flere bøker av forskjellige forfattere som egner seg, men i bunnen ligger det generelle og der synes jeg din hund er veldig bra

Dette er også pensumlitteratur for å bli Nundeinstruktør i NKK eller NJFF

Link to comment
Share on other sites

"100% positiv hverdagslydighet" er en bok jeg leste.. Denne var fin for å forstå litt hvordan man oppdrar en hund uten å bruke straff.. Jeg tok dog hele boka med en klype salt og mener det er nødvendig med en VISS form for korreks, men all over så er positiv oppdragelse veien å gå spør du meg. Og da er denne boka fin.

Link to comment
Share on other sites

Les også Turid Rugaas bok "dempende signaler" i tillegg. Trur mang en hundeeier får seg en aha-opplevelse. Bøker fra 80 og 90-tallet bør taes med en klype salt. Utviklinga på forståelse av hund er kommet langt siden den gang! Ellesr så bør man lese bøker fra forskjellige forfattere og finne ut hva som passer din hund best. Biblioteket har som regel flere til utlån.

Lykke til med ny valp!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...